CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane

26 lut, 08:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Koreańskie samochody budzą coraz większy respekt wśród właścicieli innych aut, a także uzasadnioną trwogę w działach marketingu europejskich i japońskich marek. Jednak my się niczego nie boimy – niech nowy Hyundai pokaże, co potrafi! Oto bezlitosne starcie pięciu niekoniecznie odlotowych kompaktów za kosmiczne pieniądze

Dotychczasowa opinia o Hyundaiu i30 brzmiała mniej więcej tak: nieźle jeździ, choć frajdy z jazdy zbyt dużo nie daje, ale za to jest porządnie zmontowany, ma atrakcyjną cenę i aż 5-letnią gwarancję – warto go zatem kupić! Teraz w blokach startowych stoi 3. generacja, która ma szansę znowu podnieść poprzeczkę – poprzednicy wykonali dobrą robotę, był progres. Czy i tym razem tak będzie? Sprawdźmy to.

Dobraliśmy Hyundaiowi grono zacnych konkurentów – te auta potencjalny nabywca Hyundaia i30 z nowym, 140-konnym silnikiem 1.4 Turbo także mógłby brać pod uwagę. Są to: Opel Astra, napędzany 125-konnym silnikiem 1.4 Turbo; Peugeot 308 z 1,2-litrowym PureTechem o mocy 130 KM – jedyny 3-cylindrowiec w tym gronie; Renault Mégane, także napędzane jednostką 1.2, ale ma o jeden cylinder więcej; i wreszcie wolnossący rodzynek, czyli Mazda 3 2.0 w 120-konnej wersji. Wszystkie występują z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi i oczywiście, napędem na przód.

Nie, to nie jest pomyłka – w jednym porównaniu wystąpią silniki o pojemnościach od 1.2 do 2.0. I wiecie co? To bardzo dobrze! Bo o ile walka ekoterroru z inżynierią zdrowego rozsądku została przegrana w przypadku klimatyzacji (wszystkie auta mają w układach nowy czynnik chłodniczy, kosztowny i niekoniecznie bezpieczny w razie wycieku), o tyle starcie wojującego downsizingu z silnikami bez turbo nie pogrzebało jeszcze szans wolnossących jednostek napędowych. W tym zestawieniu dzieje się tak dzięki jednej, bardzo odważnej marce – Maździe.

Silnik „trójki” jest wielką gwiazdą tego porównania. Jak zobaczycie na kolejnych stronach i w wynikach pomiarów drogowych, motor Mazdy mimo największej pojemności skokowej zużył najmniej paliwa w całym porównaniu. W samochodzie z dwulitrowym silnikiem komputer pokładowy potrafi pokazywać wyniki spalania, w które doprawdy trudno uwierzyć (oczywiście, spalanie testowe mierzymy po zatankowaniu do pełna, bo z dokładnością komputerów pokładowych bywa różnie). Zapraszamy zatem do lektury tego ciekawego porównania, w którym z pewnością nie zabraknie różnorodności.

Opel Astra 1.4 Turbo

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Foto: Auto Bild

Opel to nowoczesny typ. System unikania kolizji wykorzystujący kamerę, aktywny asystent pasa ruchu, wi-fi dla pasażerów – Astra może być wyposażona za dopłatą w wiele opcji z wysokiej półki. Do dynamiki silnika trudno mieć zastrzeżenia, jak na 125 koni mechanicznych motor znakomicie sobie radzi. Udane jest również zawieszenie, które świetnie pracuje w polskich warunkach drogowych.

Astra ma swoje wady, ale jako całość jest znakomita

A to nie jest wcale takie proste, bo mamy w naszym kraju prawdziwy przekrój dróg: od wyremontowanych ekspresówek i autostrad po zaniedbane miejskie ulice z dołami i dziurami, które w zasadzie powinny zostać zamknięte dla ruchu. Astra świetnie reaguje na gwałtowne zmiany kierunku jazdy, zawsze pozostaje stabilna, daje kierowcy wrażenie sportowej zwinności w czasie jazdy i do tego świetnie hamuje. Szkoda tylko, że Opel w innych kwestiach trochę sobie odpuszcza.

Silnik od 4500 obrotów nieprzyjemnie buczy. Teoretycznie można by to usprawiedliwić bardzo niską masą całego samochodu, ale to nie jest tylko kwestia wygłuszenia, lecz przede wszystkim niepełnego dopracowania. Buczenie powstaje bowiem na skutek rezonansu pewnych elementów auta przy określonych obrotach silnika i wiele marek ma z tym problem. Tyle że problemy się rozwiązuje, a Oplowi to akurat się nie udało.

Do tego dochodzą drobiazgi typowe dla Astry: czcionka na zegarach jest mikroskopijna (czyt. bezsensownie mała), po złożeniu oparć kanapy powstaje próg i widoczność do tyłu nie zachwyca. Kiedy jednak przestaliśmy kręcić nosami, a zaczęliśmy robić solidne pomiary drogowe, to okazało się, że na punkty Opel wypada nadspodziewanie dobrze. Tym bardziej podtrzymujemy wytknięte wady, bo od lidera trzeba dużo wymagać. Do poprawki!

Opel Astra 1.4 Turbo - plusy: Wysoki poziom wyposażenia z zakresu multimediów i systemów asystujących, zwinne zachowanie na drodze.

Opel Astra 1.4 Turbo - minusy: Na wysokich obrotach silnik wyje zamiast warczeć, nie najlepsza precyzja skrzyni, krótka gwarancja fabryczna.

Hyundai i30 1.4 T-GDI

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Foto: Auto Bild

Beztroski debiutant niczego się nie boi. Koreańska marka nie zna tabu i za nic ma przewagę rywali, jeśli chodzi o doświadczenie w budowaniu aut. Za nic ma historię Opla, Renault czy Peugeota. Odważnie patrzy z góry na znaną z niekonwencjonalnej innowacyjności Mazdę. Czy odwaga Hyundaia ma uzasadnienie w atutach samochodu? Oto nadeszła godzina próby. Zaczniemy może od tych gorszych stron nowego i30. Hm, sto dwadzieścia jeden, sto dwadzieścia dwa...

Hyundai jako marka nie przestaje zaskakiwać postępem

Nie doczekacie się – i30 nie ma poważnych wad. Co najwyżej jakieś drobiazgi, które jednak nie są w stanie zepsuć dobrego wrażenia, jakie pozostawia ten samochód. Fotele mogłyby być sztywniejsze, a silnik powinien oszczędniej pracować (to tyczy się wszystkich testowanych tu turbodoładowanych kompaktów). Ale poza tym to porządnie zrobiony i praktyczny samochód. Hyundai w bardzo dojrzały sposób resoruje, układ kierowniczy też „się nadaje”, a silnik mógłby zrobić karierę w klasie średniej.

Cicho i kulturalnie pracuje. Jego zalety widać jak na dłoni w tabeli pomiarów: żaden z konkurentów nie oferuje lepszej elastyczności. Duże instrumenty ułatwiają obsługę, praktyczny mechanizm składania foteli pomaga na co dzień. Hyundai opanował też nowoczesne dziedziny: za dopłatą można zamówić liczne systemy asystujące.

W zasadzie jednak powinniśmy się skupić na dwóch piętach achillesowych Hyundaia i30, znanych z poprzedniej generacji auta. Mowa o zawieszeniu i układzie kierowniczym. Ani jedno, ani drugie nie były złe. Jednak w bezpośrednim starciu z najlepszymi rywalami Hyundai musiał zwykle uznawać ich wyższość w tych dyscyplinach. A teraz? Układ kierowniczy jest dobry, ale na pewno nie najlepszy w klasie. Za to w resorowaniu widać ogromny postęp. Komfort jest znakomity przy

dobrej stabilności jazdy. Brawo!

Hyundai i30 1.4 T-GDI - plusy: Cichy, spokojnie pracujący i mocny silnik benzynowy, komfortowe zawieszenie, 5 lat gwarancji.

Hyundai i30 1.4 T-GDI - minusy: Zbyt miękkie przednie fotele, wysoka cena zakupu samochodu z wyposażeniem porównywalnym z rywalami.

Mazda 3 skyactiv-G 120

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Foto: Auto Bild

Typ z charakterem. Mazda jako jedyna w tej grupie stawia na silnik bez turbodoładowania. Zamiast niego ma on wysoki stopień sprężania, bezpośredni wtrysk i zacną pojemność skokową – 2 litry. Ten napęd mocno wpływa na to, jak odbieramy Mazdę 3. Jednostce brakuje atletycznego charakteru silnika z turbo i morza momentu na niskich obrotach – co do tego nie ma wątpliwości. Za to Mazda rozwija swoją moc przyjemnie linearnie, wraz z obrotami nabiera jej i szczególnie po gwałtownym wciśnięciu gazu natychmiast reaguje, bez najmniejszego turboopóźnienia, właściwego rywalom.

Dwulitrowa Mazda pali mniej od rywali z silnikami 1.2

Szczególną frajdę sprawia rozkręcanie silnika od połowy zakresu obrotów i płynne przerzucanie kolejnych biegów. Dźwignia zmiany przełożeń sprawnie i bez oporów przeskakuje w kolejne położenia, tym samym daje wrażenie pewności i zespolenia kierowcy z samochodem. A najlepsze jest to, że dwulitrówka pali mniej od turbodoładowanych rywali, nawet tych o pojemności 1.2!

Mazda kroczy własną ścieżką, co – jak widać – potrafi mieć dobre strony, jednak niektóre poczynania japońskiej marki trudno uzasadnić. Mimo że auto sprawia wrażenie bardzo dojrzałego i pewnie trzyma się drogi, to niepotrzebnie sztywno resoruje. Pomimo dyskretnego brzmienia silnika w kabinie jest głośno podczas jazdy autostradą – do wnętrza przedziera się zbyt wiele odgłosów, a szczególnie słyszalne są szumy z okolic słabo wyciszonych nadkoli.

Mazda 3 skyactiv-G 120 - plusy: Linearny rozwój mocy silnika, oszczędniejszy od rywali, pewny mechanizm zmiany biegów, szykowny kokpit.

Mazda 3 skyactiv-G 120 - minusy: Zbyt sztywno zestrojone zawieszenie, kiepska widoczność do tyłu, słabo wyciszone szumy toczenia opon.

Peugeot 308 1.2 puretech 130

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Foto: Auto Bild

Mniej znaczy więcej – mówi Peugeot i odcina jeden (zdaniem niektórych zbędny) cylinder. Oto downsizing w najlepszej formie – mówimy my. Ta 3-cylindrowa konstrukcja naprawdę daje radę. W sprincie „308-ce” udaje się zostawić w tyle cięższego Mégane’a, a pomiary elastyczności najlepiej świadczą o szeroko dostępnym i cennym w praktyce momencie obrotowym. Jednocześnie 1,2-litrowa jednostka żywiołowo reaguje na gaz i nie boi się wysokich obrotów.

Kokpit wygląda super, ale wymusza określoną pozycję za kierownicą, a to nie każdemu pasuje, podobnie jak "wszystkodotykowa" obsługa

Trzeba się tylko pamiętać, że w trzycylindrówce subiektywnie słyszalne obroty będą niższe od tych na obrotomierzu. Wibracje są umiarkowane, a do szczególnego brzmienia silnika można się szybko przyzwyczaić. Trudniej za to zaakceptować maniery drogowe. 308 sprawia wrażenie luźno zespolonego z asfaltem. Na wszelkie nierówności Peugeot nerwowo reaguje, podskakuje na nich o wiele bardziej niż sztywno zawieszona Mazda.

Wrażliwy układ kierowniczy (z małą kierownicą) utrudnia precyzyjne trzymanie kursu podczas jazdy autostradowej z dużą prędkością. Zawieszenie ugina się wystarczająco mocno dopiero na dużych pofalowaniach jezdni. Ale przy obciążeniu „308-ce” zdarza się dobić wahaczami do odbojników. Sterowanie (prawie) wszystkim na ekranie dotykowym w praktyce okazuje się niezbyt szczęśliwym rozwiązaniem, a na tylnej kanapie jest najmniej miejsca w porównaniu. 308 to bardzo ciekawe auto, ale niepozbawione istotnych wad.

Peugeot 308 1.2 puretech 130 - plusy: Mocny i elastyczny silnik, dobre osiągi, oszczędne spalanie, oryginalna estetyka kabiny robi dobre wrażenie.

Peugeot 308 1.2 puretech 130 - minusy: Ograniczona ilość miejsca z tyłu, dyskusyjna obsługa przez ekran dotykowy, nerwowe zachowanie na drodze.

Renault Megane tce 130

Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Kompaktowe przetasowanie - nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane Foto: Auto Bild

Mégane chce być inny za wszelką cenę. I to mu się udaje. Bagażnik z wygodnym dostępem do wnęki? Niech inni się troszczą o takie bzdety. Najlepsza ergonomia? Mon Dieu! Wówczas deska rozdzielcza utraciłaby cały swój szyk! Intuicyjna obsługa? Broń Boże, wielki ekran dotykowy wygląda lepiej. Renault w tym modelu przedkłada formę nad funkcję. Francuzom udały się za to fotele, czego nie możemy niestety powiedzieć o 1,2-litrowym silniku o mocy 130 KM. Turbodziura?

Palące się na stałe tylne lampy wyglądają genialnie. Spalanie już mniej zachwyca

W nowoczesnym silniku turbo? Tak. Inercja turbiny okazuje się zbyt duża, żeby korzystać z pełnego komfortu prowadzenia auta z silnikiem, który ma wiele do powiedzenia w całym zakresie obrotów. Jednak wymaga to lepszego wytłumaczenia, bo nie chodzi o to, że na niskich i średnich obrotach silnik nie ma pary. Przeciwnie, ma jej dość, jednak czas, jaki musi upłynąć od dodania gazu do pojawienia się solidnego ciągu, jest zbyt długi.

Najbardziej odczuwa się to w mieście, gdy często ruszamy lub wciskamy ponownie gaz po hamowaniu silnikiem. Jednostka napędowa Mégane’a reaguje wtedy ospale. Czy gdybyśmy się do tego przyzwyczaili, wszystko inne byłoby już OK? Niezupełnie. Do zwinnego hasania po zakrętach i tak brakuje bardziej precyzyjnego układu kierowniczego. Nawet hamulce, choć z pewnością niesłabe, w tym towarzystwie ustępują rywalom. Za to palące się na stałe tylne lampy wyglądają genialnie. I jak tu go nie kupić?

Renault MÉgane tce 130 - plusy: Czterocylindrowe brzmienie (Peugeot go na przykład nie ma), przyciągający uwagę styl karoserii.

Renault MÉgane tce 130 - minusy: Miejscami czasochłonna obsługa instrumentów, silnik podczas jazdy miejskiej ma wyczuwalną turbodziurę.

Nowy Hyundai i30 kontra Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 i Renault Megane - rozbudowane multimedia

Nawet w topowych wersjach niektóre marki życzą sobie ekstra za nawigację. Ile? Od 2100 zł w Maździe do 3300 zł w Hyundaiu. Z jednej strony trudno się dziwić, że w ten sposób producenci próbują zarobić na coraz częstsze zmiany generacyjne modeli, ale z drugiej – trochę nie wypada wyciągać rękę po dopłatę w kompaktowym aucie za 80-90 tys. zł. Tak czy inaczej, wyposażenie multimedialne jest coraz ważniejsze dla klientów.

Peugeot pod tym względem prezentuje umiarkowany poziom, nawigacja nie ma np. sterowania głosowego. Opel z kolei może być wyposażony w system zdalnego wsparcia OnStar. Hyundai wyróżnia się za to indukcyjną ładowarką do telefonu, a Renault oferuje do swojego systemu R-Link specjalne aplikacje, np. do obsługi mejli lub z prognozą pogody, chociaż ich działanie trudno uznać za rewelacyjne. Ekrany multimedialne będziecie mogli zobaczyć w galerii, a teraz zapraszamy na porcję danych testowych, na podstawie których wyłonimy faworyta tego porównania.

Wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Opel Hyundai Mazda Peugeot Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,1 s 3,3 s 3,2 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s 9,8 s 9,9 s 9,9 s 10,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,8 s 15,4 s 17,7 s 15,7 s 16,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,3 s (4. bieg) 6,6 s (4. bieg) 9,6 s (4. bieg) 8,0 s (4. bieg) 8,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 15,7 s (6. bieg) 11,8 s (6. bieg) 22,9 s (6. bieg) 15,9 s (6. bieg) 19,0 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1281/534 kg 1343/477 kg 1330/485 kg 1289/461 kg 1318/499 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 60/40 proc. 60/40 proc. 62/38 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,3 m 10,8/11,1 m 10,9/10,9 m 10,6/10,7 m 11,2/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 36,1 m 37,0 m 37,3 m 38,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,7 m 33,9 m 36,5 m 36,2 m 37,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A) 60 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 65 dB (A) 69 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A) 73 dB (A) 71 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 7,3 l/100 km 6,8 l/100 km 7,0 l/100 km 8,0 l/100 km
Zasięg 660 km 680 km 750 km 740 km 580 km

Wymiary kabin (oceniane)

Opel Astra Hyundai i30 Mazda 3 Peugeot 308 Renault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1170 1160 1160 1150
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1480 1490 1480 1480
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1040 1030 1010 1015 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 245 230 245 225 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 735 720 735 700 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1455 1460 1435 1430
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 960 940 935 935
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 335 370 320 320 350

Dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Astra i30 3 308 Megane
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1399 1353 1998 1199 1197
Moc maksymalna (KM/obr./min) 125/4000-5600 140/6000 120/6000 130/5500 130/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 245/2000 242/1500 210/4000 230/1750 205/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 205 210 195 201 198
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6 man. 6 man. 6
Napęd przedni przedni przedni przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 370-1210 395-1301 364-1263 420-1228 384-1247
Opony testowanego auta 225/45 R 17 225/45 R 17 215/45 R 18 225/40 R 18 225/40 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 48 50 51 52 47
Emisja CO2 (g/km) 117 124 119 107 124
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1450/620 1400/600 1300/600 1300/580 1650/665
Dł./szer./wys. (mm) 4370/1809/1485 4340/1795/1455 4470/1795/1465 4253/1804/1457 4359/1814/1438

Wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Astra i30 3 308 Megane
Wersja 1.4 Turbo Elite 1.4 T-GDI Premium 2.0 SkyACTIV-G SkyPASSION 1.2 PureTech Allure 1.2 Energy TCe 130 Bose
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/N S/4100 zł (pakiet) S/N S/N S/N
Reflektory przeciwmgielne S S S S S
Światła pełne LED/ksenonowe 5900 zł/N S/N S/N S/N 4000 zł/N
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa) S (dwustrefowa) S (dwustrefowa) S (dwustrefowa) S (dwustrefowa)
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/S S/S S/S S/S S/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterka S/S S/S S/S S/S S/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3 S (ekr. 7 cali, 6 głośników) S (ekr. 5 cali, 6 głośników) S (ekr. 7 cali, 6 głośników) S (ekr. 7 cali, 6 głośników) S (ekr. 7 cali, 6 głośników)
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł. S/S S/S S/S S/S S/S
Bluetooth/złącze USB S/S S/S S/S S/S S/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko 3100 zł (ekran 8 cali)/S 3300 zł (pakiet, ekran 8")/S 2100 zł/S 3000 zł/S S (lub 1000 zł ekran 8,7")/S
Kluczyk zbliżeniowy/podgrz. fotele/kierownica S/1500 zł za obie opcje S/S/S S/S/S 2000/700 zł/N S/1000 zł za obie opcje
Czujnik światła/deszczu S/S S/S S/S S/S S/S
Tempomat/aktywny tempomat S/N S/N S/2900 zł (pakiet) S/3000 zł (pakiet) S/2200 zł (pakiet)
Czujniki parkowania p/t/kamera cofania S/S/2900 zł (pakiet) S/S/S S/S/S S/S/2000 zł 2500 zł (pak.)/S/2500 zł (pak.)
System automatycznego hamowania S S S 3000 zł (pakiet) 2200 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola lusterek 2900 zł (pakiet) 4100 zł (pakiet) S 1500 zł (pakiet) 2500 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu S S 2900 zł (pakiet) N S
Automat parkujący/skaner znaków drogowych 2900 zł (pakiet)/S N/3300 zł (pakiet) N/S 1500 zł (pakiet)/N 2500 zł (pakiet)/S
Lakier met./felgi standardowe/w teście 2200 zł/16"/1400 zł (17") 2300 zł/17"/17" 2000 zł/18"/18" 2400 zł/16"/2200 zł (18") 2200 zł/17"/1500 zł (18")

Ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)

Astra i30 3 308 MÉgane
Cena podstawowa testowanej wersji 79 000 zł 93 200 zł 87 900 zł 80 600 zł 82 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 40,6 proc. 45,9 proc. 39,2 proc. 46,1 proc. 42,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 15 tys. km co 20 tys. km co 25 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 93 800 zł 100 600 zł 92 900 zł 95 000 zł 94 800 zł

Punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt Astra i30 3 308 Megane
Przestronność z przodu 40 32 32 32 31 30
Przestronność z tyłu 30 18 19 18 15 17
Pojemność bagażnika 25 12 14 12 15 13
Ładowność 15 11 10 10 10 10
Widoczność 20 16 17 16 16 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26 25 25 26
Ergonomia obsługi 20 14 16 14 12 10
Jakość wykończenia 20 17 17 17 17 17
Suma punktów 200 148 151 144 141 138
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Astra i30 3 308 Megane
Przyspieszenie 25 16 16 16 16 16
Elastyczność 25 15 18 10 15 13
Poziom hałasu 15 10 11 7 10 11
Skrzynia biegów 15 13 14 15 13 13
Zachowanie na drodze 30 28 26 28 26 26
Komfort jazdy 30 24 25 20 22 19
Układ kierowniczy 15 14 13 14 13 12
Średnica zawracania 5 3 4 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 36 32 32 30
Suma punktów 200 158 163 146 151 143
Koszty Maks. pkt Astra i30 3 308 Megane
Cena po doposażeniu 50 36 29 37 34 35
Utrata wartości 15 14 11 15 11 13
Zużycie paliwa 30 14 14 16 15 11
Wyposażenie – komfort 30 27 27 27 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 28 28 28 27 29
Ubezpieczenia 10 7 7 7 7 7
Gwarancja 15 8 14 10 8 8
Przeglądy 20 17 9 12 14 17
Suma punktów 200 151 139 152 143 147
Wynik końcowy 600 457 453 442 435 428
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4. 5.

Spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Unijni urzędnicy, zabierzcie się wreszcie do pożytecznej pracy! Zamiast debatować nad bezmyślnym obniżeniem mocy maksymalnej odkurzaczy, które w efekcie nie są w stanie wessać piasku z podłogi, opracujcie wreszcie miarodajną procedurę zużycia paliwa w samochodach. Bo ta obecna – jak widać na wykresie – jest kompletnie do niczego.

Foto: Auto Świat

Podsumowanie porównania

Opel wygrał. Brawa dla Mazdy i Hyundaia! Astrze udało się wygrać na punkty, choć Hyundai wcale nie jest od niej gorszy. Mazda zawstydziła orędowników downsizingu niskim spalaniem. Francuskie auta musiały dać za wygraną, ale i tak nie ma co narzekać – wciąż świetnie wyglądają. Za to wszystkie ceny są do wymiany. Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Czy z prezentowanej piątki kompaktów wybralibyście nowego Hyundaia i30?
Tak

25 %

Nie

75 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (180)

No photo
No photo ~frequentflyer Użytkownik anonimowy
~frequentflyer :
No photo ~frequentflyer Użytkownik anonimowy
a nie można by zmierzyć elastyczności 80-120 na najkorzystniejszym biegu dla danego silnika zamiast narzucać mierzenie na VI biegu, i ośmieszać mazdęy z czasem dwa razy dłuższym niż w i30? Dla mnie akurat jest to ważniejszy parametr niż 0-100 (gdzie żaden bieg nie jest narzucany) bo start spod świateł rzadko ma decydujące znaczenie, natomiast elastyczność na naszych wciąż głównie dwupasmowych szosach decyduje o tym czy wyprzedzę tego TIRa czy autobus teraz albo następna okazja będzie za 10 km.
5 mar 22:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Informator Użytkownik anonimowy
~Informator :
No photo ~Informator Użytkownik anonimowy
Witam!
1. Jak wyliczyliście utratę wartości dla samochodów, choćby w kontekście i30 samochodu wchodzącego do sprzedaży?
2. Jak wyliczyliście punkty dla "Przeglądy" gdzie Opel Astra ma 17 Hyundai i30 9?
Na podstawie bzdurnej nadziei, że można jeździć 30 tyś bez wymiany oleju?
Producenci mogą podać przegląd i co 50 tyś przy gwarancji 2 lata, po zakupie to Wasz samochód i Wasz problem.
3. Czy te 15 tyś to nie jest dla pierwszego roku, a potem kolejne mają limit do 20 tyś (tak było dla i30 I generacji) ?
Pytam bo dokładając te 4 punkty mamy już remis ...
4. generalnie wszystke ceny prezentowanych tu modeli to czysty kosmos
pamiętam ceny Astra od 1 do teraz
pamiętam ceny i30 - pierwsza komfort 1.6 ok 50 tyś , druga ok 70 obecna średnia wersja to ok 80 tyś - szok
to nie na nasze pensje, a na zasiłki w Niemczech ;)
pozdrawiam
3 mar 12:04 | ocena: 90%
Liczba głosów:89
90%
10%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~LS Użytkownik anonimowy
~LS :
No photo ~LS Użytkownik anonimowy
Wybór jest prosty jeśli mowimy o kupnie nowego samochodu w salonie na ok 4 lat (leasing, raty): i30 lub astra, względnie każdy z porównania. Ale jeśli mówimy o samochodzie prywatnym, który będziemy utrzymywać sami i płacić za naprawy i przeglądy, będziemy chcieli przejeździć nim więcej niż 4 lata a na koncu jeszcze coś za niego dostać, to zostaje Mazda 3 - jedyne auto z tego zestawienia, które na rynku wtórnym będzie poszukiwane. I nawet pomimo ryzyka problemów z rdzą - podobno już wyeliminowaną, ale ja bym nie był taki pewnien. Ale generalnie Mazda to najlepsze auto z tego zestawienia. Drugie to i30 - progres Hyundaia jest podzien podziwu...Swoją drogą nie dziwi nikogo, że AS robi testy tak, żeby nie zaszkodzić swoim pupilom? Brak Golfa w tym zestawieniu jest oczywisty...
5 mar 20:44 | ocena: 83%
Liczba głosów:60
83%
17%
| odpowiedzi: 8
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Misu Użytkownik anonimowy
~Misu
No photo ~Misu Użytkownik anonimowy
do ~Kuba:
No photo ~Kuba Użytkownik anonimowy
27 lut 10:15 użytkownik ~Kuba napisał
Comment removed due to violation of forum rules.
Jest nieprawda to co napisales.Tak sie sklada ze mam Mazde 3 z tym silnikiem i Astre z 1,4l turbo 150KM
Mazda jak ja pogonie bez problemu spali 15-18 l na 100km a Astra przy takim samym stylu jazdy trudno jest dobic do 11l . Jedynie co zrobilem na samym poczatku to nie bralem Astry z oponami 225/40 18 a 205/55 16. Nie dosc ze komfort znacznie lepszy to cicho i co najwazniejsze na trasie jak jade stabilnie okolo 100-105km/h bez problemu spali mniej niz 5l co w mazdzie jest niemozliwe. Nastepna sprawa to wyprzedzanie na autostradzie Mazda jest fatalna a Astra nawet na 6 biegu jak depne to ciagnie jak glupia. Astra jest za droga (to moje zdanie ) ale jak by podniesli ogolna jakosc wykonczenia i dali 3 lata gwarancji to nie ma lepszego auta tej klasy dzisiaj na rynku. 5 letnia gwarancje i30 mozna sobie w 'buty 'wlozyc. N.p amortyzatory sa obiete tylko dwu letnia gwarancja i sporo innych rzeczy ,po prostu robia ludzi w konia.
6 mar 01:16 | ocena: 73%
Liczba głosów:15
73%
27%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dia7 Użytkownik anonimowy
~Dia7
No photo ~Dia7 Użytkownik anonimowy
do ~Duszek :
No photo ~Duszek Użytkownik anonimowy
5 mar 21:35 użytkownik ~Duszek napisał
Trwała i bezawaryjna? A rdza? To, że mazda nie jest ocynkowana nikt nie mówi.

Kumpel kupił nową Mazdę 6. Piękne auto. I co z tego. Po 2 latach sprzedawał bo rdza się pokazała. Tyle w temacie.
Silnik może dociągnie, ale reszta nie.
Kolego moje Mazda 3 ma 11 lat i jak pokażesz mi na niej chociaż 1 pęcherz albo zardzewiałą podłogę lub progi to będziesz ktoś. Na mojej Mazdzie nie ma grama rdzy , bo po prostu była i jest konserwowana i to jest jedyny wydatek który ponoszę co 3-4 lata (500zł- konserwacja). Tyle w temacie. A tak swoją drogą myślisz że Hyundaie nie rdzewieją ? Albo Kia ? A jak tak myślisz to poczytaj sobie o bolączkach Hyundaia albo sprawdź podłogę w takim 7-mio latku. Ja sprawdzałem i nie zamieniłbym mojej Mazdy na takie auto bo rdzewieje podłoga na potęgę w Hyundaiu.
5 mar 21:56 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kolo Użytkownik anonimowy
~kolo :
No photo ~kolo Użytkownik anonimowy
Ludzie o czym wy piszecie ceny tych hyundaia są wyższe niż japońskiej konkurencji . kupno koreanca miało sens jak był dużo tańszy teraz wolę mazdę niż wspomnianą konkurencję za te same pieniądze a nawet drożej . W salonach hyundaia głowa boli i20 za prawie 50 tys podstawowa wersja . istna komedia
6 mar 09:42 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zawodowiec Użytkownik anonimowy
~zawodowiec :
No photo ~zawodowiec Użytkownik anonimowy
93 rys zł za Hyundaia i30 to zupełne nieporozumienie. Kiedys był to budzetowy samochód kompaktowy- i stał sie nagle drogim rarytasem- nie wartym tej kasy! Strzał w plecy zalicza i porozmawiamy za rok, jak sie okaże , ze ze wzgledu nacene- sprzedaje sie marnie!
1 mar 10:01 | ocena: 88%
Liczba głosów:106
88%
12%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~niewolnik Użytkownik anonimowy
~niewolnik :
No photo ~niewolnik Użytkownik anonimowy
Bardzo tanie samochody. Co to jest 100 tys. Na pewno zaraz go kupi Kowalski czy Nowak zarabiający 1200 zł. Przez cztery lata nie będzie jadł i pił, zamieszka pod śmietnikiem i już uskłada na te tanie autka. W sam raz dla Polaka.
5 mar 18:08 | ocena: 92%
Liczba głosów:74
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dziadunio Użytkownik anonimowy
~dziadunio
No photo ~dziadunio Użytkownik anonimowy
do ~olo:
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
5 mar 21:11 użytkownik ~olo napisał
Ceny raczej nie z PL - u nas taka wersja bez rabatów wychodzi ponad 80 tyś
Dokładnie 86000. Dostałem 23000 rabatu. W 2011 roku za Lagunę 2,0 w benzynie, dokładnie wtedy takiej samej wartości zapłaciłem 64000 czyli uzyskałem 22000 rabatu. Dlaczego wtedy Renault zrobiło taką akcję nie wiem. Auto też było zamawiane do produkcji, czekałem od września do listopada. W przypadku Forda jesienią była walka o pierwszeństwo z VW. Trzeba pamiętać, że Focus jest autem globalnym, takie samo sprzedaje się w Amerykach, Azji, Europie itd. Widocznie stać ich na takie krótkie akcje (by podnieść sprzedaż), o których chyba nie wszyscy wiedzą i kto się załapie ten jest do przodu. Teraz szukam coś większego (używam 3 samochodów jednocześnie) i np. w jednym z salonów na Talismana zaproponowano mi 23% rabatu (przy 150000 to kwota 34500 i jeszcze mam szansę ze względu na wykonywany zawód coś urwać.
5 mar 22:07 | ocena: 55%
Liczba głosów:11
55%
45%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~żaden z nich, Użytkownik anonimowy
~żaden z nich, :
No photo ~żaden z nich, Użytkownik anonimowy
w zeszłym roku kupowałem nowe auto wybierając pomiędzy Astra i30 308 i megane. priorytetem był komfort i przestrzeń i.. NIE WYBRAŁEM ŻADNEGO... poszedłem zobaczyć tipa a kupiłem 500L Trekking bo to jest praktyczny samochód a nie te testowane puszki do konserw. koszt zakupu 58.ooo , a utrata wartości po 6-8 latach na pewno nie będzie to więcej jak ponad 35.ooo wydane na astre nie mówiąc o ubezpieczeniach AC, a które mogę przeznaczyć na waczsy i paliwo.
1 mar 12:01 | ocena: 59%
Liczba głosów:54
59%
41%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej