Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Wszystko o silniku > Silnik 1.2 PureTech - więcej w nim zalet niż wad

Silnik 1.2 PureTech - więcej w nim zalet niż wad

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Silnik 1.2 PureTech na tylko trzy cylindry (do czego już się w małych jednostkach przyzwyczailiśmy) i występuje jako wolnossący lub z turbo. Na rynku mnóstwo jest aut z tym silnikiem, ale czy są warte uwagi? Sprawdzamy, wszystkie wady i zalety silnika 1.2 PureTech.

Silnik 1.2 PureTech - ma więcej zalet niż wadŹródło: Auto Świat

Wielu klientom może się nie podobać to, że nowy silnik ma tylko trzy cylindry. Silnik 1.2 PureTech to pierwsza tego typu jednostka w koncernie PSA. Co prawda, w Citroënie stosowano silniki dwucylindrowe (m.in. Citroen 2 CV i Dyane), jednak nie trafiły one do Peugeotów i nie było jednostek trzycylindrowych. Debiut silnika 1.2 PureTech wypadł dość pomyślnie. Konstrukcja silnika została dobrze przemyślana – nie jest zbyt skomplikowana, ale wystarczająco nowoczesna, żeby spełniać wyśrubowane normy emisji spalin i oferować dobre osiągi przy niewygórowanym zużyciu paliwa.

Silnik 1.2 PureTech - zwarta budowa pozwala zmieścić silnik nawet w małych modelach, w większych mamy trochę miejsca pod maską.
Silnik 1.2 PureTech - zwarta budowa pozwala zmieścić silnik nawet w małych modelach, w większych mamy trochę miejsca pod maską.Źródło: Auto Świat

Silnik 1.2 PureTech — małe tarcie to małe spalanie

Silniki 1.2 PureTech są wyposażone w rozbudowany układ chłodzenia, umożliwiający szybsze osiągnięcie temperatury roboczej. To zasługa dodatkowego obwodu chłodzącego tylko głowicę we wczesnej fazie (bez kadłuba). Poza podstawową pompą cieczy chłodzącej w odmianach doładowanych montowana jest też dodatkowa, elektryczna. Kolejny konik konstruktorów silnika 1.2 PureTech to obniżenie tarcia generowanego przez silnik. Pożądany efekt uzyskano m.in. dzięki pokryciu sworzni tłokowych, pierścieni uszczelniających oraz popychaczy specjalną powłoką. Z kolei obniżeniu masy (przy jednoczesnej poprawie sztywności) sprzyja zintegrowanie z głowicą kolektora wydechowego oraz mocowania silnika. Odmiana z turbodoładowaniem może też poszczycić się wtryskiem bezpośrednim (maksymalne ciśnienie 250 barów), pozytywnie wpływającym na zużycie paliwa.

Silnik 1.2 PureTech - Najpopularniejszy wariant bez turbo: wersja 82 KM. Znajdziecie ją m.in. w Peugeotach 208, 308 i 2008 oraz w Citroënach: C1, C3, C4 Cactus, C3 Aircross.
Silnik 1.2 PureTech - Najpopularniejszy wariant bez turbo: wersja 82 KM. Znajdziecie ją m.in. w Peugeotach 208, 308 i 2008 oraz w Citroënach: C1, C3, C4 Cactus, C3 Aircross.Źródło: Auto Świat

Silnik 1.2 PureTech — jak się okazuje trzycylindrówka nie musi być głośna

Jednymi z głównych wad trzycylindrowych silników takich jak 1.2 PureTech pozostają nierówna praca i większy hałas emitowany przez te jednostki. W przypadku samochodów wyposażonych w silnik 1.2 PureTech efekty są naprawdę zaskakujące. To zasługa m.in. wału korbowego o specjalnej konstrukcji przeciwwag.

Warto też wspomnieć o występujących (co prawda, niezbyt często) wariantach silnika 1.2 PureTech wyposażonych dodatkowo w instalację gazową LPG. Znajdziecie taką np. w Oplu Crosslandzie – silnik ma 81 KM, ale samochód był droższy od benzynowego odpowiednika aż o 5 tys. zł, co obniżało zainteresowanie tym napędem w salonach.

Silnik 1.2 PureTech - Peugeotem 308 1.2 (130 KM) przejechaliśmy ponad 100 tys. km (w tym 25 tys. km non stop). Zużyły się tylne opony oraz przednie klocki i tarcze hamulcowe. Raz pojawił się błąd silnika.
Silnik 1.2 PureTech - Peugeotem 308 1.2 (130 KM) przejechaliśmy ponad 100 tys. km (w tym 25 tys. km non stop). Zużyły się tylne opony oraz przednie klocki i tarcze hamulcowe. Raz pojawił się błąd silnika.Źródło: Auto Świat

Silnik 1.2 PureTech — osiągi są wystarczające, a zużycie paliwa małe

Jakich osiągów można się spodziewać po samochodach wyposażonych w silniki 1.2 PureTech? Na początek przyjrzyjmy się jednej z mocniejszych odmian (1.2 turbo/130 KM), która pracuje pod maską kompaktowego auta, jakim jest Peugeot 308 II. Według deklaracji producenta może on rozpędzić się do 207 km/h (!) i rzeczywiście – 200 km/h uzyskuje szybko i sprawnie, nie potrzeba do tego całej autostrady. Pracuje przy tym bez większego wysiłku.

A jak jest z przyspieszeniem? Peugeot obiecuje, że 100 km/h pojawi się na liczniku po 9,6 s rozpędzania. Test naszego długodystansowego egzemplarza dokładnie potwierdził tę wartość, co możemy uznać za świetny wynik. Pozostaje – być może najważniejsza – kwestia zużycia paliwa. Według Peugeota na trasie to 3,9 l/100 km, a w mieście 5,8 l, co daje nam średnią 4,6 l/100 km. Jeżdżąc autem w bardzo różnych warunkach, osiągnęliśmy wynik 6,3 l/100 km – niby więcej niż deklaracje, jednak i tak całkiem nieźle, jak na mnóstwo kierowców i jazdę daleką od ekonomicznej.

Silnik 1.2 PureTech - Werdykt po 100 tys. km: stan idealny! Taki był wynik pomiaru tulei cylindrów.
Silnik 1.2 PureTech - Werdykt po 100 tys. km: stan idealny! Taki był wynik pomiaru tulei cylindrów.Źródło: Auto Świat

Silnik 1.2 PureTech — największą wadą jest rozrząd

Po początkowych zachwytach nad jednostką napędową przyszedł czas na weryfikację opinii. Na pewno trzeba mieć na uwadze znaczną liczbę aut jeżdżących nawet po polskich drogach – w dużym gronie zawsze znajdzie się pechowiec. Faktem są jednak problemy z paskiem rozrządu. Zaniedbanie może zemścić się na użytkowniku naprawdę poważną usterką. Problem polega na stopniowym "rozmiękczaniu" paska i strzępieniu. Fragmenty paska mogą zablokować smok oleju i doprowadzić do uszkodzenia turbiny lub całego silnika. Do poważnych uszkodzeń dojdzie też, gdy osłabiony pasek ulegnie zerwaniu. Ostatnio interwał wymiany paska został zmniejszony do 100 tys. km.

Silnik 1.2 PureTech — technika

Silnik 1.2 PureTech - Wersje turboto głównie 110 i 130 KM. Szeroki wybór modeli, m.in. SUV-y C3 i C5 Aircross oraz DS 7 Crossback.
Silnik 1.2 PureTech - Wersje turboto głównie 110 i 130 KM. Szeroki wybór modeli, m.in. SUV-y C3 i C5 Aircross oraz DS 7 Crossback.Źródło: Auto Świat

Występują dwie podstawowe wersje silnika 1.2 PureTech typoszeregu EB: wolnossąca z wtryskiem pośrednim oraz turbodoładowana z wtryskiem bezpośrednim. Można jeszcze wyróżnić podział na pojemność skokową – przez krótki czas kilka modeli korzystało z litrowej wersji silnika, ale ostatecznie ten kierunek nie był rozwijany i silnik 1.0 został wyparty przez słabszą odmianę wersji 1.2, oferującą wyższy moment obrotowy. Silniki mają oczywiście wiele wspólnych cech.

Przede wszystkim to trzy cylindry. Do tego dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym pracującym w kąpieli olejowej. Na obu wałkach pracują regulatory faz rozrządu. Konstruktorzy mocno skupili się na obniżeniu masy silników – 1.2 waży (bez osprzętu) zaledwie 73 kg – i na zmniejszeniu poziomu tarcia wewnętrznego.

Silnik 1.2 PureTech — usterki i niedomagania

Silnik 1.2 PureTech - 110-konny PureTech zdał egzamin testy 100 tys. km: był dynamiczny i oszczędny.
Silnik 1.2 PureTech - 110-konny PureTech zdał egzamin testy 100 tys. km: był dynamiczny i oszczędny.Źródło: Auto Świat

Silnik 1.2 PureTech z pewnością jest lepszy niż Prince, którego (częściowo) zastępuje. Coraz częściej problemem jest spalanie oleju – konieczny remont. Kolejny kłopot dotyczy paska rozrządu. W partii aut z początku produkcji pojawiał się luz na wale korbowym (najczęściej gwarancja). Niska trwałość pasków akcesoryjnych (są dwa; tego z pompy cieczy nie należy zakładać powtórnie) to nieduży wydatek, podobnie jak zużycie świec lub cewek. Czasem pojawiają się też kłopoty z elektroniką czy nastawnikiem wałków.

  • Niska trwałość paska napędu akcesoriów — koszt naprawy od 90 zł
  • Kłopoty z ciśnieniem oleju to efekt uszkodzonego paska rozrządu — koszt naprawy od 1 tys. 500 zł
  • Wysokie zużycie oleju i błędy komputerowe to objawy zużycia gładzi cylindra i pierścieni — koszt naprawy będzie wysoki, bo wymaga kompleksowego remontu silnika

Silnik 1.2 PureTech — test 100 tys. km

Nietypowy kształt karoserii co Citroen C4 Cactus z Airbumpami na drzwiach, a pod maską interesujący nas benzyniak 1.2 PureTech w 110-konnej wersji. Średnie spalanie z całego testu to około 7 l/100 km. Silnik zniósł nasz egzamin doskonale, ale trafiliśmy do serwisu po usterce cewek. Co gorsza, po awarii 5. biegu trzeba było wymienić przekładnię. Tarcze hamulcowe wytrzymały 100 tys. km.

Silnik 1.2 PureTech — czynności obsługowe

Interwał przeglądu (w tys. km) 25 50 75 100 125
Wymiana oleju + + + + +
Wymiana filtra powietrza + +
Wymiana filtra paliwa
Wymiana świec zapłonowych + +
Wymiana płynu chłodzącego
Spr. stanu paska osprzętu
Wymiana paska osprzętu +
Wymiana napędu rozrządu +

*dane dla Peugeota 208 1.2 e-THP (110 KM)

Silnik 1.2 PureTech — interwał wymianu i zalecenia serwisowe

  • Silnik 1.2 PureTech wymiana rozrządu — zastosowano pasek rozrządu w tzw. kąpieli olejowej – nie jest on odizolowany od układu olejowego. W ostatnim czasie znacząco skrócono interwał wymiany paska – do 100 tys. km lub 6 lat. W autach wyprodukowanych do 03.04.2017 r. pasek powinien być wymieniony wraz z paskiem akcesoryjnym i kompletem napinaczy. W nowszych autach napinacze i rolki prowadzące wymieniamy co 200 tys. km lub 12 lat.
  • Silnik 1.2 PureTech wymiana oleju — w żadnej marce korzystającej z silnika 1.2 PureTech nie znaleźliśmy zmiennych terminów przeglądów ani komputera nadzorującego wymianę oleju w silniku. Wszędzie zastosowano stałe interwały przeglądowe – wymiana ma przypadać co 25 tys. km lub co roku. To niezbyt wymagające przebiegi, warto pomyśleć o skróceniu interwału wymiany oleju do 15 tys. km.

Silnik 1.2 PureTech — materiały eksploatacyjne

  • Silnik 1.2 PureTech smarowanie — bez względu na temperaturę zalecany jest syntetyczny olej silnikowy o lepkości 0W-30. Powinien on spełniać normę PSA B71 2312. Pojemność układu: 3,5 l.
  • Silnik 1.2 PureTech napęd rorządu — pasek nie jest bezobsługowy – według najnowszych wytycznych podczas każdego przeglądu należy sprawdzić jego szerokość. Robi się to, odkręcając korek wlewu oleju, z wykorzystaniem prostego przyrządu o numerze 0109-6 (w Oplu: EN-52809). Procedura dotyczy tylko niektórych krajów. Czas wymiany paska to 4 roboczogodziny.
  • Silnik 1.2 PureTech układ chłodzenia — w autach wyprodukowanych przed 01.06.2018 nie przewiduje się czasowej wymiany płynu. W nowszych należy to robić co 175 tys. km lub co 10 lat. Sugerujemy podobną wymianę stosować też w starszych autach. Producent wskazuje tylko rodzaj płynu – należy stosować Freecor DSC. Techniczne zestawienia serwisowe nie podają pojemności.

Silnik 1.2 PureTech — ceny części

Koszt zamienników (zł) cena* wymiana*
Filtr oleju/powietrza 25/55 60 (plus olej)/50
Świeca zapłonowa 45 50 (kpl.)
Pompa cieczy 360 240
Turbosprężarka 2350 300
Zestaw rozrządu (bez pompy) 370 600
Cewka zapłonowa 250 40 (kpl.)
Pasek osprzętu (zestaw) 250 60
Alternator 900 90

*poza ASO, dane dla Peugeota 208 1.2/110 KM

Silnik 1.2 PureTech — dane techniczne

Dane techniczne* 1.2 1.2 1.2 1.2 1.2
Lata produkcji od 2014 r. od 2019 r. od 2014 r. od 2015 r. od 2018 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R3/12
Pojemność skokowa 1199 1199 1199 1199 1199
Stopień sprężania 10,5:1 10,5:1 10,5:1 10,5:1 10,5:1
Typ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 81/110/5500 85/116/5500 96/131/5000 100/136/5000 114/155/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 205/1500 190/1500-3500 230/1750 240/1750 240/1750
Rodzaj wtrysku bezpośredni bezpośredni bezpośredni bezpośredni bezpośredni

*dostępne również liczne odmiany pochodne z mocą różniącą się np. o 1-2 KM

Robert Rybicki