Dacia ma za sobą świetny rok. W Europie marka sprzedała 562 tys. 890 samochodów. To nie tylko wzrost o 17,4 proc. w porównaniu z 2022 r., ale też lepiej niż cały rynek nowych aut, który na Starym Kontynencie wzrósł o 3,5 pkt. proc. mniej (13,9 proc.). Dacia też ma niesamowicie silną pozycję na kluczowych rynkach. Przykłady?

Dacia deklaruje, że wśród klientów indywidualnych w 2023 r. była najpopularniejszą marką nowych aut we Francji, Włoszech, Belgii i Rumunii. W Austrii zajęła drugie miejsce. W Hiszpanii, Czechach i na Węgrzech była czwarta, a w Niemczech i na Słowacji uplasowała się na piątym miejscu. W Polsce zajęła szóstą lokatę.

Najgorzej Dacia wypadła na północy Europy. W zamożnej Norwegii okazała się dopiero 45. najchętniej kupowaną marką, w Szwecji 21., w Finlandii 17., z kolei w Wielkiej Brytanii – 15. (dane dla Austrii, Polski, Portugalii, Słowacji, Szwecji i Węgier nie obejmują całego 2023 r., ale okres styczeń-listopad).

Tak czy inaczej, w 2023 r. Dacia zdobyła najwyższy w swojej historii udział w europejskim rynku nowych samochodów: wyniósł on 4,3 proc., podczas gdy 10 lat wcześniej sięgał jedynie 2,4 proc., a w 2005 r. – 0,8 proc. Jeszcze lepiej Dacia wypadła wśród klientów indywidualnych: to 8,3 proc. w 2023 r. (vs 4,6 proc. w 2014 r.).

A teraz Dacia zamierza zmienić swój wizerunek.

Dacia: nowy wizerunek

Dacia nadal będzie wyjątkowo atrakcyjnie wyceniać swoje modele, ale mocniej nasyci je outdoorowym charakterem, stając się tym samym tańszą alternatywą dla Jeepa bądź Land Rovera.

Stratedzy Dacii wychodzą z założenia, że po lockdownie związanym z pandemią COVID-19, ludzie spragnieni są kontaktu z naturą i właśnie tam chcą spędzać wolny czas. Dacii dużo do myślenia dał również sukces stylizowanej na SUV-a wersji Stepway, która stanowi aż 75 proc. sprzedaży miejskiego modelu Sandero. Hitem są też SUV Duster oraz Jogger (połączenie kombi, SUV-a i minivana). A wkrótce gamę poszerzą aż dwa kompletnie nowe modele.

Dacia: nowe modele

Dacia sporadycznie rozszerza ofertę. W ciągu ostatnich 15 lat doszło do tego jedynie trzy razy: w 2020 r. (kiedy pojawił się Spring), w 2012 r. (minivan Lodgy) i w 2010 r. (SUV Duster). Teraz czeka nas rewolucja, ponieważ w ciągu dwóch, trzech lat mają się pojawić aż dwa takie modele.

 Dacia Bigster (wersja prototypowa z 2021 r.) Foto: Renault Group
Dacia Bigster (wersja prototypowa z 2021 r.)

Pierwszym z nich będzie SUV Bigster. Ten spodziewany pod koniec 2024 r. samochód uplasuje się powyżej Dustera (na marginesie: najnowsza generacja Dustera zadebiutuje na polskim rynku już w marcu 2024 r.). A drugi?

Jak się dowiedziałem podczas rozmowy z jednym z najważniejszych menedżerów koncernu Renault (właściciel Dacii), marka planuje jeszcze jeden kompaktowy samochód. To duże zaskoczenie, bo do tej pory gamę Dacii w segmencie C miały tworzyć wyłącznie Duster, Jogger i Bigster.

Nowy model mógłby dołączyć do oferty najwcześniej w 2025 r. Niestety, nie wiadomo jeszcze, o jakie auto konkretnie chodzi, ale można założyć, że jego nazwa będzie się kończy na ”-er”.