Auto Świat Wiadomości Aktualności Już dawno jazda na LPG nie była tak opłacalna. A będzie jeszcze bardziej

Już dawno jazda na LPG nie była tak opłacalna. A będzie jeszcze bardziej

Za kwotę potrzebną do kupna jednego litra benzyny można dziś kupić 2,2 litra autogazu, co oznacza, że nawet jeśli auto zużywa trochę więcej LPG niż benzyny, jazda na gazie opłaca się bardzo. Tak duże różnice w cenach tych paliw zdarzały się już w przeszłości, ale rzadko o tej porze roku. Zazwyczaj bowiem w zimowych miesiącach autogaz jest drogi i tanieje, dopiero gdy robi się ciepło. Różnice w cenach paliw – na korzyść autogazu – mogą się jeszcze pogłębić, ponieważ przed nami podwyżki cen benzyny.

Tankowanie LPG
Tankowanie LPGAuto Świat
  • Silnik zasilany gazem spala więcej LPG niż benzyny, ale różnice w cenach autogazu i benzyny są tak duże, że jazda na gazie się opłaca
  • Wciąż w ofercie są nowe samochody z fabryczną instalacją LPG. Są stosunkowo tanie w zakupie i niedrogie w eksploatacji
  • Najniższe możliwe koszty paliwa ponoszą właściciele hybryd z instalacją gazową

Nad polskim autogazem wisi widmo zatrzymania importu z Rosji, ale – trzeba to jasno powiedzieć – wisi ono nie od dziś. Jeszcze poprzedni rząd deklarował wstrzymanie importu tego surowca z Rosji, co miało zatrzymać też finansowe wsparcie dla rosyjskiego agresora. Skończyło się na pogróżkach – w połowie listopada 2023 r. gaz płynny z Rosji stanowił blisko połowę importowanego przez Polskę LPG.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Teraz sprawa wydaje się poważniejsza: pod koniec ub. roku Unia Europejska nałożyła embargo na LPG z Rosji, ale z rocznym okresem przejściowym. Tymczasem liczba samochodów korzystających z LPG maleje, a coś trzeba z tym paliwem robić. Ceny autogazu są stabilne, a wkrótce zapewne będą spadać.

Ile można zaoszczędzić, jeżdżąc na LPG?

Tankowanie gazu
Tankowanie gazuŻródło: Auto Świat

Rachunek jest stosunkowo prosty: zużycie gazu mierzone w litrach jest w silniku spalinowym wyższe co najmniej o 20 proc. niż zużycie benzyny. Jeśli samochód zużywa 10 benzyny na 100 km, to na takim dystansie spali ok. 12 l LPG. Trzeba jednak brać pod uwagę także inne kwestie:

  • silnik zawsze uruchamia się na benzynie, instalacja gazowa włącza się po podgrzaniu płynu chłodniczego w silniku. Zimą trwa to dłużej, latem krócej. Dlatego latem da się zaoszczędzić więcej, a zimą mniej;
  • z tych samych względów (włączania się instalacji LPG z opóźnieniem) mniej oszczędzają na LPG osoby jeżdżące na krótkich trasach, a więcej ci, którzy jeżdżą dalej;
  • oszczędności z jazdy na LPG są tym większe, im wyższe jest zużycie paliwa samochodu
  • instalacja zwróci się tym szybciej, im więcej kilometrów pokonamy na gazie – to może być zaledwie kilka miesięcy

Przykładowo, jeśli nasz samochód średnio zużywa 9 l benzyny na 100 km, zużycie LPG wyniesie ok. 11 l/100 km. Benzyna potrzebna na przejazd 100 km kosztuje ok. 58 zł, na tym samym dystansie zużyjemy autogaz za ok. 32 zł, co daje różnicę 26 zł/100 km. Na 1000 km zaoszczędzimy 260 zł, na 10 tys. km – 2600 zł. To kwota, za którą można założyć instalację LPG do wielu aut.

Kto może jeździć na LPG?

Instalacja LPG: butla we wnęce na koło zapasowe
Instalacja LPG: butla we wnęce na koło zapasoweŻródło: Auto Świat / Archiwum

Kilkanaście lat temu w Polsce autogaz miał niezwykłą wręcz popularność. Warsztaty zajmujące się wyłącznie lub prawie wyłącznie montażem instalacji gazowych powstawały tysiącami, rośli w siłę importerzy instalacji, ale powstały też duże polskie firmy projektujące i produkujące elementy instalacji LPG do samochodów.

Po tym boomie niewiele już zostało, bo normy emisji spalin wymusiły na producentach aut wprowadzenie bardziej skomplikowanych układów wtryskowych, ewentualnie ograniczenie osiągów – liczba aut, które daje się przerobić na gaz łatwo i tanio, znacząco zmalała. Spadły też ceny – auta, które się "nadają", można wyposażyć w instalację LPG często za mniej niż 3000 zł.

Ale są tez firmy, które postawiły na sprzedaż nowych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe.

Nowe auto na gaz? Nic prostszego...

Dacia Duster
Dacia DusterŻródło: Auto Świat

...o ile nie celujemy w samochód premium. O wyposażenie przez dilera nowego samochodu w instalację gazową mogą poprosić np. kupujący wybrane modele Skody. Jednak marką, która bodaj najbardziej postawiła na LPG, jest Dacia, która wyposaża swoje samochody w alternatywny układ paliwowy już w fabryce. Samochody fabrycznie przystosowane do autogazu oferuje także Renault.

Oczywiście, oferty dotyczą wybranych silników, które są z natury odporne na wyższą temperaturę spalania paliwa, są też dostosowane fabrycznie do jazdy na LPG. Kto jeździł np. 100-konnym Dusterem z fabryczną instalacją gazową, ten wie, że pod względem kultury pracy i osiągów nie jest to mistrzostwo świata. Ale – nawet przy założeniu, że przy dynamicznej jeździe silnik spali 12 l LPG na 100 km – jest to równowartość 5,5 litra benzyny. Tyle pali w mieście dwa razy droższa hybryda, poza miastem nawet hybryda potrafi spalić wyraźnie więcej. A tyle przykładowo kosztują samochody wyposażone w instalację LPG:

  • Renault Captur TCE100 LPG – od 89 tys. 500 zł
  • Dacia Duster ECO-G 100 (z rocznika 2023) – od 76 tys. 300 zł
  • Dacia Sandero Stepway ECO-G 100 – od 74 tys. 500 zł

A marzeniem taksówkarza jest...

Hybryda z instalacją LPG
Hybryda z instalacją LPGŻródło: Auto Świat

...hybryda na gaz. To nie żart: wiele spośród starszych hybryd Toyoty wyposażonych jest w silnik o konstrukcji niezwykle przyjaznej instalacjom gazowym. Jeśli taka hybryda spali 7 l autogazu na 100 km, to finansowo wychodzi tak, jakby auto zużywało tylko trochę ponad 3 l benzyny na "setkę". Pasuje?

Aby jednak nie "przesłodzić", przypominamy: ceny paliw zmieniają się i nikt nie jest w stanie dziś powiedzieć, ile kosztować będzie litr LPG za rok. Jeśli dziś nie masz auta na gaz, inwestujesz "w ciemno".

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków