- Rynek samochodów osobowych i dostawczych w Polsce zbliżył się do wyniku z 2017 r.
- Producenci zaczynają nadrabiać straty w porównaniu z poprzednimi latami, ale do rekordowego poziomu jeszcze daleko
- Wzrosło zainteresowanie Polaków autami hybrydowymi i elektrycznymi
Wygląda na to, że polski rynek nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2023 r. kolejny raz z rzędu zaczyna nadrabiać straty w porównaniu z poprzednimi latami, kiedy to dawała o sobie znać pandemia. Nie zmienia to faktu, że wciąż jest wiele do nadrobienia, aby osiągnąć wyniki z rekordowego 2019 r., ale patrząc na wzrostowy trend, można spodziewać się, że przy obecnej tendencji może to nastąpić już za dwa lata.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSprzedaż nowych samochodów rośnie, ale do rekordu jeszcze daleko
Z danych udostępnionych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w grudniu ub.r. rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 48 tys. 397 szt. i był o 13,6% wyższy od grudnia 2022 r. oraz o 2,6% wyższy od listopada 2023 r. Z kolei w całym poprzednim roku zarejestrowano 539 tys. 554 pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. To oznacza, że Polacy kupili o 11,9 proc. więcej tych aut niż w 2022 r. (+57 tys. 569 szt.). Warto jednak dodać, że w rekordowym 2019 r. na polski rynek trafiło o 85,9 tys. nowych samochodów więcej.
Dobry wynik jest m.in. efektem poprawy dostępności samochodów, które zostały zamówione jeszcze w 2022 r. Rozpędzony rynek na moment zwolnił jedynie w kwietniu ub.r., kiedy to odnotowano minimalny spadek. W pozostałych miesiącach wyniki były lepsze od analogicznych okresów 2022 r. W efekcie na koniec grudnia 2023 r. rynek samochodów osobowych wzrósł o 13,2 proc., a dostawczych o 3,7 proc. w porównaniu z 2022 r.
Więcej hybryd i aut elektrycznych, mniej diesli i modeli benzynowych
W cały 2023 r. zarejestrowano 475 tys. 032 szt. nowych samochodów osobowych. To o 55 tys. 283 auta więcej niż w 2022 r., co oznacza wzrost o 13,2 proc. Największy wzrost sprzedaży odnotowano wśród marek premium, których sprzedaż zamknęła się liczbą 118 tys. 246 szt. W porównaniu z 2022 r. Polacy kupili o 22 tys. 212 szt. modeli premium więcej (+23,1 proc.). Oczywiście w liczbach bezwzględnych marki popularne miały znacznie lepszy wynik, tj. 356 tys. 786 zarejestrowanych nowych aut, ale wzrost liczby rejestracji osiągnął poziom 10,2 proc.
W całej grupie aut osobowych dominowały modele z klasycznym napędem benzynowym, które z liczbą 198 tys. 064 szt. (-6,1 pkt proc.) stanowiły 41,7 proc. rynku. Udział diesli w 2023 r. wyniósł 9,9 proc., a liczba rejestracji aut z tym silnikami spadła o 1,1 pkt proc. i sięgnęła 46 tys. 830 szt. Zauważalnie wzrosła natomiast liczba rejestracji klasycznych i miękkich hybryd, których zarejestrowano odpowiednio 92 tys. 898 szt. (+41,2 proc.) i 94 tys. 935 szt. (+28,9 proc.). Duży procentowo wzrost zanotowały także hybrydy plug-in (+26 proc. do 13 tys. 151 szt.), a przede wszystkim samochody czysto elektryczne (BEV), których kupiono 17 tys. 078 szt., czyli o 51,3 proc. więcej niż w 2022 r.
Lider jest tylko jeden. A jest nim...
O wynikach sprzedażowych tradycyjnie zaważyły zakupy klientów instytucjonalnych. Ci w całym 2023 r. zarejestrowali 344 tys. 417 szt. aut osobowych — o 15,5 proc. więcej niż w 2022 r. W tym samym okresie klienci indywidualni kupili "zaledwie" 130 tys. 615 pojazdów (o 7,4 proc. więcej niż w 2022 r.).
Spośród wszystkich marek w 2023 r. największe powody do zadowolenia miała Toyota, która sprzedała 91 tys. 195 szt. i poprawiła swój wynik z 2022 r. o 23,5 proc. Dzięki temu Japończycy zdobyli 19,2 proc. udziału w rynku, zwiększając go o 1,6 pkt proc. rok do roku. Toyoty były najchętniej wybierane zarówno przez klientów firmowych, jak i indywidualnych.
Na drugim miejscu uplasowała się Skoda, która zarejestrowała 51 tys. 478 szt. Nasi południowi sąsiedzi urośli o 22,4 proc. i uzyskali 10,8 proc. udziału w rynku (+0,8 pkt proc). Na trzecim miejscu znalazła się Kia (36 tys. 081 szt., +7 proc.), która jednak straciła udział w rynku (-0,4 pkt. proc.) i osiągnęła poziom 7,6 proc. Na czwartej pozycji 2023 r. zakończył Volkswagen (33 924 szt. +10,1 proc.), a pierwszą piątkę zamknął Hyundai (26 931 szt. +0,2 proc.).