Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Test opon całorocznych. Które opony wielosezonowe warto kupić?

Test opon całorocznych. Które opony wielosezonowe warto kupić?

W dzisiejszych czasach niemal wszyscy starają się oszczędzać, na czym tylko się da – na oponach również. Jednym ze sposobów na to jest zastąpienie opon letnich i zimowych jednym kompletem opon całorocznych (wielosezonowych). Sprawdziliśmy, które modele opon całorocznych są najlepsze.

Test opon całorocznychŹródło: Auto Bild
  • Opony całoroczne to najszybciej rosnący segment rynku opon.
  • Pod względem osiągów na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach dobre opony całoroczne niewiele ustępują zimówkom
  • Przy niezbyt dużych przebiegach rocznych, w przypadku aut o umiarkowanych osiągach, eksploatowanych w przeciętnych warunkach, komplet opon całorocznych może się okazać najlepszym rozwiązaniem

Oszczędzać da się na różne sposoby – na oponach również. Ważne jednak, żeby nie były to fałszywe oszczędności, które na dłuższą metę doprowadzą do większych wydatków lub wręcz do tragedii. W końcu to właśnie opony są tym, co łączy auto z drogą. Z roku na rok coraz popularniejszym sposobem na oszczędzanie są opony całoroczne – potencjał do oszczędzania jest niemały, w końcu odpadają koszty drugiego zestawu kół, ich magazynowania, sezonowych przekładek. Użytkownik auta wyposażonego w opony całoroczne może też oszczędzić mnóstwo czasu, który straciłby na wizyty w serwisach. Tyle że przez lata utarło się, że jeżdżąc na "wielosezonówkach", trzeba się nastawić na – najdelikatniej mówiąc – poważne kompromisy w kwestii prowadzenia i bezpieczeństwa. Czy to dotyczy też nowych modeli ogumienia?

Wszystkie modele opon, które z powodzeniem zaliczyły naszą tradycyjną rundę eliminacyjną, zostały poddane 14 próbom sprawdzającym ich możliwości w każdych warunkach. Dodatkowo, po raz pierwszy, ocenialiśmy opony pod kątem ich wpływu na środowisko naturalne – na ekologii też nie należy oszczędzać!

Jak testujemy opony całoroczne?

15 modeli opon, które trafiły do ścisłego finału, badaliśmy najpierw na torze testowym SHPG w Nowej Zelandii, na którym przy -5 stopniach Celsjusza panowały idealne warunki do wykonania prób zimowych. Próby letnie – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni – wykonaliśmy w przyjemnych 22 stopniach na torze testowym ATP w niemieckim Papenburgu i na austriackim torze Wachauring. Próby zużycia zostały przeprowadzone na dystansie 12 tys. km przez profesjonalnych badaczy z firmy IFV.

Runda kwalifikacyjna: 35 modeli opon całorocznych w próbach hamowania.

Wszystkie modele opon zostały poddane próbom hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Tym razem w naszej rundzie kwalifikacyjnej przyjęliśmy, że suma dróg hamowania na obu typach nawierzchni przekraczająca 100 metrów oznacza, że dany model ogumienia nie załapał się do rundy finałowej.

Opony całoroczne a obowiązek jazdy na zimówkach

Wielu potencjalnych nabywców opon całorocznych ma wątpliwości, czy można z takiego ogumienia korzystać tam, gdzie obowiązuje sezonowy nakaz jazdy na oponach zimowych. Nie ma z tym najmniejszego problemu, bo dobre markowe opony całoroczne spełniają normy dla ogumienia zimowego i mają stosowne oznaczenie, czyli "śnieżynkę na tle trzech szczytów; 3 PMSF" – oznaczenie "M+S" to za mało! Ale uwaga! Na rynek trafiają, nie zawsze oficjalnymi kanałami, opony np. z rynku amerykańskiego lub z rynków azjatyckich, które mają wprawdzie oznaczenia, np. "allseason", ale europejskich wymogów wobec takich opon nie spełniają.

Oznaczenie 3PMSF
Oznaczenie 3PMSFŹródło: Auto Świat

Opony całoroczne: czy warto kupić opony całoroczne zamiast zimowych?

Skoro coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? Tak twierdzą przeciwnicy opon całorocznych, ale z roku na rok coraz mniej w tym prawdy. Dobre, sprawdzone opony całoroczne wymagają wprawdzie pewnych kompromisów, ale coraz łatwiej o modele, które w sytuacji normalnego użytkowania w pełni zaspokajają potrzeby kierowców. W przypadku aut o normalnych osiągach i umiarkowanych przebiegach rocznych, dla kierowców bez sportowego zacięcia, jeden komplet dobrych opon całorocznych to sensowna i uzasadniona ekonomicznie alternatywa względem dwóch kompletów opon sezonowych. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniach, które wiążą się z takim rozwiązaniem. Opony całoroczne źle znoszą sportową jazdę w wysokich temperaturach, a jeśli np. w kolejnym roku użytkowania na początku sezonu zimowego okaże się, że opony całoroczne mają już tylko 3,5 mm bieżnika, to i tak trzeba je będzie wymienić, choć na lato byłyby jeszcze dobre.

Wyniki testu opon całorocznych

Źródło: Auto Świat
Źródło: Auto Świat

Charakterystyka każdego modelu opon to zawsze efekt kompromisu – dotyczy to szczególnie opon całorocznych. W skrócie: cechy, które sprawiają, że opona np. lepiej zachowuje się na suchej nawierzchni, mogą wpływać negatywnie na zachowanie na śniegu czy lodzie. I odwrotnie – opony świetne w próbach zimowych mogą wypadać słabo w innych kategoriach. Siłą rzeczy, jedne modele są nieco bardziej letnie, innym bliżej do opon typowo zimowych. W naszych testach doceniamy te opony, które są wszechstronne, ale to nie znaczy, że dla każdego akurat one będą najlepszym wyborem. Jeśli dla kogoś znacznie ważniejsze jest to, jak opona będzie się sprawowała zimą (kiedy warunki są najtrudniejsze), niż gdy jeździ się na niej latem, to np. może być bardziej zadowolony z Continentali z 13. miejsca niż z Vredesteinów z miejsca drugiego.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji