Popularność tej formy zasilania silników w naszym kraju jest spowodowana nie tylko niższą – od oleju napędowego i benzyny – ceną jednostkową LPG. Duże znaczenie ma również to, że właśnie w naszym kraju prężnie działają firmy specjalizujące się w produkcji i rozwoju kompletnych instalacji gazowych. Jednym z liderów tego rynku jest polska firma AG Centrum działająca na skalę globalną, właściciel marki ZENIT Autogas.
W powszechnym mniemaniu wielu osób, Polsce nie udało się „zabłysnąć” na międzynarodowej arenie w branży motoryzacyjnej. Jak wiadomo, każdy Polak podczas rozmowy jest ekspertem w każdym temacie, a w motoryzacji w szczególności. Więc zaczyna się: Czesi przecież mają Skodę (co prawda kapitał już niemiecki, ale…), Włosi Fiata, Francuzi Renault (i nie tylko oczywiście), a Niemcy to już w ogóle motoryzacyjna potęga. A my? FSO upadło, a Polonez czy Syrena to marki historyczne, podnoszące puls jedynie miłośnikom oldtimerów – i to tych zza Żelaznej Kurtyny, a dokładniej – po naszej, wschodniej, jej stronie. Zaraz zaraz, czy naprawdę jest tak źle?
Autogaz – nie tylko konsumpcja
Owszem, jeżeli mowa o produkowaniu całych aut, to rzeczywiście, nie mamy polskiej marki działającej na masową skalę. Oczywiście jest np. Melex, a jeszcze do niedawna był wielkopolski Solaris (aktualnie w rękach hiszpańskiej firmy CAF), ale – jak w piosence – „to już nie to samo”…
Nie warto jednak popadać w intelektualne zniechęcenie podczas dysput o stanie polskiej motoryzacji, bo i w kraju nad Wisłą mamy się czym pochwalić. We wstępie wspomnieliśmy o masowym zużyciu LPG w autach z instalacją LPG poruszających się po naszych drogach. Dobrze wiedzieć, że za tym zjawiskiem stoi nie tylko wrodzone poszukiwanie oszczędności Polaków, ale też polska myśl techniczna. Innymi słowy LPG w naszym kraju to nie tylko konsumpcja, to również zaawansowana inżynieria i uznana na całym świecie technologia produkcji kompletnych instalacji LPG do aut.
Doskonałym tego przykładem jest firma właściciel marki ZENIT Autogas. To polska firma, od ponad 20 lat dostarcza kompletne instalacje LPG i CNG do samochodów zarówno w Polsce jak i na całym świecie. Przy czym zwrot „cały świat” należy rozumieć całkiem dosłownie, bo instalacje Zenit znajdziemy w ponad 50 krajach świata.
LPG lubią też inni
Nie tylko Polacy masowo przerabiają swoje auta dodając do nich instalacje umożliwiające napędzanie samochodu za pomocą LPG. Paliwo to niezwykle popularne jest też np. w Turcji. Już w 2015 roku aż 37 proc. samochodów osobowych w tym kraju było napędzanych autogazem, co więcej konsumpcja LPG w Turcji jest wyższa niż zużycie benzyny. Jeszcze ciekawiej jest choćby w Hongkongu, gdzie wszystkie taksówki to auta zasilane właśnie autogazem. Auta z instalacjami gazowymi są też powszechne w Korei Południowej (zużycie LPG w tym azjatyckim państwie sięga 4 mln 500 tysięcy ton, prawie trzykrotnie więcej niż w Polsce), a także na terenie Federacji Rosyjskiej, we Włoszech, Japonii, Australii, w Indiach i wielu innych krajach.
Popularność LPG jako alternatywnego paliwa do silników spalinowych wynika przede wszystkim z niższej ceny tego paliwa, w stosunku do benzyny czy oleju napędowego. Oczywiście w niektórych źródłach podkreśla się też inne zalety tego paliwa, takie jak np. możliwość stosowania w autach z silnikami benzynowymi różnego typu, jak i hybrydowymi, czy „ekologiczność” LPG. Teoretycznie nauka mówi jasno: choć LPG pochodzi z paliw kopalnych, jego spalanie – ze względu na krótsze łańcuchy węglowodorowe – generuje mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż spalanie benzyny czy oleju napędowego. Pamiętajmy jednak, że silnik spalinowy, to jednak nie palnik Bunsena, lecz konstrukcja znacznie bardziej skomplikowana. Dlatego o tym, co ostatecznie wydobywa się z rur wydechowych „zagazowanego” pojazdu decyduje wiele czynników: złożoność przerabianej jednostki napędowej, wiek, ilość i typ rozwiązań ograniczających emisje (masowo stosowanych w najnowszych autach, które muszą spełnić surowe normy emisji), czy wreszcie sam profesjonalizm montażu instalacji.
AG Centrum systematycznie rozwija swoją sieć dystrybucyjną, a profesjonalne punkty montujące polską instalację gazową powstają w bardzo wielu, niejednokrotnie dość egzotycznych dla nas miejscach takich jak np. RPA, Alaska czy Bangladesz. Nic dziwnego – nie tylko Polacy chcą płacić mniej za paliwo, ale też świadczy to jeszcze o czymś: polska myśl techniczna przyjęła się w świecie a instalacje Zenit Autogas Systems są uznawane za wysokiej jakości i skuteczne rozwiązania. Zatem w świecie motoryzacyjnym również i my, Polacy, mamy się czym pochwalić.
Malkontenci i tak pewnie powiedzą: „I co z tego?”. Odpowiadamy. Jeżeli gdziekolwiek na świecie jedzie auto z instalacją gazową, bardzo prawdopodobne, że jest to właśnie polska instalacja, polskiej firmy z polską technologią i myślą techniczną. Może nie widać jej logo na masce, ale napędza setki tysięcy samochodów na świecie.