1. Silnik na LPG będzie słabszy

Niezauważalnie. Owszem, kilkanaście lat temu, gdy królowały instalacje mieszalnikowe, osiągi silników zasilanych gazem były wyraźnie słabsze – normą były spadki mocy maksymalnej rzędu 5-15 proc. połączone z obniżeniem maksymalnego momentu obrotowego silnika. Od dłuższego czasu jednak standardem są instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu, które zapewniają osiągi silników na gazie takie same lub niemal takie same jak przy zasilaniu benzynowym. Spadki mocy maksymalnej rzędu 2 proc. są dla kierowcy nieodczuwalne, zwłaszcza że kultura pracy silnika zasilanego gazem jest taka sama jak przy pracy na benzynie.

Hamowanie auta z instalacją Zenit Foto: Zenit Autogas Systems
Hamowanie auta z instalacją Zenit

2. Silnik zasilany gazem szybciej się zużyje

Nie ma bezpośredniego związku pomiędzy tempem zużycia silnika a stosowaniem paliwa gazowego. Oczywiście warunkiem jest prawidłowy dobór i montaż instalacji. Optymalnie działająca instalacja LPG może mieć wręcz pozytywny wpływ na niektóre elementy silnika, a zwłaszcza korzystnie wpływać na jego czystość.

3. LPG niszczy olej silnikowy

Jeśli LPG jest zanieczyszczone np. siarką, wpływa na zakwaszanie oleju silnikowego. Nie ma to jednak miejsca, jeśli tankujemy dobry gaz na dobrych stacjach. Jednocześnie podczas spalania gazu powstaje znacznie mniej cząstek stałych niż podczas spalania oleju napędowego czy benzyny, co już na oko widać po stanie oleju silnikowego: w autach eksploatowanych na LPG jest on przejrzysty i jasny nawet po kilkunastu tysiącach kilometrów przebiegu. Zjawisko „czystego spalania” LPG ma wpływ nie tylko na stan oleju silnikowego, lecz także na niewielką ilość osadów odkładających się w silniku.

4. LPG może być przyczyną pożaru

W samochodach wyposażonych w instalację gazową 90 proc. pożarów nie ma związku z instalacją gazową. Ryzyko pożaru spowodowanego przez instalację LPG jest bliskie zera w przypadku prawidłowo zamontowanej i serwisowanej instalacji. Jednocześnie w samochodach niewyposażonych w instalację LPG, także w tych z silnikami Diesla, dochodzi do pożarów wynikających z wycieków paliwa oraz z racji wad fabrycznych. Montaż instalacji LPG co do zasady nie wiąże się z zagrożeniem pożarowym.

5. Butla z gazem jest zagrożeniem w czasie wypadku

Butla z gazem jest jednym z najbardziej odpornych na zniszczenie elementów samochodu – jest ona znacznie solidniej zbudowana niż zbiornik benzyny czy ON. Jednocześnie butla LPG wyposażona jest w zawory odcinające wypływ gazu w razie utraty zasilania. Nawet w razie pożaru w aucie nie dochodzi do gwałtownego uwolnienia większej ilości gazu – jedno z obowiązkowych zabezpieczeń to zawór, który w razie niebezpiecznego wzrostu ciśnienia w zbiorniku upuszcza niewielką ilość paliwa, zapobiegając rozerwaniu butli. Dla kontrastu można stwierdzić, że zbiorniki benzyny/ON w samochodach są obecnie wykonywane z tworzyw sztucznych, które w razie pożaru po prostu się topią.

6. Wszystko jedno, gdzie tankujemy LPG

Nieprawda! Paliwa gazowe różnią się nie tylko mniejszą lub większą zawartością zanieczyszczeń, lecz także mniej lub bardziej odpowiednią do pory roku zawartością podstawowych składników: propanu i butanu. Jakość paliwa ma wpływ nie tylko na osiągi auta i trwałość instalacji, ale też w dużym stopniu na poziom spalania. Nie jest niczym szczególnym takie zjawisko, że auto zatankowane (zwłaszcza zimą) tańszym paliwem gorszej jakości zużywa go znacznie więcej.

7. Im tańsza instalacja, tym szybciej się zwróci

instalacja Zenit w aucie hybrydowym: to działa znakomicie, ale na częściach oszczędzać nie wolno! Foto: Zenit Autogas Systems
instalacja Zenit w aucie hybrydowym: to działa znakomicie, ale na częściach oszczędzać nie wolno!

To jasne, że inwestując w instalację LPG, trzeba uważać, by nie przeinwestować, dlatego najdroższe instalacje oferowane na rynku są propozycją dla niewielkiej liczby użytkowników. Jednocześnie nie należy rezygnować z wysokiej jakości komponentów oraz ich stosownej do wymagań silnika wydajności – w przeciwnym wypadku po pierwsze, elementy instalacji będą zużywać się szybko, generując koszty, a po drugie, może dochodzić do usterek silnika i jego osprzętu, co wyklucza oszczędność wynikającą z jazdy na LPG.

8. Silnik benzynowy zaprojektowany jest wyłącznie do zasilania benzyną

Niby tak, ale czy wiecie, że w wielu autach np. fabryczne wtryskiwacze benzyny homologowane są do podawania także paliwa gazowego (LPG/CNG)? Niektóry producenci aut współpracują z firmami produkującymi osprzęt LPG, inni dopuszczają montaż instalacji w salonach dilerskich. Brak zgody na montaż instalacji LPG jest często podyktowany głównie kwestiami biznesowymi, co oczywiście nie jest przeszkodą w montażu instalacji.

9. Wszystko jedno, w którym warsztacie montujemy instalację LPG

instalacja Zenit do bezpośredniego wtrysku benzyny Foto: Zenit Autogas Systems
instalacja Zenit do bezpośredniego wtrysku benzyny

Zdecydowanie nie! Jest wiele powodów, dla których należy omijać warsztaty oferujące najniższe ceny na rynku – min. takie, że w razie wystąpienia problemów czy wręcz błędów w montażu tani warsztat może mieć problemy z przyjęciem odpowiedzialności. Kolejna rzecz to wyposażenie: dobry warsztat ma dużo kosztownych narzędzi, które mają wpływ na koszty funkcjonowania i ceny usług. Warto dopłacić!

10. Bezpośredni wtrysk benzyny uniemożliwia montaż instalacji LPG

To nieprawda: nie ma problemu z montażem instalacji LPG w samochodach z bezpośrednim wtryskiem benzyny zarówno przy użyciu instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej jak i systemów wtrysku ciekłego gazu. Oczywiście, nie każde auto da się zaadaptować do zasilania gazowego – problemem są np. samochody wyposażone w układy podwójnego wtrysku.