Auto Świat Porady Eksploatacja Elektryczne wspomaganie w aucie może pomóc naszemu portfelowi. Jest jednak haczyk

Elektryczne wspomaganie w aucie może pomóc naszemu portfelowi. Jest jednak haczyk

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz

Wspomaganie elektryczne kierownicy w ostatnich latach stało się już standardem wyposażenia współczesnych samochodów. Niemal całkowicie wyparło układy hydrauliczne, ponieważ umożliwia znacznie łatwiejsze prowadzenie pojazdu. W szczególności przydaje się na parkingach. Jego usterki nie zdarzają się szczególnie często, ale naprawa może być naprawdę kosztowna.

Samochód z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Zdjęcie ilustracyjne
North Monaco / Shutterstock
Samochód z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Zdjęcie ilustracyjne
  • Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) zastąpiło systemy hydrauliczne, oferując łatwiejsze prowadzenie pojazdu i większą oszczędność energii
  • System jest mniej awaryjny niż hydrauliczny, ale może ulec uszkodzeniu przez przegrzanie, problemy z czujnikami lub przewodami elektrycznymi
  • Naprawa EPS bywa kosztowna, ponieważ często wymaga wymiany całego zespołu elektrycznego
  • Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Branża samochodowa nieustannie się rozwija. Na przestrzeni lat ewolucji uległy nawet najbardziej elementarne układy pojazdów jak np. kierowniczy. W nowoczesnych autach powszechnym elementem stało się elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS).

Zobacz także: Dzisiaj nie straszymy. To najlepsze silniki ostatnich lat! Mechanik zrobił nam listę pewniaków

Czym jest elektryczne wspomaganie kierownicy?

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest systemem, którego zadaniem jest ułatwienie kierowcy manewrowanie pojazdem. W nowoczesnych samochodach wyparło ono system hydrauliczny, który działa w podobny sposób, jednak przy nim skręcanie kierownicą jest cięższe.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W elektrycznym wspomaganiu kierownicy nie ma pompy hydraulicznej, takich samych przewodów czy płynu wspomagania. Elementy te zastąpiono silnikiem elektrycznym, pobierającym energię z alternatora. To sprawia, że taki system jest znacznie bardziej ekonomiczny, a także mniej awaryjny.

Przeczytaj także: Omijaj je szerokim łukiem. Najgorsze silniki ostatnich lat. Mechanik wybrał benzyny i diesle

Elektryczne wspomaganie kierownicy — jak działa?

Najważniejszym elementem elektrycznego wspomagania kierownicy jest silnik elektryczny, który zwykle montowany jest na wale kierownicy lub obok przekładni. System składa się ponadto z czujników momentu obrotowego, które monitorują siłę, jaką kierowca obraca kierownicą. Te przekazują informacje do jednostki sterującej, która oblicza, jaka siła wspomagania jest potrzebna.

To silnik elektryczny generuje potrzebną siłę wspomagania. Działa z nią na wał kierownicy przez odpowiednią przekładnię zębatą i tym samym wspomaga ruch kierowcy. EPS może być także zintegrowany z innymi systemami bezpieczeństwa, jak np. asystent pasa. Jest bardzo przydatny m.in. podczas parkowania.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest pomocne m.in. podczas parkowania
Elektryczne wspomaganie kierownicy jest pomocne m.in. podczas parkowaniaHadrian / Shutterstock

Dzięki temu, że elektryczne wspomaganie kierownicy uzyskuje energię z alternatora, jest bardziej oszczędne od systemu hydraulicznego, który zasilany jest od silnika. Napęd hydraulicznego wspomagania kierownicy może stanowić nawet 10 proc. całego spalania w przypadku niewielkiego samochodu.

Sprawdź także: Pięć mitów o jeździe z prawem jazdy kat. B. Motyw: hak. Nie wierz w to, co piszą w internecie

Funkcja City w elektrycznym wspomaganiu kierownicy

W wielu samochodach wyposażonych w elektryczne wspomaganie kierownicy dostępna jest funkcja City, która ma jeszcze bardziej ułatwiać manewrowanie kierownicą w warunkach miejskich. Dzięki niej siła potrzebna do obrócenia kierownicą może być zredukowana nawet o połowę. Po jej włączeniu w wielu przypadkach potrzebne jest jedynie 2-3 Nm siły, gdy standardowo jest to zazwyczaj dwa razy więcej.

Wejdź także: Wierzysz producentom? Stosując się do zaleceń, podpisujesz wyrok na silnik w aucie

Najczęstsze awarie elektrycznego wspomagania kierownicy

Co ważne elektryczne wspomaganie kierownicy jest znacznie mniej awaryjne od hydraulicznego. Pompy hydrauliczne są bardziej awaryjne do silników elektrycznych. W przypadku EPS znika także problem z wyciekami i koniecznością sprawdzania poziomu płynu hydraulicznego.

Najczęściej awarie elektrycznego wspomagania kierownicy związane są z jego przegrzaniem. Dzieje się, to gdy samochód narażony jest na długotrwałe i intensywne kręcenie kierownicą. Spotyka to np. auta nauki jazdy, które są używane do ćwiczeń na placu manewrowym.

EPS może także ulec awarii, jeśli niewłaściwie działa czujnik skrętu. Ponadto przewody elektryczne mogą ulec zerwaniu, poluzowaniu czy też korozji. Niekiedy za problemy z elektrycznym wspomaganiem kierownicy odpowiadać mogą akumulator lub alternator. Niestety w przypadku awarii często konieczne jest wymienienie całego zespołu elektrycznego, a to bywa bardzo kosztowne.

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz