- Wiele starszych samochodów nie jest odpowiednio serwisowana
- Długotrwałe zaniedbania mogą prowadzić do poważnych i kosztownych w naprawie awarii
- Mechanicy sieci ProfiAuto sporządzili listę czynności, których nie wolno pomijać
Doświadczeni mechanicy podkreślają, że niektóre elementy w starszych samochodach są zbyt rzadko kontrolowane lub nie robi się tego wcale. Okresowa wymiana oleju silnikowego, filtrów powietrza i kabinowego to zbyt mało. W każdym pojeździe należy zwrócić uwagę na zdecydowanie więcej elementów, żeby potem uniknąć kosztownych niespodzianek.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKiedy była regulacja luzów zaworowych?
Kierowcy nie zdają sobie sprawy, że w wielu silnikach nadal należy wykonywać mechaniczną regulację luzów zaworowych. Są na to przewidziane konkretne interwały. To szczególnie ważne, jeśli samochód ma założoną instalację LPG.
– Zaniedbania w kontroli luzu zaworowego są najczęstszą przyczyną problemów z silnikami na gaz. Początkowo objawią się często ignorowaną kontrolką "check engine", potem głośną pracą silnika, w końcu delikatnym poszarpywaniem, aż doprowadzą do wypadania zapłonów. W ostateczności silnik trafia na stół warsztatu mechanicznego, ale jest już za późno. Naprawa głowicy jest czasochłonna i kosztowna – przestrzega Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto.
Zobacz: Turystka opowiedziała, co ją spotkało w Sopocie. "Nie czułam się tam bezpiecznie"
Świece zapłonowe też należy wymieniać
Kolejny przypadek, którego zaniedbanie może doprowadzić do poważnej i drogiej w naprawie awarii. - O świecach najczęściej przypominają mechanicy, zwłaszcza kiedy silnik pracuje już nierówno, zaczyna przerywać. Ale jeśli do tego doszło, to taka świeca mogła już pęknąć albo nieregularny zapłon doprowadził do zalania paliwem oleju, albo wytworzenia ogromnej ilości nagaru – przestrzega ekspert ProfiAuto.
Olej nie tylko silnikowy
Okresowa wymiana oleju w silniku samochodu to absolutna podstawa podczas eksploatacji. W starszych pojazdach lub z dużymi przebiegami powinniśmy pamiętać także o olejach w innych podzespołach i nie wierzyć, że są one dożywotnie. Po przejechaniu 200 tys. km mogą zacząć się problemy.
– Kierowcy coraz częściej wybierają modele z automatyczną skrzynią biegów i tu świadomość rośnie. Warsztaty mają klientów, którzy pamiętają, że skrzynie też potrzebują świeżego oleju. Ale głównie automatyczne. Wciąż nie ma świadomości, że mechanicznym przekładniom również wskazana jest wymian oleju. Dotyczy to nie tylko skrzyń biegów, ale także innych rodzajów przekładni – zauważa Adam Lehnort.
Wymian oleju dotyczy:
- ręcznej skrzyni biegów;
- sprzęgła dołączającego napęd (w autach 4x4);
- skrzyni rozdzielczej;
- przedniego i tylnego dyferencjału.
Pozostałe filtry, płyny i paski
Pasek kojarzy nam się z napędem rozrządu, ale jest jeszcze inny — osprzętu silnika. Stary i wysłużony pasek może się w końcu zerwać i spowodować poważne szkody pod maską.
Kolejnym elementem pomijanym podczas okresowych serwisów jest filtr paliwa (rzadziej zapominają o nim właściciele samochodów z silnikami Diesla). Efektem zabrudzonego filtra może być usterka pompy paliwa lub wtryskiwacza.
Co pewien czas warto wymienić także płyn w układzie kierowniczym i płyn chłodniczy. One też nie są dożywotnie.
Układ hamulcowy to nie tylko tarcze i klocki
Kierowcy przeważnie kontrolują stan tarcz i klocków, ale zapominają o czymś tak prozaicznym jak płyn hamulcowy. Jeśli będzie on stary, może obniżyć się skuteczności hamowania.
Mechanik powinien też przyjrzeć się zaciskom hamulcowym, które należy rozebrać, przesmarować, a w razie potrzeby niektóre części wymienić na nowe. To istotne w samochodach z napędem hybrydowym wyposażonych w funkcję rekuperacji — w nich tarcze i klocki zdecydowanie wolniej się zużywają.
Kontrola należy się także tylnym hamulcom. Jeśli są bębnowe, to w starszych autach mogą zupełnie nie działać.
Naszym zdaniem
Nie musisz znać się na wszystkim i być także mechanikiem samochodowym. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedniego warsztatu samochodowego, którego mechanicy mają odpowiednią wiedzę na temat twojego samochodu i którym możesz zaufać. Nie wpędzą cię w niepotrzebne koszty, ale też nie pominą z pozoru mniej ważnych czynności. Bieżąca kontrola podzespołów i wymiana zużytych elementów pozwoli uniknąć niespodziewanych kosztów nawet w kilkunastoletnim samochodzie z dużym przebiegiem.