- 6-kołowa wersja pickup Mercedesa klasy G mierzyła aż 587 cm długości, ale przy najdłuższym samochodzie ze skrzynią ładunkową i tak wypada blado
- Najdłuższy SUV w historii ma 107-litrowy zbiornik paliwa
- Najdłuższy Rolls-Royce wszech czasów jest o dobre 40 cm krótszy od najdłuższego osobowego Mercedesa
- Najdłuższe MINI ma co do milimetra taką samą długość jak BMW serii 3 E36 sedan
W zasadzie temat można zamknąć w jednym zdaniu. Ot, choćby takim: najdłuższym samochodem w historii jest American Dream — z 26 kołami, basenem, jacuzzi, miejscem dla 75 osób i polem golfowym — mierzący 30 m i 54 cm. Tyle że nawet jedna z osób zaangażowanych w ten projekt uważa, że bazujący na Cadillacu Eldorado z 1976 r. 26-kołowiec jest zwyczajnie za długi, żeby nim jeździć i nadaje się tylko na wystawę. Dlatego w moim rankingu znalazły się wyłącznie seryjnie produkowane modele. Niektóre nadal są wytwarzane.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMoje zestawienie nie jest przy tym wykazem dziesięciu najdłuższych seryjnych samochodów osobowych w historii. Byłoby to nudne i monotonne. W Top 10 znalazłyby się bowiem głównie same amerykańskie pickupy i klasyczne Cadillaki. Dlatego obrałem inny kierunek.
Przeczytaj także: Zarejestrowano w Polsce więcej nowych Porsche niż Fiatów
Niniejsze zestawienie najdłuższych seryjnych samochodów osobowych wszech czasów składa się z siedmiu kategorii. Pierwszą z nich jest...
Galeria zdjęć
Wydawałoby się, że najdłuższego "krążownika szos" trzeba szukać w roku modelowym 1959, kiedy "ogony" tych aut osiągnęły największe rozmiary w historii. Nic z tego. Najdłuższy Cadillac z tamtego rocznika miał "jedynie" 621,8 cm długości.
Rekord padł znacznie później, w roku modelowym 1975, w którym Cadillac Fleetwood Seventy-Five osiągnął bezprecedensowe 642,6 cm długości.
W tym gigancie z rozstawem osi 384,8 cm znalazło się aż dziewięć miejsc. Cadillac Fleetwood Seventy-Five miał dwa osobne układy klimatyzacji dla różnych części kabiny oraz samopoziomujące się pneumatyczne zawieszenie. Wprowadzony we wrześniu 1974 r. model otrzymał 190-konny silnik V8 o pojemności... 8193 cm sześc. Widocznie wszystko w tym samochodzie musiało być duże.
Rok modelowy 1975 był nadwoziowo najdłuższy w życiu 10. generacji Cadillaca Fleetwood Seventy-Five (1971-1976). Na zdjęciu mamy o rok wcześniejszą wersję — krótszą o 2,5 cm, z mniejszym silnikiem (7735 cm sześc.), ale za to mocniejszą (205 KM).
Warto jeszcze wspomnieć o rekordowym kombi. Tytuł najdłuższego amerykańskiego "krążownika szos" z takim nadwoziem należy do Pontiaca Catalina Safari/Grand Safari (rok modelowy 1974) i Pontiaca Catalina Safari/Bonneville Grand Safari (rok modelowy 1975), mierzących po 587,5 cm długości.
Wbrew pozorom ów 6-drzwiowy samochód wcale nie był jednym z tych niewdrożonych prototypów, których tak dziś żałują entuzjaści. Polski Fiat 125p Long powstał w aż 77 egzemplarzach: siedem miało nadwozie cabrio, 70 było limuzynami.
Najdłuższa wersja Polskiego Fiata 125p mierzyła 517,7 cm długości i powstawała w latach 1974-1977. Większość samochodów trafiła do warszawskich firmy turystycznych, gdzie wożono nimi zwiedzających stolicę. Choć Long powstawał niemal w tym samym czasie co rekordowy Cadillac, to silnik modelu z Mazowsza był przeszło 5-krotnie mniejszy. 1,5-litrowa jednostka Polskiego Fiata 125p Long rozwijała za to 70 KM, czyli niecałe trzy razy mniej niż Fleetwood Seventy-Five z roku modelowego 1975.
Nazwa jest równie długa co samochód. Amerykański GMC Sierra 3500 HD Crew Cab Long Bed mierzy bowiem aż 677,6 cm. Sam rozstaw osi to 436,9 cm. Dłuższego auta w tym zestawieniu nie znajdziesz.
To już piąta generacja tego samochodu. Obecne wcielenie GMC Sierry 3500 HD pojawiło się w 2019 r., a aktualnie dostępna odmiana Crew Cab Long Bed ma ponadto 207,9 cm szerokości i 204,9 cm wysokości. W gamie znalazło się m.in. 6,6-litrowe V8 o mocy 401 KM.
Choć to GMC ma 677,6 cm długości, to wygrało ten ranking z przewagą zaledwie 15 mm! Drugie miejsce należy bowiem do także aktualnie produkowanego Forda serii F Super Duty Crew Cab LWB.
Przy tych kolosach nawet 6-kołowa wersja Mercedesa klasy G jest śmiesznie krótka. Ten pickup sprzed prawie 10 lat mierzy bowiem 587 cm długości.
Najdłuższy SUV wszech czasów zadebiutował w 2020 r. Piąta generacja Cadillaca Escalade w przedłużonej wersji ESV mierzy 576,6 cm długości. Zresztą sam ekran w środkowej konsoli to tafla o przekątnej 16,9 cala.
Cadillac Escalade ESV ma 206 cm szerokości, 194,1 cm wysokości, 22-calowe obręcze kół i 107-litrowy zbiornik paliwa. Najcięższa wersja waży 2804 kg.
Można się było domyśleć, że najdłuższy osobowy Mercedes w historii nosi literę S. Ale kto by się spodziewał, że rekordzistką wcale nie jest najnowsza generacja tego auta?
Najdłuższy Mercedes trafił bowiem do gamy poprzedniego wcielenia klasy S, czyli serii 222. Wersja Mercedes-Maybach klasy S Pullman nosiła kod VV 222 i pojawiła się w 2015 r., trzy lata później przechodząc lifting. Samochód mierzył 649,9 cm długości i był o przeszło 10 cm wyższy niż standardowy Mercedes klasy S serii 222. Najmocniejsza odmiana tego Pullmana rozwijała 630 KM, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 6,5 s. Jej 6-litrowe V12 generowało maksymalnie 1000 Nm.
Mercedesy bywały potężne już zresztą dużo wcześniej. Przedstawiony w 1964 r. Mercedes 600 Pullman (W 100) miał 624 cm długości, a wersja Pullman klasy S W 140 z 1996 r. — 621,3 cm. Nawet legendarny Mercedes W 124 miał 6-drzwiowy wariant o długości 554 cm (2342 sztuki wyprodukowane w latach 1989-1994).
Skoro jest najdłuższy Mercedes, to musi być i najdłuższy Rolls-Royce. Tym razem mamy dwie zaskakujące rzeczy.
Po pierwsze, wcale nie jest nim obecna generacja Rolls-Royce'a Phantoma. Po drugie, wbrew pozorom najdłuższy seryjny Rolls-Royce wszech czasów jest krótszy od najdłuższego osobowego Mercedesa. I to wyraźnie.
Rekord należy do przedłużonej wersji poprzedniej generacji Phantoma, a dokładniej do Rolls-Royce'a Phantom VII Extended Wheelbase, która zadebiutowała w 2005 r. Samochód mierzył 609 cm długości, czyli o dobre 40,9 cm mniej niż Mercedes-Maybach klasy S Pullman VV 222. To jednak i tak o 10,8 cm więcej od obecnego Rolls-Royce'a Phantom VIII Extended, który ma długość 598,2 cm.
Przeczytaj także: Tych aut naprawdę żal. Pojawiły się z hukiem, ale odchodzą po cichu
Najdłuższy Rolls w historii otrzymał 12-cylindrowy silnik 6.75 o mocy 460 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h trwało w nim jedynie 6,1 s.
Blisko rekordu były także Rolls-Royce Phantom V z lat 1959-1968 (604,5 cm długości) oraz Rolls-Royce Phantom VI (1968-1991; 604 cm).
Czy MINI może być długie? Raczej nie powinno, ale najnowsza generacja SUV-a Countryman to gigant przy pierwszym MINI z 1959 r.
Przedstawiony w 2023 r. Countryman III to najdłuższe seryjne MINI w historii. Mało tego, auto jest o 1,3 cm dłuższe niż Mercedes 190 (W 201) z 1982 r. i równie długie co BMW serii 3 sedan (E36) z 1990 r.
Najnowsze MINI Countryman ma bowiem 443,3 cm długości, 184,3 cm szerokości i 165,6 cm wysokości. W porównaniu z pierwszym MINI z 1959 r. jest więc o 138,3 cm dłuższe, o 44,3 cm szersze i o 30,6 cm wyższe. Się porobiło.