• Silnik zasilany gazem spala więcej LPG niż benzyny, ale różnice w cenach autogazu i benzyny są tak duże, że jazda na gazie się opłaca
  • Wciąż w ofercie są nowe samochody z fabryczną instalacją LPG. Są stosunkowo tanie w zakupie i niedrogie w eksploatacji
  • Najniższe możliwe koszty paliwa ponoszą właściciele hybryd z instalacją gazową

Nad polskim autogazem wisi widmo zatrzymania importu z Rosji, ale – trzeba to jasno powiedzieć – wisi ono nie od dziś. Jeszcze poprzedni rząd deklarował wstrzymanie importu tego surowca z Rosji, co miało zatrzymać też finansowe wsparcie dla rosyjskiego agresora. Skończyło się na pogróżkach – w połowie listopada 2023 r. gaz płynny z Rosji stanowił blisko połowę importowanego przez Polskę LPG.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Teraz sprawa wydaje się poważniejsza: pod koniec ub. roku Unia Europejska nałożyła embargo na LPG z Rosji, ale z rocznym okresem przejściowym. Tymczasem liczba samochodów korzystających z LPG maleje, a coś trzeba z tym paliwem robić. Ceny autogazu są stabilne, a wkrótce zapewne będą spadać.

Ile można zaoszczędzić, jeżdżąc na LPG?

Tankowanie gazu Foto: Auto Świat
Tankowanie gazu

Rachunek jest stosunkowo prosty: zużycie gazu mierzone w litrach jest w silniku spalinowym wyższe co najmniej o 20 proc. niż zużycie benzyny. Jeśli samochód zużywa 10 benzyny na 100 km, to na takim dystansie spali ok. 12 l LPG. Trzeba jednak brać pod uwagę także inne kwestie:

  • silnik zawsze uruchamia się na benzynie, instalacja gazowa włącza się po podgrzaniu płynu chłodniczego w silniku. Zimą trwa to dłużej, latem krócej. Dlatego latem da się zaoszczędzić więcej, a zimą mniej;
  • z tych samych względów (włączania się instalacji LPG z opóźnieniem) mniej oszczędzają na LPG osoby jeżdżące na krótkich trasach, a więcej ci, którzy jeżdżą dalej;
  • oszczędności z jazdy na LPG są tym większe, im wyższe jest zużycie paliwa samochodu
  • instalacja zwróci się tym szybciej, im więcej kilometrów pokonamy na gazie – to może być zaledwie kilka miesięcy

Przykładowo, jeśli nasz samochód średnio zużywa 9 l benzyny na 100 km, zużycie LPG wyniesie ok. 11 l/100 km. Benzyna potrzebna na przejazd 100 km kosztuje ok. 58 zł, na tym samym dystansie zużyjemy autogaz za ok. 32 zł, co daje różnicę 26 zł/100 km. Na 1000 km zaoszczędzimy 260 zł, na 10 tys. km – 2600 zł. To kwota, za którą można założyć instalację LPG do wielu aut.

Kto może jeździć na LPG?

Instalacja LPG: butla we wnęce na koło zapasowe Foto: archiwum / Auto Świat
Instalacja LPG: butla we wnęce na koło zapasowe

Kilkanaście lat temu w Polsce autogaz miał niezwykłą wręcz popularność. Warsztaty zajmujące się wyłącznie lub prawie wyłącznie montażem instalacji gazowych powstawały tysiącami, rośli w siłę importerzy instalacji, ale powstały też duże polskie firmy projektujące i produkujące elementy instalacji LPG do samochodów.

Po tym boomie niewiele już zostało, bo normy emisji spalin wymusiły na producentach aut wprowadzenie bardziej skomplikowanych układów wtryskowych, ewentualnie ograniczenie osiągów – liczba aut, które daje się przerobić na gaz łatwo i tanio, znacząco zmalała. Spadły też ceny – auta, które się "nadają", można wyposażyć w instalację LPG często za mniej niż 3000 zł.

Ale są tez firmy, które postawiły na sprzedaż nowych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe.

Nowe auto na gaz? Nic prostszego...

Dacia Duster Foto: Auto Świat
Dacia Duster

...o ile nie celujemy w samochód premium. O wyposażenie przez dilera nowego samochodu w instalację gazową mogą poprosić np. kupujący wybrane modele Skody. Jednak marką, która bodaj najbardziej postawiła na LPG, jest Dacia, która wyposaża swoje samochody w alternatywny układ paliwowy już w fabryce. Samochody fabrycznie przystosowane do autogazu oferuje także Renault.

Oczywiście, oferty dotyczą wybranych silników, które są z natury odporne na wyższą temperaturę spalania paliwa, są też dostosowane fabrycznie do jazdy na LPG. Kto jeździł np. 100-konnym Dusterem z fabryczną instalacją gazową, ten wie, że pod względem kultury pracy i osiągów nie jest to mistrzostwo świata. Ale – nawet przy założeniu, że przy dynamicznej jeździe silnik spali 12 l LPG na 100 km – jest to równowartość 5,5 litra benzyny. Tyle pali w mieście dwa razy droższa hybryda, poza miastem nawet hybryda potrafi spalić wyraźnie więcej. A tyle przykładowo kosztują samochody wyposażone w instalację LPG:

  • Renault Captur TCE100 LPG – od 89 tys. 500 zł
  • Dacia Duster ECO-G 100 (z rocznika 2023) – od 76 tys. 300 zł
  • Dacia Sandero Stepway ECO-G 100 – od 74 tys. 500 zł

A marzeniem taksówkarza jest...

Hybryda z instalacją LPG Foto: Auto Świat
Hybryda z instalacją LPG

...hybryda na gaz. To nie żart: wiele spośród starszych hybryd Toyoty wyposażonych jest w silnik o konstrukcji niezwykle przyjaznej instalacjom gazowym. Jeśli taka hybryda spali 7 l autogazu na 100 km, to finansowo wychodzi tak, jakby auto zużywało tylko trochę ponad 3 l benzyny na "setkę". Pasuje?

Aby jednak nie "przesłodzić", przypominamy: ceny paliw zmieniają się i nikt nie jest w stanie dziś powiedzieć, ile kosztować będzie litr LPG za rok. Jeśli dziś nie masz auta na gaz, inwestujesz "w ciemno".