• Największe oszczędności z jazdy na gazie w przeliczeniu na kilometr notują użytkownicy aut z dużymi, paliwożernymi silnikami, zwłaszcza SUV–ów
  • O tempie zwrotu inwestycji decyduje pokonywany przebieg – to dlatego taksówkarze i niektóre floty domyślnie korzystają z benzynowych samochodów zasilanych autogazem
  • Inwestycja w najdroższe instalacje LPG w większości przypadków nie ma sensu

O tym, że inwestujemy w instalację LPG do auta, w większości przypadków decyduje zwykły rachunek ekonomiczny. Dotychczas zainteresowanie jazdą na autogazie występowało w okresach, gdy ceny paliw rosły i jazda na benzynie zwyczajnie okazywała się zbyt droga. Teraz to się zmienia, bo nawet tania, tzn. istotnie tańsza niż jeszcze kilkanaście tygodni temu benzyna, dla wielu użytkowników może okazać się zbyt droga. Przede wszystkim jednak każda oszczędność się liczy – a w przypadku zastąpienia benzyny autogazem nie są to małe kwoty.

Jazda na LPG: ile można zaoszczędzić?

Foto: Auto Świat
Butla LPG: nie musi zajmować istotnej przestrzeni w bagażniku

W pierwszych dniach maja średnia cena benzyny to „zaledwie” 3,92 zł za litr – to mało, biorąc pod uwagę, że niedawno za litr benzyny płaciliśmy 5 zł i więcej. Tymczasem jednak litr autogazu kosztuje średnio już tylko 1,75 zł – a więc dużo mniej. Należy jednak uczciwie przyjąć, że silnik zasilany gazem zużywa o ok. 20 proc. więcej autogazu niż benzyny. Jeśli zatem średnie spalanie naszego samochodu to 9 litrów benzyny na 100 km, to koszt przejazdu 100 km wynosi 35,28 zł. Teraz weźmy to samo auto z zamontowaną instalacją LPG: spalanie autogazu to średnio 10,8 l/100 km, a koszt przejazdu tego dystansu to 18,9 zł – na każdych 100 km oszczędzamy 16,38 zł. Mało? Oszczędność na każdym przejechanym tysiącu km to już ok. 164 zł, a po przejechaniu 20 tys. km w naszej kieszeni zostaje 3276 zł. To – w bardzo wielu przypadkach – oznacza całkowity zwrot inwestycji w montaż instalacji LPG, w niektórych jesteśmy już „do przodu” o kilkaset zł! W przypadku dużych samochodów z dużymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny koszt instalacji może być nieco większy, ale zwrot inwestycji może nastąpić nawet wcześniej.

Inwestycja w instalację LPG: ile pali Twój samochód?

Foto: Auto Świat
Zużycie paliwa na poziomie 10 l/100 km w samochodach z silnikami benzynowymi nie jest wygórowaną wartością. Spalanie gazu jest nieco wyższa, za to paliwo ponad dwa razy tańsze

W przypadku dużych samochodów z silnikami benzynowymi osiągnięcie spalania na poziomie 9 l benzyny na 100 km jest jednak w praktyce nierealne – w ruchu miejskim samochód spala np. 12-14 l benzyny na „setkę”, a w trasie – 10 l/100 km lub więcej. Oczywiście, nie brakuje aut, których zużycie paliwa jest znacząco wyższe od podanego wyżej. Przyjmując jednak średnie spalanie benzyny na poziomie zaledwie 11,5 l/100 km, łatwo obliczyć, że oszczędność z użytkowania instalacji gazowej wynosi prawie 21 zł/100 km – czyli 2100 zł/10 tys. km. Po przejechaniu 20 tys. km koszty paliwa obniżamy o 4200 zł! Nawet jeśli tyle zapłaciliśmy za bardzo dobrą instalację gazową (to orientacyjny koszt instalacji marki STAG do auta z silnikiem 6-cylindrowym z bezpośrednim wtryskiem benzyny), to po kolejnych 20 tys. km taka właśnie kwota zostaje w kieszeni. Dla jednych oznacza to 4200 zł na rok, a dla innych – na pół roku.

Inwestycja w instalację LPG: jak dużo jeździsz?

Nie tylko jednak właściciele dużych i paliwożernych samochodów mogą liczyć na wyraźne oszczędności związane z jazdą na gazie. Na tego rodzaju inwestycje decydują się też np. taksówkarze użytkujący oszczędne auta hybrydowe. W ich przypadku – gdy auto zużywa np. 6 l benzyny na 100 km w ruchu miejskim – oszczędność LPG z jazdy na na 100 km to niecałe 11 zł – 1100 zł na 10 tys. km. Jeśli jednak w ciągu roku przejeżdża się 50 tys. km, kwota robi się naprawdę pokaźna. Dodatkowo – ilekroć samochód wyjeżdża w trasę – spalanie gwałtownie rośnie, a koszt wyjazdu staje się znacząco tańszy. Zresztą duże przebiegi to nie jest jedynie cecha pracy taksówkarza – także mieszkające poza miastem i dojeżdżające do pracy również przejeżdżają kilkadziesiąt tysięcy kilometrów rocznie.

Inwestycja w instalację LPG: ile warto wydać?

Oczywiście, koszt instalacji ma duży wpływ na tempo zwrotu inwestycji. Zdecydowanie należy odradzić, zwłaszcza w przypadku nowoczesnych samochodów, wszelkie próby nadmiernej oszczędności polegające na montażu instalacji, która sobie z nowoczesnym układem wtryskowym nie poradzi. To się na pewno nie opłaca. Z drugiej strony bardzo ograniczony sens ma inwestowanie w instalacje oferowane po 8-10 tys. zł. Nawet jeśli sprawdzają się one znakomicie, to zbliżone efekty można osiągnąć, kupując dobrą, polską instalację za połowę lub mniej niż połowę tej kwoty. A ostatecznie nie chodzi o to, by dużo wydać, tylko o to, by dużo zaoszczędzić.

Foto: Auto Świat
Przykład schludnego montażu zaworu LPG pod klapką wlewu paliwa: by zatankować, nakręcamy odpowiednią końcowkę

Inwestycja w LPG: a jeśli masz flotę?

Największe oszczędności związane z jazdą na LPG pojawiają się, gdy mamy „normalne” – czyli w praktyce paliwożerne auta benzynowe, jest ich kilka lub więcej, i są one wykorzystywane w pracy, a więc dużo jeżdżą. Wtedy roczne oszczędności związane z jazdą na LPG wynoszą kilkadziesiąt tysięcy zł lub więcej – a to czasem przesądza o tym, czy biznes opłaca się, czy nie opłaca...

Autogaz wciąż jest w Polsce popularnym paliwem alternatywnym, pozwalającym obniżać koszty użytkowania samochodu. W naszej sekcji odpowiadamy na wątpliwości i trudne pytania Czytelników. Podpowiadamy, jak korzystać z zasilania gazowego w sposób odpowiedzialny, bezpieczny dla auta oraz efektywny kosztowo.