Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Drzwi do klasy premium otwarte? Porównanie: Volvo XC40 vs. Audi Q3, BMW X1

1 kwi, 09:30

Chcesz pokazać, że stać cię na klasę premium. Myślisz, jak to osiągnąć najniższym kosztem. Małe SUV-y właśnie do tego służą... Doprawdy?

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Volvo XC40 zużyło w teście najwięcej paliwa, BMW spaliło aż o litr mniej!
  • XC40 jest aż o 93 kg cięższe od Q3
  • BMW okazało się aż o sekundę szybsze od Volvo podczas sprintu do 100 km/h

Volvo XC40 jest okraszone prestiżem, 2-litrowy turbodiesel daje pewny napęd. O pewne przeniesienie mocy na asfalt dba napęd 4x4. Z drugiej strony Volvo musi sobie radzić z codziennymi interesami. Komfort, spalanie, miejsce dla ludzi i pakunków – to się naprawdę liczy, a nie niuanse zachowania na ostrych zakrętach. Gdzie więc tkwią talenty XC40? To wyjaśni bezpośrednie porównanie z Audi Q3 i BMW X1.

Audi prze do przodu z mocą 184 KM. Rozdzielający ją na wszystkie koła napęd quattro znakomicie trzyma auto w ryzach, a szlachetne wykończenie kabiny jednoznacznie pozycjonuje Q3 na półce premium. Podobnie BMW X1: kompaktowe są tu tylko wymiary. Reszta podąża mocno w stronę klasy wyższej. Czterocylindrowy silnik rozwija 190 KM i 400 Nm, ośmiostopniowy „automat” sortuje biegi, a elektronicznie sterowany napęd xDrive przenosi moc na koła.

Wbrew wynikowi Audi jest dziś na najlepszej pozycji. Następca Q3 już czeka, by rozgromić rywali...

Choć suche dane testowanej trójki sugerują podobne właściwości jezdne, nowy w tym towarzystwie musi się ustawić za konkurentami. Volvo brakuje bowiem zdecydowania w sprincie. Lżejsze Audi wydaje się w ruszaniu żwawsze, a diesel BMW mocniej zbiera się z „dołu”. Jednocześnie „automat” X1 przełącza biegi ze szczególnym zaangażowaniem i wigorem. Czterocylindrowy silnik Volvo brzmi bardziej mechanicznie, w konsekwencji też głośniej niż agregat w X1. Minusem BMW są jednak bardziej odczuwalne wibracje, wrażliwsi prowadzący wyczują je nawet na kierownicy.

TDI w Audi wykazuje się wyższą kulturą pracy, ale jest zawsze słyszalne – trochę staromodnie warczy. Za to podczas jazdy Q3 wydaje się żywsze. Wyprzedzanie? Frajda na zakrętach? To lubi! I potrafi. W przeciwieństwie do Volvo, które tylko udaje zwinne, bo ma krótkie przełożenie układu kierowniczego. Ciężkie XC40 szybko zaczyna podążać przednimi kołami ku zewnętrznej zakrętu, ESP ostro ingeruje i szarpie hamulcami. Trzeba jednak też przyznać, że niebezpiecznie się nie robi, jedynie czasem radość z jazdy szybko zostaje stłumiona. BMW lepiej trzyma się drogi, ale...

Tylko zrozumcie nas dobrze – odniesiemy się teraz wyłącznie do standardów, do których przyzwyczaiły nas inne auta BMW, a nie bezpośrednio do rywali. Z tej perspektywy nieprzesadnie czuły układ kierowniczy X1 czasem trochę zaburza przyjemność z jazdy podczas precyzyjnych manewrów. Charakterystyka układu nie sprzyja także pewnemu trzymaniu kursu na wprost. A co z hamowaniem?

Volvo i BMW niezawodnie wytracają prędkość w sytuacji awaryjnej, wyniki w okolicach 36 m są w tej klasie powodem do dumy. Audi wypada w próbach gorzej – hamulce po rozgrzaniu delikatnie słabną, a w codziennym użytkowaniu Q3 wykazuje drobne niedociągnięcia. Jest najstarszą konstrukcją w stawce, już w czerwcu na rynek wjedzie następca. Na tylnej kanapie brakuje trochę miejsca.

Ciężkie Volvo to opcja raczej do spokojnej jazdy...

Na liście opcji wymagający klienci też znajdą braki (np. adaptacyjny tempomat jest niedostępny). Rywale oferują większy zakres systemów asystujących i nowocześniejsze multimedia, chociaż te w Audi należy zaliczyć do udanych rozwiązań. Volvo oferuje seryjnie kolanową poduszkę powietrzną kierowcy i przewidujący system bezpieczeństwa. Standardem jest też aktywny asystent pasa ruchu.

Szkoda tylko, że X1 ma tak szerokie progi, które utrudniają wsiadanie i w razie gorszej pogody łatwo sobie pobrudzić o nie nogawki podczas wysiadania. Wydatny słupek B też nieco wadzi, gdy zajmuje się miejsce za kierownicą. Jeśli ktoś rozważa SUV-a pod kątem wygodnego wsiadania, to powinien o tym pamiętać.

Trzeba też dysponować odpowiednimi funduszami. Mimo różnych cen wyjściowych po wyrównaniu poziomu wyposażenia (a raczej próbie wyrównania, bo niektóre auta nie udostępniają wybranych opcji) ceny bohaterów porównania są niemal identyczne i oscylują wokół 230 000 zł. Wobec takiej poprzeczki drzwi do klasy premium trzeba jednak wyważyć. Odpowiednio ciężkim portfelem.

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

BMW Volvo Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,3 s 2,7 s 2,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s 8,4 s 7,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 12,7 s 14,2 s 14,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,3 s 4,8 s 4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,7 s 6,2 s 6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1690/515 kg 1775/475 kg 1682/543 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 59/41 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,3/11,5 m 11,7/11,7 m 11,9/12,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,8 m 36,0 m 36,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 35,2 m 37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 66 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,9 l/100 km 7,9 l/100 km 7,5 l/100 km
Zasięg 880 km 680 km 850 km

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

BMW X1 Volvo XC40 Audi Q3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1140 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1470 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1050 1020 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 215 240 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 725 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1460 1440 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1000 975 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 385 335 365

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane z wyjątkiem pojemności bagażników):

X1 XC40 Q3
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/pasek common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1995 1969 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4000 190/4000 184/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750 380/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 219 210 219
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa automatyczna, 8-biegowa aut. 7-biegowa (dwusprzęgłowa)
Napęd 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 505-1550 460-1336 460-1365
Pojemność zbiornika paliwa (l) 61 54 64
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Pirelli P Zero Dunlop SP Quattromaxx
Rozmiar opon testowanego auta 225/50 R 18 245/45 R 20 255/40 R 19
Emisja CO2 (g/km) 123 135 144
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 2100/750 2000/750

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

X1 XC40 Q3
Wersja xDrive20d Steptronic D4 AWD Geartronic R-Design 2.0 TDI quattro S tronic Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy S/S/S/N S/S/S/S S/S/S/N
Reflektory halogenowe/ksenonowe/LED S/N/5640 zł (adaptacyjne) N/N/S (pasywne, aktywne – 2530 zł) N/S/4010 zł (pasywne)
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/2641 zł (dwustrefowa) N/S (1-str.; dwustrefowa – 1140 zł) S/2870 zł (dwustrefowa)
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane S/4048 zł (pakiet) S/1140 zł S/980 zł
Lusterko samościemniające/czujnik deszczu 4048 zł (pakiet)/S 700 zł/S 1370/660 zł
System multimedialny/nawigacja S/12 937 zł (pakiet) S/5410 zł S/3640 zł (pakiet)
Bluetooth/złącze USB/radio DAB S/S/1432 zł S/S/1400 zł 1460/1190/1630 zł
Adaptacyjne zawieszenie (regulowane amortyzatory) 2 238 zł 3 880 zł 4 760 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary 12 937 zł (pakiet)/N N/S N/N
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy 2193/1746 zł 2230/1930 zł 2380/1990 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerka 1253/6714 (pakiet)/7565 zł S/7070 zł/S (nubuk, skóra – 2660 zł) 3640 zł (pakiet)/N/8020 zł
Czujniki parkowania tylne i przednie 4048 zł (pakiet) 1920 zł (zawarte w syst. aut. parkowania) 6320 zł (pakiet)
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 4048 zł (pakiet, za obie opcje) 2100/3010 zł 6320 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica 1477 zł/N/850 zł 1140/1140/1010 zł 1650 zł/N/N
Elektr. sterowane fotele przednie/składana kanapa 4253 zł/S 4280 zł/S 4620 zł/S
Syst. unikania kolizji/asystent pasa/monitoring uwagi kierowcy 6714 zł (pakiet, za obie opcje)/N S/S/S S/2920 zł/N
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. przy cof./skaner znaków N/N/6714 zł (pakiet) 2530 zł za obie opcje/S 2430 zł za obie opcje/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 3133/1164 zł (18-calowe) 3000/5150 zł (20-calowe) 3360/8740 zł (19-calowe)

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

X1 XC40 Q3
Cena podstawowa 178 200 zł 194 450 zł 181 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 41,6 proc. 41,1 proc. 44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy według wskazań co 30 tys. km według wskazań
Cena po doposażeniu 225 129 zł* 229 630 zł 227 430 zł

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. BMW Volvo Audi
Przestronność z przodu 40 32 33 31
Przestronność z tyłu 30 23 21 21
Pojemność bagażnika 25 22 21 21
Ładowność 15 13 12 14
Widoczność 20 16 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 27 27
Ergonomia obsługi 20 16 12 14
Jakość wykończenia 20 18 18 18
Suma punktów 200 167 159 161
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. BMW Volvo Audi
Przyspieszenie 25 20 18 19
Elastyczność 25 24 23 23
Poziom hałasu 15 12 11 12
Skrzynia biegów 15 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 27 26 27
Komfort jazdy 30 25 25 25
Układ kierowniczy 15 14 13 14
Średnica zawracania 5 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 36 36 33
Suma punktów 200 178 170 169
Koszty Maks. pkt. BMW Volvo Audi
Cena po doposażeniu 50 25 25 25
Utrata wartości 30 13 13 11
Zużycie paliwa 40 22 18 20
Wyposażenie – komfort 30 20 20 17
Wyp. – bezpieczeństwo 10 18 23 20
Ubezpieczenia 15 6 6 6
Gwarancja 10 8 8 10
Przeglądy 15 7 10 7
Suma punktów 185 119 123 116
Wynik końcowy 585 464 452 446
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnicy nie oceniamy):

Foto: Auto Świat

Audi Q3 2.0 TDI Quattro, BMW X1 xDrive20d, Volvo XC40 D4 AWD - podsumowanie:

Volvo XC40 zadebiutowało w segmencie kompaktowych SUV-ów i od razu udało mu się wcisnąć między marki, które wyznaczają standardy w tym segmencie rynku. Prestiż, prędkość, nowoczesna technika – wszystkiego mamy tu pod dostatkiem, i to w każdym z tych trzech SUV-ów. Najwięcej dobrego tkwi jednak w BMW. X1 potrafi rozjaśnić twarz kierowcy błogim uśmiechem, zabierze dużo bagażu na pokład i jest najbardziej intuicyjne w obsłudze. Volvo brakuje przede wszystkim temperamentu. Audi spokojnie czeka na następcę.

Jak sądzicie, czy wtedy Volvo i BMW utrzymają pozycje? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".
Czy podoba Ci się nadwozie nowego Volvo XC40?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej