CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.584.201.84
Najdrożej4.694.894.592.12

Gaz w aucie: czy się opłaca, rodzaje instalacji, koszty

28 lip 16 13:02
Udostępnij
0
Skomentuj

Stosunkowo tania benzyna i coraz bardziej skomplikowane, wysilone silniki benzynowe nie zachęcają do montażu instalacji LPG

Ale autogaz jest tani – kosztuje tyle, co 10 lat temu i korzystanie z tego paliwa coraz bardziej się opłaca. Warto zatem zakładać gaz? Trzeba podkreślić, że montaż instalacji LPG nie służy temu, by wydłużyć żywotność silnika; prawda jest taka, że jazda na gazie zazwyczaj mu nie służy.

Celem nie jest także ochrona środowiska – nawet jeśli tuż po montażu instalacji gazowej auto zachowuje się pod tym względem bardzo przyzwoicie, to trzeba się liczyć z szybszym zużyciem katalizatora.

Instalację LPG zakładamy po to, by dość szybko zwrócił się jej koszt i aby w dłuższej perspektywie zaoszczędzić pieniądze – to akurat w wielu wypadkach może udać się bardzo dobrze. Trzeba jedynie zainwestować w taki osprzęt gazowy, który nie spowoduje problemów, a jednocześnie nie przeinwestować. Są więc samochody, w których sprawdzi się instalacja za 2,5-3 tys. zł, a są i takie, w których trzeba wydać dwa lub trzy razy więcej.

Ostatecznie więc o tym, czy inwestycja się opłaca, decyduje to, ile nasz samochód pali i ile jeździ. Instalacja LPG szczególnie dzisiaj, gdy auta są coraz bardziej wymagające, nie jest pomysłem dobrym dla każdego; z drugiej strony są dostępne coraz bardziej dopracowane rozwiązania techniczne, które radzą sobie także z większością (nie ze wszystkimi) samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Jakie są przeciwwskazania do montażu instalacji LPG?

To głównie wytrzymałość jednostki napędowej. Silniki mają mniejsze lub większe rezerwy termiczne (mieszanka gazowa spala się w wyższej temperaturze), niektóre jednostki mają też inne elementy, które są przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG, choć w większości przypadków nie stanowią one bariery nie do pokonania.

Płytkowa regulacja luzu zaworowego – oznacza, że luz zaworów nie ustawia się automatycznie, zaś podczas okresowej regulacji w warsztacie do ustawienia luzu zaworowego trzeba użyć specjalnych płytek, co znacząco podwyższa koszt operacji – kosztuje to od kilkuset do nawet 1800 zł.

O ile jednak przy zasilaniu benzynowym luz zaworowy sprawdza się i ewentualnie koryguje co 100-150 tys. km, to w przypadku zasilania gazowego nawet 3-4 razy częściej. Nie jest więc to barierą, ale istotnym kosztem i kłopotem, który należy brać pod uwagę, zakładając instalację. W takich autach sprawdzi się dobry lubryfikator (p. galeria).

Delikatny układ zapłonowy – mieszanka gazu z powietrzem stawia iskrze zapłonowej dużo wyższy opór niż mieszanka benzynowa. Wraz ze zużyciem świec (rośnie odstęp elektrod) rośnie energia niezbędna do zapłonu mieszanki. Prowadzi to do uszkodzenia cewki lub zespołu cewek zapłonowych, ewentualnie kabli.

Zdarzają się auta z tak delikatnym układem zapłonowym, że po prostu nie da się uniknąć usterek wywoływanych przez instalację gazową. Monterzy instalacji, by odciążyć układ zapłonowy, sugerują (szczególnie w starszych autach) zapobiegawczą wymianę kabli zapłonowych na nowe, a świec – na przystosowane do LPG, mające mniejszy odstęp pomiędzy elektrodami.

Teoretycznie układ zapłonowy można odciążyć w dowolnym stopniu, zmniejszając odstęp pomiędzy elektrodami świec, jednak w praktyce większy odstęp elektrod ułatwia spalanie mieszanki, zaś mniejszy utrudnia – z punktu widzenia silnika należałoby go nie zmniejszać, lecz zwiększać! Z tych powodów w niektórych autach zasilanie gazowe wywołuje trudne do wyeliminowania usterki.

Delikatna głowica silnika. Niektóre silniki mają gniazda zaworowe wrażliwe na wypalenie, układ termicznie opracowany jest „na styk”. W takim przypadku warto zainwestować we wtrysk ciekłego gazu, jeśli jego montaż jest możliwy.

Jeżeli z różnych przyczyn wtrysk ciekłego gazu nie sprawdza się, wtedy rezygnujemy z jazdy na LPG, albo inwestujemy w drogi osprzęt rozszerzony o lubryfikator.

Silniki z pośrednim wtryskiem benzyny

Silniki te są szybko wypierane przez jednostki z bezpośrednim wtryskiem, na rynku obecne są jednak nowe samochody z takim systemem zasilania i bardzo wiele używanych.

Ten system sprawia najmniej problemów, mamy wybór w postaci instalacji tradycyjnych (tzw. sekwencyjny wtrysk gazu) oraz zestawów działających na innej zasadzie – pozbawionych parownika, wtryskujących ciekły gaz do kolektora ssącego. Nie w każdym aucie da się coś takiego założyć, ale jeśli jest taka możliwość – wtedy warto.

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny

To rozwiązanie wypiera stosowany dawniej powszechnie pośredni wtrysk benzyny. W bezpośrednim wtrysku benzyny wtryskiwacze umieszczone są nie w kolektorze ssącym, lecz w głowicy silnika i wtryskują paliwo bezpośrednio do komór spalania.

W takim układzie wtryskiwacze szczególnie źle znoszą bezczynność, co jest pierwszym problemem związanym z instalacjami gazowymi, a po drugie, często wykonują tak wiele precyzyjnych operacji, że w niektórych zakresach obciążenia silnika pośredni wtrysk gazu nie jest w stanie naśladować odpowiednio wiernie ich pracy.

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny często mają liczne problemy techniczne nawet bez obecności obcego ciała, jakim jest alternatywny system zasilania gazowego – to główna przyczyna tego, że liczba montaży nowych instalacji maleje.

W galerii szczegółowo przedstawiamy: jak działa instalacja LPG w aucie, wtrysk ciekłego gazu, sekwencyjny wtrysk gazu, bezpośredni wtrysk gazu, bezpośredni wtrysk LPG do aut z bezpośrednim wtryskiem benzyny, sekwencyjny wtrysk gazu w fazie lotnej do bezpośredniego wtrysku benzyny.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (54)

No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Pan radchtór wybełkotał kolejny zlepek pseudo mądrości nt lpg w samochodzie. A ileż to szanowny Pan redacdhtór zainstalował instalacji/eksploatował aut z lpg? Cywilizowana europa w tym Niemcy, Holendrzy montują lpg do aut, a kierowcy mają nawet z tego tytułu ulgi w opłatach z tytułu ekologii. Tle że w Polsce liczy się tylko kasa, a podatek od lpg jest za niski, czyli kierowcy z lpg są traktowani jak oszuści podatkowi. Ale nasz ukochany rząd już pracuje na drastyczny podwyższeniem podatku od lpg, co miałoby spowodować podwyżkę do jakichś 3,5-4 zł za litr gazu lpg i wtedy będzie cacy i eko.
1 sie 16 08:08 | ocena: 81%
Liczba głosów:43
81%
19%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Remek Użytkownik anonimowy
~Remek
No photo ~Remek Użytkownik anonimowy
do ~Maniek:
No photo ~Maniek Użytkownik anonimowy
29 lip 16 22:34 użytkownik ~Maniek napisał
Co daje 190zł/mc. No faktycznie, rewelacja. Śmiechu warte dziadowskie oszczędności. Zamiast kombinować jak zaoszczędzić 200 zł/mc, pomyśl jak zarobić 2000 zł/mc więcej.
Heheh, jedno nie wyklucza drugiego, można pomyśleć o zarobieniu dodatkowych 2000 zł a z gazem dodatkowo samo cię oszczędza. Ale rozumiem, ze masz w doooopie racjonalne wydawanie pieniędzy i dajesz się ciąć po kasie na każdym kroku, no nie? Albo inaczej... spróbuj kiedyś auta z instalacją gazową a nie będziesz bredził o czymś czego nie używałeś...
1 sie 16 08:58 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ola Użytkownik anonimowy
~Ola :
No photo ~Ola Użytkownik anonimowy
Ja mam gaz zamontowany fabrycznie,duŻo jeżdżę samochodem.Jestem bardzo zadowolona,zajezdAjac na stacje wydaje 60zl zrobię okolo380km.Samochod mam z 2013roku,na ta chwile nie widze ,zadnych usterek w samochodzie mam przejechane 70tys.
1 sie 16 08:57 | ocena: 88%
Liczba głosów:32
88%
13%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~$$$ Użytkownik anonimowy
~$$$
No photo ~$$$ Użytkownik anonimowy
do ~Maniek:
No photo ~Maniek Użytkownik anonimowy
29 lip 16 22:34 użytkownik ~Maniek napisał
Co daje 190zł/mc. No faktycznie, rewelacja. Śmiechu warte dziadowskie oszczędności. Zamiast kombinować jak zaoszczędzić 200 zł/mc, pomyśl jak zarobić 2000 zł/mc więcej.
190x12miesięcy x10lat - na dobre wakacje wystarczy. Dla mnie to są oszczędności ale nie mam zrytego beretu tak jak ty i przeświadczenia, że jeżdżący na LPG to niższa kategoria człowieka. A poza tym LPG jest bardziej ekologiczny niż diesel a jak pokazuj badania nawet bardziej niż niejeden silnik typowo benzynowy.
1 sie 16 08:19 | ocena: 76%
Liczba głosów:21
76%
24%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ADi Użytkownik anonimowy
~ADi :
No photo ~ADi Użytkownik anonimowy
Jesli sie kezdzi ok 25-30tys rocznie nie tylko instalacja sie zwroci, ale i po kilku latach nierzadko caly samochod.
1 sie 16 09:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~HerrFlick Użytkownik anonimowy
~HerrFlick :
No photo ~HerrFlick Użytkownik anonimowy
Ludzie!!! Nie piszcie tutaj żadnych konetarzy. To wywiad prowadzony przez Ministerstwo Finansów mający na celu wybadać sytaucję i oszacować ile się jeszcze da od was wycisnąć podatku!!!
1 sie 16 10:29 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ekologia Użytkownik anonimowy
~ekologia :
No photo ~ekologia Użytkownik anonimowy
ciągle wałkujecie ten sam temat-Opłaca się i tyle czy benzyna tania czy droga. Na gazie w samochodach przejechałem ponad 500 tys. km i nigdy nie będę jeździł na benzynie czy oleju.Jedyny kłopot to raz na 10 lat trzeba sprawdzać butlę , albo ją wymieniać na nową i czasami wymienić filtr.
1 sie 16 10:58 | ocena: 76%
Liczba głosów:17
76%
24%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bauermedia Użytkownik anonimowy
~bauermedia :
No photo ~bauermedia Użytkownik anonimowy
No no medal i premia dla Herr Redaktor za taki "mondry" artykuł. Ostatnio od lpg znajomemu zatarło się łożysko w kole i zaczął strzelać ogranicznik drzwi.
1 sie 16 08:46 | ocena: 83%
Liczba głosów:23
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Użytkownik LPG Użytkownik anonimowy
~Użytkownik LPG :
No photo ~Użytkownik LPG Użytkownik anonimowy
Jazda na LPG się opłaca i tyle. A jak ktoś lubi wydawać na bezyne albo na drogie naprawy diesla to jego sprawa.
1 sie 16 13:45 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mastergreg Użytkownik anonimowy
~mastergreg
No photo ~mastergreg Użytkownik anonimowy
do ~M@ciek:
No photo ~M@ciek Użytkownik anonimowy
29 lip 16 22:08 użytkownik ~M@ciek napisał
Ok opisze koszty lpg na moim przykładzie: Opel Tigra 1.6 16v 1994r. Sekwencja od 2009 roku. Koszty: Instalacja lpg 2149zł, co 10 tyś przeglad z wymiana filtrów 80zł x 10 = 800zł, bo na gazie przejechałem 100 tys km co 30 tys wymiana swiec 4 x 15 zl = 60
Artykuł jest raczej o nowszych samochodach a nie o 22 letnich szrotach. W starych samochodach można montować w nowych jest to coraz bardziej problematyczne.
1 sie 16 08:50 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Instalacja LPG – zasada działania

Butlę z gazem napełniamy za pośrednictwem zaworu tankowania 1., który może być umieszczony np. pod klapką wlewu benzyny. Gaz trafia do butli 2. Ważnym elementem jest wielozawór, który zapobiega m.in. rozsadzaniu butli, gdyby doszło do pożaru 3. Paliwo w stanie ciekłym przewodami 4. płynie do parownika 5., w którym jest rozprężane – tu zmienia stan z ciekłego na lotny. Stąd trafia do listwy wtryskiwaczy (mogą być dwie listwy po 2, 3 lub 4 wtryskiwacze) 6.

Na rysunku zaznaczono też sterownik LPG 7., sterownik benzynowy 8., okablowanie 9.oraz przełącznik zasilania ze wskazaniem poziomu gazu 10. montowany w kokpicie auta.

Gaz w aucie: czy się opłaca, rodzaje instalacji, koszty (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego