Auto Świat Wiadomości Aktualności Dacia zmienia wizerunek. Ma być tańszą alternatywą dla Jeepa. Doda też jeden niespodziewany model

Dacia zmienia wizerunek. Ma być tańszą alternatywą dla Jeepa. Doda też jeden niespodziewany model

Dacia zamierza zmienić miejsce na samochodowej mapie – bez obaw, nie porzuci atrakcyjnych cen, jedynie doda nowy kluczowy składnik do swojego wizerunku. A wkrótce jej gamę rozszerzą aż dwa nowe modele – w tym jeden kompletnie niespodziewany.

Dacia Duster (czwarta generacja; od 2024 r.)
Dacia Duster (czwarta generacja; od 2024 r.)Renault

Dacia ma za sobą świetny rok. W Europie marka sprzedała 562 tys. 890 samochodów. To nie tylko wzrost o 17,4 proc. w porównaniu z 2022 r., ale też lepiej niż cały rynek nowych aut, który na Starym Kontynencie wzrósł o 3,5 pkt. proc. mniej (13,9 proc.). Dacia też ma niesamowicie silną pozycję na kluczowych rynkach. Przykłady?

Dacia deklaruje, że wśród klientów indywidualnych w 2023 r. była najpopularniejszą marką nowych aut we Francji, Włoszech, Belgii i Rumunii. W Austrii zajęła drugie miejsce. W Hiszpanii, Czechach i na Węgrzech była czwarta, a w Niemczech i na Słowacji uplasowała się na piątym miejscu. W Polsce zajęła szóstą lokatę.

Najgorzej Dacia wypadła na północy Europy. W zamożnej Norwegii okazała się dopiero 45. najchętniej kupowaną marką, w Szwecji 21., w Finlandii 17., z kolei w Wielkiej Brytanii – 15. (dane dla Austrii, Polski, Portugalii, Słowacji, Szwecji i Węgier nie obejmują całego 2023 r., ale okres styczeń-listopad).

Tak czy inaczej, w 2023 r. Dacia zdobyła najwyższy w swojej historii udział w europejskim rynku nowych samochodów: wyniósł on 4,3 proc., podczas gdy 10 lat wcześniej sięgał jedynie 2,4 proc., a w 2005 r. – 0,8 proc. Jeszcze lepiej Dacia wypadła wśród klientów indywidualnych: to 8,3 proc. w 2023 r. (vs 4,6 proc. w 2014 r.).

A teraz Dacia zamierza zmienić swój wizerunek.

Dacia: nowy wizerunek

Dacia nadal będzie wyjątkowo atrakcyjnie wyceniać swoje modele, ale mocniej nasyci je outdoorowym charakterem, stając się tym samym tańszą alternatywą dla Jeepa bądź Land Rovera.

Stratedzy Dacii wychodzą z założenia, że po lockdownie związanym z pandemią COVID-19, ludzie spragnieni są kontaktu z naturą i właśnie tam chcą spędzać wolny czas. Dacii dużo do myślenia dał również sukces stylizowanej na SUV-a wersji Stepway, która stanowi aż 75 proc. sprzedaży miejskiego modelu Sandero. Hitem są też SUV Duster oraz Jogger (połączenie kombi, SUV-a i minivana). A wkrótce gamę poszerzą aż dwa kompletnie nowe modele.

Dacia: nowe modele

Dacia sporadycznie rozszerza ofertę. W ciągu ostatnich 15 lat doszło do tego jedynie trzy razy: w 2020 r. (kiedy pojawił się Spring), w 2012 r. (minivan Lodgy) i w 2010 r. (SUV Duster). Teraz czeka nas rewolucja, ponieważ w ciągu dwóch, trzech lat mają się pojawić aż dwa takie modele.

Dacia Bigster (wersja prototypowa z 2021 r.)
Dacia Bigster (wersja prototypowa z 2021 r.)Renault Group

Pierwszym z nich będzie SUV Bigster. Ten spodziewany pod koniec 2024 r. samochód uplasuje się powyżej Dustera (na marginesie: najnowsza generacja Dustera zadebiutuje na polskim rynku już w marcu 2024 r.). A drugi?

Jak się dowiedziałem podczas rozmowy z jednym z najważniejszych menedżerów koncernu Renault (właściciel Dacii), marka planuje jeszcze jeden kompaktowy samochód. To duże zaskoczenie, bo do tej pory gamę Dacii w segmencie C miały tworzyć wyłącznie Duster, Jogger i Bigster.

Nowy model mógłby dołączyć do oferty najwcześniej w 2025 r. Niestety, nie wiadomo jeszcze, o jakie auto konkretnie chodzi, ale można założyć, że jego nazwa będzie się kończy na ”-er”.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków