Auto Świat Wiadomości Aktualności Majówka na drogach to większy ruch i więcej kontroli policji

Majówka na drogach to większy ruch i więcej kontroli policji

W końcu nadeszła, i to z przytupem. Majówka, która w tym roku jest wyjątkowo długa, dla wielu z nas zaczyna się jeszcze w kwietniu. Gdzie możemy spodziewać się kontroli i niebezpieczeństw? Sprawdzili to eksperci z Telematics Technologies.

Ruch na autostradzie A1
Ruch na autostradzie A1Robson90 / Shutterstock
  • Majówka w tym roku trwa wyjątkowo długo, dlatego przyniesie wzmożoną aktywność drogówki
  • Raporty policji wskazują maj jako jeden z najbardziej wypadkowych miesięcy w roku
  • Analiza danych pokazuje największą liczbę wypadków w piątki między 15 a 18 oraz najniebezpieczniejsze miesiące: wrzesień, czerwiec, sierpień, lipiec, maj

Piękne wiosenne dni nadeszły niemal idealnie w momencie, gdy rozpoczyna się długi weekend majowy. To dla wielu osób świetna okazja, by wyjechać na odpoczynek i naładować swoje baterie, tym bardziej że może być to nawet 9 dni. Wielu z nas wsiądzie do samochodu i wyruszy w drogę. NaviExpert przekazał, czego można się spodziewać na drogach.

W zeszłym roku największy ruch odnotowano w sobotę, 29.04 w godzinach 9.00 -16.30 (peak 12.00-13.00) oraz w środę - 3.05 w godzinach 10:30-18:30. Co może sugerować, że decydowaliśmy się jednak na wzięcie jednego, a nie trzech dni wolnych — mówi Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies. I dodaje: Na bazie zeszłorocznych danych widzimy też, że w Święto Konstytucji ruch rozkłada się bardziej równomiernie i zaczyna oraz kończy później w przeciwieństwie do 29 kwietnia, kiedy większą dynamikę zaobserwować można w godzinach porannych.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Na tych drogach jest najwięcej kontroli

Podczas długiego weekendu majowego, na drogach zauważalna jest wzmożona aktywność patroli drogówki. Zgodnie z danymi dostarczonymi przez użytkowników NaviExpert, liczba kontroli drogowych w pierwsze dni majówki, czyli piątek i sobotę, wzrasta odpowiednio o 13 i 20 proc. w porównaniu do zwykłych kwietniowych odpowiedników tych dni.

To potwierdza, że w okresie majowego weekendu, zasady ruchu drogowego są pilnowane nie tylko przez urządzenia CANARD, ale także przez zwiększoną liczbę patroli drogówki. NaviExpert wie nawet, gdzie jest największa szansa na spotkanie patrolu:

  • S8 w woj. mazowieckim;
  • DK2 w mazowieckim;
  • DK7 w woj. małopolskim;
  • DK7 w woj. mazowieckim;
  • S7 w woj. mazowieckim;
  • DK1 w woj. śląskim;
  • DK14 w woj. łódzkim;
  • A2 w woj. łódzkim;
  • A4 w woj. małopolskim;
  • DK94 w woj. małopolskim.
Najczęściej kontrolowane odcinki w majówkę 2023
Najczęściej kontrolowane odcinki w majówkę 2023Naviexpert

Kierowcy się nie zmieniają. To jeden z najgorszych terminów

Z raportów policji wynika, że maj znajduje się w czołówce najbardziej wypadkowych miesięcy w roku. Dane z 2023 r. pokazują, że liczba wypadków na polskich drogach wyniosła 20 tys. 936, co stanowi spadek o 8,2 proc. w porównaniu z 2021 r. i o 1,8 proc. w stosunku do 2022 r. W wyniku tych tragicznych zdarzeń 1893 osoby straciły życie, a 24 tys. 125 zostało rannych.

Analizując dane dotyczące dni tygodnia i godzin, w których dochodzi do największej liczby wypadków, okazuje się, że najniebezpieczniej jest w piątki, między godziną 15 a 18. Wypadki te zdarzają się najczęściej w obszarach zabudowanych, na prostych odcinkach drogi, a dochodzi do nich, paradoksalnie, przy dobrych warunkach atmosferycznych.

Jeśli chodzi o najbardziej niebezpieczne miesiące na drogach, na czele rankingu znajduje się wrzesień, w którym dochodzi do 10,7 proc. wszystkich wypadków. Następne na liście są czerwiec (10,1 proc.), sierpień (10 proc.) i lipiec (9,9 proc.). Maj zamyka pierwszą piątkę z wynikiem 9,3 proc.

Tendencja występowania wypadków drogowych w latach 2014-2023
Tendencja występowania wypadków drogowych w latach 2014-2023Naviexpert

Najniebezpieczniejsze drogi

Które z dróg okazały się najbardziej wypadkowe podczas ubiegłorocznej majówki według zgłoszeń użytkowników systemu NaviExpert? Ich lista poniżej:

  • S8 w woj. mazowieckim;
  • A1 w łódzkim;
  • DK7 w woj. mazowieckim;
  • S6 w woj. pomorskim;
  • A2 w woj. mazowieckim;
  • A4 w woj. dolnośląskim;
  • A4 w woj. małopolskim;
  • A2 w woj. wielkopolskim;
  • S17 w woj. mazowieckim;
  • A2 w woj. łódzkim.
Najbardziej wypadkowe odcinki dróg krajowych i autostrad w majówkę 2023
Najbardziej wypadkowe odcinki dróg krajowych i autostrad w majówkę 2023Naviexpert

Wypadki drogowe a liczba kontroli

Specjaliści z Telematics Technologies zweryfikowali też, gdzie liczba kontroli drogowych jest mała w stosunku do liczby wypadków i odwrotnie. Czego dowiadujemy się z analizy danych z ubiegłorocznej majówki?

Drogi czerwone na mapie, to odcinki, które pomimo częstych zgłoszeń wypadków wydają się niewystarczająco monitorowane przez policję. Najwyżej w zestawieniu klasyfikują się łódzki odcinek autostrady A1, pomorski S6 oraz mazowiecki A2. Niekorzystnie wypada także mazowiecka S8 i S17. Zestawienie zamyka kujawsko-pomorska A1 oraz najbardziej wypadkowa wśród autostrad według statystyk samej policji – A4 (woj. dolnośląskie).

Odwrotną sytuację – wedle danych zgłaszanych przez kierowców – czyli nieproporcjonalnie dużo kontroli w stosunku do wypadków podczas ubiegłorocznej majówki Telematics Technologies odnotował m.in. na mazowieckim odcinku DK2, małopolskim odcinku DK7 i drodze krajowej nr 14 w województwie łódzkim. Dalej śląska DK1 i małopolska DK94. Kluczowe pozostaje pytanie: czy mniejsza liczba wypadków jest efektem dużej liczby kontroli, czy nie ma to większego związku?

Kontrole vs wypadki
Kontrole vs wypadkiNaviexpert

Jak zwykle pośpiech. Jedźmy spokojnie

Pomimo wspomnianych dysproporcji, na ok. 80 proc. autostrad i dróg krajowych możemy zaobserwować równowagę pomiędzy liczbą kontroli a liczbą wypadków. To dobry znak. Warto także zauważyć, że według tych danych, największe dysproporcje są na drogach krajowych i szybkiego ruchu. Z jednej strony policja nie ma szans na stawianie stacjonarnych kontroli na szybkich trasach, a z drugiej kierowcy czują, że mogą tam jechać bardzo szybko. W przeciwieństwie do dróg krajowych.

Chcąc z wolnego wycisnąć jak najwięcej, czasami zapominamy o podstawowych zasadach związanych z bezpieczeństwem podróży. Wyjeżdżamy na ostatni moment lub w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, a później próbujemy nadrobić czas stracony w korkach nadmierną prędkością. Nie znamy dokładnie trasy lub okazuje się, że przychodzi nam się zmierzyć z objazdami. To wszystko wpływa na stres za kółkiem — mówi Przybylska. I dodaje: Korzystając z nawigacji, która analizuje dane drogowe online, pozwala omijać korki i remonty, ma aktualną bazę ograniczeń prędkości, a także ostrzega o aktualnych zdarzeniach na drodze, można ten stres w znaczący sposób obniżyć.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków