• Kierowcy poczuli się niesprawiedliwie traktowani ze względu na przywileje nieobejmujące aut na LPG
  • Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje, pytając, dlaczego samochody elektryczne i wodorowe mają przywileje, a inne pojazdy niskoemisyjne już nie
  • Udogodnienia dla kierowców elektryków są zapisane w ustawie Prawo o ruchu drogowym, umożliwiając im korzystanie z buspasów do 2026 r.
  • RPO zwrócił uwagę na nierówność w traktowaniu pojazdów niskoemisyjnych i wystosował pismo do Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie

Od lutego 2018 r. każdy użytkownik samochodu elektrycznego i wodorowego może korzystać z przywilejów, które mają zachęcić do zakupu tego typu auta. Wśród nich jest darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania oraz możliwość korzystania z buspasów. I właśnie tego drugiego wyjątku dotyczy interwencja RPO.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Kierowcy z LPG są eko, ale nie mogą jeździć buspasem

Wszystko dlatego, że do biura RPO wpływają skargi, w których kierowcy twierdzą, że jest to przejaw nierównego traktowania użytkowników pojazdów samochodowych. Chodzi dokładnie o auta zasilane autogazem, które według prawa uznawane są za niskoemisyjne.

Dopuszczenie samochodów elektrycznych do ruchu po buspasach jest wynikiem wprowadzenia do ustawy Prawo o ruchu drogowym artykułu 148a, na podstawie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przewiduje ona, że pojazdy elektryczne mogą poruszać się po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

RPO zwrócił uwagę na tę nierówność, a chodzi mu zapewne o fakt, że w ustawie o elektromobilności, za paliwa alternatywne uważa się wiele innych rodzajów paliw, poza napędem elektrycznym i wodorowym.

Mówi o tym ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych:

W związku ze skargami wystosowano pismo do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury. RPO prosi w nim o wyjaśnienie argumentów za tym, że samochody elektryczne są objęte tym przywilejem, a inne pojazdy niskoemisyjne już nie.

Buspasem mogą jeździć auta elektryczne, a nie z napędem alternatywnym

Pozwolenie na jazdę buspasem elektrykiem jest ważne do 1 stycznia 2026 r. i zostało stworzone do zachęcenia do zakupu tego rodzaju pojazdów. Warto także podkreślić, że w art. 148a Prawa o ruchu drogowym zapisane jest:

Nie ma więc słowa o pojazdach z napędem alternatywnym, przepis mówi wprost o napędzie elektrycznym, czyli takich pojazdach, które do poruszania się wykorzystują jedynie silnik elektryczny. Więcej wątpliwości można mieć co do aut wodorowych, które w ustawie są osobno wyróżnione jako pojazdy wodorowe — o nich nie ma wzmianki w pozwoleniu do poruszania się po buspasach.

Przywilej ma być zachętą do kupowania elektryków

W uzasadnieniu projektu tej ustawy podkreślono, że takie rozwiązanie jest stosowane w wielu krajach i przynosi pozytywne efekty. Zarządca drogi ma również możliwość ograniczenia korzystania z buspasów przez samochody elektryczne w zależności od liczby osób jadących tym pojazdem.

RPO oczekuje jednak na stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.