• Opel wspólnie z PSA udowadnia, że diesle ciągle mają się całkiem nieźle
  • Niemal wszystkie wersje w gamie X Opla spełniają normę Euro 6d-TEMP
  • Na przełomie 2019 i 2020 roku w gamie Opla ma pojawić się hybryda PHEV

Crossland X, Mokka X i Grandland X to modele sportowo-użytkowe Opla, czyli SUV-y. Producent z niemieckiego Rüsselsheim odświeżył paletę silników i skrzyń biegów stosowanych w tych autach, dzięki czemu nie tylko spełniają one normy obowiązujące od września 2018 r., lecz także są w technicznej awangardzie, bo większość wersji dostosowano już do rygorystycznych przepisów, które będą obowiązywały od września 2019 r.

Przypomnijmy: od września 2018 roku we wszystkich nowych pojazdach ma obowiązywać cykl pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin WLTP. Teoretycznie to jedynie nowe pomiary, tyle że oznaczają, że część aut… przestała spełniać normy (w stosunku do benzyniaków są dodatkowo nieco obostrzone)! To nie koniec zmian – do września 2019 r. firmy muszą zaliczyć tzw. test RDE, czyli sprawdzian emisji spalin w warunkach drogowych, co pozwoli uzyskać certyfikat Euro 6d-TEMP. Ta norma ustala margines błędu, o jaki samochody mogą przekraczać limit emisji NOx w rzeczywistych warunkach jazdy, na 2,1 – od 2020 r. zacznie obowiązywać 1 (z odchyłką 0,5).

Jakie zmiany zaszły w palecie SUV-ów Opla?

Crossland X: diesel 1.5 BlueHDi zastąpi
1.6 CDTI. Tu będzie miał
102 KM. Foto: Auto Świat
Crossland X: diesel 1.5 BlueHDi zastąpi 1.6 CDTI. Tu będzie miał 102 KM.

Najmniejszy Crossland X w wersji 1.2 PureTech 110 zyskał 6-biegową przekładnię manualną (dotychczasowa skrzynia miała 5 biegów). Z kolei diesle 1.6 zastąpi silnik 1.5 BlueHDi, rozwijający 102 KM (łączony z 6-biegowym „manualem”). W lekkim aucie jednostka sprawdza się bardzo przyzwoicie – w czasie krótkiej testowej jazdy miejskiej spalanie wynosiło około 6 l/100 km.

Mokka X: rolę bazowej jednostki
będzie pełnić nie wolnossące 1.6, lecz 1.4 turbo. Foto: Auto Świat
Mokka X: rolę bazowej jednostki będzie pełnić nie wolnossące 1.6, lecz 1.4 turbo.

W ofercie Mokki X pojawił się nowy motor podstawowy – miejsce wolnossącego benzyniaka 1.6 (115 KM) zajął doładowany wariant 1.4 o mocy 120 KM - uzupełnia on odmianę 140-konną.

Grandland X: diesel 2.0
i 8-biegowy „automat”. Ten silnik
nie będzie dostępny z
"manualem", ale… nie ma czego żałować! Foto: Auto Świat
Grandland X: diesel 2.0 i 8-biegowy „automat”. Ten silnik nie będzie dostępny z "manualem", ale… nie ma czego żałować!

W modelu Grandland X nowości jest więcej – obok diesli 1.5 i 2.0 pojawiła się 8-biegowa automatyczna przekładnia (opcja w 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi, standard w 2.0 BlueHDi). Trzeba przyznać, że samochód w „topowej” wersji (2.0/8AT) prowadzi się naprawdę przyjemnie – jest cichy i dynamiczny. Ale 1.5 BlueHDi również ma akceptowalną dynamikę i jest niewiele głośniejszy.

Jak to się udało?

Oczyszczenie spalin w dieslu zapewnia zamontowany obok silnika moduł składający się z: pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtra cząstek stałych (DPF). Benzyniaki 1.2 korzystają z filtrów cząstek stałych (GPF).

Dane techniczne nowych wersji silnikowych i napędowych:

Dane producenta Crossland X 1.2 PT Crossland X 1.5 BlueHDi Mokka X 1.4 Turbo Grandland X 1.2 PT Grandland X 1.5 BlueHDi Grandland X 2.0 BlueHDi
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.diesel/R4/16 t.benz./R4/16 t.benz./R3/12 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1499 1364 1199 1499 1997
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5500 102/3750 120/4800-6000 130/5500 130/3750 177/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 205/1500 250/1750 175/2000-2250 230/1750 300/1750 400/2000
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6 aut. 8 man. 6 (aut. 8) aut. 8
Napęd na koła przednie przednie przednie przednie przednie przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 11,7 10,9 10,4 11,3 (12,3) 9,1
Prędkość maksymalna (km/h) 187 178 185 196 195 (192) 214
Spalanie (miasto/trasa/śr.; l/100 km) 5,4/4,3/4,7 4,7/3,5/4,0 8,0/5,5/6,4* 6,0/4,8/5,2 4,7/3,8/4,1 (4,4/3,9/4,1) 5,3/4,5/4,8
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) 107 105 148 119 108 126
Masa własna/ładowność (kg) 1245/525 1289/531 1394/434 bd./bd. 1435/565 1575/515
Długość/szer./wys./rozstaw osi (mm) 4212/1825/1605/2604 4275/1781/1658/2555 4477/1856/1609/2675
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) 410-520-1255/45 356-1372/52 514-1652/53
Cena od (zł) 73 800 78 500 77 300 104 900 110 400 132 300
*wartości zmierzone w cyklu WLTC i przekonwertowane w celach porównawczych do NEDC

Naszym zdaniem

Crossovery Opla dobrze wpisują się w oczekiwania nabywców: modnie wyglądają i są oszczędne, a dzięki zmianom w napędzie podążają za normami. A że – poza Mokką X – nie mają wersji 4x4? Niewielu to przeszkadza.