Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Hyundai i30 - poprawny, choć nie idealny

27 lis 16 09:20

Hyundai i30 może nie porywa wyglądem, a w jego wnętrzu brakuje dobrych materiałów wykończeniowych, ale ma niezawodne silniki i też sporo innych zalet. Jest wystarczająco obszerny i nieźle wyposażony.

Udostępnij
0
Skomentuj

Skok jakościowy, który w ostatnich latach wykonał koreański koncern Hyundai/Kia, miał w latach 80. swój precedens. Wtedy podobną drogę przeszły auta japońskich marek. Kompaktowe Hyundai i30 1. generacji i bliźniacza Kia cee’d (debiutujący rok wcześniej model, różniący się głównie wyglądem oraz tym, że dodatkowo miał 3-drzwiową wersję) to jedne z pierwszych aut, które zaprojektowano dla wymagającego europejskiego klienta.

Hyundai i30 - wiele zależy od fabryki

Przez dwa pierwsze lata produkcji Hyundai i30 powstawał w Korei. Początkowo firma zmagała się z kilkoma problemami jakościowymi. Jednymi z pierwszych elementów o słabej jakości okazały się tuleje przednich wahaczy, które trzeba było wymieniać już po około 40 tys. km. Na szczęście Hyundai zastosował zmodernizowane części i problem zniknął. W niedługim czasie od debiutu wyszły też na jaw niedoróbki w wykończeniu wnętrza, ale tu również sporo naprawiono na gwarancji (m.in. schodził lakier z kierownicy).

Były to jednak drobnostki – prawdziwy problem pojawił się dopiero po kilku latach. Mowa o korozji. Początkowo w koreańskich Hyundaiach i30 rdzawy nalot atakował tylną klapę. ASO malowało ten element na gwarancji, jednak raz pomalowana klapa korodowała nadal (za drugim razem gwarantem była już autoryzowana stacja, a nie importer, więc różnie bywało z naprawą). Na tym jednak nie koniec, bo po latach korozja może pojawiać się także na innych elementach (szczególnie na tych, które są narażone na uszkodzenia mechaniczne – warstwa lakieru jest w Hyundaiu i30 dość cienka), przed zakupem koniecznie oceńcie zatem stan podwozia i nadwozia auta.

Hyundai i30 Blue Drive ma silnik 1.6/126 KM. W porównaniu z klasyczną wersją 1.6 spala średnio o 0,7 l/100 km mniej, ma też niższą emisję CO2. Hyundai i30 Blue Drive ma silnik 1.6/126 KM. W porównaniu z klasyczną wersją 1.6 spala średnio o 0,7 l/100 km mniej, ma też niższą emisję CO2. Foto: Adam Mikuła / Auto Świat

Mechanicy z warszawskiego nieautoryzowanego warsztatu Połaski, specjalizującego się w naprawach Hyundaia, zgodnie twierdzą, że lepiej pod względem zabezpieczenia antykorozyjnego wypadają egzemplarze wyprodukowane w czeskiej fabryce w Noszowicach (od jesieni 2008 r.).

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Nie ma jednak róży bez kolców i pod względem mechaniki są one oceniane nieco gorzej. Na szczęście poważnych awarii nie jest tutaj dużo, nie brakuje jednak tych drobnych (o wybranych piszemy w galerii). Obecnie do wspomnianego warsztatu najczęściej trafiają egzemplarze w wieku ok. 6-7 lat, w których rozszczelniła się chłodnica klimatyzacji. Koszt zakupu części to mniej więcej 500 zł, do tego trzeba doliczyć ok. 300 zł na robociznę. Tyle że to niejedyna dość droga część i30, co sprawia, że użytkownicy dość często korzystają z elementów używanych, których nie brakuje.

Na szczęście popularność modelu (a także bliźniaczego pod względem mechaniki cee’da) powoduje, że zamienniki są coraz łatwiej dostępne. Przykład? Jedną z typowych awarii i30 jest urwana linka od zamka drzwi kierowcy. Jeszcze przed kilkoma laty można było ją kupić w ASO razem z klamką za ok. 450 zł. Dzisiaj za 30 zł kupicie już samą linkę. Co prawda, wymiana jest bardziej skomplikowana, ale i tak za całą naprawę powinniście zapłacić o ok. 300 zł mniej.

Hyundai i30 - używane części zastępują oryginały

Drogie w zakupie jest też np. boczne lusterko, w którym koroduje podstawa, a zamiennik nie występuje. Cena oryginalnej części to ok. 1000 zł, a używanej – od 150 (manualne) do 250 zł (sterowane elektrycznie), ale oczywiście, niekoniecznie uda się wam kupić ten element „pod kolor”. W i30 zdarzają się także awarie mechaniki. Relatywnie często trzeba naprawiać wybierak w manualnej przekładni, na szczęście nie wymaga to demontażu skrzyni i nie jest to droga naprawa.

Benzyna czy diesel? W przypadku Hyundaia obydwa są niezłe, ale wrażliwe na jakość i termin wymiany oleju. Benzyna czy diesel? W przypadku Hyundaia obydwa są niezłe, ale wrażliwe na jakość i termin wymiany oleju. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Silniki Hyundaia i30 mają opinię dość trwałych. Benzyniaki – 1.4 i nieco lepszy pod względem osiągów motor 1.6 – o ile wymienia się w nich olej co 15 tys. km, nie sprawiają większych kłopotów. Sporadycznie zdarzają się problemy z napinaczami łańcucha rozrządu (część: 400 zł, robocizna: 600 zł). Gdy zdecydujecie się na instalację gazową, musicie pamiętać, żeby co mniej więcej 60 tys. km kontrolować luz zaworowy i ewentualnie go korygować.

Hyundai i30 - diesel 1.6 bez dwumasu

W najpopularniejszym dieslu 1.6 CRDi nie ma dwumasowego koła zamachowego, dzięki czemu wymiana sprzęgła jest tu tańsza niż nawet w wersji benzynowej (w Warszawie zapłacicie za nią ok. 1500 zł). Ma je za to rzadsza wersja 2.0 CRDi (samo koło kosztuje ok. 2000 zł w zamienniku plus sprzęgło za ok. 1000 zł i robocizna), to także silnik z rozrządem napędzanym paskiem. Bardzo popularny podstawowy diesel 1.6 jest dobrze oceniany, czasem dochodzi w nim do rozciągnięcia łańcucha rozrządu (zdarza się to po przebiegu 150 tys. km), a w początkowym okresie produkcji importer wymieniał też turbosprężarki (świszczały). Plusem silników CRDi są wtryskiwacze Boscha, które można zregenerować za przyzwoite pieniądze.

Przed zakupem koniecznie sprawdźcie też działanie elektrycznego wspomagania kierownicy, gdyż ma tendencję do awarii. Nowe w ASO kosztuje majątek, ale są warsztaty, które reanimują je za 1/3 ceny, tyle że to wciąż... ok. 2 tys. zł. Używane dostaniecie zaś za 400 zł.

Hyundai i30 - dane eksploatacyjne

Materiały eksploatacyjne benzynowe diesle
Olej silnikowy 3,3 l (1.4, 1.6), 4,1 (2.0); 5W-30 5,3 l (1.6), 5,9 l (2.0); 5W-30
Olej w skrzyni manualnej 1,8-1,9 l; 75W-85 1,8-1,9 l; 75W-85
Olej w skrzyni automatycznej 6,8 l; ATF SP-III 6,6 l; ATF SP-III
Układ chłodzenia 5,8-6,6 l (na bazie glikolu) 6,3-7,3 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 0,9 l, DOT 4 0,8-1,0 l, DOT 4
Napęd rozrządu łańcuch* łańcuch*
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowy co 15 tys. km co 20 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km lub 4 lata co 45 tys. km lub 4 lata
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu bez okresowej wymiany* bez okresowej wymiany*
*pasek zastosowano w silnikach o pojemności 2.0: w benzynowym producent zaleca wymianę co 135 tys. km, w dieslu – co 160 tys. km

Hyundai i30 - ceny części

Ceny zamienników (zł) benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 20/27 od 20/27
Klocki/tarcze hamulcowe  od 140/260 od 140/260
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 640/400 od 640/400
Chłodnica cieczy od 460 od 580
Sprzęgło kompletne (tarcza, docisk, łożysko) od 850 od 590
Sworzeń wahacza (przód) od 37 od 37
Reflektor/błotnik od 250/150 od 250/150
*dane dla benzyniaka 1.6 oraz diesla 1.6 CRDi/90 KM z 2008 roku

Hyundai i30 - dane techniczne (benzyniaki)

Dane techniczne* 1.4 1.6 1.6*** 2.0
Lata 2007-12 2007-10 2008-12 2007-10
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1396 1591 1591 1975
Moc maks. (KM) przy obr./min 80/109/6200 90/122/6200 93/126/6200 105/143/6000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 137/5000 154/4200 157/4200 186/4600
Skrzynia biegów** 5M 5M, 4A 5M, 4A 5M, 4A
Prędkość maksymalna (km/h) 187 192 192 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,6 11,1 11 10,6
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 7,6/5,2/6,1 9,0/5,7/6,9 8,1/5,1/6,2 9,3/5,9/7,1
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie, ***bardziej ekologiczna wersja Blue Drive
2007 15 600 19 000 19 700
2008 16 300 19 500 19 900 21 000
2009 16 900 19 800 20 100 21 900
2010 17 800 21 400 21 900 23 200
2011 20 000 24 700
2012 22 100 27 900

Hyundai i30 - dane techniczne (diesle)

Dane techniczne* 1.6 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi 2.0 CRDi
Lata 2007-12 2007-12 2009-12 2007-10
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1582 1582 1582 1991
Moc maks. (KM) przy obr./min 66/90/4000 85/115/4000 94/128/4000 103/140/3800
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 235/1750 255/1900 260/1900 304/1800
Skrzynia biegów** 5M, 6M 5M, 6M, 4A 6M, 4A 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 172 188 197 205
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,8 11,6 11 10,3
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** 5,9/4,3/4,9 5,3/4,2/4,6 5,3/4,1/4,5 7,2/4,4/5,5
*dane dla wersji 5d; **M – manualna, A – automatyczna; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
2007 15 000 16 700 18 300
2008 15 600 17 900 20 000
2009 16 200 19 200 20 100 21 700
2010 19 100 22 200 23 100 24 000
2011 24 100 25 700 24 500
2012 24 600 29 400 30 200

Hyundai i30 - naszym zdaniem

Nie trzeba się go bać! Hyundaia i30 trudno uznać za porywający model, bo w wielu kategoriach znajdziecie auta ciekawsze, większe, lepiej jeżdżące itd. Jednak całościowo jako kompakt dla rodziny 2+2 powinien dobrze się spisać, tym bardziej że nie jest szczególnie awaryjny.

Podstawowy problem aut powstałych w Korei to korozja, ale akurat te i30 są nieco bardziej wytrzymałe mechanicznie niż egzemplarze zbudowane w czeskiej fabryce. Wybór jest więc dość trudny! W przypadku i30 przed zakupem koniecznie trzeba oszacować, jakie będą koszty szykujących się w nim napraw. Podstawowych zamienników co prawda nie brakuje, ale mają one wyższe ceny niż np. w przypadku aut niemieckich o zbliżonej wielkości i w podobnym wieku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej