Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak ekploatować opony RUN FLAT?

5 maja 08 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Opony Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy pomimo utraty ciśnienia w kole, np. na skutek przebicia ogumienia. Jazda zazwyczaj obwarowana jest ograniczeniami (limit prędkości i odległości), ale w każdym razie pozwala dotrzeć do warsztatu wulkanizacyjnego.Bezpieczna technologia, groźni partaczeJednak ogumienie tego typu stosuje się przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Szczególnie w autach o wysokich osiągach liczy się nie tyle możliwość dojazdu do warsztatu bez wymiany koła, ileutrzymanie toru jazdy nawet po przebiciu opony! Ta właściwość nowoczesnego ogumienia może decydować o życiu pasażerów. Tymczasem w Niemczech, gdzie opony Run Flat są bardziej popularne niż w Polsce, eksperci z branży oponiarskiej odnotowują dużo wypadków, których przyczyną są uszkodzenia opon tego typu.Czyżby bezpieczna technologia zawodziła w praktyce? Nie – jak zwykle winę ponosi człowiek! Okazuje się, że nowe ogumienie wytrzymuje jazdę w trudnych warunkach i uszkodzenia bieżnika, ale nie brak profesjonalizmu przy zakładaniu. Opony typu Run Flat mają znacznie grubszą boczną ścianę oraz stopkę (fragment, który chowa się w feldze). Dlatego do ich montażu potrzebne są specjalne maszyny. Niestety, nie wszyscy wulkanizatorzy o tym wiedzą. A jeśli nawet wiedzą, to nie przyznają się do tego klientom, tylko próbują na siłę zakładać takie opony przy użyciu zwykłych, znacznie tańszych montażownic. Zazwyczaj się to nawet udaje, a przynajmniej tak to wygląda na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości bardzo często dochodzi do uszkodzenia elementów nośnych opony. Trudno to zauważyć, bo zniszczona część ukryta jest pod krawędzią felgi. Usterka ujawnia się zwykle dopiero po pewnym czasie, najczęściej w sytuacji krytycznej, kiedy opona jest mocno obciążona, np. w czasie wykonywania gwałtownych manewrów czy przy dużej szybkości. Znane są np. przypadki, kiedy do rozerwania opony doszło przy prędkości 250 km/h.Szukajmy fachowców z dobrym sprzętemWszyscy właściciele samochodów z oponami Run Flat powinni pamiętać o tym, że nie wolno ich zakładać gdziekolwiek. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usługi warsztatu wulkanizacyjnego należy zapytać wprost, czy jest on wyposażony w specjalną montażownicę do opon typu Run Flat. Jeżeli usłyszymy odpowiedź: „nie mamy, ale damy radę”, to dla własnego bezpieczeństwa lepiej poszukać innego warsztatu. Ogumienie Run Flat może być stosowane tylko w autach przystosowanych do tego fabrycznie. Może wymagać m.in. specjalnych felg, a nawet dopasowania zawieszenia do innych właściwości jezdnych takich opon.Zdaniem ekspertaMimo wyglądu zbliżonego do zwykłych opon ogumienie typu Run Flat powinno być montowane przez odpowiednio przeszkolonych pracowników i przy użyciu specjalnego sprzętu. Bez spełnienia tych warunków nie da się ich zamontować w sposób zapewniający późniejsze bezpieczeństwo użytkowania. Radzę starannie wybierać serwis, któremu powierzymy obsługę takiego ogumienia.Piotr Chojnacki, Serwis RADIAL

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak ekploatować opony RUN FLAT? (slajd 1 z 2)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego