Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Przegląd po zakupie - układ hamulcowy

Znaczenia sprawności tego układu nie trzeba dowodzić. Hałasy podczas hamowania to już ostatni dzwonek, żeby sprawdzić stopień zużycia.

Co robić: w przypadku hamulców tarczowych najczęściej wystarczy zdjęcie koła i ocena tarczy oraz klocków – grubości, równomierności zużycia (nieprawidłowość może zdradzać uszkodzenie zacisku lub elementów prowadzących zacisk). Pomoże w tym specjalna suwmiarka (zwykła zmierzy grubość z rantem) lub mikrometr. W hamulcach bębnowych trzeba zdjąć bęben i wszystko oczyścić, oczywiście, ocenić też przy tym stopień zużycia. Zwróćcie uwagę na ewentualne wycieki oraz stan przewodów – być może kwalifikują się już do wymiany. Płyn można sprawdzić próbnikiem. Wymiana płynu jest zalecana co dwa lata – sam płyn kosztuje od kilkunastu złotych za litr, ale wymiana wymaga trochę pracy. Tarcze do hamulca zasadniczego i bębny jako „ręczny” – to popularne rozwiązanie.

Poziom trudności: 4/5. Zestaw narzędzi, suwmiarka.

Zaplanuj wydatki na serwis auta (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego