- Opel wspólnie z PSA udowadnia, że diesle ciągle mają się całkiem nieźle
- Niemal wszystkie wersje w gamie X Opla spełniają normę Euro 6d-TEMP
- Na przełomie 2019 i 2020 roku w gamie Opla ma pojawić się hybryda PHEV
Crossland X, Mokka X i Grandland X to modele sportowo-użytkowe Opla, czyli SUV-y. Producent z niemieckiego Rüsselsheim odświeżył paletę silników i skrzyń biegów stosowanych w tych autach, dzięki czemu nie tylko spełniają one normy obowiązujące od września 2018 r., lecz także są w technicznej awangardzie, bo większość wersji dostosowano już do rygorystycznych przepisów, które będą obowiązywały od września 2019 r.
Przypomnijmy: od września 2018 roku we wszystkich nowych pojazdach ma obowiązywać cykl pomiaru zużycia paliwa i emisji spalin WLTP. Teoretycznie to jedynie nowe pomiary, tyle że oznaczają, że część aut… przestała spełniać normy (w stosunku do benzyniaków są dodatkowo nieco obostrzone)! To nie koniec zmian – do września 2019 r. firmy muszą zaliczyć tzw. test RDE, czyli sprawdzian emisji spalin w warunkach drogowych, co pozwoli uzyskać certyfikat Euro 6d-TEMP. Ta norma ustala margines błędu, o jaki samochody mogą przekraczać limit emisji NOx w rzeczywistych warunkach jazdy, na 2,1 – od 2020 r. zacznie obowiązywać 1 (z odchyłką 0,5).
Jakie zmiany zaszły w palecie SUV-ów Opla?
Najmniejszy Crossland X w wersji 1.2 PureTech 110 zyskał 6-biegową przekładnię manualną (dotychczasowa skrzynia miała 5 biegów). Z kolei diesle 1.6 zastąpi silnik 1.5 BlueHDi, rozwijający 102 KM (łączony z 6-biegowym „manualem”). W lekkim aucie jednostka sprawdza się bardzo przyzwoicie – w czasie krótkiej testowej jazdy miejskiej spalanie wynosiło około 6 l/100 km.
W ofercie Mokki X pojawił się nowy motor podstawowy – miejsce wolnossącego benzyniaka 1.6 (115 KM) zajął doładowany wariant 1.4 o mocy 120 KM - uzupełnia on odmianę 140-konną.
W modelu Grandland X nowości jest więcej – obok diesli 1.5 i 2.0 pojawiła się 8-biegowa automatyczna przekładnia (opcja w 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi, standard w 2.0 BlueHDi). Trzeba przyznać, że samochód w „topowej” wersji (2.0/8AT) prowadzi się naprawdę przyjemnie – jest cichy i dynamiczny. Ale 1.5 BlueHDi również ma akceptowalną dynamikę i jest niewiele głośniejszy.
Jak to się udało?
Oczyszczenie spalin w dieslu zapewnia zamontowany obok silnika moduł składający się z: pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtra cząstek stałych (DPF). Benzyniaki 1.2 korzystają z filtrów cząstek stałych (GPF).
Dane techniczne nowych wersji silnikowych i napędowych:
Dane producenta | Crossland X 1.2 PT | Crossland X 1.5 BlueHDi | Mokka X 1.4 Turbo | Grandland X 1.2 PT | Grandland X 1.5 BlueHDi | Grandland X 2.0 BlueHDi |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.diesel/R4/16 | t.benz./R4/16 | t.benz./R3/12 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 | 1499 | 1364 | 1199 | 1499 | 1997 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/5500 | 102/3750 | 120/4800-6000 | 130/5500 | 130/3750 | 177/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 205/1500 | 250/1750 | 175/2000-2250 | 230/1750 | 300/1750 | 400/2000 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | man. 6 | aut. 8 | man. 6 (aut. 8) | aut. 8 |
Napęd na koła | przednie | przednie | przednie | przednie | przednie | przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 11,7 | 10,9 | 10,4 | 11,3 (12,3) | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 178 | 185 | 196 | 195 (192) | 214 |
Spalanie (miasto/trasa/śr.; l/100 km) | 5,4/4,3/4,7 | 4,7/3,5/4,0 | 8,0/5,5/6,4* | 6,0/4,8/5,2 | 4,7/3,8/4,1 (4,4/3,9/4,1) | 5,3/4,5/4,8 |
Emisja CO2 (cykl mieszany; g/km) | 107 | 105 | 148 | 119 | 108 | 126 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1245/525 | 1289/531 | 1394/434 | bd./bd. | 1435/565 | 1575/515 |
Długość/szer./wys./rozstaw osi (mm) | 4212/1825/1605/2604 | 4275/1781/1658/2555 | 4477/1856/1609/2675 | |||
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 410-520-1255/45 | 356-1372/52 | 514-1652/53 | |||
Cena od (zł) | 73 800 | 78 500 | 77 300 | 104 900 | 110 400 | 132 300 |
*wartości zmierzone w cyklu WLTC i przekonwertowane w celach porównawczych do NEDC |
Naszym zdaniem
Crossovery Opla dobrze wpisują się w oczekiwania nabywców: modnie wyglądają i są oszczędne, a dzięki zmianom w napędzie podążają za normami. A że – poza Mokką X – nie mają wersji 4x4? Niewielu to przeszkadza.