Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Kilkuletnie auta, które dobrze jeżdżą na LPG

6 lut 16 12:51

Coraz mniej silników dobrze znosi gaz. W naszym rankingu pokazujemy 6-letnie i młodsze auta z jednostkami, które wciąż można zagazować. Zobaczcie, co wybraliśmy!

Udostępnij
0
Skomentuj

Nie mamy dobrej informacji dla miłośników instalacji LPG w kilkuletnich samochodach – proste konstrukcje i rozwiązania nadające się do montażu instalacji gazowych odeszły w większości do lamusa. Po części stało się tak właśnie przed 6 laty, kiedy producenci musieli dostosować swoje jednostki napędowe do normy emisji spalin Euro 5.

To wtedy w powszechnym użyciu znalazły się benzyniaki wyposażone we wtrysk bezpośredni. Oczywiście, można je zagazować, ale wiąże się to z wydaniem ponad 8000 zł i zaakceptowaniem spalania 25 proc. benzyny (dowodzą tego nasze testy).

Czy w takim razie, jeśli chcemy jeździć na LPG, musimy kupić 15-letnie auto, które może mieć już gigantyczny przebieg? Niekoniecznie! W naszym rankingu skupiliśmy się na kilkuletnich autach (nie starszych niż 6 lat), przeważnie wyposażonych w silniki, których konstrukcja pamięta odległe czasy, ale też które oferowano jeszcze 2-3 lata temu. Niektóre z nich przetrwały do dziś! Mają prostą budowę i wtrysk pośredni.

Silniki pracujące na LPG - wybór jest ograniczony

Odrzuciliśmy w większości motory, w których gaz zakłada się warunkowo i wymaga dodatkowych rozwiązań. Postaraliśmy się też zrezygnować z silników, w których kompensacja luzów zaworowych odbywa się za pomocą płytek, gdyż podwyższa to koszty serwisowania (jedyny wyjątek to nowsze silniki Subaru – o których piszemy – bo pod pewnymi warunkami wciąż się nadają do gazu).

W ramach konsultacji z renomowanymi zakładami gazowniczymi spytaliśmy o konkretne jednostki, przy czym postaraliśmy się obalić niektóre mity pokutujące na rynku.

Same nowoczesne instalacje LPG

Przykład: motor GM 1.8, stosowany w Oplach. Starsze odmiany tego silnika sprawdzają się na gazie, współczesne (o mocy 140 KM) – niekoniecznie. Od gazowników usłyszeliśmy, że owszem, można z nim połączyć instalację gazową, ale robi się to na wyraźne życzenie klienta i na jego odpowiedzialność.

Ponieważ silnik ten ma wrażliwą głowicę, zalecenie pracownika zakładu montującego LPG brzmiało: Trzeba zastosować tutaj dodatkowy system lubryfikacji oraz co 20 tys. km kasować luz zaworowy. Niestety, mimo to istnieje ryzyko wypalenia zaworów.

Gdy zapytaliśmy w innym zakładzie o udany silnik 2.0 Nissana (MR; stosowany też w Renault), oprócz problemów z głowicą i konieczności stosowania lubryfikatora usłyszeliśmy, że w tej jednostce mogą także wystąpić awarie katalizatora. Zdaniem pracownika firmy gra nie jest warta świeczki i lepiej nie eksperymentować. To, że zakłady montujące udzielają pełnej informacji, jest akurat dość istotne.

W przypadku wszystkich zaprezentowanych w naszym zestawieniu silników polecano nam instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu. Koszty, w zależności od zastosowanych rozwiązań i części różnych producentów, wahały się zwykle od 1700 do ok. 4000 zł. Najdroższa była instalacja do Subaru (ok. 3700 zł), gdyż wymagała nieco bardziej zaawansowanych części, a także do ośmiocylindrowego silnika z Jeepa (nieco ponad 4000 zł).

Natomiast najtańszy do zagazowania okazał się motor VW 1.0 MPI. Średnia cena w przypadku pozostałych popularnych silników to ok. 2700 zł. Jeśli zdecydujecie się na montaż LPG, radzimy skorzystać ze znającego się na rzeczy serwisu, bo tylko to da gwarancję w miarę niekłopotliwej eksploatacji.

Gazownik specjalizujący się w konkretnej marce potrafi nie tylko dobrze zamontować gaz LPG, lecz także odpowiednio zaprogramować sterownik. Jak pokazuje praktyka, wiele zależy też od zastosowanego osprzętu. Nasze sugestie i pytania, czy warto założyć nieco tańsze części, spotykały się zwykle z ripostą, że nie warto oszczędzać 200-300 zł i lepiej montować podzespoły o wyższej jakości.

Jeżdżąc samochodem z silnikiem zasilanym LPG, nie można zapominać o tym, że nawet najlepsza jednostka napędowa wymaga starannego serwisowania. Koniecznie trzeba przestrzegać interwałów obsługi instalacji LPG, wymiany oleju oraz regulacji luzów zaworowych (jeśli silnik nie ma „hydrauliki”). Warto też tankować gaz na sprawdzonych stacjach.

Montaż instalacji LPG naszym zdaniem

Nasza dziesiątka to, w większości przypadków, ostatnia szansa na zakup np. 3- lub 4-letniego auta z prostym konstrukcyjnie benzyniakiem i zamontowania w nim LPG. Praktyka pokazuje, że coraz mniej silników łatwo się zagazowuje (są coraz bardziej skomplikowane), a jeśli nawet uda się to zrobić, to koszt instalacji bywa wysoki.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy masz w aucie instalację LPG?
Tak

70 %

Nie

30 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Volkswagen silnik 1.6 8v Mpi/101-102 KM (2000-13) - koszt montażu instalacji LPG od 2600 zł

Jeden z najlepszych silników polecanych do gazu – 1.6 8V MPI – to do bólu prosta jednostka z żeliwnym blokiem, ośmiozaworową głowicą, wielopunktowym wtryskiem paliwa, a także hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych. Motor ten produkowano aż do 2013 roku – tak długo montowano go w Skodzie Octavii i Audi A3, na rynku wtórnym znajdziecie więc trzyletnie egzemplarze modeli wyposażonych w jednostkę 1.6 MPI. Według montażystów silnik ten bardzo dobrze znosi LPG i nie ma z nim problemów (psują się jedynie cewki zapłonowe). Gaz w tej jednostce był montowany nawet u dilerów Skody (instalacja firmy Landi Renzo), i to bez utraty gwarancji. Wyjątkiem od tej reguły okazuje się wersja z oznaczeniem BSE, która ma wrażliwą głowicą (silnik montowano przez pewien czas w większości aut koncernu VW). Koszt montażu gazu LPG w 1.6 MPI oscyluje zazwyczaj w granicach 2600-3000 zł i wystarczy tutaj najprostsza z możliwych

instalacji sekwencyjnych (pasują podzespoły większości producentów). W przypadku dobrze zamontowanej instalacji gazu należy przyjąć, że spalanie wzrośnie o około 20 procent, ale to norma w każdym z zaprezentowanych tutaj silników. Dodamy, że jednostka 1.6 8V MPI tak chętnie jest „gazowana” również dlatego, że spala stosunkowo duże ilości benzyny.

Silnik znajdziesz w większości samochodów Grupy VW (Audi, Seat, Skoda) z pierwszego dziesięciolecia XXI wieku. Stosunkowo długo, bo aż do 2013 roku, stosowano go w Skodzie i Audi, natomiast w Passacie B6 oferowany był do 2010 r.

Kilkuletnie auta, które dobrze jeżdżą na LPG (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego