Nawet najrzetelniejsze testy laboratoryjne niemal zawsze odbiegają od rzeczywistości. Dotyczy to zarówno testów bezpieczeństwa, jak i oceny zużycia paliwa. O ile jednak nikt nie pokusi się o sprawdzanie w realnych warunkach systemów bezpieczeństwa biernego, o tyle stosunkowo łatwo można ocenić faktyczne zużycie paliwa.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Test zużycia paliwa w realnych, a nie laboratoryjnych warunkach
Brytyjski magazyn "What Car?" ocenił poziom zużycia paliwa samochodów hybrydowych. Nie bazował jednak na podawanych przez producentów aut wartościach średniego spalania określanego według normy WLTP, obowiązującej już od 2018 r., ale przeprowadził własne testy w rzeczywistych warunkach.
Aby wyniki były jak najbardziej zbliżone do realnych, wszystkie testowane samochody miały te same ustawienia klimatyzacji, świateł i innych urządzeń elektrycznych. Ponadto trasa testowa została ustalona tak, aby prowadziła drogami miejskimi i podmiejskimi, a także autostradą.
Sześć hybryd Toyoty w pierwszej dziesiątce
W pierwszej dziesiątce znalazło się aż sześć modeli Toyoty. Na pierwszym miejscu, z wynikiem 4,70 l/100 km, uplasował się Yaris Cross, który okazał się nawet lepszy od "zwykłego" Yarisa. Różnica była minimalna, bo wyniosła zaledwie 0,2 l/100 km, ale nie zmienia to faktu, że jak widać, większy i cięższy pojazd nie musi wcale oznaczać większego apetytu na paliwo.
- Przeczytaj także: 50-latek "porumakował". Tę przejażdżkę Mustangiem zapamięta do końca życia [WIDEO]
Pierwszą trójkę uzupełniła Honda Jazz, która podobnie jak dwie pierwsze Toyoty, napędzana jest silnikiem 1.5. Tuż za podium znalazło się hybrydowe Renault Clio, a na piątym miejscu uplasowała się już nieprodukowana Toyota Prius z układem hybrydowym czwartej generacji, a zatem wcale nie najnowszą jak na dzisiejsze realia.
Oprócz tego w Top 10 znalazły się również hybrydowa Corolla kombi (8. miejsce) z 2-litrowym silnikiem benzynowym oraz model RAV4 (10. miejsce) z układem 2.5 Hybrid w wersji z napędem na przód (218 KM). Kompakt uzyskał wynik 5,72 l/100 km, SUV 5,76 l/100 km. Na dziewiątej pozycji uplasował się Yaris trzeciej generacji. To właśnie w tym modelu układ hybrydowy trafił do aut z segmentu B.