Auto Świat Porady Eksploatacja Jak skutecznie chronić lakier i felgi przed smołą? Mamy praktyczne porady

Jak skutecznie chronić lakier i felgi przed smołą? Mamy praktyczne porady

Smoła na karoserii i felgach to problem, z którym zmaga się wielu kierowców, zwłaszcza w sezonie letnim i podczas remontów dróg. Choć nie jest ona tak groźna dla lakieru, jak mogłoby się wydawać, jej usuwanie bywa uciążliwe. Sprawdź, jak skutecznie zapobiegać powstawaniu plam oraz jak je usuwać, gdy już się pojawią.

Lakier na samochodzie
View Apart / Shutterstock
Lakier na samochodzie
  • Smoła na karoserii i felgach pojawia się najczęściej w sezonie letnim, szczególnie podczas remontów dróg
  • Do usuwania smoły zaleca się stosowanie specjalnych preparatów chemicznych oraz miękkich szmatek
  • Domowe metody, takie jak nafta, są mniej wygodne i mogą uszkodzić lakier

W sezonie letnim samochody częściej niż zwykle narażone są na kontakt ze smołą i asfaltem. Wszystko dlatego, że wakacje sprzyjają remontom. Najlepszym sposobem na uniknięcie problemów ze smołą jest oczywistość — wybieranie tras, na których asfalt jest już utwardzony i nie był niedawno remontowany. Niestety, nie zawsze jest to możliwe, dlatego warto zachować ostrożność podczas jazdy po świeżo położonej nawierzchni.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przestrzeganie ograniczeń prędkości, nawet tych wydających się zbyt niskimi, jak czterdzieści kilometrów na godzinę, może znacząco zmniejszyć ryzyko zabrudzenia auta. Przyczepność na miękkim asfalcie bywa bowiem bardzo słaba, a nadmierna prędkość sprzyja osadzaniu się smoły na karoserii i felgach.

Zachowanie umiaru podczas jazdy pozwala przede wszystkim ograniczyć liczbę smolistych plam na nadwoziu i kołach. Najczęściej smoła gromadzi się w okolicach kół, na masce oraz przednim zderzaku, co potwierdza, że jej ilość jest bezpośrednio związana z prędkością jazdy.

Jak szybko i skutecznie usunąć plamy ze smoły?

Plamy ze smoły najlepiej usuwać regularnie, zanim zdążą się nagromadzić w większej ilości. Świeża smoła schodzi z lakieru stosunkowo łatwo, a nawet utwardzona nie stanowi dużego wyzwania. Warto mieć w bagażniku butelkę specjalnego środka chemicznego (preparat do usuwania smoły, który często jest przeznaczony także do rozpuszczania resztek owadów oraz żywic drzew) oraz miękką szmatkę do osuszania. Po nałożeniu preparatu należy odczekać od jednej do trzech minut, aż smoła zacznie się rozpuszczać. Czasami wystarczy sama wilgotna szmatka, jednak wygodniej jest korzystać z dedykowanych środków.

Usuwanie utwardzonej smoły

W przypadku, gdy smoła pozostaje na lakierze lub felgach przez dłuższy czas, staje się twarda i trudniejsza do usunięcia. W takiej sytuacji również sprawdzają się chemiczne preparaty, które należy nanieść na zabrudzone miejsca i odczekać nawet do pięciu minut. Gdy smoła zacznie się rozpuszczać i spływać po powierzchni, warto najpierw zmyć ją wodą, a następnie osuszyć szmatką. Jeśli nie uda się usunąć wszystkich plam za pierwszym razem, czynność należy powtórzyć.

Domowe sposoby i narzędzia do usuwania smoły i asfaltu

Niektórzy kierowcy sięgają po domowe metody, takie jak użycie nafty do lamp. Jednak, jak podkreślają eksperci, nie jest to ani tańsze, ani wygodniejsze rozwiązanie. Naftę trzeba nanosić szmatką lub pędzelkiem, a jej przewożenie w bagażniku jest niezalecane ze względu na łatwopalność i trudniejszą dostępność. Warto również pamiętać, że nieumiejętne użycie tej substancji może prowadzić do uszkodzenia lakieru.

Myjnia automatyczna z reguły nie poradzi sobie ani ze smołą, ani z asfaltem
Myjnia automatyczna z reguły nie poradzi sobie ani ze smołą, ani z asfaltemmonticello / Shutterstock

Jeśli pojedyncze plamy nie chcą zejść, można sięgnąć po narzędzia z miękkiego plastiku, na przykład skrobaczkę do szyb, i delikatnie próbować usunąć resztki smoły. Ostrożne działanie nie powinno spowodować uszkodzeń lakieru. W niektórych przypadkach wystarczą nawet paznokcie, choć potem trzeba będzie usunąć smołę z rąk.

Glinka i inne metody wykończeniowe

Glinka sprawdza się przede wszystkim przy usuwaniu pozostałości po już usuniętej smole, zwłaszcza gdy zabrudzenia zalegają w rysach lub odpryskach lakieru. To narzędzie polecane jest głównie w przypadku długo utrzymujących się plam, które trudno usunąć innymi sposobami. Jednak, jak zauważają specjaliści, smoła rzadko stanowi aż tak duży problem, by konieczne było sięganie po glinkę.

Czyszczenie felg aluminiowych

W przypadku felg aluminiowych zaleca się stosowanie tych samych metod, co przy lakierze karoserii, choć usuwanie smoły może być tu trudniejsze. Jeśli chemiczne środki i szmatka nie przynoszą efektu, warto sięgnąć po glinkę. W niektórych przypadkach dopiero użycie pasty lekkościernej pozwala całkowicie pozbyć się plam. Eksperci ostrzegają jednak, by nie stosować preparatów chemicznych na tarcze hamulcowe, ponieważ mogą one prowadzić do korozji tych elementów.

Powiązane tematy: