Nowy Ford Ka został opracowany w ramach umowy o współpracy z koncernem Fiat i jest produkowany w zakładach w Tychach – Ford Ka zjeżdża z tej samej linii produkcyjnej co Fiat 500.
Przed nowym Fordem Ka stoi bardzo poważne wyzwanie, gdyż musi godnie zastąpić model pierwszej generacji, który w chwili swojej premiery w 1996 roku wprowadził do segmentu samochodów miejskich nowe standardy stylu.
Ka został zaprezentowany po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1996 roku. Już wtedy został entuzjastycznie przyjęty ze względu na pełną oryginalną linię nadwozia w stylu New Edge. Te pochlebne opinie bardzo szybko znalazły odbicie z wynikach sprzedaży w całej Europie. Do chwili obecnej wyprodukowano ponad 1 460 000 sztuk tego modelu.
Nowy Ford zachowuje wszystkie te atuty, które decydowały o popularności pierwszej generacji: przede wszystkim niewielkie gabaryty zewnętrzne, efektowną linię, dobre własności jezdne oraz indywidualne "oblicze". Wszystko to trafia do użytkownika w nowej, odświeżonej formie...
Mieliśmy okazję przejechania kilkuset kilometrów nowym modelem. Oto nasze wrażenia.
"Zawadiacki" charakter" - czyli wygląd zewnętrzny
Najnowszy Ford wyróżnia się stylowym wyglądem, który łączy preferowaną ostatnio przez projektantów Forda szkołę stylistyczną z elementami podkreślającymi młodzieńczy, nieco „zawadiacki” charakter, dzięki któremu pierwsza wersja Ka zyskała tak wielu zwolenników.
Zaprojektowany z myślą przede wszystkim o młodym pokoleniu, dla którego wybór samochodu jest często swojego rodzaju manifestem, nowy Ka ma takie same niewielkie wymiary zewnętrzne jak jego poprzednik. Odróżnia się od niego jednak nieco inną, bardziej „muskularną” i pełną ekspresji linią.
Patrząc na stylistykę zaczerpniętą z poprzedniego modelu od razu można rozpoznać samochód. Jednocześnie, zaproponowana przez projektantów linia nadwozia sprawia, że mały Ford stał się pełnoprawnym członkiem rodziny modeli Forda czerpiących z bogactwa szkoły stylistycznej Kinetic Design.
Z przodu wizerunek nowego Forda Ka kształtuje przede wszystkim duża dolna krata wlotu powietrza o kształcie odwróconego trapezu. Duże reflektory o wydłużonych i wyciągniętych ku tyłowi krawędziach są niczym pełne ekspresji oczy. Z kolei duży znaczek owalny Forda został umieszczony tak, że wygląda jak okrągły „czubek nosa”.
Razem wszystkie te elementy sprawiają, że nowy Ford Ka ma atrakcyjną, przyjemną i przyjazną „twarz”, która wydaje się uśmiechem witać osoby podchodzące do samochodu.
Podobne zabiegi stylistyczne zastosowano w tylnej części karoserii. Duże tylne światła o wyrazistych konturach, także przypominają szeroko otwarte „oczy”, uchwyt drzwi tyłu nadwozia kojarzy się z „czubkiem nosa”, zaś zderzak, w środku którego wkomponowano element o kształcie trapezu, przypomina „usta”.
W nadwoziu zaobserwować można wiele elementów z repertuaru Kinetic Design, które znane są już z zaprezentowanych niedawno modeli Forda nowej generacji, takich jak Ford Mondeo, Ford Kuga i Ford Fiesta.
Są to m. in. wyraźnie zaznaczone, uwypuklone krawędzie nadkoli, szerokie profile progów oraz wyraźnie widoczne przetłoczenie boków nadwozia tuż pod dolną krawędzią bocznych szyb. Jego powtórzeniem jest biegnące nieco niżej drugie wzdłużne przetłoczenie w kształcie oszczepu, które obejmuje klamki drzwi i, biegnąc ku górze, kończy się na krawędzi tylnych świateł.
Kolejnym elementem jest charakterystyczny kształt szyb tworzących swego rodzaju „przezroczystą kopułę” wieńczący bryłę nadwozia. Jednak w tym przypadku jej kształt jest nieco inny, gdyż projektanci chcieli zawrzeć w nim typową dla poprzedniej generacji Forda Ka linię bocznych szyb z równie charakterystycznym łukiem, w który układają się szyby przy tylnych słupkach.
Reasumując: patrząc na samochód: to Ka, ale zdecydowanie nowy Ka!
Nabywca ma do wyboru szereg odcieni zarówno lakierów zwykłych jak i metalizowanych, które są oferowane wyłącznie w Fordzie Ka, i które opracowano z myślą o potencjalnych odbiorcach, przywiązujących sporą wagę do aktualnie panujących trendów w modzie. Paletę kolorów opracowano w oparciu o kilka intensywnych odcieni pastelowych. Gamę kolorów uzupełniają dwa lakiery perłowe: jaskrawobiały „Piste” i oraz soczysty odcień magenta noszący nazwę „Blush”.
Samochód ma 3620 mm długości, 1658 mm szerokości (bez lusterek) oraz 1505 wysokości. Rozstaw osi wynosi 2300 mm.
Stylowe wzornictwo wnętrza
Każdy z trzech oferowanych pakietów służących do nadania osobistego charakteru samochodu (Digital Art, Grand Prix i Tattoo) obejmuje własny niepowtarzalny design nadwozia, harmonizujący ze specjalnie dobranymi wykończeniami we wnętrzu, obejmującymi odpowiednie wzory i kombinacje kolorystyczne pokryć tapicerskich, odpowiadające im tonacje kolorystyczne różnych powierzchni we wnętrzu oraz nawiązujące do nich detale wykończenia kierownicy, uchwytu dźwigni zmiany biegów oraz dywaników podłogowych.
We wnętrzu najnowszego Forda Ka dominuje stylowe wzornictwo, wyraźnie podkreślające dynamikę samochodu. Projektanci z rozmysłem wybrali ostre kontrasty i pełną ekspresji kolorystykę. Nie brakuje pomysłowych detali i elementów, dostosowanych i dopasowanych do samochodu tej wielkości.
Projektanci zdecydowali się na ostrzejsze kontrasty i bardziej ekspresyjną kolorystykę aby trafić w nieco odważniejsze gusta typowych nabywców Forda Ka.
Nowy Ford Ka dysponuje wnętrzem na tyle obszernym, że wygodnie mogą nim podróżować cztery dorosłe osoby wraz z bagażem. Wysoka pozycja za kierownicą, starannie, ergonomicznie rozplanowane wskaźniki i przełączniki oraz dobra widoczność sprawiają, że prowadzenie auta może zadowolić każdego, bez względu na wiek.
Górna, sekcja tablicy rozdzielczej została uformowana w kształt przypominający zagięty łuk. Łączy się ona płynnie z centralną konsolą, która również otrzymała wyraziste ozdobniki i została opatrzona charakterystycznym logo.
We wnętrzu pojawia się szereg trapezoidalnych kształtów będących swego rodzaju powtarzającym się motywem wzorniczym. Są one widoczne między innymi na centralnej konsoli, na kierownicy oraz we wzorach na tekstylnych obiciach foteli i wewnętrznej wykładzinie tapicerskiej drzwi.
Najbardziej uderzającym elementem wykończenia wnętrza jest niewątpliwie połyskliwe wykończenie obramowań centralnej konsoli oraz wewnętrznych uchwytów drzwi w kolorze białym. Takie wykończenie mocno kontrastuje z otaczającymi je wykończeniami tapicerskimi i na swój sposób nawiązuje do nowoczesnych materiałów używanych dziś w wielu popularnych artykułach konsumpcyjnych.
W wersji Titanium ten rodzaj wykończenia rozszerzono na obudowę zespołu wskaźników i ramiona kierownicy, przy czym tak wykończone powierzchnie mają elegancki perłowy biały kolor.
Ta dbałość o szczegóły jest widoczna także w jakości i fakturze materiałów wykończeniowych w całym wnętrzu. Główna górna sekcja tablicy rozdzielczej jest wykonana z tworzywa, które w dotyku przypomina szlachetne tkaniny z włókien naturalnych, jak chociażby len.
Obrotowe dysze nawiewu kształtem przypominają z kolei górną część wyciskacza do soków, zaś w celu regulacji kierunku nawiewu użytkownik musi je uchwycić w sposób przypominający trzymanie kul do gry w kręgle...
Nie zapomniano także o funkcjonalnych schowkach, w których wygodnie można umieścić najpotrzebniejsze akcesoria i drobiazgi, począwszy od iPoda i telefonu komórkowego, aż po monety i okulary słoneczne.
Uzupełnieniem trzech wspomnianych na początku pakietów, jest gama atrakcyjnie zaprojektowanych dodatków oferowanych pojedynczo, od obramowań kratki wlotu powietrza w jaskrawych kolorach, po luksusowe fotele pokryte skórą. Tym samym nabywca małego Forda ma dużą swobodę i mnóstwo przyjemności w kształtowaniu ostatecznego wyglądu swojego samochodu, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz.
Nabywcy mają do wyboru dwie wersje systemów audio, z których każdy obejmuje radioodtwarzacz płyt kompaktowych z możliwością odtwarzania plików MP3, 6 głośników oraz gniazdo AUX pozwalające na podłączenie dodatkowego zewnętrznego odtwarzacza. Rozbudowany system audio, dostępny w wersji Titanium, to przede wszystkim głośniki wyższej klasy i zestaw słuchawkowy oraz subwoofer o mocy 100 W oraz wzmacniacz 4 x 30 W.
Osoby w samochodzie mogą przez wiele godzin słuchać ulubionej muzyki, gdyż gniazdo USB umieszczone u podstawy centralnej konsoli daje możliwość podłączenia zewnętrznych odtwarzaczy MP3, iPodów, telefonów komórkowych lub czytników przenośnych kart pamięci typu flash.
Dla wygody i większego bezpieczeństwa użytkowników wprowadzono funkcję opóźniacza wygaszania reflektorów i świateł bocznych po wyłączeniu silnika i zamknięciu samochodu
Z punktu widzenia użytkownika ważna jest to, że nawet wysoki kierowca może zająć wygodna pozycję, a dostęp do przełączników jest optymalny!
Kierowca siedzi dość wysoko za kierownicą, co zapewnia mu dobrą widoczność. Wszystkie najważniejsze dźwignie i przyciski, jak np. dźwignia zmiany biegów, są rozmieszczone w sposób ergonomiczny, blisko kierownicy. Przełączniki znalazły miejsce na centralnej konsoli, przy czym najwyżej na konsoli umieszczony jest radioodbiornik i odtwarzacz płyt CD.
Sama kierownica ma możliwość regulacji, zaś elektryczne wspomaganie kierownicy EPAS (Electric Power Assisted Steering) należy do wyposażenia seryjnego.
Zestaw wskaźników tworzą przede wszystkim cztery główne zegary z jasnymi, bardzo czytelnymi oznaczeniami oraz komputer pokładowy umieszczony centralnie wewnątrz zespołu wskaźników.
Podgrzewane przednie fotele i podgrzewana przednia szyba są dostępne na życzenie jako opcje.
Bagażnik ma pojemność 224 litry. Przestrzeń tę można zwiększyć do ponad 700 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.
Wersje wyposażenia
Nowy Ford Ka jest oferowany w dwóch wersjach wyposażeniowych: Ambiente i Titanium. Jako uzupełnienie obu podstawowych wersji, Ford proponuje szereg starannie skompletowanych pakietów.
Wersja Ambiente to atrakcyjna propozycja dla klientów poszukujących modnego, bardzo dobrze wyposażonego i niedrogiego małego samochodu, który jest przy tym bezpieczny i bardzo komfortowy. Najważniejsze elementy wyposażenia standardowego tej wersji to m. in.: elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS), kierownica z regulacją wysokości, układ ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, zestaw wskaźników z obrotomierzem i komputerem pokładowym, opóźnienie wygaszania reflektorów po zamknięciu pojazdu, elektroniczny immobilizer, jednoczęściowe, składane oparcie tylnej kanapy, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia i 14-calowe obręcze kół.
Bogatszą wersję Titanium odróżniają od Ambiente obudowy lusterek bocznych i klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia. Bogatsze jest także standardowe wyposażenie zwiększające komfort i funkcjonalność użytkowania: klimatyzacja (z filtrem przeciwpyłkowym), centralny zamek sterowany pilotem (ze składanym kluczykiem), elektrycznie sterowane szyby w drzwiach , lusterka boczne sterowane i ogrzewane elektrycznie , rozbudowany zestaw wskaźników, komputer pokładowy, wielofunkcyjna kierownica i komfortowa gałka dźwigni zmian biegów, stopniowo ściemniające się oświetlenie wnętrza przy wygaszaniu , przednie światła przeciwmgielne i 15- calowe obręcze kół.
Najciekawsze pakiety wyposażenia dodatkowego i opcje zamawiane pojedynczo: zestaw przyłączeniowy z funkcją Bluetooth®, systemy audio, pakiet zwiększający uniwersalność foteli, pakiety stylizacji nadwozia, podgrzewana przednia szyba, podgrzewane przednie fotele, klimatyzacja sterowana automatycznie , skórzane obicia foteli , nieotwierany przeszklony dach panoramiczny (dostępny w 2009 roku) i czujniki parkowania z tyłu.
Dobre własności jezdne
Ruszamy w trasę.
Ford Ka od samego początku był znany z tego, że prowadzenie i trzymanie się drogi przypominało trochę jazdę gokartem. Nowy model został zaprojektowany w taki sam sposób. Konstruktorom Forda rzeczywiście udało się stworzyć świetny układ jezdny.
Ostateczne testy gotowych prototypów przeprowadzano zarówno na drogach publicznych jak i na specjalnych torach doświadczalnych oraz torach wyścigowych, w tym między innymi na legendarnym torze Nürburgring.
W trakcie prac nad nowym modelem wymieniano się informacjami i danymi z zespołem konstruktorów pracującym nad nowym Fordem Fiesta. Niektóre elementy i części, np. opony, opracowywano wspólnie dla obu modeli.
Aby uzyskać jak najbardziej precyzyjne reakcje i naturalne „wyczucie” układu kierowniczego, konstruktorzy Forda dokonali szeregu istotnych zmian. Przede wszystkim w tylnym zawieszeniu dodano stabilizator przechyłów i zmodyfikowano przedni stabilizator.
Sztywniejsze są także tuleje zawieszenia oraz punkty mocowania poszczególnych jego elementów do podwozia. W efekcie pewnym zmianom uległy charakterystyki reakcji elementów zawieszenia.
Odpowiednio do tego dobrano amortyzatory i sprężyny, których charakterystyki następnie odpowiednio dopracowano, aby jak najlepiej odpowiadały nowym ustawieniom dla podwozia. Chodziło przede wszystkim o to, aby precyzji sterowania odpowiadało odpowiednio stabilne i przewidywalne trzymanie się drogi oraz odpowiednie połączenie„wyczucia” drogi i komfortu podróżowania.
Ka jedzie po drodze jak "przylepiony"!
Gdy jednak kierowca przesadzi z prędkością w zakręcie, z pomocą przychodzi system ESP. O jego istnieniu nie często będziemy mogli się jednak przekonać. Włącza się jedynie wtedy, kiedy sytuacja jest naprawdę krytyczna. Podczas testu udało nam się go uaktywnić jedynie raz, podczas pokonywania ciasnego górskiego nawrotu.Pomimo znacznej prędkości mały Ford nie zjechał z prawego pasa.
Samochód jest posłuszny kierowcy i przyjemny w prowadzeniu. Sterowanie jest łatwe i bardzo lekkie także przy niższych prędkościach.
Wszystkie egzemplarze Forda Ka są standardowo wyposażone w elektryczny układ wspomagania kierownicy (EPAS), regulujący siłę wspomagania w zależności od prędkości jazdy.
W układzie kierowniczym zastosowano listwę z przekładnią zębatą. Kierownica wykonuje trzy obroty między skrajnymi położeniami. Średnica zawracania najnowszego Forda Ka wynosi tylko 9,2 metra, co w praktyce owocuje bardzo dużą zwrotnością i świetnymi własnościami manewrowymi, niezwykle przydatnymi podczas jazdy w zatłoczonym mieście.
W układzie hamulcowym najnowszego Forda Ka wykorzystano hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. W wyposażeniu standardowym wszystkich wersji jest zaawansowany układ ABS. Tarcze hamulcowe przednich kół mają taką samą średnicę 240 mm, zarówno w samochodach napędzanych silnikiem benzynowym, jaki i silnikiem diesla, przy czym wersje z silnikiem diesla mają tarcze wentylowane. Podobnie, identyczne bębny hamulcowe o średnicy 180 mm w tylnych kołach wszystkich wersji Forda Ka.
Układ hamulcowy jest układem dwuobwodowym, z niezależnymi obwodami hydraulicznymi z podziałem krzyżowym.
Praca układu ABS opiera się na czterech czujnikach, czterech kanałach oraz hydraulicznym zespole sterującym, z ośmioma zaworami elektromagnetycznymi.
Układ przeciwblokujący ABS ściśle współpracuje z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD), który odpowiednio do warunków dokonuje podziału siły hamowania między przednie i tylne koła. Uwzględnia przy tym przyczepność kół w danej chwili oraz skuteczność klocków i okładzin hamulcowych. EBD nie dopuszcza do zablokowania tylnych kół podczas nagłego ostrego hamowania i tym samym pomaga w zachowaniu stabilności i prawidłowego toru jazdy.
Silniki
Mieliśmy możliwość jeżdżenia samochodami wyposażonymi w oba silniki, które są dostępne w sprzedaży. Są to: jednostka benzynowa Duratec o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 16-zaworowy diesel Duratorq TDCi o pojemności 1,3 litra, dysponujący mocą 75 KM.
Zarówno silnik benzynowy jak i jednostka wysokoprężna legitymują się poziomem emisji CO2 poniżej 120 g/km. Obie jednostki napędowe spełniają normy Euro 4. W przypadku silnika wysokoprężnego, na niektórych rynkach, możliwe jest zamówienie dodatkowo filtra cząstek stałych DPF (diesel particulate filter), który praktycznie w całości eliminuje zanieczyszczenia stałe w spalinach.
Efektywność silnika benzynowego zwiększono poprzez zastosowanie takich rozwiązań, jak wielopunktowy wtrysk sekwencyjny o odpowiednio zaprogramowanych fazach pracy, a także elektronicznie sterowaną przepustnicę (system drive-by-wire), czy aktywny czujnik spalania stukowego, który pomaga optymalizować kąt wyprzedzenia zapłonu odpowiednio do warunków pracy silnika.
Cewki zapłonowe zostały zgrupowane w jeden blok, co pozwoliło m.in. skrócić przewody wysokiego napięcia, co z kolei zaowocowało zmniejszeniem zużycia świec zapłonowych, poprawiło rozruch zimnego silnika i ograniczyło ryzyko zakłóceń pracy wskaźników i innych urządzeń pokładowych.
Pojazd z silnikiem benzynowym nie jest stworzony dla osób o sportowej żyłce - autu brakuje nieco dynamiki co odczuwa się głównie podczas wyprzedzania. Ta jednostka nadaje się znakomicie do jazdy po mieście gdzie osiągi nie mają dużego znaczenia.
Zdecydowanie lepszy okazał się16-zaworowy, 4-cylindrowy motor Duratorq TDCi. Ma średniej wielkości turbosprężarkę firmy Borg-Warner o stałej geometriiz zaworem upustowym zapewniającą moc już w niskich partiach obrotów (od ok. 1500 - 1600 obr/min), praktycznie niewyczuwalną "turbodziurę", chłodnicę powietrza doładowującego, elektronicznie sterowany zawór EGR i chłodnicę recyrkulowanych spalin oraz rozsądne spalanie na poziomie ok 5 - 5.5 l / 100 km przy agresywnej jeździe po górskich drogach. Jedyne do czego można się przyczepić to hałas, który przypomina raczej poprzedniej generacji system wtrysku paliwa oparty na pompo-wtryskiwaczach a nie zastosowanym typu common - rail drugiej generacji.
Silnik ma zwartą konstrukcję, niewielkie gabaryty i przy wadze zaledwie 130 kg jest konstrukcją bardzo lekką. Rozrząd jest czterozaworowy – cztery zawory w każdym cylindrze są sterowane dwoma wałkami rozrządu z hydraulicznymi popychaczami, które nie wymagają żadnych czynności obsługowych.
Kanały dolotowe w głowicy zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zagwarantować optymalne zawirowanie powietrza i ułatwiać uzyskanie optymalnego składu mieszanki mimo stosunkowo niewielkiej średnicy cylindrów.
Dla zwiększenia płynności i wyciszenia procesu spalania mieszanki, poprawy osiągów i obniżenia toksyczności spalin, układ wtryskowy common rail nie podaje paliwa na zasadzie pojedynczego wtrysku, lecz wymaganą dawkę paliwa podaje do cylindrów poprzez kilkukrotny wtrysk nieco mniejszych ilości paliwa. Elektroniczny układ sterujący wtryskiem nieustannie i w sposób płynny koryguje strategię wtrysku w zależności od obrotów silnika w danej chwili, zapotrzebowania na moment obrotowy oraz temperatury cieczy w układzie chłodzenia.
1,3-litrowy diesel jest silnikiem bardzo przyjaznym środowisku dzięki zastosowaniu rozbudowanego układu kontrolującego czystość spalin. W jego skład wchodzą: układ recyrkulacji spalin (EGR) z zaworem sterowanym elektronicznie przez moduł sterujący pracą silnika, wymiennik ciepła chłodzący recyrkulowane spaliny oraz katalizator utleniający umieszczony bezpośrednio przy kolektorze wylotowym.
Silnik Duratorq można zamówić w wersji z filtrem cząstek stałych DPF, który niemal w całości eliminuje zanieczyszczenia stałe w spalinach i który nie wymaga żadnych czynności obsługowych przez cały wieloletni okres użytkowania pojazdu (dostępny na wybranych rynkach).
Jedno jest pewne: samochodem z silnikiem benzynowym mogliśmy jedynie "powąchać" (nieliczne) spaliny odjeżdżającego przed nami w siną dal diesla...
Zarówno 1,2-litrowy silnik benzynowy Duratec jak i 1,3 litrowy diesel Duratorq TDCi współpracują ze sprawdzoną, wytrzymałą i niezawodną 5-stopniową manualną skrzynią biegów.
Niewielka rozmiarami skrzynia biegów zapewnia lekką i płynną zmianę przełożeń, między innymi dzięki temu iż dbającym o najdrobniejsze szczegóły konstruktorom udało się zminimalizować bezwładność tarczy sprzęgła. Wprowadzono także nowe, skuteczniejsze uszczelniacze.
Elementy obudowy skrzyni, opracowane z zastosowaniem nowoczesnych technik komputerowych, mimo iż są bardzo lekkie, charakteryzują się daleko idącą skutecznością w pochłanianiu hałasów pracy mechanizmów przekładni.
W mechanizmie wybierania przełożeń zdecydowano się na rozwiązanie z dwiema linkami, które zapewniają szybką i precyzyjną zmianę biegów, a przy tym nie przenoszą drgań na dźwignię zmiany biegów umieszczoną na desce rozdzielczej. Specjalny pierścień na dźwigni zmiany biegów spełnia funkcję blokady uniemożliwiającej przypadkowe wybranie biegu wstecznego.
Do precyzji pracy skrzyni biegów nie można mieć zastrzeżeń!
Bezpieczeństwo
Zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa czynnego w przypadku Forda Ka były przez konstruktorów rozpatrywane całościowo.
Obok systemów ABS i EBD, model Ka może być wyposażony także w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), układ przeciwpoślizgowy (ASR), układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania silnikiem (EDC, układ wspomagający ruszanie z miejsca na pochyłościach (HSA) oraz hydrauliczne wspomaganie hamulców (HBA).
Szkielet nadwozia i wszystkie systemy bezpieczeństwa nowego Forda Ka były projektowane w oparciu o te same szczegółowe wytyczne Forda dotyczące bezpieczeństwa, które służą do opracowywania wszystkich nowych modeli samochodów osobowych Forda i które są stosowane przez wszystkie filje koncernu na całym świecie.
Najważniejszym elementem konstrukcji pojazdu jest bryła nadwozia, opracowana przy użyciu najnowocześniejszych narzędzi projektowania wspomaganego komputerowo i narzędzi symulacyjnych.
O ile wytrzymała konstrukcja kadłuba nadwozia stanowi pierwszy najważniejszy element ochrony w razie wypadku, to o pełnej skuteczności zabezpieczeń można mówić dopiero gdy współdziała ona z Inteligentnym Systemem Bezpieczeństwa (IPS), który integruje poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i konstrukcję foteli w jeden rozbudowany system zapewniający możliwie najpełniejszą ochronę osobom we wnętrzu samochodu.
Do standardowego wyposażenia wszystkich wersji nowego Forda Ka należą przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, zaś boczne poduszki powietrzne z przodu, chroniące okolice miednicy i klatki piersiowej, oraz kurtyny powietrzne są dostępne jako opcję.
Nad prawidłowym działaniem wszystkich poduszek powietrznych czuwa elektroniczny moduł sterujący, który ocenia siłę zderzenia na podstawie danych odbieranych od sieci czujników rozmieszczonych w różnych miejscach samochodu.
Ford Ka został opracowany także z myślą o zapewnieniu maksimum bezpieczeństwa pieszym w przypadkukolizji. Pod tym kątem projektowano przede wszystkim konstrukcję maski silnika i przedziału silnika, dążąc do wyeliminowania ostrych krawędzi i twardych powierzchni.
W konstrukcji zderzaka zastosowano elementy sprzyjające lepszemu pochłanianiu energii. Charakterystyka odkształceniowa zderzaka istotnie zmniejsza ryzyko obrażeń dolnych partii nóg pieszych, przede wszystkim goleni i stawów kolanowych.
Specjaliści od bezpieczeństwa ściśle współpracowali ze stylistami nad opracowaniem szczegółów konstrukcji efektownych reflektorów nowego Forda Ka, aby nie stanowiły one zagrożenia w wypadku kolizji z pieszymi, przede wszystkim dziećmi.
Ceny
Ceny w Polsce znane będą niebawem: jak podała firma Ford Polska - na przełomie listopada i grudnia.
Podsumowanie
Nowy Ford Ka jest niewątpliwie samochodem nowoczesnym, adresowanym do indywidualistów(naszym zdaniem - szczególnie indywidualistek!).
Interesujący design zewnętrzny i wewnętrzny, nawiązujący z jednej strony do poprzednika, z drugiej zaś wytyczający nowe trendy jest niewątpliwą zaletą samochodu.
Można także zaplanować sobie wnętrze tak, aby odpowiadało naszemu gustowi.
Biorąc pod uwagę gabaryty - jest to znakomity pojazd do poruszania się po mieście (i parkowania!). Silnik benzynowy spala stosunkowo niewiele paliwa, emitując mało szkodliwych substancji do atmosfery.
Jeśli jednak nabywca zakłada dłuższe dojazdy - nie ma problemów. W środku auto jest bowiem wygodne. Warto jednak wtedy wybrać wersje z jednostka napędową diesla, który jest dynamiczniejszy i pozwala na sprawniejsze wyprzedzanie.
Ważne jest, że pojazd bardzo dobrze trzyma się drogi, nie wykazując najmniejszych tendencji do jej opuszczenia na zakrętach. Zawieszenie oferuje spory komfort.
Dużo uwagi poświęcono skutecznemu zabezpieczeniu samochodu przed kradzieżą i włamaniem. Zabezpieczenia nowego Forda Ka zostały opracowane z myślą o spełnieniu ostrych wymogów brytyjskiego instytutu zabezpieczeń Thatcham.
"Polski" Ford Ka ma wszelakie szanse nie tylko na powtórzenie wyników poprzednika, ale na jeszcze lepszą sprzedaż. Również w naszym kraju...
Ocena
Plusy- oszczędny i dynamiczny silnik diesla;- świetne własności jezdne;- ciekawa stylistyka zarówno zewnętrzna jak i wewnętrzna.
Dane techniczne
Silniki-1.2 Duratec1.3 Duratorq TDCiTyp silnikaBenzynowy, 4-cylindrowy, rzędowy, ustawiony poprzecznieDiesel z turbodoładowaniem, 4-cylindrowy, rzędowy, ustawiony poprzeczniePojemność skokowa (cm3)12421248Średnica cylindra (mm)70,869,6Skok tłoka (mm)78,982Stopień sprężania11,1 : 117,6 : 1Moc maksymalna kW (obr/min)51 (5500)55 (4000)Maksymalny moment obrotowy Nm (obr/min)102 (3000)145 (1500-3500)Rozrząd i sterowanie zaworamiPojedynczy wałek rozrządu w głowicy (SOHC), 8-zaworówDwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), 16-zaworówLiczba cylindrów4Napęd wałka(ów) rozrząduPasek zębatyŁańcuchLiczna łożysk głównych wału korbowego5Układ sterowania pracą silnikaModuł firmy MarelliUkład wtrysku paliwaSekwencyjny wtrysk wielopunktowy, wielofazowyBezpośredni wtrysk common-railDoładowanie-Turbosprężarka i chłodnica powietrza doładowującego (intercooler)Układ kontroli czystości spalinKatalizator trójdrożnyKatalizator utleniający i układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz filtr cząstek stałych DPF (opcja)Norma czystości spalinEuro 4Euro 4Rodzaj paliwaBenzyna bezołowiowaOlej napędowyPojemność zbiornika paliwa35 litrówUkład smarowaniaSmarowanie pod ciśnieniem, obieg wymuszony z pełnoprzepływowym filtrem olejuPojemność układu smarowania (z filtrem oleju)2,5 + 0,3 l2,5 + 0,3 lUkład chłodzeniaPompa wody z termostatem, układ zaworów i system odpowietrzaniaPojemność układu chłodzenia (z nagrzewnicą)4,85 l6,3 lAkumulator12 V / 50 Ah12 V / 50 AhAlternator14V 70/75/90/105A (wartość natężenia zależna od wyposażenia samochodu)WymiaryDługość całkowita (mm)3620Szerokość całkowita (bez lusterek) (mm)1894 (1658)Wysokość całkowita (mm)1505Rozstaw osi (mm)2300-przódtyłRozstaw kół14141408Szerokość wnętrza na wys. Ramion12771242Wysokość wnętrza987930Miejsce na nogi1035825Pojemność przestrzeni bagażowej (według normy VDA):do oparcia tylnej kanapy, do wys. oparcia (l)224do oparć przednich foteli (l)747Długość przestrzeni bagażowej, do oparć przednich foteli (mm)1217Długość przestrzeni bagażowej, do oparcia tylnej kanapy (mm)592Szerokość między nadkolami (mm)1018Wysokość przestrzeni bagażowej (do dachu) (mm)854Wysokość przestrzeni bagażowej (do tylnej szyby) (mm)567Wysokość progu załadowczego bagażnika (mm)757Osiągi i zużycie paliwakat:Prędkość maksymalnaPrzyspieszenie (0 - 100 km/h)Zużycie paliwa wg. 1999/100/EC 2 (litry / 100 km)Emisja CO2 (cykl mieszany)jednostkakm/hsCykl miejskiCykl poza miastemCykl mieszany (średnie)g/km1.2 Duratec15913,16,34,45,11191.2 Duratec (przełożenie przekładni głównej 3,73)16012,86,64,55,31251.3 Duratorq TDCi16113,15,23,74,2112
Tekst i zdjęcia: Marcin Karaczun