- Dacia łączy siły z Ładą - w ramach aliansu obie firmy wprowadzą 7 nowych modeli samochodów w ciągu najbliższych kilku lat
- Auta powstaną na platformie CMF-B, na której zbudowano najnowsze Sandero i Logana; będą produkowane w Maroko, Rumunii oraz w Rosji
- Nowa Dacia jest prawie o 26 cm dłuższa od obecnego Dustera, pod maską znajdzie się m.in. napęd hybrydowy
- Dacia zmienia także logo, projekt można podziwiać na nowym koncepcie Bigster
Pora na nową francuską rewolucję, którą w Grupie Renault nazwano „renolucją”. Francuzi wreszcie uznali, że obie niskobudżetowe marki, czyli Dacia i Łada, muszą ze sobą mocniej współpracować. To oznacza nie tylko jednego prezesa, ale i techniczną unifikację, czyli te same komponenty, silniki czy elektronikę. To również wiąże się z cięciem kosztów - gama zmniejszy się z 18 odmian nadwoziowych do 11, a w miejsce 4 platform pozostanie tylko jedna. To także oznacza zupełnie nowe samochody, które powstaną na platformie CMF-B (tej samej, z której korzysta nowe Renault Clio, Nissan Juke oraz Dacie Logan i Sandero). Oto pierwszy z nich – Dacia Bigster Concept z zupełnie nowym logo marki.
Dacia Bigster - prawie 26 cm więcej od Dustera
Dacia Bigster to zupełnie nowy SUV segmentu C, czyli kompaktowy model większy od Dustera. Samochód mierzy aż 4,6 m długości (jest prawie o 26 cm dłuższy). I na tym właściwie można skończyć opis, gdyż póki co producent nie zdradza innych parametrów technicznych. Na osłodę zapowiedziano jednak, że nowy Bigster zyska napędy hybrydowe oraz silniki zasilane energią alternatywną (zapewne z LPG, choć na liście promowanych rozwiązań grupy znalazł się też wodór, o którym wspomniał prezes Luca de Meo podczas prezentacji nowej strategii całego koncernu).
Denis Le Vot, prezes marek Dacia-Łada, zapewnia, że jedno z pewnością się nie zmieni: „Dacia pozostanie Dacią, zawsze oferując godną zaufania, autentyczną i korzystną cenowo propozycję”. Stąd zwraca uwagę podkreślenie, że w Dacii Bigster próżno szukać chromowanych elementów wykończenia czy imitacji aluminium. Łatwo za to będzie o tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu, które zastosowano do budowy konceptu.
Dacia Bigster - krewniak Łady Nivy
Niestety na samochód trzeba będzie poczekać jeszcze kilka lat. W zaprezentowanym kalendarzu model segmentu C pojawi się dopiero pod koniec 2024 r. Tuż po nim zadebiutuje nowa generacja Łady Nivy, która będzie mocno spokrewniona z nową Dacią Bigster (ta sama platforma CMF-B). Na tym jednak nie koniec niespodzianek.
W ciągu najbliższych kilku lat pojawi się jeszcze parę nowości rumuńskiej marki. Jeszcze w tym roku zadebiutuje w salonach pierwsza elektryczna Dacia Spring. Przed nami ponadto kolejne dwie nowości z segmentu B, czyli w tym samym w którym funkcjonują już Logan i Sandero. Premiery zapowiedziano na 2022 i 2024 r. Pozostaje zatem uzbroić się w cierpliwość.