Analiza danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych jest podstawą do tworzenia raportu Barometr AAA Auto. Wynika z niego, że w 2023 r. na polskim rynku wtórnym oferowano na sprzedaż 2 mln 036 tys. 602 auta. To oznacza, że w porównaniu z 2022 r. liczba pojazdów z drugiej ręki wzrosła o 297 tys. 314 szt.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Czynniki, które wywindowały ceny aut używanych

Ciekawie prezentują się dane dotyczące cen używanych egzemplarzy. W grudniu ub.r. mediana cen osiągnęła poziom 32 tys. 900 zł i była niższa o 1 tys. zł w porównaniu z listopadem 2023 r. Ale już w całym 2023 r. mediana cen poszybowała na pułap 29 tys. 700 zł i w porównaniu z 2022 r. była wyższa o 6 tys. 700 zł.

Wśród przyczyn wzrostu cen pojazdów używanych AAA Auto upatruje kilku czynników, m.in. wysokiej inflacji, rosnącego oprocentowania kredytów i podstawowych kosztów życia, ale też dużego napływu młodych aut. Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu Aures Holdings, operatora sieci AAA Auto, podkreśliła, że w 2023 r. w porównaniu z 2022 r. na polskim rynku aut używanych znalazło się znacznie więcej egzemplarzy w wieku od czterech do sześciu lat — nieco ponad 79 tys. aut 4-letnich w 2022 r. i ponad 104 tys. modeli 4-letnich w 2023 r.

Największy wybór mają amatorzy diesli

Najwięcej ofert dotyczących sprzedaży samochodów używanych w 2023 r. można było znaleźć w woj. mazowieckim — aż 369 tys. 356 ofert. Drugie pod tym względem było woj. wielkopolskie (245 tys. 869 ofert), a trzecie śląskie (234 tys. 620 ofert).

Mazowsze zdecydowanie przewyższyło pozostałe regiony również pod względem średniej ceny aut z wtórnego rynku (36 tys. 500 zł), co mogło być efektem tego, że to właśnie tu najniższa była także mediana wieku (11,6 lat). Najmniej ofert można było znaleźć w woj. opolskim (33 tys. 804 oferty), a najtańsze samochody oferowano w woj. zachodniopomorskim (mediana cen: 24 tys. zł). Mediana przebiegu w 2023 r. wyniosła 181 tys. km i była o 7 tys. km niższa niż w 2022 r.

W przeciwieństwie do rynku samochodów nowych, na wtórnym rynku w 2023 r. dominowały diesle (969 tys. 248 ofert), których było zauważalnie więcej niż modeli z silnikami benzynowymi (885 tys. 132 oferty). W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (117 tys. 461), hybrydowe (54 tys. 347), elektryczne (9 tys. 676), CNG (715), E85 (14) oraz wodorowe (9).