Pisząc o udanych silnikach, nie sposób także pominąć kultowej rodziny sześciocylindrowych jednostek firmowanych nazwiskiem inżyniera Busso. Te motory o pojemności: 2.5, 3.0 i 3.2 znajdziecie w wielu modelach Alfy Romeo powstałych po 2000 r. Niestety, w 2005 r. włoski producent zrezygnował z ich produkcji (ciekawostka: kilka dni po tej decyzji zmarł Giuseppe Busso). W późniejszych modelach Alfa zastosowała silnik V6 3.2 (GM), którego nie polecamy, bo nie dość, że jest paliwożerny, to na dodatek ma dość duże problemy z trwałością.
To zresztą niejedyny silnik GM, który trafił do tej kategorii, bo trudno polecić też motory R4 serii JTS (1.9 oraz 2.2), ale uważajcie również na włoskie 2.0 JTS (rozwinięcie jednostki 2.0 Twin Spark).
Włoska marka pomimo krążących o niej opinii ma więc sporo udanych jednostek napędowych, które w większości można polecić.
Galeria zdjęć Alfa Romeo - silnik 1.4 T-jet. Solidne małe turbo. 1/22 Źródło: Auto Świat
Ten silnik to dość rzadki udany przypadek downsizingu. Fiat zaprojektował bowiem motor, którego wytrzymałość okazuje się naprawdę dobra. Silnik ten znajdziecie w modelach MiTo i Giulietta (występuje bardzo często). Kluczem do sukcesu jest dość prosta budowa, bo oprócz turbosprężarki (w Alfie montowano tylko turbo firmy IHI) nie ma tu udziwnień, np. 1.4 T-jet ma pośredni wtrysk paliwa. Jego rozrząd napędza pasek zębaty. Silnik ten w Alfie zadebiutował w 2008 r. i wciąż jest w ofercie, ale w 2009 r. wprowadzono jego bardziej skomplikowaną wersję Multiair, z zaworami sterowanymi elektrohydraulicznie. Rozwiązanie to nie do końca jest udane (psuje się moduł sterujący; naprawa: ok. 4,5 tys. zł). Zwykle (polecane przez nas) 1.4 T-jet mają w Alfach moc: 105, 120 lub 155 KM, pozostałe silniki 1.4 turbo wyposażono w system Multiair. T-jet nie jest mistrzem oszczędzania, zwłaszcza gdy korzystamy z pełni możliwości turbo, stąd duża popularność instalacji LPG (były nawet wersje z zasilaniem gazowym sprzedawane oficjalnie przez dilerów). Co ważne, silnik ten świetnie się sprawdza w przypadku zasilania LPG. Generalna trwałość 1.4 T-jet jest bardzo wysoka, motor ten ma niewiele słabych punktów.
Alfa Romeo - silnik 1.4 T-jet. Ceny części
Niektóre elementy do silnika 1.4 T-jet pasują ze zwykłych, niedoładowanych wersji 1.4 8V. Mają one bardzo atrakcyjne ceny zakupu.
Alfa Romeo - silnik 1.4 T-jet. Awarie turbo
Sprężarka IHI miewa problemy z pękającym korpusem. Nie da się tego zdiagnozować bez rozbiórki. Koszt regeneracji to ok. 1000 zł.
Alfa Romeo - silnik 1.4 T-jet. Instalacja LPG to nie problem
Wersja bez systemu Multiair jest dość prosta do „zagazowania”. Znamy Alfy, które bez problemu pokonały wiele tys. km na LPG. Koszt instalacji to
2,8-3,2 tys. zł.
Alfa Romeo - zalety silnika 1.4 T-jet
Wysoka trwałość mimo niskiej pojemności i doładowania, dobra współpraca z LPG, niezła kultura pracy, dobre osiągi.
Alfa Romeo - wady silnika 1.4 T-jet
Spore spalanie, gdy korzysta się z pełni możliwości, awarie systemu Multiair, drogie usterki skrzyni TCT.
Alfa Romeo MiTo 1.4 T-jet 2/22 Źródło: Materiał prasowy / Stellantis
Silnik 1.4 T-jet w wersji 155-konnej był montowany w MiTo od początku produkcji. W 2009 r. oferta została wzbogacona o słabszą, 120-konną odmianę. Wersje 1.4 T-jet bez systemu Multiair oferowano do 2010 r.
Alfa Romeo MiTo 1.4 T-jet/120 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 8,8 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 198 km/h. Średnie spalanie to według producenta 6,1 l benzyny na 100 km. Wersja 155-konna zużywa o 0,4 l benzyny więcej, do „setki” przyspiesza w czasie 8 s i potrafi rozpędzić się do 215 km/h.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-jet 3/22 Źródło: Auto Świat
Silnik 1.4 T-jet to bardzo częste źródło napędu kompaktowej Giulietty. Podstawowa odmiana ma 105 KM (produkcja w latach 2012-16), jednak o wiele częściej spotkacie 120-konną wersję (w ofercie od początku produkcji; także z fabryczną instalacją LPG), która nadal jest sprzedawana.
Słabsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 10,6 s, mocniejsza – w 9,4 s. Prędkość maksymalna to odpowiednio 185 i 195 km/h. Śr. spalanie wg producenta jest takie samo – 6,4 l/100 km.
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi. Nie mamy prawie żadnych uwag 4/22 Źródło: Auto Świat
Jednostkę tę zarezerwowano dla topowych modeli. Znajdziecie ją w Giulietcie (usportowiona wersja QV) i 159, motor ten stosowano także w Brerze/Spiderze, a także w 4C. Moc silnika 1.75 TBi waha się od 200 do 240 KM. Jest to dość skomplikowana konstrukcja, bo ma nie tylko turbodoładowanie, lecz także wtrysk bezpośredni oraz dwa wariatory zmiennych faz (jeden steruje zaworami ssącymi, drugi wydechowymi), do tego w dużej mierze jest wykonana z aluminium. Warto dodać, że nie ma nic wspólnego z silnikami General Motors stosowanymi wcześniej przez Alfę, których jakość nie była najwyższa. Podstawową wadą tego napędu jest wysokie spalanie, które dość mocno odbiega od deklaracji producenta – 200-konna wersja z Alfy 159 zużywa średnio około 10 litrów na 100 km, a gdy jeździmy głównie po mieście, wartość ta wzrasta o 2-3 litry. Użytkownicy silnika 1.75 TBi powinni skracać interwały wymiany oleju z 35 do ok. 15 tys. km. Podobnie jest w przypadku wymiany paska rozrządu, szczególnie gdy wykorzystuje się możliwości jednostki napędowej (interwał to od 100 do 140 tys. km; mechanicy radzą go skrócić do ok. 80 tys. km). Gdy jeździmy ostrzej, silnik ten potrafi także spalić nieco więcej oleju.
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi - wytrzymałe turbo
Mamy dobrą wiadomość: turbo nie sprawia dużych problemów, zwłaszcza gdy skróci się interwał wymiany oleju do 15-20 tys. km.
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi - uwaga na pompę wody
Często w niemarkowych pompach cieczy chłodzącej zacierają się łożyska. Lepiej stosować zamienniki uznanych producentów.
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi - benzyna co najmniej 98 oktanów
Stosowanie paliwa o niższej liczbie oktanowej oraz zanieczyszczonego może uszkodzić sondę lambda. Na szczęście nie jest ona szczególnie droga (zamiennik: ok. 300 zł).
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi - zalety
Dobra trwałość pomimo dużego skomplikowania konstrukcji, spora moc przekłada się na dobre osiągi, coraz więcej zamienników.
Alfa Romeo - silnik 1.75 TBi - wady
Stosunkowo wysokie spalanie, ryzyko poważnych problemów wynikające z awarii pompy wody.
Alfa Romeo Brera 1.75 TBi 5/22 Źródło: Auto Świat
Silnik TBi pojawił się w 2009 r., pod koniec produkcji Brery (model powstawał do 2010 r.). Dostępna była tylko 200-konna odmiana.
Prędkość maksymalna Brery 1.75 TBi to 235 km/h, sprint do „setki”: 7,8 s, śr. spalanie: 8,2 l/100 km.
Alfa Romeo 159 1.75 TBi 6/22 Źródło: Auto Świat
W tym modelu benzyniak 1.75 TBi (jedynie o mocy 200 KM) był oferowany od 2009 r. aż do końca produkcji (2011 r.).
Prędkość maksymalna „159-ki” z tym motorem to 233 km/h, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,9 s, a średnie spalanie wynosi 8,3 l/100 km.
Alfa Romeo 4C 7/22 Źródło: Auto Świat
Debiutująca w 2013 roku sportowa Alfa 4C ma silnik 1.75 (tylko 240 KM) umieszczony centralnie.
Osiągi 240-konnego 4C są bardzo dobre: 258 km/h prędkości maksymalnej i przysp. 0-100 km/h w 4,5 s. Średnie spalanie to 6,8 l/100 km.
Alfa Romeo - silnik 1.9 JTD/JTDm 8/22 Źródło: Auto Świat
Silnik 1.9 JTD CR trafił po raz pierwszy do Alfy 156 w 1997 r. i okazał się bardzo wytrzymały (początkowo miał 105 KM i był pierwszym seryjnym common railem na świecie). Szczególnie godna polecenia jest jego wersja 8-zaworowa. W nowszych autach ma ona 120 KM. Mechanicy zwykli mawiać o niej, że wystarczy zmieniać olej co 10-15 tys. km, raz na 80 tys. km wymienić rozrząd (koszt 1 tys. zł) i nie powinna sprawiać żadnych problemów. Nieco bardziej kłopotliwe są odmiany 16-zaworowe, w których producent zastosował klapki wirowe w dolocie. Do 2006 r. włącznie kolektor był aluminiowy i w razie urwania klapek nic złego się nie działo.
Problem pojawił się wraz z zastosowaniem plastikowego kolektora (od 2007 r.), w przypadku którego urwane klapki mogą wpaść do silnika i go uszkodzić. To z tego powodu wielu użytkowników wycina felerne klapki (koszt poza ASO wraz z wymianą rozrządu to maksymalnie 1,5 tys. zł). Silnik 1.9 JTD 8V/120 KM dość ciężkiej Alfie 159 nie zapewnia zbyt dobrych osiągów, ale to oszczędna jednostka, która zadowala się ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym. Popularność przekłada się też na niskie ceny części zamiennych. Do tego nie jest to silnik
trudny w naprawach.
Alfa Romeo - silnik 1.9 JTD/JTDm - trwałość
Ten diesel, gdy należycie się go serwisuje, potrafi bezproblemowo pokonać bardzo duże przebiegi (ponad 500 tys. km bez naprawy głównej).
Alfa Romeo - silnik 1.9 JTD/JTDm - ceny części
Jak na nowoczesny silnik Diesla z wtryskiem CR koszty zakupu części zamiennych są dość umiarkowane.
Alfa Romeo - silnik 1.9 JTD/JTDm - usterki klapek wirowych
Typowym problemem wersji 16V są urwane klapki wirowe w kolektorach – w silnikach powstałych po 2006 r. klapki mogą spowodować spore spustoszenie.
Alfa Romeo - zalety silnika 1.9 JTD/JTDm
Wysoka trwałość wersji 8-zaworowych, relatywnie tanie zamienniki części, niewielkie spalanie wersji 8V, dość prosta budowa.
Alfa Romeo - wady silnika 1.9 JTD/JTDm
Problemy jakościowe odmian 16-zaworowych, wiele wyeksploatowanych i zaniedbanych motorów.
Alfa Romeo 156 1.9 JTDm 9/22 Źródło: Auto Świat
Bardzo często „156-ka” ma ten silnik pod maską. Dostępne wersje: 105, 110 i 115 KM oraz 140 i 150 KM (JTDm).
Odmiana 115-konna osiąga maks. 195 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje jej 10,3 s. Średnie spalanie wg producenta wynosi 5,8 l/100 km.
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 10/22 Źródło: Auto Świat
W następcy „156-ki” montowano jedynie wersję 1.9 JTDm o mocy 120 lub 150 KM (w ofercie od początku produkcji do 2010 r.).
Słabszy motor spala śr. 7,8 l ON na 100 km, osiąga 191 km/h, a sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,0 s.
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 11/22 Źródło: Auto Świat
Coupé powstałe na bazie modelu 147 także spotkacie z tym motorem (tylko wersje 150- i 170-konne).
Słabsza odmiana osiąga maksymalnie 209 km/h, do „setki” przyspiesza w 9,6 s, a jej średnie spalanie wg producenta to 6,2 l/100 km.
Alfa Romeo - silnik 2.4 JTD 12/22 Źródło: Auto Świat
Pięciocylindrowe turbodiesle Fiata z wtryskiem common rail z 10-zaworową głowicą pojawiły się w Alfie po raz pierwszy w 1997 r. Początkowo jednostka ta rozwijała 136 KM, później wraz ze zmianami konstrukcyjnymi moc wzrosła do 140 i 150 KM. Motor 2.4 z 10-zaworową głowicą stosowano do 2005 r (wprowadzenie Euro 4) i to właśnie tę wersję polecamy, bo gdy tylko należycie się ją serwisuje, odwdzięcza się dużą wytrzymałością (znamy auta, które bez większych problemów pokonały 500 tys. km). W 2003 r. wprowadzono odmianę 20-zaworową, która nie lubi zaniedbań serwisowych i pracy z niesprawnymi elementami. Wszelkie anomalia, np. źle działający katalizator czy też zapchany filtr DPF, często doprowadzają do przegrzania silnika i uszkodzenia drogiej w wymianie głowicy (sam element kosztuje 5 tys. zł plus robocizna). W tej wersji silnika 2.4 JTD montowano także awaryjne klapki wirowe, które zdaniem mechaników najlepiej jest wyciąć. W przypadku wysokoprężnej jednostki 2.4 trzeba również mieć świadomość tego, że jest ona o wiele trudniejsza w naprawach od 1.9 JTD. Z jednej strony to efekt skomplikowania konstrukcji, z drugiej – tego, że motor ten szczelniej wypełnia komorę silnika.
Alfa Romeo - silnik 2.4 JTD - mocne 5 cylindrów
Osiągi większości oferowanych wersji mocy są całkiem dobre, do tego spalanie zwykle udaje się utrzymać w rozsądnych granicach.
Alfa Romeo - silnik 2.4 JTD - awarie głowicy
Przypadki przegrzania głowicy w wersji 20V nie należą do rzadkości, ale głównie w autach, które nie są regularnie serwisowane.
Alfa Romeo - silnik 2.4 JTD - tylko drobnostki w 10V
Starsze 10-zaworowe wersje 2.4 JTD nie mają dużych problemów. Mechanicy zgłaszają tylko przypadki drobnych wycieków oraz awarii przepływomierza (tania część).
Alfa Romeo - zalety silnika 2.4 JTD
Wysoka trwałość 10-zaworowych odmian, niezłe osiągi najmocniejszych wersji (200 oraz 210 KM), dobry dostęp do części.
Alfa Romeo - wady silnika 2.4 JTD
Problemy z głowicami w 20V, ciasno zabudowana komora jednostki napędowej, awarie filtra cząstek stałych.
Alfa Romeo 156 2.4 JTD 13/22 Źródło: Auto Świat
Turbodiesel 2.4 JTD zadebiutował właśnie w tym modelu w 1997 r. (moc 136 KM). Poza tym wersje: 140, 150 i 175 KM.
Motor 2.4 o mocy 140 KM zapewnia przyspieszenie do „setki” w 9,4 s, prędkość maksymalną 205 km/h i średnie spalanie 6,7 l/100 km.
Alfa Romeo 166 2.4 JTD 14/22 Źródło: Auto Świat
Topowa limuzyna miała pod maską wersje 10V (136, 140 i 150 KM), jak i 20V (175, 180 oraz 185 KM). Sprint od 0 do 100 km/h w 150-konnej „166-ce” trwa 9,9 s, a prędkość maks. to 210 km/h.
Według producenta średnie spalanie wynosi 7,5 l/100 km.
Alfa Romeo Brera 2.4 JTD 15/22 Źródło: Auto Świat
W Brerze i Spiderze były montowane tylko 20-zaworowe odmiany o mocy 200 oraz 210 KM. Średnie spalanie 210-konnej wersji to 7,9 l/100 km. Prędkość maksymalna wynosi 231 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje jej 7,9 s.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 0.9 8V Turbo 16/22 Źródło: Auto Świat
0.9 8V Turbo: ten silnik w Alfie znajdziecie tylko w MiTo (wersja turbo ma 105 KM). Jest dość skomplikowany i ma kilka typowych problemów.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 1.6 TS 17/22 Źródło: Auto Świat
1.6 TS: bardzo popularna jednostka, szczególnie w starszych modelach (moc 105 lub 120 KM), która cierpi np. na problemy z wariatorem.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 1.9 JTS 18/22 Źródło: Auto Świat
1.9 JTS: dość częste źródło napędu Alfy Romeo 159, ale benzyniak 1.9 JTS zmaga się z kilkoma poważnymi problemami.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 1.8 TS 19/22 Źródło: Auto Świat
1.8 TS: ma dwie świece na cylinder i problematyczny wariator zmiennych faz rozrządu. Potrafi też spalić dużo oleju silnikowego.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 2.2 JTS 20/22 Źródło: Auto Świat
2.2 JTS: konstrukcja inżynierów General Motors – miał być nowym otwarciem, a szybko okazało się, że słabych punktów tu nie brakuje.
Ryzykowne silniki w Alfach Romeo - 3.2 JTS 21/22 Źródło: Auto Świat
3.2 JTS: zastąpił w ofercie motory V6 Busso, cenione przez fanów marki. Niestety, nie jest to udana jednostka napędowa.
Silniki Alfy Romeo - nasza opinia 22/22 Źródło: Auto Świat
Dobra wiadomość jest taka, że nie odradzamy praktycznie żadnego z silników wysokoprężnych, które znajdziecie w opisywanych modelach Alfy Romeo (jedynie do 2.4 JTD 20V trzeba podchodzić z rezerwą). Do motorów, których nie polecamy, trafiły bowiem same benzyniaki. Część z nich to konstrukcje General Motors: 1.9 JTS, 2.2 JTS oraz
3.2 JTS. Mają one bezpośredni wtrysk i zbiera się w nich nagar na zaworach, miewają także problemy z łańcuchami rozrządu. Raczej odradzamy też starsze silniki Twin Spark (konstrukcja własna) o pojemności: 1.6, 1.8 i 2.0. Pierwszy z nich warunkowo można polecić tylko w odmianie bez wariatora zmiennych faz rozrządu. Najgorszy jest 2.0 JTS (bezpośredni wtrysk). Nie polecamy też dwucylindrowego silnika 0.9 z turbo i systemem Multiair, który nie ma wysokiej trwałości, a do tego jego konstrukcja jest dość skomplikowana.