Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Kupić auto z instalacją LPG czy założyć gaz samemu?

4 lip 16 10:04

Teoretycznie używane auto z założoną już instalacją to lepsza opcja, bo zwykle nie kosztuje wcale więcej od podobnego egzemplarza bez gazu. A jak jest w praktyce?

Udostępnij
0
Skomentuj
Zakup używanego auta z LPG Zakup używanego auta z LPG Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Dla wielu potencjalnych nabywców instalacja gazowa to ogromny atut auta używanego, są też i tacy sprzedający, którzy w ogłoszeniu specjalnie zaznaczają: „samochód nigdy nie jeździł na gazie” i traktują to jako jego zaletę. Jak więc jest naprawdę?

Czy warto kupić samochód dostosowany przez poprzedniego właściciela do zasilania gazem? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta – zanim podejmiecie decyzję, powinniście uwzględnić kilka czynników: rodzaj instalacji, sposób jej montażu, a nawet to, ile czasu minęło od przeróbki układu zasilania.

Pierwszy oszczędza. A drugi?

Na początku dowiedzcie się, jak dawno zamontowano instalację gazową w samochodzie. Fachowcy od zasilania silników gazem w chwilach szczerości przyznają, że jazda na gazie skraca żywotność jednostki napędowej, a przede wszystkim – jej głowicy. Tyle że w przypadku profesjonalnej przeróbki, przy założeniu, że instalację połączono z silnikiem, który generalnie dobrze znosi zasilanie gazem, problemy ujawniają się dopiero po dłuższym czasie.

Z punktu widzenia opłacalności adaptacji do zasilania tym paliwem nie jest to duży kłopot – jeśli instalacja w miarę poprawnie działa i nie mamy do czynienia z silnikiem wyjątkowo wrażliwym na gaz, ryzyko poważnych usterek wzrasta zwykle dopiero po przejechaniu ok. 100 tys. km na gazie. To z kolei oznacza, że przez ten czas właściciel auta mógł zaoszczędzić na tankowaniu już tyle, że np. po wydaniu 2000 zł na regenerację głowicy wciąż się to opłacało.

W znacznie gorszej sytuacji będzie nabywca auta używanego, który tuż po zakupie, zanim oszczędzi cokolwiek na paliwie, dowie się, że musi ponieść koszty naprawy lub wręcz remontu silnika. Kolejną problematyczną kwestią jest trwałość podzespołów instalacji gazowych. Te najtańsze, dominujące na rynku, po kilkudziesięciu tys. km mogą być już wyeksploatowane. Dobra wiadomość: wtryskiwacze lub reduktory do nich (a głównie to z czasem się psuje) kosztują niewiele (120-300 zł za komplet wtryskiwaczy, 300-500 zł za reduktor).

Zestawy wysokiej klasy są z reguły trwalsze, ale też i droższe w naprawach, np. za oryginalne wtryskiwacze do holenderskiej instalacji Prins trzeba zapłacić czasem nawet ponad 1500 zł, a pompa gazu do starszych układów wtrysku gazu marki Vialle kosztuje ok. 3000 zł. Kolejnym problemem w pojazdach jeżdżących długo na gazie może być wiek zbiornika – butle są legalizowane na 10 lat. Po tym czasie należy wykonać ponowne badanie zbiornika lub wymienić go na nowy – niezależnie od wybranej opcji trzeba się zwykle nastawić na wydatek rzędu 500 zł.

Nie każdy zbiornik można ponownie zalegalizować, np. do instalacji fabrycznych lub do starszych wtrysków Vialle potrzebne są specjalne butle, których nie da się zastąpić uniwersalnym zbiornikiem za kilkaset złotych! Do tego dochodzi aspekt psychologiczny – w wielu przypadkach samochody z instalacjami gazowymi są użytkowane przez skąpe osoby, które oszczędzają nie tylko na paliwie, lecz także generalnie na obsłudze pojazdu, czyli na naprawach, częściach lub też wymianach płynów eksploatacyjnych.

Nowa instalacja LPG – też jest podejrzana

Czy to znaczy, że szukając auta używanego z gazem, należy wybierać egzemplarze z możliwie świeżą instalacją? Niekoniecznie! Tu też może czaić się pułapka. Często montaż instalacji gazowej to trik handlarzy, mający zwiększyć atrakcyjność pojazdu wystawionego na sprzedaż.

W takiej sytuacji jest to z reguły byle jak założony najtańszy zestaw, zwykle niedopasowany do potrzeb samochodu. Bywa też tak, że auto trafia na sprzedaż tuż po zamontowaniu instalacji właśnie dlatego, że silnik źle z nią współpracuje i mechanicy nie potrafią sobie z tym poradzić. Szczególnie podejrzliwie należy patrzeć na samochody, w których instalacja jest, ale nie działa. Sprzedawcy zwykle zapewniają, że jej naprawa to żaden problem i groszowy wydatek – skoro tak jest, niech naprawią ją na własny koszt przed sprzedażą!

Używane auto z instalacją LPG Używane auto z instalacją LPG Foto: Archiwum / Auto Świat

Auto z instalacją LPG - wady i zalety

Jeśli jednak uda się znaleźć samochód z dobrze dobraną i poprawnie zamontowaną instalacją, która się jeszcze nie „przeterminowała”, to może to być korzystny zakup – instalacja, nawet najlepsza, znacznie mniej zwiększa wartość pojazdu, niż wynosi koszt jej zamontowania.

Co przemawia za zakupem auta bez instalacji i późniejszym dostosowaniem go do jazdy na gazie? W ostatnich latach dokonał się niemały postęp w temacie instalacji gazowych. Zestawy o dobrych parametrach, współpracujące z fabryczną elektroniką aut, stały się bardziej dostępne – nowe instalacje ze średniej półki działają często lepiej od topowych rozwiązań sprzed kilku lat. Zlecenie założenia instalacji pozwala wybrać np. miejsce montażu zbiornika czy jego pojemność. W dodatku w oficjalnie działających serwisach klient odbierający auto ma gwarancję, że będzie ono miało „porządek w papierach”, co w przypadku zagazowanych aut z rynku wtórnego nie jest wcale regułą.

Zanim kupisz, Sprawdź dokumenty instalacji LPG

Nie należy kupować auta, które nie ma istniejącej instalacji „wbitej” do dowodu rejestracyjnego. Chyba że sprzedawca pokaże wszystkie niezbędne dokumenty (fakturę za montaż, wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji, tzw. paszport zbiornika), żeby ten brak uzupełnić. Warto przyjrzeć się tym dokumentom – jak długo jeszcze obowiązuje legalizacja zbiornika (pierwsza jest wystawiana na 10 lat od daty produkcji, a nie daty montażu!) i czy elementy zamontowane w samochodzie są zgodne z tym, co zapisano w homologacji. To wcale nie reguła, a zdarzają się diagności, którzy podczas obowiązkowych przeglądów bardzo wnikliwie kontrolują to, czy papiery zgadzają się ze stanem faktycznym.

Sprawdź dokumentację! Sprawdź dokumentację! Foto: Archiwum / Auto Świat

Dowiedz się więcej

Masz auto na gaz i chcesz się dowiedzieć, jak o nie dbać? A może rozważasz montaż instalacji i nie wiesz, która będzie najlepsza do twojego samochodu? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w naszej książce „Samochód na gaz” . Do kupienia w wybranych punktach sprzedaży prasy. Cena: 14,99 zł.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy masz auto z instalacją LPG?
Tak

66 %

Nie

34 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej