Chociaż projektanci dążyli do sportowej, eleganckiej linii Insigni Sports Tourer, nie szczędzili wysiłków, aby nadać najbardziej funkcjonalnej wersji Insigni jej własny, wyjątkowy wygląd. „Ten samochód ma swoją własną osobowość, i nie jest po prostu wersją kombi. W rzeczywistości, unikalna jest cała konstrukcja tylnej części nadwozia Sports Tourer, począwszy od słupka B. Zapewniliśmy również połączenie w stylistyce nowoczesności i precyzji modeli notchback i hatchback, a techniczna doskonałość wywołuje emocje”, mówi Mark Adams, wiceprezes GM Europe ds. design.
Wynikiem tego jest dynamiczny, sportowy samochód kombi, który elegancko skrywa swoje wysokie walory użytkowe. Dla osiągnięcia tego rezultatu projektanci na nowo zinterpretowali szereg elementów. Nadali tyłowi Sports Tourera zamaszystą linię poprzez przeciągnięcie płaszczyzny tylnej klapy na boki karoserii oraz jej zaakcentowanie wyróżniającymi się, w pełni zintegrowanymi światłami tylnymi. Chromowana listwa, zawierająca widoczne logo Opla, nadaje samochodowi wyraz pewności i elegancji. Cała tylna klapa integruje się wizualnie ze zderzakiem, nadając pojazdowi bardzo atrakcyjny i szykowny wygląd.
Opel Insignia - wymiary pojazdu w mm | 4-drzwiowy | 5-drzwiowy | Sports Tourer |
Długość | 4830 | 4830 | 4908 |
Szerokość | 1858 | 1858 | 1858 |
Szerokość z lusterkami bocznymi | 2084 | 2084 | 2084 |
Wysokość (ciężar własny) | 1498 | 1498 | 1520 |
Rozstaw osi | 2737 | 2737 | 2737 |
Rozstaw kół przednich | 1585 | 1585 | 1585 |
Rozstaw kół tylnych | 1587 | 1587 | 1587 |
Koło skrętu w m | |||
Między ścianami | 11,4 | 11,4 | 11,4 |
Między krawężnikami | 10,9 | 10,9 | 10,9 |
Wymiary bagażnika w mm (według ECIE) | |||
Długość podłogi do oparcia tylnego siedzenia | 1003 | 1003 | 1086 |
Długość podłogi z oparciem tylnego siedzenia złożonym w przód | 1895 | 1895 | 1908 |
Szerokość między osłonami kół | 1017 | 1017 | 1030 |
Maksymalna szerokość otwierania | 1027 | 1027 | 1064 |
Wysokość otwierania | 330 | 594 | 684 |
Pojemność bagażnika w l (według ECIE) | |||
Do osłony bagażnika | 500 | 530 | 540 |
Ze złożonym tylnym siedzeniem do dachu | - | 1465 | 1530 |
Ciężar i obciążenia osi (według 70/156/EU) | |||
Masa własna pojazdu z kierowcą | 1503 | 1503 | 1610 |
Dopuszczalna masa pojazdu brutto | 2020 | 2035 | 2165 |
Ładowność | 517 | 532 | 555 |
Dopuszczalne obciążenie osi przedniej | 1005 | 1005 | 1015 |
Dopuszczalne obciążenie osi tylnej | 1050 | 1050 | 1180 |
Dopuszczalne obciążenie dachu | 100 | 100 | 100 |
Pojemność zbiornika paliwa (w l) | 70 | 70 | 70 |
Nie tylko wygląd i aerodynamika odegrały kluczową rolę w projektowaniu tylnej części. Najważniejsze jest bezpieczeństwo. Tylne światła zostały celowo umieszczone dość wysoko, co chroni je w przypadku mniejszej kolizji. Osłona z tworzywa między światłami i zderzakiem może bez problemu absorbować niezbyt mocne uderzenia, a w razie uszkodzenia w poważniejszym wypadku jej wymiana nie jest kosztowna.
Wnętrze
Dynamiczny wygląd nowego kombi obejmuje też wnętrze, oferujące wystarczającą przestrzeń dla pięciu osób. Zostaje również dużo miejsca nad głowami pasażerów z tyłu, a także wystarczającą przestrzeń bagażową o pojemności 540 litrów. W modelu Sports Tourer został zachowany rozstaw osi 2,74 m, taki jak w sedanie, a długość zwiększyła się o około 8 cm w tylnej przestrzeni bagażowej do łącznie 4,91 m. Długość obszaru bagażowego do przednich siedzeń wynosi 1,91 m, a przy pełnym załadunku posiada on pojemność 1.530 litrów.
Insignia Sports Tourer oferuje tyle samo miejsca, co konwencjonalne kombi, lecz wyróżnia się spośród nich sportowym wyglądem. Szczególnie stylowym szczegółem jest opcjonalny panoramiczny szklany dach, dostępny po raz pierwszy w tej klasie pojazdów. Zapewnia on obfite oświetlenie wnętrza, a pasażerom na tylnym siedzeniu daje wrażenie większej przestronności. Dostępna jest oczywiście roleta, jeśli wnętrze będzie się zbyt mocno nagrzewać.
Automatyczny system poziomowania ładunku (opcja) oraz wspomaganie zamykania ręcznie obsługiwanej tylnej klapy, co ułatwia zamykanie i jest szczególnie praktyczne w codziennym użytkowaniu. Dostępna jest także opcja elektrycznego otwierania i zamykania tylnej klapy poprzez zdalne sterowanie przy kluczyku, z funkcją programowania wysokości otwierania, co pomaga zapobiegać uszkodzeniom klapy nawet w niskich garażach.
Cztery wydajne jednostki wysokoprężne
Nowy 2-litrowy silnik CDTI BiTurbo dopełnia rodzinę silników wysokoprężnych, dostępnych w Insigni. Dzięki dwustopniowemu turbodoładowaniu i kontroli spalania Cleantech wytwarza on moc 140 kW/190 KM przy 4 000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm przy zaledwie 2 000 obr./min. Ten diesel z górnej półki przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,8 sekundy, i pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 223 km/h, przy średni zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 6,5 l/100 km.
Innowacyjna technologia Cleantech, kontrolująca spalanie poprzez elektroniczny system, debiutuje w tym czterocylindrowym silniku common rail. Czujniki ciśnienia, zintegrowane w świecach żarowych, są używane do pomiaru ciśnienia spalania na poziomie 180 bar w każdym cylindrze do 300.000 razy na minutę, przy dokładności 98%. Ten system pętli zamkniętej zapewnia, że silnik zawsze pracuje w optymalnym zakresie mocy wyjściowej i minimalnej emisji spalin, poprawiając wydajność i obniżając hałas.
Dwie turbiny, mała i duża, są połączone szeregowo i kontrolowane przez połączony system przepustnic. Koncepcja dwustopniowego turbodoładowania zapewnia dobre działanie przy niskich obrotach silnika, jak również przy maksymalnych wartościach mocy wyjściowej. Do 1 500 obr./min gazy wydechowe przechodzą tylko przez małą turbinę o niskiej bezwładności, wtłaczającą powietrze do cylindrów pod ciśnieniem do 3,2 bar. Pomiędzy 1 500 i 3 000 obr./min część gazów wydechowych jest kierowana do dużej turbiny, więc obie są aktywne. Powietrze, wstępnie sprężone w dużej turbinie, jest kierowane do małej turbiny poprzez intercooler, a następnie wtłaczane do cylindrów przy dużym stopniu sprężenia. Przy obrotach silnika powyżej 3 000 całość gazów wydechowych jest kierowana do dużej turbiny, skąd sprężone powietrze jest wtłaczane do cylindrów poprzez intercooler.
Silniki Diesla | 2.0 CDTI ECOTEC | 2.0 CDTI ECOTEC | 2.0 CDTI ECOTEC | 2.0 CDTI BiTurbo ECOTEC |
Klasyfikacja emisji | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Liczba cylindrów/zaworów na cylinder | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Moc maksymalna (kW/KM) | 81 /110 | 96 /130 | 118 /160 | 140 /190 |
przy obr./min | 4000 | 4000 | 4000 | 4500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 260 (320*) | 300 (320*) | 350 (380*) | 400 |
przy obr./min | 1750 – 2500 | 1750 – 2500 | 1750 – 2500 | 2000 |
System wtryskowy common rail trzeciej generacji – działający pod ciśnieniem do 2 000 bar – jest kolejną cechą szczególną tego silnika. Dostarcza on paliwo przez bardzo precyzyjne, sterowane piezoelektrycznie dysze wtryskowe, pozwalające na osiągnięcie do 8 wtrysków na suw, co umożliwia niezwykle dokładną kontrolę spalania w zakresie hałasu i emisji spalin. Katalizator utleniający, umieszczony w pobliżu silnika, oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych zapewniają minimalną emisję spalin.
Silniki posiadają podwójne górne wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder oraz wielopunktowy system bezpośredniego wtrysku common rail, a także turbodoładowanie o zmiennej geometrii dla szybkiej reakcji na przepustnicę przy niskich obrotach. Dwumasowe koło zamachowe zapewnia niski poziom wibracji, a zoptymalizowany pod względem masy kolektor dolotowy jest wykonany z tworzywa sztucznego. Elektronicznie sterowana recyrkulacja spalin posiada funkcję zmiennego chłodzenia. Sterowane elektropneumatycznie klapy bocznikowe są kontrolowane przez system sterowania silnikiem, co zapewnia osiąganie optymalnej temperatury do spalania.
Silniki benzynowe: pięć opcji, trzy z turbodoładowaniem
Trzy z pięciu silników benzynowych dla Insigni Sports Tourer odzwierciedlają wdrażanie strategii Opla, polegającej na osiąganiu wyższej mocy nie poprzez zwiększanie pojemności, lecz podwyższanie wydajności mniejszych jednostek dzięki najnowszej technologii do miejsca, gdzie mogą one rywalizować z większymi silnikami pod względem mocy, momentu i prowadzenia przy znacznie mniejszym zużyciu paliwa.
Silniki benzynowe | 1.6 ECOTEC | 1.8 ECOTEC | 1.6 TURBO ECOTEC | 2.0 TURBO ECOTEC | 2.8 V6 TURBO ECOTEC |
Klasyfikacja emisji | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 | Euro 5 |
Liczba cylindrów/zaworów na cylinder | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1796 | 1598 | 1998 | 2792 |
Moc maksymalna (kW/KM) | 85 /115 | 103 /140 | 132 /180 | 162 /220 | 191 /260 |
przy obr./min | 6000 | 6300 | 5500 | 5300 | 5500 |
Maksymalny moment (Nm) | 155 | 175 | 230 | 350 | 350 (400*) |
przy obr./min | 4000 | 3800 | 2200 – 5500 | 2000 – 4000 | 1900 – 4500 |
Przykładowo, nowy czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 l z turbodoładowaniem z serii ECOTEC dostarcza maksymalną moc 132 kW/180 KM i maksymalny moment obrotowy 230 Nm od zaledwie 2 200 obr./min aż do 5 500 obr./min. Standardowy system „overboost” daje chwilowy 15-procentowy wzrost momentu do 266 Nm.
Zintegrowanie obudowy turbiny w odlewie kolektora wydechowego – typowa cecha Opla – optymalizuje ciężar i zapewnia szybką reakcję.
Silnik 2.0 Turbo oferuje jeszcze więcej mocy. Jest on wyposażony w zaawansowane technologicznie funkcje, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, dwudrożna turbina z intercoolerem, podwójny wałek rozrządu z regulacją faz rozrządu oraz dwa wałki wyrównoważające. Całkowicie aluminiowa, czterocylindrowa jednostka wytwarza moc 162 kW/220 KM przy 5 300 obr./min. Szeroki szczyt momentu 350 Nm pomiędzy 2 000 i 4 000 obr./min zapewnia dużo mocy we wszystkich sytuacjach. Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 s i posiada prędkość maksymalną 236 km/h. Średnie zużycie paliwa przy manualnej skrzyni biegów wynosi 8,9 l benzyny bezołowiowej na 100 km (MVEG).
Najmocniejszym silnikiem benzynowym dla Insigni Sports Tourer jest 2.8 V6 Turbo, dający moc 191 kW/260 KM i osiągający maksymalny moment 350 Nm pomiędzy 1 900 i 4 500 obr./min. Jednostka ta posiada szereg zaawansowanych technologicznie rozwiązań. 24-zaworowy silnik nie tylko ma klasyczny kąt cylindrów 60º i górne wałki rozrządu, napędzane przez podwójne łańcuchy, lecz również regulację faz rozrządu oraz dwudrożną turbinę. Chłodzona powietrzem turbina, umieszczona centralnie nad skrzynią biegów, posiada zintegrowany zawór regulacji ciśnienia ładowania i zasila silnik maksymalnym ciśnieniem 0,6 bar. Równie imponująca jak dane techniczne jest wydajność tego silnika: Przy zaledwie 1 500 obr./min jednostka ta o pojemności 2.8 l wytwarza 90% maksymalnego momentu obrotowego 350 Nm. Ta wyjątkowa wydajność dla silnika tej wielkości jest dostępna w szerokim zakresie obrotów, od 1 900 do 4 500 obr./min. Tam standardowy system overboost daje chwilowy wzrost momentu do 400 Nm.
Podstawowe silniki Insigni Sports Tourer są spokrewnione ze sobą. Te optymalizowane pod względem masy jednostki ECOTEC 1.6 i 1.8 l dają odpowiednio moc 85 kW/115 KM przy 6 000 obr./min i 103 kW/140 KM przy 6 300 obr./min oraz maksymalny moment 155 Nm przy 4 000 obr./min i 175 Nm przy 3 800 obr./min.
Podwozie: FlexRide i opcja napędu Adaptive 4x4
Nowe podwozie, stworzone dla napędu na przednie i na wszystkie koła, z nowym przednim i tylnym zawieszeniem, oferuje szczególnie wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa. Na przedniej osi kolumny McPhersona posiadają podwójne górne mocowanie, oddzielające przenoszenie obciążeń sprężyny i amortyzatora od nadwozia. W celu optymalizacji masy nieresorowanej oraz rozkładu masy, łączony przegub sterujący i ramię są wykonane z aluminium, a stabilizator ze stalowego profilu o przekroju rurowym. Ramiona sterujące i dolne są zamontowane na stabilnej ramie pomocniczej, przymocowanej poprzez cztery gumowe łożyska do przednich elementów nadwozia, co efektywnie izoluje pasażerów od hałasu i drgań. Tylne tuleje ramion również są hydraulicznie amortyzowane, pomagając zapobiegać przenoszeniu wstrząsów i drgań na kierownicę.
Podstawowe podwozie może być jeszcze ulepszone poprzez innowacyjny, zintegrowany mechatroniczny system FlexRide, poprawiający stabilność i zapewniający elektronicznie sterowaną amortyzację w czasie rzeczywistym. FlexRide oferuje poza tym kierowcy wybór spośród trzech trybów jazdy. Poza standardowym trybem adaptacyjnym kierowca może wybrać komfortowe ustawienie „Tour” lub „Sport”. Tryb „Sport” czyni prowadzenie Insigni Sports Tourer bardziej aktywnym, gdyż zmienia ustawienia powiązanych funkcji, takich jak kierowanie, przyspieszenie, a nawet oświetlenie deski rozdzielczej.
Nabywcy Insigni mogą zamówić nowy, zaawansowany system Adaptive 4x4 dla dwóch największych silników benzynowych turbo i jednostek Diesla TwinTurbo. System ten aktywnie rozkłada moment obrotowy, zapewniając doskonałą stabilność, przyczepność i poprawiając prowadzenie we wszystkich warunkach drogowych. Przy elektronicznej kontroli tylne sprzęgło hydrauliczne Haldex w sposób ciągły reguluje i optymalizuje rozkład momentu między przednią i tylną osią.
Sterownik Adaptive 4x4 jest w pełni powiązany z innymi systemami sterowania Insigni. Przetwarza on sygnały z czujników ESP, kąta położenia kierownicy i pozycji pedału gazu w celu dostosowania rozkładu mocy do bieżącej sytuacji na drodze. Dla ostatecznej stabilności i mocy system Adaptive 4x4 jest wyposażony w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy ograniczonego poślizgu (eLSD). Kontroluje on rozkład momentu obrotowego pomiędzy lewymi i prawymi kołami, przenosząc moment tylnej osi na koło o największej przyczepności. Oferując lepszą przyczepność w trudnych warunkach, zaawansowane działanie systemu Adaptive 4x4 poprawia stabilność we wszystkich sytuacjach.
Innowacyjne technologie
Stosownie do roli którą pełni, projektanci nowej Insigni wprowadzili wszelkie rodzaje innowacyjnych technologii, czyniących jazdę bardziej bezpieczną i komfortową niż kiedykolwiek. Część z nich jest nowością nie tylko w Insigni, ale też na całym rynku motoryzacyjnym.
Jednym z takich osiągnięć jest adaptacyjne przednie oświetlenie (AFL+), system w którym przednie światła samochodu automatycznie dopasowują się do panujących warunków drogowych i pogodowych. AFL posiada w sumie dziewięć funkcji oświetlenia (automatyczne światła drogowe, światła mijania, światła obszarów z pieszymi, światła dróg wiejskich, światła autostradowe, światła do złej pogody, światła do skrętów statycznych, światła do zakrętów dynamicznych oraz światła do jazdy dziennej), więc kierowca widzi drogę lepiej, np. podczas zawracania lub jazdy nocą po drodze gruntowej. Poza tym standardem są światła dzienne z automatycznym włączaniem, poprawiające widoczność pojazdu w dzień.
Szerokokątna kamera wysokiej rozdzielczości, wykrywająca znaki drogowe i pasy, nie jest wiele większa od telefonu komórkowego. Może wykonać 30 zdjęć na sekundę, które są filtrowane i oceniane przez dwa procesory sygnału. Jeśli obraz pasuje do obrazu znaku drogowego w oprogramowaniu samochodu, na tablicy rozdzielczej wyświetlane jest ostrzeżenie. System działa przy prędkościach od 60 do 200 km/h w dzień i od 60 do 150 km/h w nocy.
W modelach Insigni z systemem DVD 800 Navi wielofunkcyjny kontroler jest umieszczony na środkowej konsoli pomiędzy przednimi siedzeniami (w połączeniu z elektrycznym hamulcem ręcznym). Kontroler ten jest szczególnie wygodną alternatywą dla wysokich kierowców, siedzących w mocno cofniętych fotelach. Wszystkie funkcje są takie same, jak te w dolnym pokrętle urządzenia audio.