Choć w większości przypadków w rubrykach "F.1" i "F.2" wartości są dokładnie takie same, to zdarzają się sytuację, że się nie pokrywają. Co zatem oznaczają?

  • F.1 — maksymalna masa całkowita pojazdu, będąca największą technicznie dopuszczalną masą całkowitą pojazdu, wynikającą z jego konstrukcji i wykonania, określoną przez producenta. Oznacza to po prostu, że producent określił, ile maksymalnie może ważyć pojazd. 
  • F.2 — dopuszczalna masa całkowita pojazdu, będąca największą określoną w przepisach o warunkach technicznych masą pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. To maksymalna masa pojazdu przewidziana przepisami w kraju.  

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Tak więc wartość w rubryce "F.1" jest określona przez producenta, wyliczona na podstawie tego, jaką masę wytrzymają poszczególne układy w samochodzie (hamulcowy, kierowniczy, zawieszenie itd.), aby jazda była bezpieczna.

W dowodach samochodów osobowych wartości te są z reguły takie same, ponieważ kierowca z prawem jazdy kat. B może prowadzić pojazd o dmc do 3,5 t., a osobówka konstrukcyjnie jest przystosowana do dopuszczalnej masy całkowitej niższej niż limit prawa jazdy.

Różnice częściej występują w ciężarówkach

Różnica częściej jest spotykana w pojazdach ciężarowych, ponieważ w przepisach maksymalna masa całkowita różni się w zależności od liczby osi. Dla pojazdu dwuosiowego jest to 18 t, dla trzyosiowego — 25 t, a czteroosiowego — 32 t.

Jeśli konstrukcja pojazdu jest przystosowana do większej dopuszczalnej masy całkowitej, to w rubryczce "F.1" może być wpisana wyższa wartość niż w rubryczce "F.2".