• Statystyki pokazują, że liczba wypadków podczas długich weekendów majowych w latach 2019-2023 była niższa, niż w trakcie pozostałych weekendów
  • Najwięcej wypadków w majówkę zdarza się przy dobrych warunkach atmosferycznych, w ciągu dnia i gdy nawierzchnia jest sucha
  • Do większości zdarzeń drogowych zazwyczaj dochodzi na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych
  • ITS przypomina o ważnych zasadach, których zachowanie zwiększa bezpieczeństwo podróży

Tegoroczny długi weekend majowy, podobnie jak w 2023 r., faktycznie dla wielu osób okaże się długim weekendem. Mając wolny dzień 2 maja, można wypoczywać przez pięć dni, a jeśli weźmiemy trzy dni urlopu, to długi weekend rozciągnie się do dziewięciu dni.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zbliża się majówka, na drogach pojawią się tysiące kierowców

Jak co roku wiele osób skorzysta z tej możliwości, co oznacza, że duża część kierowców wyjedzie na polskie drogi. Część z nich w podróż wybierze się już w piątek tuż przed ostatnim weekendem kwietnia. To oczywiście oznacza wzmożony ruch, szczególnie na trasach wylotowych z dużych miast.

Większe natężenie ruchu przeważnie wiąże się ze wzrostem ryzyka wypadków. To m.in. efekt rozwijania większych prędkości podczas słonecznej pogody, co potwierdzają statystyki dotyczące okresów wakacyjnych. Tymczasem z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) wynika, że pod względem bezpieczeństwa okres majówki nie różni się od pozostałych weekendów. Co więcej, gdy weźmiemy pod uwagę średnie wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2023, to okazuje się, że średnia liczba wypadków i ofiar podczas majówki jest nawet niższa.

Długie weekendy majowe na drogach nie tak niebezpieczne, jak można sądzić

Z danych opublikowanych przez ITS wynika, że w latach 2019-2023 średnio w jeden dzień weekendowy doszło w Polsce do 57 wypadków, w których zginęło siedem osób, a 69 zostało rannych. Biorąc pod uwagę po trzy dni w okresie weekendów majowych, średnio w ciągu jednego dnia miało miejsce 46 wypadków, w których zginęło pięć osób i 55 zostało rannych.

Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (75%), za dnia (83%) i przy suchej nawierzchni (80%). Większość z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (60%), ale poza obszarami zabudowanymi (40%) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (83%). Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (12 ofiar śmiertelne na 100 wypadków) – wylicza Anna Zielińska z POBR.

Kilka zasad, o których powinni pamiętać kierowcy i piesi

ITS przypomina o kilku zasadach, których zachowanie zwiększa szansę na bezpieczne dotarcie do celu i powrót z długiego weekendu majowego.

Podróżując samochodem, pamiętajmy, że:

  • Do wyjazdu musi być przygotowany zarówno kierowca, jak i pojazd.
  • Przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny samochodu.
  • W drogę można wyruszyć wcześniej, co pozwala uniknąć dużego natężenia ruchu.
  • Kierowca powinien być wypoczęty.
  • Kierujący powinien robić częste przerwy, co 2-3 godziny jazdy.
  • Bagaż oraz luźne przedmioty należy zabezpieczyć na czas podróży.
  • Dzieci przewozimy w fotelikach, a podróżujący muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa.
  • Przestrzegamy przepisów ruchu drogowego i co szczególnie ważne nie przekraczamy dopuszczalnych limitów prędkości.

Podróżując rowerem:

  • Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach, a po zmierzchu korzystanie z elementów odblaskowych i oświetlenia.
  • Warto pamiętać, że rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu o kształcie innym niż trójkątny, a także sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek).
  • Dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze w specjalnym foteliku lub przyczepce.
  • Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzysta nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
  • Dzieci do lat 10 wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku.
  • Należy pamiętać, że kierujący rowerem, korzystając z chodnika, obowiązany jest jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Podróżując pieszo, pamiętajmy, że:

  • Należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku – z pobocza.
  • Idąc poboczem lub jezdnią, należy iść „gęsiego” lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów).
  • Należy przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów.
  • Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat.
  • Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeżeli nie znajdują się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą używać elementów odblaskowych oraz powinny nosić jaskrawe lub jasne ubrania.
  • Pieszy przechodząc przez jezdnię, nie może korzystać z telefonu komórkowego w sposób utrudniający mu obserwację sytuacji na drodze.