CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.264.494.091.39
Średnio4.464.714.281.97
Najdrożej4.794.994.762.29

Czujniki ciśnienia w oponach - nie wszystkie działają tak samo

1 mar, 00:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Część systemów nadzorujących ciśnienie w oponach w praktyce nie działa – stworzono je tylko po to, żeby spełnić normy

Od listopada 2014 roku wszystkie nowe auta muszą być wyposażone w systemy informujące o spadku ciśnienia w oponach. Na rynku funkcjonują równolegle dwa rodzaje systemów – droższe systemy bezpośrednie wymagające stosowania czujników w każdym kole oraz tańsze systemy pośrednie, które tak naprawdę są rozwiązaniem niemal czysto software’owym, w którym komputer szacuje ciśnienie na podstawie danych z czujników ABS-u.

Ponieważ oba rozwiązania są tak samo honorowane przez instytucje dopuszczające auta do ruchu, producenci coraz częściej decydują się na opcję dla nich tańszą, czyli na systemy pośrednie.

Obowiązek montowania układów monitorujących ciśnienie powietrza w kołach wprowadzono z dwóch powodów – chodziło o bezpieczeństwo oraz o obniżenie zużycia paliwa.

Oczywiście, jak to w branży motoryzacyjnej zwykle bywa, są ściśle określone normy, które powinny spełniać systemy kontroli ciśnienia, oraz procedury, według których się je bada. Układy takie muszą m.in. zaalarmować kierowcę w ciągu najwyżej 10 minut, jeśli ciśnienie w oponie spadnie o 20 proc. lub poniżej 1,5 bara.

Systemy takie powinny też mieć funkcję samodiagnozy – jeżeli układ przestanie mierzyć ciśnienie, kierowca w ciągu maksymalnie 10 minut powinien zostać o tym poinformowany.

Niezależna organizacja Transport&Environment postanowiła niedawno sprawdzić, czy tego typu systemy działają również w warunkach innych niż te, które obowiązują podczas badań homologacyjnych. Do testów wybrano dwa auta: Fiata 500L oraz VW Golfa 7. Próby obejmowały zarówno jazdę z jedną oponą ze zbyt niskim ciśnieniem, jak i z kompletem niedopompowanych opon. Spośród 16 „nieregulaminowych” prób Volkswagen zaliczył jedynie dwie, a Fiat nie przeszedł żadnej! Podczas testów wykonywanych zgodnie z urzędowymi wymaganiami zawartymi w regulaminie ECE R64 oba auta wypadły dobrze!

Bezpośredni system kontroli ciśnienia powietrza

Bezpośredni system TPMS (Tire Pressure Monitoring System – system monitorowania ciśnienia w oponach) to rozwiązanie stosunkowo kosztowne i skomplikowane. W każdym z kół auta znajdują się czujniki ciśnienia wyposażone w miniaturowe moduły radiowe zasilane z wbudowanych w nie baterii. Każdy z nich na bieżąco monitoruje ciśnienie i przesyła informacje o nim do sterownika znajdującego się w aucie. Przy wymianie kół należy „nauczyć” sterownik, przy którym kole znajduje się konkretny czujnik.

Pośredni system kontroli ciśnienia powietrza

Pośredni układ TPMS nie wymaga stosowania żadnych drogich dodatkowych czujników. Układ tak naprawdę nie mierzy wcale rzeczywistego ciśnienia w oponach, lecz jedynie szacuje je na podstawie danych pobieranych z czujników prędkości obrotowej kół – tych samych, z których korzystają układy ABS i ESP.

Założenie jest proste – im wyższe ciśnienie w kołach, tym opona – jak to balon – staje się większa, czyli ma większą średnicę. Jeśli ciśnienie w danym kole spada, jego średnica zmniejsza się, przez co obraca się ono nieco szybciej od pozostałych. Takie systemy muszą działać ze znaczną zwłoką i tylko w czasie jazdy.

Komentarz

Od dłuższego czasu mamy wrażenie, że w tańszych autach systemy TPMS działają w zasadzie losowo – czasem alarmują o nieistniejących usterkach, ale częściej nie wszczynają alarmu, nawet kiedy przebita opona wyraźnie oklapnie.

Wyniki badań organizacji Transport&Environment potwierdzają te obserwacje. Tego typu systemy są przez producentów specjalnie konfigurowane tak, żeby nie były przesadnie czujne – gdyby było inaczej, alarmowałyby na co drugim wertepie lub przy każdym mocniejszym hamowaniu – a tak nie są może skuteczne, ale przynajmniej nie przeszkadzają.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~wojtiawm Użytkownik anonimowy
~wojtiawm :
No photo ~wojtiawm Użytkownik anonimowy
Bzdurny wynalazek.
Nie widze sensu stosowania. Uzasadnienia mnie nie przekonują.
Kazdy kierowca wie ze cos sie dzieje z autem... gdy gubi powietrze.
1 mar 14:25 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~RS232S Użytkownik anonimowy
~RS232S :
No photo ~RS232S Użytkownik anonimowy
Ja u siebie mam układ bezpośredni i działa bardzo fajnie. Raz zaświeciła mi się kontrolka ponieważ miałem wbitą śrubę w koło. Optycznie nie widać było, że jest dziura, ale ciśnienie było już niskie. Pojechałem szybko do wuklanizatora i ten naprawił mi oponę.
Przy zmianie kół na sezon wystarczy przejechać się z nowym zestawem 2 kilometry z prędkością większą niż 40km/h i czujniki same parują się z komputerem samochodu.
16 mar 08:20
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Akrzyś Użytkownik anonimowy
~Akrzyś :
No photo ~Akrzyś Użytkownik anonimowy
Ja mam mierzone przez ABS i mi wystarczy Nie mam fałszywych alarmów. Może wyjdźmy wreszcie z Unii Europejskiej, która na każdym zakręcie, chce z nas wyciągnąć kasę.
Serwisuj teraz tego typu koła, plus zmieniaj opony na zimowe. Z ryzykiem wiążącym się z uszkodzeniem czujnika, widać często w zimę jeżdżące całkiem bogate fury na letnich..
5 mar 11:10 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Czujniki ciśnienia w oponach

Układy TPMS muszą zaalarmować kierowcę jeśli ciśnienie w oponie spadnie poniżej 1,5 bara lub o 20 proc.

Czujniki ciśnienia w oponach - nie wszystkie działają tak samo (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego