Auto Świat Wiadomości Aktualności Auta na gaz powinny móc jeździć po buspasach? RPO interweniuje

Auta na gaz powinny móc jeździć po buspasach? RPO interweniuje

Kierowcy czują się nierówno traktowani ze względu na przywileje, z których mogą korzystać wyłącznie użytkownicy aut elektrycznych i wodorowych. Pojazdy na gaz LPG nie są traktowane jako niskoemisyjne. Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) interweniuje w ich obronie i pyta, dlaczego tak jest.

Jazda buspasem
Auto Świat / Krzysztof Słomski
Jazda buspasem
  • Kierowcy poczuli się niesprawiedliwie traktowani ze względu na przywileje nieobejmujące aut na LPG
  • Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje, pytając, dlaczego samochody elektryczne i wodorowe mają przywileje, a inne pojazdy niskoemisyjne już nie
  • Udogodnienia dla kierowców elektryków są zapisane w ustawie Prawo o ruchu drogowym, umożliwiając im korzystanie z buspasów do 2026 r.
  • RPO zwrócił uwagę na nierówność w traktowaniu pojazdów niskoemisyjnych i wystosował pismo do Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie

Od lutego 2018 r. każdy użytkownik samochodu elektrycznego i wodorowego może korzystać z przywilejów, które mają zachęcić do zakupu tego typu auta. Wśród nich jest darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania oraz możliwość korzystania z buspasów. I właśnie tego drugiego wyjątku dotyczy interwencja RPO.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kierowcy z LPG są eko, ale nie mogą jeździć buspasem

Wszystko dlatego, że do biura RPO wpływają skargi, w których kierowcy twierdzą, że jest to przejaw nierównego traktowania użytkowników pojazdów samochodowych. Chodzi dokładnie o auta zasilane autogazem, które według prawa uznawane są za niskoemisyjne.

Dopuszczenie samochodów elektrycznych do ruchu po buspasach jest wynikiem wprowadzenia do ustawy Prawo o ruchu drogowym artykułu 148a, na podstawie Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Przewiduje ona, że pojazdy elektryczne mogą poruszać się po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

RPO zwrócił uwagę na tę nierówność, a chodzi mu zapewne o fakt, że w ustawie o elektromobilności, za paliwa alternatywne uważa się wiele innych rodzajów paliw, poza napędem elektrycznym i wodorowym.

Mówi o tym ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych:

paliwa alternatywne – paliwa lub energia elektryczna wykorzystywane do napędu silników pojazdów samochodowych, lub jednostek pływających stanowiące substytut dla paliw pochodzących z ropy naftowej, lub otrzymywanych w procesach jej przetwórstwa, w szczególności energię elektryczną, wodór, biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, sprężony gaz ziemny (CNG), w tym pochodzący z biometanu, skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzący z biometanu, lub gaz płynny (LPG).

W związku ze skargami wystosowano pismo do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury. RPO prosi w nim o wyjaśnienie argumentów za tym, że samochody elektryczne są objęte tym przywilejem, a inne pojazdy niskoemisyjne już nie.

Buspasem mogą jeździć auta elektryczne, a nie z napędem alternatywnym

Pozwolenie na jazdę buspasem elektrykiem jest ważne do 1 stycznia 2026 r. i zostało stworzone do zachęcenia do zakupu tego rodzaju pojazdów. Warto także podkreślić, że w art. 148a Prawa o ruchu drogowym zapisane jest:

Dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.

Nie ma więc słowa o pojazdach z napędem alternatywnym, przepis mówi wprost o napędzie elektrycznym, czyli takich pojazdach, które do poruszania się wykorzystują jedynie silnik elektryczny. Więcej wątpliwości można mieć co do aut wodorowych, które w ustawie są osobno wyróżnione jako pojazdy wodorowe — o nich nie ma wzmianki w pozwoleniu do poruszania się po buspasach.

Przywilej ma być zachętą do kupowania elektryków

W uzasadnieniu projektu tej ustawy podkreślono, że takie rozwiązanie jest stosowane w wielu krajach i przynosi pozytywne efekty. Zarządca drogi ma również możliwość ograniczenia korzystania z buspasów przez samochody elektryczne w zależności od liczby osób jadących tym pojazdem.

RPO oczekuje jednak na stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków