Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Mazda 6 kontra Opel Insignia, Volkswagen Passat - diesle nadal w dobrej formie

4 wrz, 13:01

Patrząc na te trzy auta, od razu widać, że powinny spotkać się w porównaniu – modna Mazda, elegancki Opel i pragmatyczny Passat to typy, które obowiązkowo sprawdza nabywca limuzyny klasy średniej. Japońskie auto przeszło lifting i ostrzy pazury na rywali

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Mazda po modernizacji najlepiej wyciszonym autem w porównaniu!
  • Japońskie auto już nie jest najlżejsze - pałeczkę przejmuje Volkswagen
  • Ople zahamował jak supersamochód - przecieraliśmy oczy ze zdumienia

Mazda to marka z Hiroszimy, która przez długi czas oferowała samochody z solidną techniką, ale dość nudno opakowaną. Na szczęście to już jednak historia – pierwsza generacja „6-ki” zerwała z dawną nudą. Jej trzecia odsłona jest na rynku od 2013 r.Najnowsza wizja piękności klasy średniej to już drugi lifting.

Z dieslem pod maską staje do walki z niemieckimi konkurentami: Oplem Insignią i VW Passatem. Z zewnątrz zmieniono zderzaki, reflektory oraz końcówki wydechu. Za to we wnętrzu zadziało się więcej. Zastosowano szlachetniejsze materiały, przeprojektowano konsolę środkową i wstawiono 8-calowy ekran – czuć powiew luksusu.

Nawigacja, reflektory LED i dwustrefowa klimatyzacja należą teraz do wyposażenia seryjnego każdej „szóstki”. Szczególnie poprawiła się jakość detali. Bez zmian za to ilość miejsca. Niezależnie, czy siedzi się z przodu, czy z tyłu, jest go sporo, chociaż nie tak dużo, jak w Passacie. Do tego bagażnik mieści 480 l i dzięki dzielonej i składanej kanapie można go wygodnie powiększyć. Czego chcieć więcej?

Mazda okazała się najlepiej wyciszonym autem w tym porównaniu!

Może większego zakresu regulacji przednich foteli, na których zawsze siedzi się trochę za wysoko. Winne temu są silniki elektryczne, które zabierają sporo miejsca pod siedzeniem, bo w przypadku foteli z ręczną regulacją nie ma takich problemów. Ale w żadnym wypadku nie możemy liczyć na siedzisko z regulowaną długością (wysuwany element pod uda).

Rozczarowuje też jakość wykładziny w bagażniku. Jest niestarannie wykrojona i marnie umocowana – uderzające, szczególnie w porównaniu z bardzo starannym wykończeniem wnętrza.Insignia potrafi to lepiej. Nawet przy drugim spojrzeniu trudno się do czegoś przyczepić.

Dzięki długości 4,9 m oferuje w kabinie we wszystkich kierunkach odrobinę więcej przestrzeni, niemniej pozycja na tylnej kanapie nie jest zbyt wygodna. Poza tym jako jedyne auto w porównaniu ma dużą tylną klapę, którą polubi się najpóźniej podczas pierwszej wizyty w markecie budowlanym. Bagażnik ma 490-1450 l pojemności, a oparcie jest składane i dzielone.

Passat jest bardzo przestronny i ma ogromny bagażnik

Opel, niestety, trochę przyoszczędził na fotelach. Co prawda, dostały certyfikat AGR i oferują wysoki komfort, jednak nie mają tak grubych i mięsiście obitych oparć, jak w poprzedniku.

Fotele Volkswagena też są certyfikowane przez AGR, ale naszym zdaniem siedzi się na nich wygodniej. Do tego mamy w Passacie najwięcej miejsca w obu rzędach – kabina jest świetnie dostosowana do dalekich podróży. VW oferuje najprzestronniejsze wnętrze w najkrótszym nadwoziu

(4,77 m) – na tym polega mądra ekonomia przestrzeni. Nic dziwnego, że Passat ze swoimi 586 litrami ma też największy bagażnik. Fantastyczne właściwości na co dzień zapewniają silniki. W Maździe 6 wszystkie dostępne jednostki spełniają najostrzejszą normę emisji spalin Euro 6d-Temp, która zacznie obowiązywać we wrześniu przyszłego roku, ale już teraz daje poczucie spokoju na przyszłość.

Dzięki dwustopniowej turbosprężarce i zmiennej geometrii łopatek większej z turbin 2,2-litrowy silnik osiąga teraz moc 184 koni, o 9 więcej niż do tej pory. Moment obrotowy wzrósł o 25 Nm – do 445 Nm. Silnik cud-miód, nawet po rozruchu na zimno pracuje tak miękko, że można by pomyśleć, że to benzyniak!

Opel hamuje lepiej niż niejedno auto sportowe. Hamulce Insignii to rewelacja!

Zapewnia znakomitą elastyczność i nigdy nie traci z oczu mocniejszego o 6 KM Passata, którego TDI bardziej szorstko pracuje. Insignia osiąga moc 170 koni i przez to nieco gorzej niż konkurenci radzi sobie ze sprintem, ale i tak ładnie ciągnie z dołu i spełnia Euro 6d-Temp.

Właściciele Opla będą musieli też pogodzić się z nieco warkotliwym silnikiem, podobnie jak z najwyższym w teście spalaniem – Insignia zużyła na pętli pomiarowej średnio 6,2 l/100 km. Mazda potrzebowała 6,1 l, a Volkswagenowi wystarczyło 5,8 l/100 km. Także regulowane zawieszenie Passata świetnie działa. Zawsze znajduje właściwy poziom twardości, reguluje z wyczuciem i dokładnie. Potrafi być bardzo miękkie, ale od prędkości 100 km/h się utwardza i dzięki temu auto dobrze trzyma się drogi.

Mazda z założenia ma twardsze nastawy. Przy niskich prędkościach potyka się o dziury, ale przy większym obciążeniu pracuje bardziej zobowiązująco i przewidywalnie. Niespodzianką jest Opel. Choć do testu stawił się z ogromnymi, 20-calowymi felgami, pod względem komfortu osiąga poziom VW. Stabilnie spoczywa na sprężynach, okazuje się dobrze wyczuwalny i dokładny w prowadzeniu.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

VW OPEL Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,4 s 3,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 9,0 s 8,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 13,2/20,4 s 14,7/22,4 s 13,3/20,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1607/503 kg 1642/543 kg 1642/540 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 12,2/12,3 m 12,0/12,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,7 m 32,7 m 36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 32,8 m 37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 61 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 65 dB (A) 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 70 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe 5,8 l/100 km 6,2 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 1130 km 1000 km 1020 km

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - pomiary kabin (oceniane)

VW Passat Opel Insignia Grand Sport Mazda 6
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1190 1140
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1530 1515 1500
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1030 990
Zakres regulacji fotela (mm) 245 240 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 805 795 770
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1490 1485
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 935 925 910
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 335 345

*zmierzone po odsunięcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Passat Insignia 6
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/pasek common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1956 2191
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3500 170/3750 184/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750 445/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 235 226 227
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa, 7-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 586 490-1450 480
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 62 62
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Michelin Pilot Sport 4S Bridgestone Turanza T005 A
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 245/35 R 20 245/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)/spełniana norma emisji spalin 108/Euro 6c 144/Euro 6d-Temp 124/Euro 6d-Temp
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2000/750 1950/750 1600/730

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Passat Insignia 6
Wersja wyjściowa 2.0 TDI 190 KM SCR DSG Highline Grand Sport 2.0 Diesel 170 KM Elite Skyactiv-D 184 KM SkyPassion
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy S/S/S/N S/S/S/N S/S/S/N
Reflektory ksenonowe/LED/matrycowe LED N/3700/3690 zł (pakiet) N/N/S N/N/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa/3-strefowa N/S S/N S/N
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane S/S S/2500 zł (pakiet) S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S S
System multimedialny/nawigacja S/3690 zł (pakiet) S/S S/S
Bluetooth/złącze USB/radio DAB S/S/1000 zł S/S/900 zł S/S/S
Dostęp bezkluczykowy (kluczyk zbliżeniowy) 3690 zł (pakiet) 700 zł S
Monitor zmęczenia/wyświetlacz head-up/wirtualne zegary S/2340/2130 zł N/4000 zł za obie opcje S/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/3000 zł S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/S S/S
Kamera cofania/system automatycznego parkowania 3610 (360 stopni)/1050 zł 5500 zł (pakiet, 360 st., za obie opcje) S (360 stopni)/N
Podgrzewane fotele przednie/tylne/kierownica S/1240/650 zł 8000 zł (pakiet)/700 zł S/S/S
Skórzana tapicerka/elektryczna regulacja foteli 1440/5780 zł (pakiet) 8000 zł (pakiet)/2500 zł (pakiet) S/S
Adaptacyjne zawieszenie/wentylowane siedzenia 3200/5780 zł (pakiet) 4500/2500 zł (pakiet) N/S
System unikania kolizji/asystent pasa ruchu (aktywny) S/4990 zł (pakiet) S/S S/S
Czujnik martwego pola/skaner znaków drogowych 4990 zł (pakiet)/3690 zł (pakiet) 5500 zł (pakiet, za obie opcje)  S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2650/3990 zł (18-calowe) 2500/3000 zł (20-calowe) 2600 zł/S (19-calowe)

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane)

Passat Insignia 6
Cena wyjściowa 132 890 zł 134 400 zł 165 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 49,8 proc. 45,1 proc. 46,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 164 800 zł 162 700 zł 165 900 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. VW OPEL Mazda
Przestronność z przodu 40 35 35 33
Przestronność z tyłu 30 25 24 23
Pojemność bagażnika 25 22 18 18
Ładowność 15 11 12 12
Widoczność 20 18 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27 25
Ergonomia obsługi 20 16 16 15
Jakość wykończenia 20 18 17 17
Suma punktów 200 173 165 160
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW OPEL Mazda
Przyspieszenie 25 15 14 15
Poziom hałasu 15 13 11 14
Skrzynia biegów 15 14 12 13
Zachowanie na drodze 30 28 27 28
Komfort jazdy 30 26 24 22
Układ kierowniczy 15 14 13 13
Średnica zawracania 5 4 3 3
Skuteczność hamulców 40 32 40 25
Suma punktów 175 146 144 133
Koszty Maks. pkt. VW OPEL Mazda
Cena po doposażeniu 50 39 39 39
Utrata wartości 15 10 13 12
Zużycie paliwa 30 28 27 27
Wyposażenie – komfort 40 34 33 32
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 23 24
Ubezpieczenia 10 8 8 8
Gwarancja 15 8 8 10
Przeglądy 10 9 9 6
Suma punktów 200 160 160 158
Wynik końcowy 575 479 469 451
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Foto: Auto Świat

Opel wypada najuczciwiej: różnica między katalogowym zużyciem paliwa podawanym przez tę markę a spalaniem testowym jest zdecydowanie najmniejsza. Wszystkie auta jak na swoją bardzo dobrą dynamikę niewiele palą, ale Passat pali jednak najmniej z nich.

Mazda 6 2.2 Skyactiv-D, Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI, VW Passat 2.0 TDI - podsumowanie

Jedno jest pewne: decydując się na którekolwiek z tych aut, nie popełnicie błędu. Ale wśród dobrych jest też miejsce na najlepszych. I takim liderem okazał się tym razem Passat. Najmniejszy na zewnątrz, największy wewnątrz i w bagażniku, najwygodniejszy, najoszczędniejszy.

W tym towarzystwie nie znalazł pogromcy. Insignia zaimponowała superhamulcami. Mazda zadziwiła wyciszeniem kabiny i aksamitną pracą potężnego turbodiesla. Różnica w punktach pokazuje, że miejsce dla prymusa jest jedno i VW zasłużenie wygrywa.

Natomiast zawiedzie się ten, kto sądzi, że niemieckie auta z dwulitrowymi silnikami będą tańsze ze względu na znacznie niższą akcyzę. Nic z tego - po wyrównaniu poziomu wyposażenia ceny naszych trzech konkurentów okazały się niemal identyczne!

A jakie jest Wasze zdanie? Kupilibyście auto, które kosztuje 160 tys. zł i nie jest autem klasy premium, tylko popularnym sedanem/liftbackiem klasy średniej?

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".
Czy te samochody są za drogie?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej