Od kilku dni producent odsłaniał kolejne elementy nadwozia. Dzisiaj mamy już zdjęcia całego samochodu. Przyznać trzeba, iż trzecia generacja Skoda Fabii prezentuje się naprawdę atrakcyjnie, co może zwiastować sukces rynkowy.

Nowy model, który będzie produkowany w Mlada Boleslav, powstał na dotychczas stosowanej platformie PQ25. Jednak konstruktorzy wykorzystali niektóre elementy z najnowszej koncernowej platformy MQB.

Zmiany widoczne są także wewnątrz nowej Fabii. Do wykończenia wykorzystano tworzywa lepszej jakości i ciekawe tkaniny (np. podobną do jeansu). Klienci otrzymają możliwość indywidualizacji modelu – Fabia nie będzie już taka szara jak dotychczas. Ma tryskać radością i kolorami. Dostępne będą trzy wersje wyposażenia: podstawowa Active (ESP, ABS, 6x Airbag), Ambition i Style.

Skoda chwali się bogatym wyposażeniem nowej Fabii. Na pokładzie auta może znaleźć się 6,5-calowy ekran dotykowy, bluetooth, złącze aux, usb, mp3/ipod, 3d sound equilizer, system bezkluczykowy Kessy, czujniki parkowania (przód i tył), tempomat, manualna lub aut. klimatyzacja, speedlimiter, hillholder, czujnik deszczu, aut. światła, czujnik ciśnienia powietrza w oponach itd.

LinkMirror, który współpracuje ze Smartfonami. Po podłączeniu telefonu do auta, cała jego zawartość będzie widoczna na ekranie pokładowym i za jego pomocą będzie można obsługiwać telefon: aplikacje, nawigacje, połączenia, a w trakcie postoju nawet internet. To całkiem bezpieczne rozwiązanie. Obecnie system współpracuje z większością smartfonów oprócz iPhone'a.

Smart Gate. Za pośrednictwem WiFi łączy się z telefonem i przesyła dane dotyczące jazdy: spalanie, telemetria, prędkości maks, siły przeciążenia itd. Później dzięki specjalnym aplikacjom możemy przeglądać dane na telefonie w trybie offline.

Producent nie podał nam, w której wersji wyposażenia otrzymamy w standardzie dany system. Wiemy natomiast, że wersja Active nie ma żadnego dodatkowego wyposażania, a systemy LinkMirror i Smart Gate są opcjami płatnymi. Jeśli myślicie o światłach xenonowych, możecie o nich zapomnieć. Nie będą dostępne w Fabii.

Nowa Skoda Fabia 1.0 MPI ma masę własną 980 kg i jest to o 65 kg mniej niż miał model drugiej generacji. O 15 litrów, a więc do 330 litrów zwiększyła się pojemność bagażnika (bez pełnowymiarowego koła zapasowego, które można nabyć za dopłatą). Bagażnik wersji kombi będzie miał 530 litrów.

Fabia III już w wersji podstawowej ma centralny zamek i sześć poduszek powietrznych. Cennik przewiduje jednak wersję bez klimatyzacji i elektrycznego sterowania okien, ale będą dostępne atrakcyjne cenowo pakiety, które takie podstawowe elementy zawierają.

Producent nie opublikował jeszcze zdjęć wnętrza, ale można oczekiwać, iż będzie ono wykorzystywało znane nam już elementy z Octavii i Rapida.

Wymiary i masy obu generacji
  Fabia III Fabia II (różnice)
Masa pojazdu gotowego do jazdy od 980 kg -40 kg
Długość 3 992 mm -8 mm
Wysokość 1 467 mm -31 mm
Szerokość 1 732 mm +90 mm
Rozstaw osi 2 470 mm +5 mm
Rozstaw kół z przodu 1 463 mm +30 mm
Rozstaw kół z tyłu 1 457 mm +31 mm

Trzycylindrowa jednostka napędowa 1.0 MPI o mocy 60 KM i maksymalnym momencie obrotowym 95 Nm. W ofercie będzie też wersja mocniejsza 75 KM. Kolejny silnik 1.2 TSI ma już cztery cylindry i moc 90 KM lub 110 KM. Mocniejsze wersja otrzymają sześciostopniową przekładnię manualną. Wszystkie silniki otrzymają system start-stop i rekuperację energii przy hamowaniu.

Silnik 1.0 MPI 1.0 MPI 1.2 TSI 1.2 TSI
Cylindry/zawory 3/12 3/12 4/16 4/16
Moc [kW] 44 55 66 81
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 95 95 160 175
Przekładnia 5 MT 5 MT 5 MT 6 MT (7 DSG)
Emisja CO2 [g/km] 106 108 107 110

W ofercie znajdą się oszczędne trzycylindrowe silniki wysokoprężne 1.4 TDI

Silnik 1.4 TDI Greenline 1.4 TDI 1.4 TDI
Cylindry/zawory 3/12 3/12 3/12
Moc [kW] 55 66 77
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 210 230 250
Przekładnia 5 MT 5 MT (7 DSG) 5 MT
Emisja CO2 [g/km] 82 88 90