• Montaż instalacji LPG pomaga obniżyć koszty eksploatacji pojazdu, ale korzystanie z zasilania gazem wiąże się z dodatkowymi obowiązkami
  • Nowe pojazdy zasilane paliwem gazowym muszą przechodzić częściej badania techniczne, trzeba także pamiętać o regularnym serwisie
  • Najrzadszego przeglądu wymaga butla, ale nawet w przypadku zbiornika w dobrym stanie proces legalizacji można przeprowadzić tylko raz

Instalacja LPG to wciąż nośny i interesujący temat. Chociaż postrzeganie zasilania gazowego nie uległo poprawie i dla wielu właścicieli aut nawet nie bierze takiej możliwości pod uwagę, to ci, którzy już zdecydowali się na montaż LPG, w dużej mierze chwalą sobie to rozwiązanie. Oczywiście główną jego zaletą jest duża oszczędność na paliwie, nawet biorąc pod uwagę fakt, że zapotrzebowanie na gaz potrafi być o 20-30 proc. wyższe niż benzynę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Auto z instalacją LPG — na badanie techniczne co rok bez względu na wiek

Zadowoleni użytkownicy instalacji LPG, którzy chcą podkreślić oszczędności, jakie przynosi im zasilanie gazem, niejednokrotnie pomijają fakt, że użytkowanie tego alternatywnego paliwa wiąże się z dodatkowymi kosztami i obowiązkami. Jednym z nich jest chociażby obowiązek częstszego przeprowadzania obowiązkowego badania technicznego. Co istotne w tym przypadku, dzieje się tak nawet wtedy, gdy samochód jest nowy.

Gdyby nie LPG, nowy pojazd na pierwsze badanie techniczne musiałby się stawić po trzech latach, a na następne po kolejnych dwóch. Dopiero po tym czasie badania przeprowadzane są co rok. Tymczasem w przypadku aut z instalacją gazową badanie techniczne trzeba przeprowadzać co rok, niezależnie od wieku pojazdu. A to oznacza, że do kosztów eksploatacji należy doliczyć 162 zł, bo tyle kosztuje badanie techniczne samochodu z LPG (o 63 więcej niż w przypadku auta z silnikiem Diesla lub benzynowym bez LPG).

Użytkownicy samochodów zasilanych gazem LPG powinni także pamiętać o regularnym serwisowaniu instalacji. O ile bowiem podczas corocznego przeglądu diagności sprawdzają m.in. świadectwo legalizacji butli oraz sposób montażu samej instalacji, o tyle nie zwracają uwagi na usterki układu zasilania, a te mogą być groźne dla silnika. Każdy producent instalacji LPG określa, jak często należy robić przegląd. Zazwyczaj do warsztatu trzeba udać się co 10 lub 15 tys. km, a w niektórych przypadkach (instalacja z wtryskiem gazu w stanie ciekłym) nawet co 60 tys. km.

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat

Minęło 10 lat? Musisz ponownie zalegalizować butlę LPG

Przy tych wszystkich obowiązkach i terminach niektórym osobom może umknąć inny ważny termin, a mianowicie konieczność przeprowadzenia legalizacji butli LPG. Zgodnie z przepisami okres ważności nowych butli wynosi 10 lat. Po upływie tego czasu mamy dwie możliwości — albo od razu wymieniamy butlę na nową, albo decydujemy się na przedłużenie legalizacji. Druga z opcji jest oczywiście tańsza, ale w przeciwieństwie do badania technicznego nie ma tu odgórnych, stałych cen.

W zależności od miejsca, w którym przeprowadzimy legalizację, trzeba liczyć się z kosztem na poziomie 400-500 zł. Jeżeli butla okaże się w pełni sprawna, dostaniemy pozwolenie na kolejne 10 lat jej użytkowania. Po tym czasie, czyli po 20 latach od daty produkcji, butlę obowiązkowo trzeba wymienić na nową. W tym przypadku koszty mogą sięgnąć już 900, czy nawet 1,5 tys. zł. Listę punktów, które mogą legalizować zbiorniki, można znaleźć na stronie Transportowego Dozoru Technicznego, który w świetle polskiego prawa odpowiedzialny jest m.in. za nadawanie homologacji zbiornikom LPG.