• Silnik 1.2 PureTech to popularna jednostka napędowa stosowana w wielu modelach marek koncernu Stellantis
  • Silnik ten cieszył się początkowo pozytywną opinią, jednak pojawiły się poważne problemy techniczne, zwłaszcza związane z rozrządem
  • Wydłużenie gwarancji obowiązuje w przypadku spełnienia określonych warunków, takich jak wykonanie przeglądów zgodnie z zaleceniami producenta

Koncern Stellantis podjął decyzję o wydłużeniu gwarancji na silniki 1.2 PureTech do 10 lat i 175 tys. km. Silnik 1.2 PureTech produkowany jest od 2012 r. i stosowany w autach wielu marek, w modelach najróżniejszych segmentów. Jest ceniony za niezłe osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa, niezłą – jak na silnik trzycylindrowy – kulturę pracy, doczekał się nawet nagrody "Engine of the Year".

Niestety z czasem jednostka ta zaczęła ujawniać poważne wady, do których należały m.in. problemy z pracującym w kąpieli olejowej paskiem rozrządu, który w pewnych przypadkach może przedwcześnie się zużyć, łuszczyć się. Żeby doszło do uszkodzenia silnika, pasek wcale nie musi się zerwać, fragmenty paska mogą zablokować magistralę olejową i doprowadzić do uszkodzenia turbiny lub zatarcia silnika.

Silnik 1.2 PureTech - to jeden z najpopularniejszych silników na rynku, stosowanych w dziesiątkach modeli różnych marek. Foto: Auto Świat
Silnik 1.2 PureTech - to jeden z najpopularniejszych silników na rynku, stosowanych w dziesiątkach modeli różnych marek.

Producent zmieniał zalecenia dotyczące interwałów wymiany paska, specyfikacji olejów, ale i tak usterki pojawiały się ponadprzeciętnie często.

Innym problemem pojawiającym się w przypadku niektórych wersji silników 1.2 PureTech jest podwyższone zużycie oleju – to dosyć częsta przypadłość jednostek o zredukowanych oporach, trapiąca także podobne konstrukcje innych producentów.

Silnik ma więc dosyć zszarganą opinię i choć producent twierdzi, że w aktualnie oferowanych odmianach problemy nie występują, bo gruntownie je zmodyfikowano, to wielu klientów nie ma do niego zaufania, ani na rynku pierwotnym, ani na rynku wtórnym, co obniża wartość rezydualną używanych aut. Wydłużenie gwarancji gwarancję do 10 lat i 175 tys. km w przypadku odmian silników 1.2 PureTech, które są potencjalnie narażone na usterki, ma ten problem braku zaufania rozwiązać, choć jest ono obwarowane pewnymi warunkami.

Oto oficjalne stanowisko producenta w kwestii tego, jakie silniki są objęte przedłużoną gwarancją i jakie trzeba spełnić warunki, by móc skorzystać z ochrony gwarancyjnej.

Oficjalne stanowisko polskiego przedstawicielstwa koncernu Stellantis

Jedną z kluczowych wartości Stellantis jest zorientowanie na klienta, dlatego też Stellantis potwierdził wydłużenie ochrony na niektóre 3-cylindrowe silniki benzynowe EB2 PureTech w określonych przypadkach.

W związku ze zgłoszonymi przypadkami nadmiernego zużycia oleju lub braku ciśnienia oleju (związanymi z przedwczesnym zużyciem paska rozrządu) Stellantis oferuje wyjątkową ochronę obowiązującą przez okres 10 lat / 175 000 km klientom, którzy przestrzegali między innymi planu przeglądów okresowych, wyznaczonych przez producenta. Klienci zainteresowani skorzystaniem z wydłużonej ochrony proszeni są o kontakt z autoryzowaną siecią serwisową w celu zapoznania się z warunkami wydłużonej ochrony.

Warunki wydłużonej ochrony:

Przeglądy okresowe winny być wykonane zgodnie z planem przeglądów zalecanym przez producenta przez dowolny profesjonalny serwis samochodowy.

  • Diagnostyka i naprawa usterki muszą być wykonywane w autoryzowanej sieci producenta pojazdu.
  • Nie wymagamy 100 proc. faktur za przeglądy, a jedynie trzy ostatnie, z tolerancją ich wykonania do trzech miesięcy i/lub 3000 km.

Przypadki braku ciśnienia oleju (związanymi z przedwczesnym zużyciem paska rozrządu):

Dotyczy silników wyprodukowanych w okresie od kwietnia 2014 r. do 20 czerwca 2022 r. (oferowanych w samochodach marek Citroën, DS, Opel oraz Peugeot).

Przypadki nadmiernego zużycia oleju:

Wydłużona ochrona producenta obejmuje pojazdy wyprodukowane do (oferowane w samochodach marek Citroën, DS, Opel oraz Peugeot):

- EB Turbo GEN1: 11 lutego 2022 r.;

- EB Turbo GEN2: 22 lutego 2023 r.

W przypadku zgłoszeń klientów dotyczących ciśnienia oleju: od połowy czerwca 2022 r. wszystkie silniki opuszczające nasze fabryki są wyposażone w pasek rozrządu nowej generacji;

W przypadku zgłoszeń klientów dotyczących nadmiernego zużycia oleju: zjawisko to nie dotyczy pojazdów wyprodukowanych od lutego 2023 r.

W 2022 r. wprowadziliśmy nowy pasek, który przeszedł rygorystyczne testy potwierdzające, że jest to niezawodne rozwiązanie odpowiednie dla 3-cylindrowych silników benzynowych EB2 generacji GEN1 i GEN2.

Nowa generacja 3-cylindrowych silników benzynowych GEN3, która przewiduje istotną zmianę ich architektury, jest obecnie wyposażona w łańcuch ze względu na:

  • wersje hybrydowe (MHEV);
  • zwiększenie liczby części wspólnych z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi.