- Wiosną 2024 r. zadebiutuje hybrydowa Dacia Jogger, w której wykorzystano benzynowy silnik o mocy 94 KM oraz dwie elektryczne jednostki generujące 49 KM i 20 KM
- Nowy Duster, która pojawi się latem 2024 r., nie będzie już oferowany z silnikiem Diesla, lecz jako hybryda, miękka hybryda lub benzyniak z instalacją LPG
- W 2024 r. zadebiutuje kolejne wydanie elektrycznej Dacii Spring ze zmienionym wyglądem, mocniejszym silnikiem oraz większym zasięgiem
- Na koniec 2024 r. przewidziano debiut Dacii Bigster, która ma mieć mocno terenowy wizerunek, a do tego będzie większa od Dustera
Sukces rynkowy, jaki odnosi Dacia na europejskim oraz na polskim rynku, może być przykładem dla innych marek. Niemal w każdym segmencie, w którym występują rumuńskie samochody, ich sprzedaż okazuje się bardzo dobra.
W efekcie w 2023 r. Dacia sprzedała w naszym kraju 17 tys. 845 samochodów, a udział w rynku wyniósł 3,8 proc. Wprawdzie w stosunku do 2022 r. oznacza to spadek o 1,1 proc., ale i tak marka zajęła w Polsce dziesiąte miejsce pod względem sprzedaży, a wśród indywidualnych klientów uplasowała się na szóstym miejscu.
Dacia: TOP 3 w Polsce w 2023 r.:
- Duster – 9100 szt.;
- Sandero – 5159 szt. (w tym 77 proc. w wersji Stepway);
- Jogger – 3186 szt.
Duży wpływ na osiągnięcia Dacii mają modele z fabryczną instalacją LPG. W 2023 r. na samochody z tym rozwiązaniem zdecydowało się 57 proc. klientów rumuńskiej marki należącej do koncernu Renault. Ponad połowa kierowców decydujących się na Dacię Sandero wybrało wersję z instalacją LPG, a w przypadku Dacii Jogger aż 87 proc. kupujących (2718 osób) kupiło właśnie taką odmianę.
Dacia Jogger Hybrid – pierwsza nowość 2024 r.
Mieliśmy już okazję przedstawić zapowiedzi nowych samochodów Dacii, które pojawią się w 2024 r., ale teraz ujawniono więcej szczegółów dotyczących premier tych modeli. Dacia Jogger występuje obecnie w wersji 100-konnej z instalacją LPG lub z benzyniakiem o mocy 110 KM.
Już w kwietniu do polskich salonów trafi Dacia Jogger Hybrid 140. W tej postaci wykorzystano benzynowy silnik 1.6 generujący 94 KM oraz dwie elektryczne jednostki – o mocy 49 KM oraz 20 KM (pełni rolę prądnicy i rozrusznika).
Nowa Dacia Duster – tym razem już bez diesli
Nowa Dacia Duster, której można spodziewać się na przełomie maja i czerwca, nie będzie już oferowana z silnikiem Diesla. Jakie zatem silniki znajdą się pod maską bestsellerowego modelu Dacii?
W najsłabszej wersji będzie występował 100-konny benzyniak z fabryczną instalacją LPG. W tej postaci na pokładzie znajdą się dwa zbiorniki na benzynę i na gaz (każdy o pojemności 50 l), a zasięg po zatankowaniu ich do pełna ma wynieść nawet 1300 km.
Kolejna w gamie jest Dacia Duster TCe 130. To 48-woltowa miękka hybryda, w której wykorzystano 3-cylindrową, doładowaną jednostkę benzynową o pojemności 1,2 l.
Wreszcie na szczycie gamy znajdzie się Dacia Duster Hybrid 140. W tej postaci wykorzystany zostanie taki sam hybrydowy układ, jak w przypadku Dacii Jogger.
Nowa Dacia Spring – drugie wydanie elektryka
Dacia Spring to jedyny elektryczny model rumuńskiej marki. Samochód pojawił się w ofercie w 2021 r. i występuje jako czteroosobowa odmiana Expression (od 106 900 zł) oraz jako dwuosobowe Cargo (od 101 490 zł). Do napędu wykorzystano silnik o mocy 45 KM, bateria ma pojemność 26,8 kWh, a zasięg w mieszanym trybie to 230 km.
Latem 2024 r. zadebiutuje drugie wydanie elektrycznej Dacii. Producent nie ujawnił jeszcze szczegółów technicznych ani wyglądu nowego modelu. Wiadomo natomiast, że stylistyka zmieni się znacząco w stosunku do obecnego wydania, ponadto jednostka napędowa ma być mocniejsza, a zasięg większy.
Dacia Bigster – hit na koniec 2024 r.
Dacia Bigster to ostatnia, a jednocześnie najbardziej spektakularna nowość rumuńskiej marki przewidziana na 2024 r. Zamówienia na ten samochód będą przyjmowane jeszcze przed końcem tego roku, ale pierwsze egzemplarze dotrą do klientów w 2025 r.
Samochód zbudowany na zmodernizowanej platformie CMF-B będzie miał nadwozie o długości 4,6 m, a zatem ma być o 26 cm większy w porównaniu z nową Dacią Duster. Uwagę zwraca masywne nadwozie z mocno zaznaczonymi nadkolami. Nie brakuje również terenowych akcentów w postaci potężnych zderzaków oraz czarnych, plastikowych nakładek na nadkolach.
Dacia Bigster ma być dostępna z napędem na przednie koła lub jako 4x4. Pod maską znajdziemy hybrydę (zapewne taką samą jak w nowej Dacii Duster i w Dacii Jogger), miękką hybrydę oraz benzyniaka z instalacją LPG.
Galeria zdjęć
Dacia Jogger Hybrid 140