• Niektóre modele ogumienia są nawet 3-krotnie trwalsze od innych, co nie musi oznaczać, że ceny szybko zużywających się opon należą do niskich
  • Na zużycie opon wpływa bardzo wiele czynników, a badania trwałości ogumienia są wyjątkowo wymagające – dlatego towarzyszą tylko niektórym testom porównawczym opon
  • W naszych testach pozytywnie wyróżniają się trwałością opony jednej z marek premium

Na zużycie opon wpływa mnóstwo czynników: to m.in. masa pojazdu, styl jazdy kierowcy, jakość nawierzchni, moc silnika, temperatura… Z tego względu nie sposób precyzyjnie przewidzieć, jaki przebieg uda nam się pokonać na nowym komplecie opon. Można natomiast pokusić się o porównanie trwałości różnych modeli opon eksploatowanych w zbliżonych warunkach, a wyniki takiego porównania dają odpowiedź, które opony są "więcej warte" od innych. To, wbrew pozorom, ważna kwestia: często stoimy przed wyborem dwóch różnych modeli opon oferowanych w zbliżonej cenie, ale jeden z nich potencjalnie posłuży nam dwa razy dłużej. Albo inaczej: dużo tańsze będzie przejechanie każdego kilometra na tych oponach, które są bardziej odporne na zużycie.

Za co przyznajemy tytuł Eco-Master i jak mierzymy trwałość opon?

Ponieważ kupno nowych opon jest istotnym wydatkiem dla przeciętnego rodzinnego budżetu, a okres korzystania z opon ma wielkie znaczenie także z uwagi na kwestie ochrony środowiska, testerzy reakcji "Auto Bild" porównujący co sezon nawet 300 modeli opon, zdecydowali się na poszerzenie testów o pomijany dawniej parametr: trwałość ogumienia. Opony walczą nie tylko o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, lecz także o tytuł "Eko-Mistrz" (oryg. Eco-Master), który zarezerwowany jest dla tych opon, które okazują się najbardziej trwałe i przyjazne dla portfela. Ilekroć przy wynikach testów publikowanych na łamach magazynu "Auto Bild" oraz na stronach "Auto Świata" widzicie znaczek Eco-Master, koniecznie zwróćcie uwagę na to, który model opon został zwycięzcą w tej kategorii. Jest to bowiem opona, której zakup jest najbardziej opłacalny finansowo. Jeśli oprócz tego opona ta zajmuje wysokie noty w innych konkurencjach mających wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy, jest to zdecydowanie ten model, którego zakup warto rozważyć.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 Foto: Goodyear
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Opony trzeba porównywać w takich samych warunkach

Testy trwałości opon mają sens – z punktu widzenia kupującego – tylko wtedy, gdy są to testy porównawcze. Samo stwierdzenie, że na jakimś modelu opon można przejechać np. 40 tys. km, niewiele nam mówi: w zależności bowiem od wielu czynników w naszym przypadku przebieg ten będzie niższy albo wyższy. Nie można też w pełni opierać się na rekomendacji znajomych: nie wiemy przecież, jak bardzo podobny albo różny od naszego jest czyjś styl jazdy. Dlatego opony testowane pod kątem trwałości wykonujemy albo w laboratorium na specjalnej maszynie, która symuluje obciążenia spotykane w normalnej eksploatacji i pozwala na poddanie tym samym obciążeniom różnych modeli opon, albo robimy to w naturalnych warunkach – na drodze. Ale jak w takim "życiowym" teście zapewnić porównywalne, powtarzalne warunki jazdy?

Jest to możliwe tylko w jeden sposób: opony montowane są na takich samych autach, które pokonują w kolumnie – z taką samą prędkością – te same trasy testowe. Aby wykluczyć wpływ stylu jazdy kierowcy na wyniki, kierowcy zmieniają się w regularnych odstępach. W określonych interwałach bada się głębokość bieżnika. Ostatecznie dowiadujemy się: jaki przebieg można pokonać na różnych modelach opon do momentu, gdy opony należy wymienić na nowe.

Jedna marka dystansuje pozostałe

W tegorocznym wielkim teście opon w popularnym rozmiarze 205/55 R16 niekwestionowanym zwycięzcą próby trwałości został Goodyear EfficientGrip Performance 2. Uzyskany wynik to 45 tys. 250 km, jednak nabiera on wagi dopiero w porównaniu z konkurencją: kolejna pod względem trwałości opona marki Fulda (na marginesie: to marka należąca do tego samego koncernu oponiarskiego co Goodyear) uzyskała wynik 40 tys. 300 km; wszystkie kolejne wyniki były już wyraźnie niższe. Były i takie marki premium, które uzyskały wynik nieznacznie przekraczający 30 tys. km, albo nawet niższy niż 25 tys. km! Najsłabsze wyniki w tej części testu to… niewiele ponad 15 tys. km, a więc zaledwie jedna trzecia najlepszego wyniku! W tej sytuacji okazuje się, że nawet, jeśli mało trwała opona jest trochę tańsza niż Eco-Master 2024, to ostatecznie okazuje się ona o wiele droższa. Warto zauważyć, że Goodyear EfficientGrip Performance 2 to także opona mająca wybitnie niskie opory toczenia – uzyskała w tej kategorii 2. miejsce na 22 porównywane modele opon.

Co ciekawe, tytuł "Eko-Mistrza" Goodyear uzyskał w naszym teście także w 2023 roku, gdy testowaliśmy opony w rozmiarze 225/45 R18. W tamtym teście opona Eagle F1 Asymmetric 6 marki Goodyear nie tylko okazała się modelem najbardziej ekonomicznym, lecz także zwyciężyła w klasyfikacji generalnej za sprawą wzorowego zachowania zarówno na suchej jak i na mokrej nawierzchni.

GOODYEAR EfficientGrip Performance 2 Foto: Goodyear
GOODYEAR EfficientGrip Performance 2

Dlaczego warto zwracać uwagę na tytuł Eco-Master w testach opon?

Korzyści wynikające z kupowania opon o wysokiej odporności na zużycie (pod warunkiem oczywiście, że nie są to opony o niskich osiągach, nie gwarantujące bezpieczeństwa) wydają się oczywiste, a można liczyć je w różny sposób. W zależności od przebiegu może się bowiem okazać, że dobre opony wystarczą nam na cztery sezony, a gorsze – zaledwie na dwa. Jeśli dużo jeździmy, opony ze znaczkiem Eco-Master posłużą nam trzy sezony, a opony z końca tabeli po jednym sezonie będą wymagać wymiany.

Warto też zwrócić uwagę na to, że wraz z obniżaniem się wysokości bieżnika maleją osiągi opon na mokrej nawierzchni. Opony, które ścierają się wolniej, nie tylko na końcu okażą się najtańsze, lecz także przez długi czas zapewnią nam najwyższy poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach drogowych. Docenią to zatem także ci kierowcy, którzy jeżdżą mniej.