Skoda Fabia Combi – Więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż

Najnowszy model urósł w stosunku do poprzednika. Jest szerszy o 21 mm i dłuższy o 8 mm. Dzięki temu oferuje więcej miejsca dla podróżnych i na bagaż. Z przodu każdy bez względu na wzrost znajdzie dla siebie wygodną pozycję. W drugim rzędzie siedzeń ilość miejsca jest typowa dla aut tej klasy – dzieci zmieszczą się bez trudu, dorosłym na krótkich odcinkach również będzie wygodnie.

Foto: ACZ / Auto Świat
Bagażnik nowej Fabii Combi jest o 25 l większy niż w poprzedniku

Najbardziej istotną zmiąną jest zwiększeni ilości miejsca w bagażniku. Kufer Fabii Combi III urósł o 25 litrów i oferuje teraz standardowo 530 l. To jedna z największych wartości w klasie. Po złożeniu oparć przestrzeń bagażowa wzrasta do 1395 l.

Skoda Fabia Combi – Funkcjonalne rozwiązania

Oprócz dużej pojemności bagażnik Fabii Combi może być wyposażony w wiele praktycznych rozwiązań. Wydając 300 zł warto kupić pakiet Simply Clever zawierający m.in. zestaw siatek, elastyczną listwę mocująca w bagażniku oraz uchwyt na multimedia i pojemnik na odpadki. W bagażniu kombi są seryjnie dwa haczyki na bagaże, schowek na lewym nadkolem i gniazdo 12V.

Osobom wykorzystującym Fabię Combi do przewożenia długich i ciężkich przedmiotów polecamy dokupienie podwójnej podłogi w bagażniku, dzięki której uzyskamy płaską powierzchnię po złożeniu oparć tylnych foteli. Dla fanów jednośladów przewidziano uchwyt mocujący rowery w bagażniku – dopłata 800 zł.

Skoda Fabia Combi – Nawigacja prosto z telefonu

Duża przestrzeń w bagażniku zachęca do dalekich wojaży. Warto więc by na pokładzie Fabii Combi znalazła się nawigacja. W tej kwestii Skoda proponuje dwa rozwiązania. Pierwszy z nich to zakup radia Bolero wyposażonego w system Mirror Link. Za pomocą Mirror Link na ekranie radia można zobaczyć to samo co na ekranie smartfona mającego funkcję Mirror Link, czyli uruchamiać aplikacje mobilne i je tam obsługiwać.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mirror Link, czyli nawigacja w aucie przy wykorzystaniu telefonu

Smartfon łączy się przewodem USB z radiem, w radiu włącza się Mirror Link i na dużym ekranie można lustrzanie korzystać z aplikacji mobilnych smartfona. Mirror Link jest dostępny do wybranych modeli smartfonów (w chwili obecnej obsługuje jedyne telefony kompatybilne z MirrorLink 1.1: HTC One M8, HTC Eye oraz Sony Xperia Z3). Za odczytywanie nawigacji z telefonu wykorzystując technikę Mirror Link trzeba zapłacić 1650 zł (od wersji Ambition). Rozwiązanie to ma wady, gdyż podczas jazdy zdarzało się, że telefon tracił sygnał GPS i nawigacja nie działała prawidłowo.

Skoda Fabia Combi – Nawigacja fabryczna

Producent zdaje sobie sprawę z tej niedoskonałości i nową Fabię Combi oferuje także z wbudowaną nawigacją fabryczną z funkcją sterowania głosowego. Układ radia z nawigacją Amundsen ma grafikę 2,5-D i ekran o rozdzielczości 800 x 480 pikseli. Aktualizację map zapewnia tzw. funkcja MapCare będąca seryjnym wyposażeniem nawigacji w Europie. Cena radia z nawigacją Amundsen nie jest jeszcze znana, ale prawdopodobnei wyniesie ok. 4500 zł.

Skoda Fabia Combi – Aplikacje pozwalające śledzić parametry jazdy

Bardzo przydatna jest także kolejna funkcja – SmartGate (450 zł). Umożliwia ona pokazanie określonych danych samochodu w specjalnych aplikacjach na smartfonie, zapamiętanie ich w nim i mobilne wykorzystanie. Transmisja danych odbywa się bezprzewodowo, za pośrednictwem WiFi.

Foto: ACZ / Auto Świat
Fabia Combi jest o 2500 zł droższa od hatchbacka

Skoda Fabia Combi – Duża poprawa prowadzenia

Nowa płyta podwoziowa MQB pozwoliła konstruktorom na wprowadzenie dużych zmian w podwoziu. Poprawę prowadzenia w nowym modelu uzyskano nie tylko przez zwiększenie szerokości rozstawu kół o 30 mm (z tyłu o 31 mm) oraz wydłużenie rozstawu osi o 5 mm, ale także przez modyfikacje ustawień zawieszenia. Układ kierowniczy jeszcze precyzyjniej wykonuje polecenia kierowcy, a zawieszenie zapewnia lepsze trzymanie się drogi, zwłaszcza podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Co ważne: nowa Fabia Combi oferuje jednocześnie dużo lepszy komfort podróżowania.

Skoda Fabia Combi – 1.2 TSI/110 KM to dobra dynamika i niskie spalanie

Jeśli mowa o komforcie to dużą rolę w tej kwestii odgrywa napęd. Benzynowy silnik 1.2 TSI o mocy 110 KM emituje niski poziom hałasu, nawet przy autostradowych prędkościach. Jednostka ta gwarantuje Fabii przede wszystkim doskonałą dynamikę (0-100 km/h w 9,6 s), a przy tym niskie spalanie – średnio w teście 6 l/100 km. Pochwały należą się także skrzyni biegów za właściwy dobór przełożeń i poręczną zmianę biegów.

Skoda Fabia Combi – Droższa od hatchbacka

Ceny Fabii Combi rozpoczynają się od 43 880 zł (1.0 MPI/75 KM), a to oznacza, że odmiana kombi jest droższa od hatchbacka o 2500 zł. Testowy egzemplarz 1.2 TSI/110 KM Style z podstawowym wyposażeniem kosztuje 57 630 zł. Na liście seryjnego wyposażenia nowej Fabii Combi znajdziemy m.in.: 6 airbagow, ESP, XDS+ – rozbudowana elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego, MULTICOLLISION BRAKE – hamulec antykolizyjny oraz FRONT ASSISTANT – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania (seryjny w Style, Active i Ambition – 1200 zł).

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1197
Moc. maks. 110/4600 KM/obr./min
Moment 175/1400-4000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 530/1395 l
Zbiornik paliwa 45 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4257/1732/1467 mm
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s
Napęd man. 6/przedni
Prędkość maks. 199 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,8 l/100 km
Cena (Style) 57 630 zł

Skoda Fabia Combi – Podsumowanie:

Fabia Combi to kolejny dowód na to, że w czeskiej marce drzemie olbrzymi potencjał. Auto okazuje się superprzestronne, a cena – bardzo atrakcyjna. O tym, że Skoda Fabia nadal jest samochodem segmentu B, świadczy już tylko przestronność na tylnej kanapie.