Auto Świat Porady Wszystko o silniku Silniki 1.5 TDCi/HDi - każdy popełnia błędy...

Silniki 1.5 TDCi/HDi - każdy popełnia błędy...

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Zarówno w Fordach, jak i modelach koncernu PSA, diesel 1.5 stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Zastąpił jednostkę wysokoprężną 1.6. Nie jest bezproblemowy, ale odpowiednio zadbany może być oszczędnym i ciekawym źródłem napędu. Choć problemy bywają różne, uważać trzeba przede wszystkim na napęd rozrządu.

Diesel 1.5 - tu wersja 16V opracowana przez koncern PSA.
Andrzej Jedynak / Materiały własne
Diesel 1.5 - tu wersja 16V opracowana przez koncern PSA.
  • Podstawowy problem: uszkodzenie prostych elementów może doprowadzić do zniszczenia silnika i wysokich kosztów
  • Odpowiednio serwisowane silniki odwdzięczają się niezłą trwałością
  • Szeroki zakres mocy — od 75 do 130 KM

O dieslu 1.6 będącym wspólnym dziełem koncernu PSA Peugeot-Citroën oraz Forda pisaliśmy już wielokrotnie. Nie brakowało negatywnych uwag, jako że, szczególnie w początkowym okresie produkcji, gdy miał 16-zaworowy rozrząd, zdarzały mu się uciążliwe problemy z układem olejenia, odbijające się m.in. na trwałości turbosprężarki. Ale później jakość się znacznie poprawiła i motor zdobył uznanie wielu kierowców. Od wielu lat na rynku funkcjonuje już następca, czyli jednostka 1.5. Jak wypada?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak