- Silnik zasilany gazem spala więcej LPG niż benzyny, ale różnice w cenach autogazu i benzyny są tak duże, że jazda na gazie się opłaca
- Wciąż w ofercie są nowe samochody z fabryczną instalacją LPG. Są stosunkowo tanie w zakupie i niedrogie w eksploatacji
- Najniższe możliwe koszty paliwa ponoszą właściciele hybryd z instalacją gazową
Nad polskim autogazem wisi widmo zatrzymania importu z Rosji, ale – trzeba to jasno powiedzieć – wisi ono nie od dziś. Jeszcze poprzedni rząd deklarował wstrzymanie importu tego surowca z Rosji, co miało zatrzymać też finansowe wsparcie dla rosyjskiego agresora. Skończyło się na pogróżkach – w połowie listopada 2023 r. gaz płynny z Rosji stanowił blisko połowę importowanego przez Polskę LPG.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTeraz sprawa wydaje się poważniejsza: pod koniec ub. roku Unia Europejska nałożyła embargo na LPG z Rosji, ale z rocznym okresem przejściowym. Tymczasem liczba samochodów korzystających z LPG maleje, a coś trzeba z tym paliwem robić. Ceny autogazu są stabilne, a wkrótce zapewne będą spadać.
Ile można zaoszczędzić, jeżdżąc na LPG?
Rachunek jest stosunkowo prosty: zużycie gazu mierzone w litrach jest w silniku spalinowym wyższe co najmniej o 20 proc. niż zużycie benzyny. Jeśli samochód zużywa 10 benzyny na 100 km, to na takim dystansie spali ok. 12 l LPG. Trzeba jednak brać pod uwagę także inne kwestie:
- silnik zawsze uruchamia się na benzynie, instalacja gazowa włącza się po podgrzaniu płynu chłodniczego w silniku. Zimą trwa to dłużej, latem krócej. Dlatego latem da się zaoszczędzić więcej, a zimą mniej;
- z tych samych względów (włączania się instalacji LPG z opóźnieniem) mniej oszczędzają na LPG osoby jeżdżące na krótkich trasach, a więcej ci, którzy jeżdżą dalej;
- oszczędności z jazdy na LPG są tym większe, im wyższe jest zużycie paliwa samochodu
- instalacja zwróci się tym szybciej, im więcej kilometrów pokonamy na gazie – to może być zaledwie kilka miesięcy
Przykładowo, jeśli nasz samochód średnio zużywa 9 l benzyny na 100 km, zużycie LPG wyniesie ok. 11 l/100 km. Benzyna potrzebna na przejazd 100 km kosztuje ok. 58 zł, na tym samym dystansie zużyjemy autogaz za ok. 32 zł, co daje różnicę 26 zł/100 km. Na 1000 km zaoszczędzimy 260 zł, na 10 tys. km – 2600 zł. To kwota, za którą można założyć instalację LPG do wielu aut.
Kto może jeździć na LPG?
Kilkanaście lat temu w Polsce autogaz miał niezwykłą wręcz popularność. Warsztaty zajmujące się wyłącznie lub prawie wyłącznie montażem instalacji gazowych powstawały tysiącami, rośli w siłę importerzy instalacji, ale powstały też duże polskie firmy projektujące i produkujące elementy instalacji LPG do samochodów.
Po tym boomie niewiele już zostało, bo normy emisji spalin wymusiły na producentach aut wprowadzenie bardziej skomplikowanych układów wtryskowych, ewentualnie ograniczenie osiągów – liczba aut, które daje się przerobić na gaz łatwo i tanio, znacząco zmalała. Spadły też ceny – auta, które się "nadają", można wyposażyć w instalację LPG często za mniej niż 3000 zł.
Ale są tez firmy, które postawiły na sprzedaż nowych samochodów wyposażonych w instalacje gazowe.
Nowe auto na gaz? Nic prostszego...
...o ile nie celujemy w samochód premium. O wyposażenie przez dilera nowego samochodu w instalację gazową mogą poprosić np. kupujący wybrane modele Skody. Jednak marką, która bodaj najbardziej postawiła na LPG, jest Dacia, która wyposaża swoje samochody w alternatywny układ paliwowy już w fabryce. Samochody fabrycznie przystosowane do autogazu oferuje także Renault.
Oczywiście, oferty dotyczą wybranych silników, które są z natury odporne na wyższą temperaturę spalania paliwa, są też dostosowane fabrycznie do jazdy na LPG. Kto jeździł np. 100-konnym Dusterem z fabryczną instalacją gazową, ten wie, że pod względem kultury pracy i osiągów nie jest to mistrzostwo świata. Ale – nawet przy założeniu, że przy dynamicznej jeździe silnik spali 12 l LPG na 100 km – jest to równowartość 5,5 litra benzyny. Tyle pali w mieście dwa razy droższa hybryda, poza miastem nawet hybryda potrafi spalić wyraźnie więcej. A tyle przykładowo kosztują samochody wyposażone w instalację LPG:
- Renault Captur TCE100 LPG – od 89 tys. 500 zł
- Dacia Duster ECO-G 100 (z rocznika 2023) – od 76 tys. 300 zł
- Dacia Sandero Stepway ECO-G 100 – od 74 tys. 500 zł
A marzeniem taksówkarza jest...
...hybryda na gaz. To nie żart: wiele spośród starszych hybryd Toyoty wyposażonych jest w silnik o konstrukcji niezwykle przyjaznej instalacjom gazowym. Jeśli taka hybryda spali 7 l autogazu na 100 km, to finansowo wychodzi tak, jakby auto zużywało tylko trochę ponad 3 l benzyny na "setkę". Pasuje?
- Przeczytaj także: Znak B-42 to koniec wszystkich zakazów? Kierowcy tego nie wiedzą i narażają się na mandaty
Aby jednak nie "przesłodzić", przypominamy: ceny paliw zmieniają się i nikt nie jest w stanie dziś powiedzieć, ile kosztować będzie litr LPG za rok. Jeśli dziś nie masz auta na gaz, inwestujesz "w ciemno".