• Instalacja musi być dopasowana do wymagań silnika
  • Instalacja jest tylko tak dobra, jak jej najsłabszy element – wszystkie podzespoły powinny być najwyższej jakości,
  • Najbezpieczniejszym rozwiązaniem są kompletne instalacja pochodzące od jednego producenta, a nie „składaki” z różnych podzespołów dobranych przez montera
  • Zbiornik gazu powinien być tak dobrany, żeby zapewniał odpowiedni zasięg, ale jednocześnie nie obniżał walorów użytkowych pojazdu
  • Montaż i kalibracja instalacji muszą zostać wykonane przez fachowców – nawet najlepszy układ można zepsuć montując go źle

Mimo, że montaż instalacji gazowych do aut jest popularny w Polsce od niemal 30 lat, wciąż wzbudza on wśród kierowców niemałe kontrowersje. Obok zdecydowanych zwolenników jazdy na gazie, którzy z każdym nowo zakupionym przez siebie autem najpierw jadą do serwisu po instalację gazową, są też i tacy, którzy podchodzą do tej formy zasilania z nieufnością, lub wręcz, po wcześniejszych złych doświadczeniach nie chcą już gazu w żadnym swoim aucie. Tymczasem najczęściej przyczyną tych złych doświadczeń nie było przecież paliwo gazowe, ale zły dobór i niewłaściwy montaż instalacji.

Przełącznik instalacji LPG Foto: materiały producenta
Przełącznik instalacji LPG

Nie oszczędzaj na jakości instalacji i montażu

Najpoważniejszym błędem popełnianym przez osoby decydujące się na montaż instalacji gazowej w swoim aucie jest kierowanie się przy jej wyborze głównie ceną. To poważny błąd – oszczędzanie lepiej zacząć dopiero po założeniu instalacji! Problem polega jednak na tym, że laikowi bardzo trudno jest ocenić jakość i parametry poszczególnych podzespołów instalacji. Większość użytkowników zna wprawdzie przynajmniej kilka marek renomowanych instalacji i może skorzystać z forów internetowych, na których użytkownicy wymieniają się doświadczeniami z użytkowania różnych układów. Tyle, że to wcale aż tak bardzo wyboru nie ułatwia. Typowa instalacja wtrysku gazu składa się z wielu podzespołów: m.in. ze sterownika, reduktora, wtryskiwaczy, zaworów, zbiornika. Najprostszy trik stosowany przez warsztaty chcące walczyć o klienta możliwie niską ceną, a nie jakością sprzedawanych układów, polega na zaoferowaniu zestawu składającego się ze sterownika renomowanej marki oraz reszty podzespołów dobieranych tak, żeby były jak najtańsze.

Sterownik renomowanej marki

Potencjalny klient, który np. czytał w sieci dobre opinie o instalacji autogaz STAG nie ma świadomości, że pod tą nazwą kryje się wprawdzie dobry sterownik instalacji (występujący w różnych wersjach), który może współpracować zarówno z niezawodnymi i trwałymi podzespołami z najwyższej półki, jak i z elementami o znacznie gorszej reputacji. Tymczasem instalacja jest tak dobra i niezawodna, jak jej najsłabszy element. Dlatego najlepszym, a na pewno najbezpieczniejszym rozwiązaniem, w przeciwieństwie do „instalacji-składaków” jest montaż kompletnych instalacji składających się z podzespołów dobranych przez producenta układu, najlepiej wraz z zestawem montażowym dedykowanym do konkretnego modelu silnika.

Wybór warsztatu

Olbrzymie znaczenie ma też wybór warsztatu, który ma zamontować instalację autogaz. W serwisach autoryzowanych przez producenta instalacji, ryzyko, że otrzymamy źle skonfigurowany zestaw jest minimalne. Lepiej uważać na „wynalazki”, czyli na okazyjnie sprzedawane instalacje mało znanych firm, nawet jeśli mają one teoretycznie świetne parametry. Układy zasilania paliwem gazowym nie są bezobsługowe, raz na jakiś czas wymagają interwencji fachowca, kalibracji czy choćby sprawdzenia ustawień. W nowoczesnych instalacjach śrubokręt i ucho choćby najlepszego fachowca do tego już nie wystarczą, potrzebny jest komputer diagnostyczny z dedykowanym oprogramowaniem, a często też odpowiednia dokumentacja serwisowa. Znalezienie warsztatu, który poradzi sobie z obsługą niszowego produktu może być bardzo trudne, w przeciwieństwie do serwisowania renomowanych instalacji, obecnych na rynku od lat, z którymi takich problemów nie ma.

Kalibracja instalacji LPG Foto: materiały producenta
Kalibracja instalacji LPG

Warto słuchać fachowców

Szanujący się warsztat wie, jaka instalacja będzie najlepszym wyborem do konkretnego auta. Niektóre modele aut czy nawet konkretne wersje silników mogą mieć specjalne wymagania wobec instalacji, w przypadku niektórych montaż instalacji jest wręcz niezalecany – prawdziwy fachowiec powinien podzielić się taką wiedzą z klientem. To prawda, że praktycznie każdy silnik „da się zagazować”, tyle że nie każdą instalacją i nie każdy równie dobrze to zniesie. Niekiedy warto posłuchać sugestii doświadczonych instalatorów.

Nowoczesne silniki, szczególnie te z bezpośrednim wtryskiem paliwa nie znoszą współpracy z prostymi instalacjami gazowymi. Im wyższe planowane przebiegi, tym więcej warto wydać na instalację gazową – w dłuższej perspektywie będzie ona znacznie lepszą inwestycją niż układ z niższej półki cenowej.

Jeśli więc porównujemy oferty różnych serwisów, nie patrzmy wyłącznie na cenę montażu i nazwę sterownika – warto poprosić o konkretną specyfikację obejmującą wszystkie elementy wchodzące w skład instalacji, a nawet dopytać, jak będzie wykonany montaż.

Wydajny reduktor

Poza jakością samego sterownika olbrzymie znaczenie ma dobór odpowiedniego reduktora. W reduktorze paliwo przechodzi ze stanu ciekłego w gazowy – ważne, żeby był on w stanie dostarczyć tyle paliwa, ile potrzebuje silnik nawet przy dużym obciążeniu. Jeśli reduktor nie nadąża z dostarczaniem paliwa to grozi to tym, że silnik będzie pracował na nadmiernie zubożonej mieszance, przez co temperatura w komorach spalania może wzrosnąć do niebezpiecznego poziomu – to właśnie jedna z przyczyn np. przedwczesnych awarii silników zasilanych gazem.

Są silniki o tak dużym chwilowym zapotrzebowaniu na paliwo, że jeden reduktor gazowy może nie wystarczyć do zapewnienia odpowiedniego zasilania paliwem. W wielu nowych instalacjach problem ze zbyt niską wydajnością rozwiązywany jest w inny sposób – przy znacznym obciążeniu braki gazu uzupełniane są tzw. dotryskiem benzyny lub aut wręcz automatycznie przełącza się na zasilanie benzyną. Oszczędności na kosztach paliwa są wtedy mniejsze, ale za to ryzyko awarii silnika też spadnie.

Reduktor w komorze silnika Foto: materiały producenta
Reduktor w komorze silnika

Wysokiej klasy wtryskiwacze

Dobrej jakości wtryskiwacze gazowe mają trwałość rzędu nawet 200 tys. km (w sprzyjających warunkach, np. w autach eksploatowanych głównie w ruchu miejskim trwałość wtryskiwaczy będzie nawet o połowę niższa). Wtryskiwacze z niższej półki są wprawdzie tańsze, ale nie dość, że są mniej trwałe, to jeszcze z reguły też mniej precyzyjnie dawkują paliwo, na co nowoczesne silniki są bardzo wrażliwe.

Wtryskiwacze LPG Foto: materiały producenta
Wtryskiwacze LPG

Dobrze dobrany i zamontowany zbiornik

Prawidłowo skonfigurowana i zamontowana instalacja gazowa nie powinna ograniczać walorów użytkowych auta. Tu olbrzymie znaczenie ma wybór odpowiedniego zbiornika gazu i miejsca jego montażu. Ważne jest znalezienie odpowiedniego kompromisu – zbyt mały zbiornik to mniejszy dystans, jaki da się pokonać na tańszym paliwie bez tankowania, z kolei zbyt duży lub po prostu niewłaściwie umieszczony zbiornik zabiera miejsce na bagaż i ogranicza możliwość aranżacji kabiny. W samochodzie z nadwoziem kombi czy hatchback zbiornik walcowy umieszczony w poprzek bagażnika to z reguły kiepski pomysł, lepszym rozwiązaniem jest zbiornik toroidalny montowany w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Niestety, w wielu autach wnęki na koło nie ma wcale, lub jest ona zbyt płytka żeby pomieścić zbiornik o właściwej pojemności. Uwaga! Przy dobieraniu wielkości zbiornika warto pamiętać, że silnik będzie zużywał nieco więcej gazu niż benzyny, a w dodatku nie cała nominalna pojemność „butli” może być wypełniona gazem. W praktyce oznacza to, że np. 45-litrowy zbiornik LPG zapewnia taki zasięg jak mniej-więcej 30-litrowy bak benzyny.

Zbiornik gazu we wnęce koła zapasowego Foto: materiały producenta
Zbiornik gazu we wnęce koła zapasowego

Wygodny wlew gazu

Warto też zwrócić uwagę na to, gdzie ma być zamontowany wlew gazu – najprostszym rozwiązaniem jest umieszczenie go pod zderzakiem, ale to wyjątkowo niewygodna i ryzykowna opcja (wlew łatwo urwać przy drobnej stłuczce lub nawet przy nieostrożnym parkowaniu), lepszym, ale też bardziej pracochłonnym rozwiązaniem jest umieszczenie wlewu pod klapką wlewu benzyny. To bezpieczniejsze miejsce, wygodniej też będzie tankować auto.

Wlew gazu Foto: Materiały prasowe
Wlew gazu

Jeśli masz jeszcze pytania dotyczące wyboru i eksploatacji instalacji LPG, wejdź tu: Ekspert autogaz STAG