CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.584.201.84
Najdrożej4.694.894.592.12

Benzyna, diesel, gaz czy hybryda - jaki rodzaj napędu wybrać?

19 maja 16 12:02
Udostępnij
0
Skomentuj

Benzyna, diesel, hybryda, a może jednak gaz? Każdy napęd ma swoje wady i zalety, każdy zainteresuje potencjalnie innego kierowcę. Przy okazji sprawdzamy, ile w każdym z czterech przypadków zapłacicie w salonie

Kupno nowego samochodu to zarazem przyjemność i przywilej. W salonie można pogrymasić, wybierać między różnymi lakierami, tapicerkami, felgami etc. Któż tego nie lubi? No właśnie. Ale zanim dojdziecie do tego etapu, powinniście mieć już dobrze przemyślany rodzaj napędu. Bo silnik, który męczy i/albo nie nadaje się do danego rodzaju eksploatacji, to problem znacznie bardziej dotkliwy niż np. nietrafiony dobór kombinacji odcienia tapicerki i lakieru.

Oszczędź nawet 517 zł na ubezpieczeniu OC!

Przed wybraniem ubezpieczenia często korzystamy z porównywarki. My poszliśmy o jeden krok dalej! Na naszej stronie WWW nie tylko porównacie oferty, lecz także kupicie online najlepszą dla Was polisę OC i AC - szybko, tanio i bez wychodzenia z domu.

Uwaga: w naszych rozważaniach skupimy się na pojazdach nowych i kilkuletnich, bo w ich przypadku znacznie łatwiej zaplanować wydatki. Pojazd używany z dużym przebiegiem to często loteria, a oszacowanie kosztów związanych z jego eksploatacją przypomina wróżenie z fusów.

A zatem, co powinienem wybrać? Mówiąc wprost: napęd musi być zgodny z przeznaczeniem danego samochodu, koniec, kropka. Na dłuższą metę bardzo istotne są też koszty zakupu, eksploatacji i utrata wartości, ale – powtórzmy to – kluczowy aspekt stanowi napęd odpowiedni do zapotrzebowania.

Jakie auto wybrać do jazdy w mieście?

Auto do miasta: kupcie mały silnik benzynowy, najlepiej bez doładowania lub – jeśli macie wystarczający budżet – hybrydę lub pojazd elektryczny. Nowoczesne diesle w mieście męczą często i siebie, i kierowcę, mają kłopoty z filtrami DPF, a na krótkich odcinkach oszczędności okażą się pozorne. LPG tylko do miasta raczej się nie opłaca, chyba że będziecie pokonywali naprawdę duże przebiegi.

Auto do normalnej eksploatacji

„Normalna” eksploatacja, czyli trochę miasta, ale kilka razy do roku wybieracie się w trasę: w takim wypadku wybór będzie zależał w dużej mierze od upodobań i zasobności portfela kierowcy. Może być diesel, ale pod warunkiem, że będziecie go regularnie „przeganiali” na autostradzie/ekspresówce. Nasz typ to nieskomplikowany doładowany silnik benzynowy, można też zastanowić się nad pojazdem z LPG.

Auto jeżdżące głównie w trasie

Przewaga trasy: pożeranie kilometrów to raczej zadanie dla diesla – niskie spalanie rekompensuje wyższą cenę i nieco podwyższone koszty eksploatacji – lub mocnych silników benzynowych. W tym drugim przypadku musicie się jednak liczyć z dużym spalaniem.

Auto do jazdy za grosze

Jazda za grosze: jeśli kupujecie auto na krótko i nie będzie ono zbyt często jeździło po mieście, możecie wybrać diesla, ale prawdziwe oszczędzanie to domena prostych silników benzynowych wyposażonych w instalację LPG. Kusząco pod względem kosztów wypada też gaz ziemny (CNG), ale tu przeszkodę stanowi bardzo skromna sieć stacji tankowania.

A co z ewentualną odsprzedażą? Jeśli planujecie pozbyć się auta w dającej się przewidzieć przyszłości, to nie zaszkodzi pomyśleć o tym już w salonie, podczas wyboru rodzaju napędu. Nietypowe kombinacje silnik/skrzynia, mało popularne jednostki napędowe, zbyt duży przebieg jak na oczekiwania kupujących – to wszystko sprawia, że dany pojazd może zostać u was nieco dłużej, niż byście sobie tego życzyli.

W poniższej tabelce przedstawiamy ceny wybranych nowych aut z podziałem na rodzaj napędu. Poszczególne oferty wybraliśmy tak, aby mniej więcej zgadzała się moc w przypadku każdego z modeli. I, jak widać, wersje benzynowe – poza Fordem Mondeo – są najtańsze, a hybrydy – poza Toyotą Auris – najdroższe w zakupie. Złoty środek stanowi montowana fabrycznie (lub w salonie) instalacja LPG.

Ford Mondeo Hyundai i20 Mitsub.Outlander 4X4 Skoda Fabia Toyota Auris Volkswagen Golf
Benzyna od 129 100 zł (2.0/203 KM) od 52 100 zł (1.2/84 KM) od 114 990 zł (2.0/150KM) od 44 880 zł (1.2/90 KM) od 68 400 zł (1.6/132 KM) od 67 890 zł (1.2/110 KM)
Diesel od 113 800 zł (2.0/180 KM) od 62 600 zł (1.4/90 KM) od 155 990 zł (2.2/150 KM) od 62 600 zł (1.4/105 KM) od 85 900 zł (1.6/112 KM) od 80 490 zł (1.6/110 KM)
Fabryczna inst. LPG od 56 200 zł (1.2/84 KM) od 48 030 zł (1.2/90 KM)
Hybryda 130 500 zł (187 KM) 205 990 zł (PHEV 121 KM) od 83 900 zł (136 KM) od 157 190 zł (e-Golf 115 KM)

W galerii znajdziecie wady i zalety poszczególnych rodzajów napędu, oraz informacje jak wybrać odpowiedni napęd.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~hombre Użytkownik anonimowy
~hombre :
No photo ~hombre Użytkownik anonimowy
Wszystkie zalety silników diesla wynikają ze sprężarek. Porównajcie (kto jeszcze pamięta diesle bez doładowania) wolnossącego diesla z wolnossącą benzyną - śmiech na sali, prawda? Podobnie jest przy porównaniu nowoczesnego diesla z nowoczesną turbobenzyną (poza tymi ze stajni VW), a okaże się, że diesel nie ma żadnych atutów. - osiągi ekonomia eksploatacji, trwałość, kultura pracy, elastyczność - wszędzie góruje doładowany silnik benzynowy.

I pamiętajcie (nie tylko w odniesieniu do wyboru silnika):
"Nie wierzcie w jakiekolwiek przekazy tylko dlatego, że przez długi czas obowiązywały w wielu krajach. Nie wierzcie w coś tylko dlatego, że wielu ludzi od dawna to powtarza. Nie akceptujcie niczego tylko z tego powodu, że ktoś inny to powiedział, że popiera to swym autorytetem jakiś mędrzec albo kapłan, lub że jest to napisane w jakimś świętym piśmie. Nie wierzcie w coś tylko dlatego, że brzmi prawdopodobnie. Nie wierzcie w wizje lub wyobrażenia, które uważacie za zesłane przez Boga. Miejcie zaufanie do tego, co uznaliście za prawdziwe po długim sprawdzaniu, do tego, co przynosi powodzenie wam i innym."
To słowa Buddy.
11 sie 16 10:29 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Sławek Użytkownik anonimowy
~Sławek :
No photo ~Sławek Użytkownik anonimowy
Obecnie najbardziej ekonomiczne rozwiązanie to instalacja LPG. Zatankować można wszędzie, ceny baardzo niskie w porównaniu z benzyną czy dieslem. Koszt montażu zwraca się bardzo szybko, a potem jeździ się za pół darmo. LPG można montować w nowych autach bez utraty gwarancji producenta jak np robi to Kia czy Seat zakładając instalacje BRC. Jeśli chodzi o hybrydy to jak na razie nie ma większego wyboru jeśli chodzi o producentów, więc jak ktoś lubi jeździć oszczędnie i niekoniecznie toyotą to zostaje LPG.
17 cze 16 21:04 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~majki Użytkownik anonimowy
~majki :
No photo ~majki Użytkownik anonimowy
Tiaa, co Ty masz do diesli? Jak najbardziej się w osobówkach sprawdzają. Oszczędne i mocne. Ja tutaj nie widzę problemu. To samo w kwestii hybryd. Chyba się trochę zatrzymałeś z informacjami skoro twierdzisz, że to flaki z olejem. Poczytaj sobie np o najnowszym Priusie, nie mówię o wyglądzie, bo to kwestia sporna, ale o jego osiągach, testy w mieście, na trasie. te samochody już nie odbiegają od tych alternatywnych. Kolejny przykład RAV4 w hybrydzie ze 197 KM.
24 maja 16 12:06 | ocena: 59%
Liczba głosów:22
41%
59%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Johny Użytkownik anonimowy
~Johny :
No photo ~Johny Użytkownik anonimowy
Tylko benzyna ewentualnie z gazem. Diesel nigdy nie powinien trafić pod maski osobówek bo to silnik do ciągnięcia większych ciężarów czyli rasumując silnik nadający się tylko do pracy pod maską tirów, ciężarówek, dostawczaków, autobusów czy traktorów. Hybrydy puki co to flaki z olejem dla starych zdziwaczałych dziadów którym skompatwo przysłoniło sens życia no i ekoświrów. Jednak obydwie grupy nie wiedzą że to ekościema dla zbijania forsy na bezmózgich pacynkach.
21 maja 16 16:31 | ocena: 62%
Liczba głosów:26
38%
62%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
~Dave :
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
Co to za pytanie ?! Wszystko, tylko nie kopciuch od traktora pod maską ! :-D
25 maja 16 15:23 | ocena: 67%
Liczba głosów:12
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fantomas Użytkownik anonimowy
~fantomas :
No photo ~fantomas Użytkownik anonimowy
Powiedzał co wiedział kolejny "miszcz" motoryzacji
30 maja 16 23:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~efefefe Użytkownik anonimowy
~efefefe :
No photo ~efefefe Użytkownik anonimowy
a czy wy wiecie ze jesli posiadamy gaz to musimy tez lac co kilka dni benzyne bo auto na zimnym silniku do 30 stopni chodzi na benzynie a co powiecie ile pali auto w zime benzyny w miescie?to wam powiem ja lalem za 40zl co 3 dni czyli lejemy benzyne i gaz i jest tak tanio?dlatego przesiadlem sie na diesla
28 lut 21:22 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
do ~Johny:
No photo ~Johny Użytkownik anonimowy
21 maja 16 16:31 użytkownik ~Johny napisał
Tylko benzyna ewentualnie z gazem. Diesel nigdy nie powinien trafić pod maski osobówek bo to silnik do ciągnięcia większych ciężarów czyli rasumując silnik nadający się tylko do pracy pod maską tirów, ciężarówek, dostawczaków, autobusów czy traktorów. Hyb
hybryda lub elektryk nuda? chyba teslą nie jechałeś.
16 lip 16 16:17
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Auto_maniak Użytkownik anonimowy
~Auto_maniak :
No photo ~Auto_maniak Użytkownik anonimowy
A ja kupiłem Astre f z 99r 1.4 8V 60KM. 1 właściciel za 2700zł. Jeżdze codziennie do pracy ponad 100km w obie strony. Spalanie LPG 7.1 na 100 km. I nie chce żadnych diesli, Audi czy BMW, w ktorych kazda naprawa kosztuje 1000 zł.
22 cze 16 08:37 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Benzyna, diesel, gaz czy hybryda - jaki rodzaj napędu wybrać?

Benzyna, diesel, hybryda, a może jednak gaz? Każdy napęd ma swoje wady i zalety, każdy zainteresuje potencjalnie innego kierowcę. Przy okazji sprawdzamy, ile w każdym z czterech przypadków zapłacicie w salonie.

Benzyna, diesel, gaz czy hybryda - jaki rodzaj napędu wybrać? (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego