Głowica silnika ― co to?

Głowica cylindra to odlewany ― metalowy lub aluminiowy ― element, który pokrywa górną część cylindrów samochodowych. Mowa o silnikach spalinowych, które je wykorzystują jako komory do spalania paliwa. Auta elektryczne nie potrzebują tych mechanizmów – chyba że są typu hybrydowego. Głowica jest montowana na bloku cylindrów lub na obudowie silnika, wraz z tłokiem stanowi część komory spalania.

W głowicy znajdują się między innymi kanały olejowe i chłodnicze oraz czujniki odpowiedzialne za ciśnienie oleju i temperaturę płynu chłodzącego. Element ten stanowi również bazę pod montaż innych koniecznych do prawidłowej pracy pojazdu części, dlatego jego wielkość i waga są znaczne. Ile waży głowica silnika? To zależy od jej rodzaju oraz materiału, z którego jest wykonana.

Funkcje i budowa głowicy silnika

Głównym zadaniem głowicy cylindrów jest zamknięcie od góry komory spalania i zapewnienie przestrzeni do zainstalowania niezbędnych części silnika. Kolejna ważna funkcja tego mechanizmu to zapewnienie stałego smarowania cylindrów. To niezwykle istotne zadanie ― jeśli cylindry nie są dobrze naoliwione, płynna praca silnika nie jest możliwa. Głowica stanowi również o sztywności korpusu silnika, a co za tym idzie — ma wpływ na jego trwałość oraz głośność pracy.

Skomplikowana konstrukcja głowicy silnikowej zawiera wiele elementów. Mechanizm składa się przede wszystkim z kanałów wlotowych, transportujących ładunek do cylindrów oraz kanałów wylotowych, którymi wydostają się spaliny. Aparatura taka zawiera również nadlewy do popychaczy zaworów i przestrzeń na blok chłodniczy. Inne elementy budowy głowicy zależą od rodzaju motoru, na którym jest zainstalowana. Na maszynach z zapłonem iskrowym montowane są głowice, do których można podłączyć świece zapłonowe, silniki zaś z zapłonem samoczynnym będą potrzebować wtryskiwaczy. Pod każdą głowicą znajduje się uszczelka, która zapobiega wyciekom oleju.

Rodzaje głowic silnika samochodowego

W zależności od sposobu chłodzenia, głowice silnikowe można podzielić na dwa rodzaje. Obecnie najbardziej popularne są takie, które chłodzone są płynem. Tego typu rozwiązanie jest zastosowane w wielu nowoczesnych silnikach. Woda mieszana jest z płynem niezamarzającym. Do mieszanki wprowadzany jest również środek antykorozyjny zapobiegający szkodliwemu działaniu wody. Ten typ głowicy jest bardzo wydajny.

Drugi rodzaj to głowice cylindrów chłodzone powietrzem. Wykorzystują one żeberka, które przedmuchują powietrze, tym samym zapewniając ich chłodzenie. Ponieważ schładzanie może odbywać się w ekstremalnie niskich temperaturach bez ryzyka zamarznięcia, głowice tego typu są niezawodne, lekkie i łatwe w naprawie. Głowice silników można także podzielić na jedno i wielocylindrowe – w tym przypadku kryterium podziału to liczba cylindrów, na których są montowane.

Głowica silnikowa ― uszkodzenia i awarie

Główną przyczyną uszkodzeń głowicy cylindrów są nagłe i ekstremalne zmiany temperatur. Ich pęknięcie może się zdarzyć podczas próby szybkiego odpalenia samochodu przy mrozie albo przegrzaniu lub zalaniu wodą mocno nagrzanego silnika. Drugą często spotykaną przyczyną problemów z głowicą jest uszkodzenie bądź przepalenie uszczelki. Nieszczelność tego elementu może prowadzić do wycieku płynów i obniżenia kompresji cylindrów. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego typu awarii należy upewnić się, że głowica została zamontowana poprawnie.