Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.96
Średnio4.604.744.482.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Kupić auto z instalacją LPG czy założyć gaz samemu?

4 lip 16 10:04

Teoretycznie używane auto z założoną już instalacją to lepsza opcja, bo zwykle nie kosztuje wcale więcej od podobnego egzemplarza bez gazu. A jak jest w praktyce?

Udostępnij
0
Skomentuj
Zakup używanego auta z LPG Zakup używanego auta z LPG Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Dla wielu potencjalnych nabywców instalacja gazowa to ogromny atut auta używanego, są też i tacy sprzedający, którzy w ogłoszeniu specjalnie zaznaczają: „samochód nigdy nie jeździł na gazie” i traktują to jako jego zaletę. Jak więc jest naprawdę?

Czy warto kupić samochód dostosowany przez poprzedniego właściciela do zasilania gazem? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta – zanim podejmiecie decyzję, powinniście uwzględnić kilka czynników: rodzaj instalacji, sposób jej montażu, a nawet to, ile czasu minęło od przeróbki układu zasilania.

Pierwszy oszczędza. A drugi?

Na początku dowiedzcie się, jak dawno zamontowano instalację gazową w samochodzie. Fachowcy od zasilania silników gazem w chwilach szczerości przyznają, że jazda na gazie skraca żywotność jednostki napędowej, a przede wszystkim – jej głowicy. Tyle że w przypadku profesjonalnej przeróbki, przy założeniu, że instalację połączono z silnikiem, który generalnie dobrze znosi zasilanie gazem, problemy ujawniają się dopiero po dłuższym czasie.

Z punktu widzenia opłacalności adaptacji do zasilania tym paliwem nie jest to duży kłopot – jeśli instalacja w miarę poprawnie działa i nie mamy do czynienia z silnikiem wyjątkowo wrażliwym na gaz, ryzyko poważnych usterek wzrasta zwykle dopiero po przejechaniu ok. 100 tys. km na gazie. To z kolei oznacza, że przez ten czas właściciel auta mógł zaoszczędzić na tankowaniu już tyle, że np. po wydaniu 2000 zł na regenerację głowicy wciąż się to opłacało.

W znacznie gorszej sytuacji będzie nabywca auta używanego, który tuż po zakupie, zanim oszczędzi cokolwiek na paliwie, dowie się, że musi ponieść koszty naprawy lub wręcz remontu silnika. Kolejną problematyczną kwestią jest trwałość podzespołów instalacji gazowych. Te najtańsze, dominujące na rynku, po kilkudziesięciu tys. km mogą być już wyeksploatowane. Dobra wiadomość: wtryskiwacze lub reduktory do nich (a głównie to z czasem się psuje) kosztują niewiele (120-300 zł za komplet wtryskiwaczy, 300-500 zł za reduktor).

Zestawy wysokiej klasy są z reguły trwalsze, ale też i droższe w naprawach, np. za oryginalne wtryskiwacze do holenderskiej instalacji Prins trzeba zapłacić czasem nawet ponad 1500 zł, a pompa gazu do starszych układów wtrysku gazu marki Vialle kosztuje ok. 3000 zł. Kolejnym problemem w pojazdach jeżdżących długo na gazie może być wiek zbiornika – butle są legalizowane na 10 lat. Po tym czasie należy wykonać ponowne badanie zbiornika lub wymienić go na nowy – niezależnie od wybranej opcji trzeba się zwykle nastawić na wydatek rzędu 500 zł.

Nie każdy zbiornik można ponownie zalegalizować, np. do instalacji fabrycznych lub do starszych wtrysków Vialle potrzebne są specjalne butle, których nie da się zastąpić uniwersalnym zbiornikiem za kilkaset złotych! Do tego dochodzi aspekt psychologiczny – w wielu przypadkach samochody z instalacjami gazowymi są użytkowane przez skąpe osoby, które oszczędzają nie tylko na paliwie, lecz także generalnie na obsłudze pojazdu, czyli na naprawach, częściach lub też wymianach płynów eksploatacyjnych.

Nowa instalacja LPG – też jest podejrzana

Czy to znaczy, że szukając auta używanego z gazem, należy wybierać egzemplarze z możliwie świeżą instalacją? Niekoniecznie! Tu też może czaić się pułapka. Często montaż instalacji gazowej to trik handlarzy, mający zwiększyć atrakcyjność pojazdu wystawionego na sprzedaż.

W takiej sytuacji jest to z reguły byle jak założony najtańszy zestaw, zwykle niedopasowany do potrzeb samochodu. Bywa też tak, że auto trafia na sprzedaż tuż po zamontowaniu instalacji właśnie dlatego, że silnik źle z nią współpracuje i mechanicy nie potrafią sobie z tym poradzić. Szczególnie podejrzliwie należy patrzeć na samochody, w których instalacja jest, ale nie działa. Sprzedawcy zwykle zapewniają, że jej naprawa to żaden problem i groszowy wydatek – skoro tak jest, niech naprawią ją na własny koszt przed sprzedażą!

Używane auto z instalacją LPG Używane auto z instalacją LPG Foto: Archiwum / Auto Świat

Auto z instalacją LPG - wady i zalety

Jeśli jednak uda się znaleźć samochód z dobrze dobraną i poprawnie zamontowaną instalacją, która się jeszcze nie „przeterminowała”, to może to być korzystny zakup – instalacja, nawet najlepsza, znacznie mniej zwiększa wartość pojazdu, niż wynosi koszt jej zamontowania.

Co przemawia za zakupem auta bez instalacji i późniejszym dostosowaniem go do jazdy na gazie? W ostatnich latach dokonał się niemały postęp w temacie instalacji gazowych. Zestawy o dobrych parametrach, współpracujące z fabryczną elektroniką aut, stały się bardziej dostępne – nowe instalacje ze średniej półki działają często lepiej od topowych rozwiązań sprzed kilku lat. Zlecenie założenia instalacji pozwala wybrać np. miejsce montażu zbiornika czy jego pojemność. W dodatku w oficjalnie działających serwisach klient odbierający auto ma gwarancję, że będzie ono miało „porządek w papierach”, co w przypadku zagazowanych aut z rynku wtórnego nie jest wcale regułą.

Zanim kupisz, Sprawdź dokumenty instalacji LPG

Nie należy kupować auta, które nie ma istniejącej instalacji „wbitej” do dowodu rejestracyjnego. Chyba że sprzedawca pokaże wszystkie niezbędne dokumenty (fakturę za montaż, wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji, tzw. paszport zbiornika), żeby ten brak uzupełnić. Warto przyjrzeć się tym dokumentom – jak długo jeszcze obowiązuje legalizacja zbiornika (pierwsza jest wystawiana na 10 lat od daty produkcji, a nie daty montażu!) i czy elementy zamontowane w samochodzie są zgodne z tym, co zapisano w homologacji. To wcale nie reguła, a zdarzają się diagności, którzy podczas obowiązkowych przeglądów bardzo wnikliwie kontrolują to, czy papiery zgadzają się ze stanem faktycznym.

Sprawdź dokumentację! Sprawdź dokumentację! Foto: Archiwum / Auto Świat

Dowiedz się więcej

Masz auto na gaz i chcesz się dowiedzieć, jak o nie dbać? A może rozważasz montaż instalacji i nie wiesz, która będzie najlepsza do twojego samochodu? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz w naszej książce „Samochód na gaz” . Do kupienia w wybranych punktach sprzedaży prasy. Cena: 14,99 zł.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy masz auto z instalacją LPG?
Tak

66 %

Nie

34 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (28)

No photo
No photo ~Kondziu Użytkownik anonimowy
~Kondziu :
No photo ~Kondziu Użytkownik anonimowy
Zgadzam się z większością tez i wniosków w tym artykule, ale jedno cholernie mnie denerwuje - twierdzenie, że ludzie jeżdżący na gazie to skąpcy niedbający o samochody (zresztą to chyba ulubione stwierdzenie p. redaktora, bo nie pierwszy raz się ono w jego artykułach pojawia). Sam mam gaz, u mnie w rodzinie brat ma gaz, teść ma gaz, szwagier ma gaz, koledzy w pracy mają gaz i owszem, gaz jest po to, żeby oszczędzać, ale skąpcami nie można nas nazwać! Wszyscy dbamy o samochody, ja nie pozwoliłbym sobie założyć byle czego w samochodzie wiedząc, że służy on do dalszych podróży, po prostu sumienie i poczucie bezpieczeństwa by mi na to nie pozwoliło, tak jak zresztą wszystkim, którzy mają samochody na gaz z moich znajomych czy rodziny. A skąpi znajdą się w każdej grupie, czy to na benzynie, czy na gazie czy ropie. Bo jak nazwać kogoś, kto kupuje auto z dieselem pod maską tylko i wyłącznie skuszony niskim spalaniem to co, jego też należałoby nazwać skąpcem? Czy jedynymi nie-skąpymi osobami są ludzie z V8 pod maską w benzynie spalające 20l/100km? Bo takie traktowanie osób z zagazowanymi silnikami benzynowymi jest po prostu hipokryzją w stosunku do osób posiadających diesele.
5 lip 16 16:01 | ocena: 90%
Liczba głosów:48
90%
10%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wiktor Użytkownik anonimowy
~wiktor :
No photo ~wiktor Użytkownik anonimowy
Miałem Renault Lagune I 2.0 8V, zagazowana przy 120 tyś. - zrobił to poprzedni właściciel. Instalacja I albo II generacji, nie pamiętam. Kupiłem ją przy 200 tyś. przebiegu (chyba że skręcony licznik, nie wiem) i jedyny problem pojawił się przy przebiegu 360 tyś - przepalił się zawór. Jeździłem tylko na gazie. Raz wymieniono membrany w parowniku w trakcie mojego użytkowania. Gaz się opłaca.
6 lip 16 16:48 | ocena: 91%
Liczba głosów:23
91%
9%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Demos Użytkownik anonimowy
~Demos
No photo ~Demos Użytkownik anonimowy
do ~krzych:
No photo ~krzych Użytkownik anonimowy
13 lip 16 07:38 użytkownik ~krzych napisał
z kupowaniem auta z uzywana instalacjja trzeba uwazac jeszcze bardziej jak w innych przypadkach bo latwo sie wladowac na bombe https://m.youtube.com/watch?v=eZKh8ozdS6o koszty naprawy ii uzerania jak ktos wczesniej popsul robote moga pochlanac oszczedno
Dlatego przy kupnie trzeba albo zabrać kogoś kumatego ze sobą na oględziny, albo kupić bez instalacji i założyć we własnym zakresie. Nie ma co oszczędzać na zakładaniu, oszczędności przyjdą z czasem w kosztach paliwa. Instalacja po taniości rzadko będzie działała jak trzeba.
13 lip 16 10:07 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~krzych Użytkownik anonimowy
~krzych :
No photo ~krzych Użytkownik anonimowy
z kupowaniem auta z uzywana instalacjja trzeba uwazac jeszcze bardziej jak w innych przypadkach bo latwo sie wladowac na bombe https://m.youtube.com koszty naprawy ii uzerania jak ktos wczesniej popsul robote moga pochlanac oszczednosci z gazu
13 lip 16 07:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~seicento/ corolla Użytkownik anonimowy
~seicento/ corolla :
No photo ~seicento/ corolla Użytkownik anonimowy
ja kupilem jedno autko z gazem i w jedno nowe zalozylem i nie widzę róznicy bo oba dobrze się spisują i zarobilem juz na trzecie darmowe nowe autko
13 lip 16 07:22 | ocena: 80%
Liczba głosów:10
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gb Użytkownik anonimowy
~Gb :
No photo ~Gb Użytkownik anonimowy
Jako użytkownika bardzo mało mnie interesuje co napędza moje auto.
Jedynie to, ile kosztuje używanie tego auta.
13 lip 16 07:59 | ocena: 80%
Liczba głosów:20
80%
20%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gośc Użytkownik anonimowy
~gośc :
No photo ~gośc Użytkownik anonimowy
Kupuje dobrego benzyniaka i instaluje dobra instalacje gazowa. Wiem czym jeżdze i ile zarabiam.
13 lip 16 09:17 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motfan Użytkownik anonimowy
~motfan :
No photo ~motfan Użytkownik anonimowy
Sucha mieszanka paliwowa to nie plus dla żywotności silnika, ale dzięki polimerowej powłoce szyjki zaworów, gładzie cylindrów, pierścienie, tłoki, panewki mają o 88% mniejsze tarcie jak na samym tylko oleju i 2 - 4 x dłuższą trwałość. Jazda na paliwie gazowym jest bardzo ekonomiczna, ale może być jeszcze o 9-13% oszczędniejsza dzięki s x 6 0 0 0.p l Redukuje branie oleju o 50-90%. W zimie potrzeba 20% mniej prądu do rozruchu. Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty, jest cichszy tym samym samochód lepiej przyśpiesza. Stosuje się tylko raz na 80-130 tys. km! Toyota zaleca s x 6 0 0 0 wymagającym klientom, a Mazda oferowała do czasu nawiązania współpracy z Fordem! Efektywność silnika zaowocowała się zwycięstwem Mazdy 787 B z tak problematycznym silnikiem Wankla, w 24 godzinnym wyścigu Le Mans w 1991r. W USA powszechnie stosowane od 1989r, w Polsce od 4 lat. Nie oceniaj bezmyślnie, zadzwoń sprawdź recenzje w Opiniach.
13 lip 16 10:21 | ocena: 70%
Liczba głosów:10
30%
70%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe Użytkownik anonimowy
~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe
No photo ~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe Użytkownik anonimowy
do ~wiktor:
No photo ~wiktor Użytkownik anonimowy
6 lip 16 16:48 użytkownik ~wiktor napisał
Miałem Renault Lagune I 2.0 8V, zagazowana przy 120 tyś. - zrobił to poprzedni właściciel. Instalacja I albo II generacji, nie pamiętam. Kupiłem ją przy 200 tyś. przebiegu (chyba że skręcony licznik, nie wiem) i jedyny problem pojawił się przy przebiegu 3
Filtrów gazu, przewodów zapłonowych, świec nie wymieniałeś nigdy ? Doliczyłeś do ceny gazu koszty naprawy głowicy silnika ? A jak dodawałeś gazu w przenośni i dosłownie to silnik nie robił tak: puf,puf, puf, w kolektor ssący ?
13 lip 16 08:39 | ocena: 62%
Liczba głosów:13
38%
62%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe Użytkownik anonimowy
~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe
No photo ~wielka butla w bagażniku i koło zapasowe Użytkownik anonimowy
do ~Twój Lord :
No photo ~Twój Lord Użytkownik anonimowy
9 lip 16 09:49 użytkownik ~Twój Lord napisał
Ropa jest dla chłopa, benzyna dla Hrabiego, a gaz dla sługi jego
Dla hrabiego to jest bryczka na owsiany gaz.
13 lip 16 07:50 | ocena: 54%
Liczba głosów:13
54%
46%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej