CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.294.404.001.96
Średnio4.594.794.442.13
Najdrożej4.944.994.922.38

Hyundai ix35 Fuel Cell – Bez spalin i ładowania

8 gru 15 16:24
Udostępnij
0
Skomentuj

Silniki elektryczne stanowią przyszłość motoryzacji, ale źródłem ich energii nie musi być prąd pochodzący z gniazdka

Nie jesteśmy skazani na długie ładowanie baterii. Skąd więc pozyskać energię elektryczną potrzebną do zasilania jednostki napędowej? Rozwiązaniem okazuje się wodór, a dokładnie – ogniwa paliwowe, w których wchodzi on w reakcję z tlenem, tworząc prąd elektryczny. Ubocznym efektem jest tylko woda! Brzmi pięknie, prawda? Nie jest to nowa koncepcja, a jednak auta wodorowe nadal nie występują na masową skalę. W niedalekiej przyszłości może się to zmienić.

Pionierem na tym polu jest koreański Hyundai, który pracuje nad techniką ogniw paliwowych od 1998 roku, a już od 2013 roku oferuje w sprzedaży model ix35 Fuel Cell. To pierwszy seryjnie produkowany samochód napędzany wodorem. Mieliśmy okazję przetestować ten model na polskich drogach.

Za wodorowym Hyundaiem ix35 nie obejrzysz się na ulicy. To normalny, funkcjonalny samochód, w tym przypadku SUV, niczym nieodbiegający od standardowego modelu. Jedyną różnicą jest nieco mniejszy bagażnik, gdyż pod podłogą znajduje się duży i wytrzymały zbiornik na wodór.

Silnik elektryczny, generujący moc 136 KM (100 kW), w zupełności wystarczy do sprawnej jazdy. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 12,5 s i prędkość maksymalna na poziomie 160 km/h to zadowalające osiągi jak na samochód o rodzinnym charakterze. Nie są lepsze z powodu wysokiej masy pojazdu (1830 kg). Czuć dodatkowe 400 kg względem wersji benzynowej, ale tego nie da się uniknąć.

Dwa zbiorniki na wodór, baterie w podłodze – to wszystko musi skutkować dodatkowymi kilogramami. Jak w każdym samochodzie elektrycznym maksymalny moment obrotowy (tu 300 Nm) jest dostępny od samego „dołu”, zaraz po naciśnięciu pedału gazu, więc auto dynamicznie rusza z miejsca, zostawiając za sobą mgiełkę pary wodnej, a nie chmurę trujących spalin. Oto dowód na to, że ekologia nie musi się wiązać z żadnymi wyrzeczeniami. Jest to wyjątkowe doświadczenie. SUV-em napędzanym ogniwami paliwowymi podróżuje się bardzo komfortowo, w kabinie panuje błoga cisza.

Wątpliwości mogą budzić kwestie bezpieczeństwa, związane z przechowywaniem i tankowaniem wodoru. O to jednak można być spokojnym. Gdyby istniało jakiekolwiek zagrożenie, nie dopuszczono by tych samochodów do produkcji seryjnej ani do ruchu po drogach publicznych. Szczelność i niezawodność instalacji udowodniono podczas wielu testów laboratoryjnych, jak i drogowych. Awaryjnie w kabinie są umieszczone 4 czujniki, które mają wykryć potencjalny wyciek wodoru.

Ile kosztuje jazda autem z ogniwami paliwowymi? Hyundai ix35 zużywa na 100 km średnio około kilograma wodoru. W Niemczech to paliwo kosztuje obecnie 9-10 euro za kg, więc koszt pokonania 100 km kompaktowym SUV-em to ok. 40 zł, czyli znacznie drożej niż jazda na prąd z gniazdka, jednak ceny wodoru powinny systematycznie spadać. Pozytywnie zaskakuje duży zasięg samochodu. Na jednym baku można przejechać prawie 600 km, więc kierowca nie czuje się w żaden sposób ograniczony. Tankowanie również nie sprawia problemów, a uzupełnienie zbiorników trwa tylko 3 minuty.

Hyundai ix35 Fuel Cell Hyundai ix35 Fuel Cell Foto: Auto Świat

Hyundai ix35 Fuel Cell jest już dostępnyna 17 rynkach na świecie: w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Australii i w 13 krajach Europy (m.in. Wielka Brytania, kraje skandynawskie, Niemcy). Do końca 2015 roku do europejskich klientów trafi w sumie 250 egzemplarzy aut na wodór marki Hyundai, czyli więcej niż zaoferują łącznie wszyscy pozostali producenci.

Sieć dystrybucyjna będzie stopniowo się powiększała o kolejne rynki, na których powstanie niezbędna infrastruktura. Do tego czasu w tych państwach (przykładem jest Polska) samochody z ogniwami paliwowymi będą stanowiły tylko ciekawostkę. Prace nad rozwojem wodorowego transportu trwają, w związku z czym są zawierane stosowne porozumienia. Jednym z nich jest europejski projekt Hit-2-Corridors, który przewiduje, że w Polsce pierwsze punkty tankowania wodoru powstaną w Poznaniu i Warszawie, najprawdopodobniej do 2020 roku.

Brak sieci stacji tankowania to niejedyna przeszkoda na drodze popularyzacji samochodów z napędem FCEV. Następną barierę stanowi cena aut na wodór. Najmniej za Hyundaia ix35 Fuel Cell trzeba zapłacić w Norwegii, ponieważ w tym kraju pojazdy bezemisyjne są zwolnione z podatków – w przeliczeniu z koron norweskich cena samochodu wynosi 57 752 euro. Początki zawsze są trudne i drogie.

Naszym zdaniem

Hybrydy zdobyły dużą popularność. Obecność aut elektrycznych na ulicach również już nikogo nie dziwi. Czy teraz przyszła kolej na samochody z ogniwami paliwowymi? Być może, ale nie nastąpi to tak szybko, jak w dwóch powyższych przypadkach.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat 9/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowe auta sportowe Mercedesa, Forda, Lamborghini, Renault i Porsche; pierwsze jazdy Toyotą Prius Plug-In i odnowionym Seatem Leonem Cuprą; raport - PSA przejmuje Opla; porównanie SUV-ów z napędem na jedną oś; testy Audi A5 Sportback, Jaguara XF i Mazdy 3 po liftingu; kupujemy samochód uzywany; regeneracja wtryskiwaczy; BMW serii 5 z drugiej ręki; używany Fiat Panda III, dodatek Market.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (29)

No photo
No photo ~mjk Użytkownik anonimowy
~mjk :
No photo ~mjk Użytkownik anonimowy
Ogniwa paliwowe jako napęd pojazdów to marzenie wielkich koncernów samochodowych. Ich serwis bedzie wymagał bardzo wysokiej kultury technicznej i bardzo drogiego wyposażenia. Nareszcie zniknie zagrożenie dla warsztatów dilerskich. jednocześnie tzw. "czystość" samochodow na wodór to ściema. Technologie produkcji wodoru są energochłonne i do czasu wynalezienia czystych, tanich i wysokosprawnych technologii pozyskiwania energii, głównie elektrycznej ogólny builans produkcji CO2 sie nie poprawi.
18 gru 15 11:28 | ocena: 61%
Liczba głosów:18
61%
39%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bbbb Użytkownik anonimowy
~bbbb
No photo ~bbbb Użytkownik anonimowy
do ~Bombel:
No photo ~Bombel Użytkownik anonimowy
14 gru 15 15:57 użytkownik ~Bombel napisał
O ile nie wymyślimy nic lepszego to właśnie wodór jest naszą przyszłością . Pamiętaj że technologia wytwarzania wodoru jest obecnie dość archaiczna i zawsze można ją unowocześnić , zmodernizować lub opracować całkowicie nową . To jedyne rozwiązanie dla au
jest tylko jeden mały szczególik różniący dystrybucję i przechowywanie wodoru od benzyny powodujący że cała infrastruktura do dystrybucji benzyny jest w przypadku wodoru kompletnie bezużyteczna. Wodór przechowuje się w stanie ciekłym w temperaturze -250C lub gazowym pod ciśnieniem 700 bar -ciśnienie 7 tys ton na metr kwadratowy, myślisz że jakiś zbiornik na benzynę na stacji paliw to wytrzyma???
18 gru 15 10:49 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
73%
27%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MisioYogi Użytkownik anonimowy
~MisioYogi :
No photo ~MisioYogi Użytkownik anonimowy
Pozyskiwanie wodoru jest bardzo energochłonne. Sam wodór jest "czysty", ale trzeba go wyprodukować. Do tego potrzeba energii/prądu, i tu już pojawiają się "brudne" operacje. Zamiana jednej energii, na drugą, gazy cieplarniane, CO2, spaliny, straty podczas zamiany ... wyliczać dalej?

Czyste auto na wodór to czysta hipokryzja!
14 gru 15 12:42 | ocena: 77%
Liczba głosów:31
77%
23%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bombel Użytkownik anonimowy
~Bombel
No photo ~Bombel Użytkownik anonimowy
do ~MisioYogi:
No photo ~MisioYogi Użytkownik anonimowy
14 gru 15 12:42 użytkownik ~MisioYogi napisał
Pozyskiwanie wodoru jest bardzo energochłonne. Sam wodór jest "czysty", ale trzeba go wyprodukować. Do tego potrzeba energii/prądu, i tu już pojawiają się "brudne" operacje. Zamiana jednej energii, na drugą, gazy cieplarniane, CO2, spaliny, straty podczas
O ile nie wymyślimy nic lepszego to właśnie wodór jest naszą przyszłością . Pamiętaj że technologia wytwarzania wodoru jest obecnie dość archaiczna i zawsze można ją unowocześnić , zmodernizować lub opracować całkowicie nową . To jedyne rozwiązanie dla aut gdyż działa tak jak dotchczasowe paliwa , stacja , tankowanie ( 5 min ) i dalej w drogę bez zbędnej straty czasu . Poza tym jeśli piszesz o wodorze to zapoznaj się z budową baterii od A do Z a puźniej ich utylizacji , to dopiero jest tragedia !
14 gru 15 15:57 | ocena: 50%
Liczba głosów:10
50%
50%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kkms Użytkownik anonimowy
~kkms :
No photo ~kkms Użytkownik anonimowy
Fajny artykuł nic nie wiadomo....po co takie cuda pisać, no chyba ze to taka dramaturgia autora...napięcie rośnie i nic
9 gru 15 10:13 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
~motofan :
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
Gwarantowana oszczędność 8-12% każdego paliwa na przebieg 80-135 tys. km. Tarcie pożera moc! Zmniejszając tarcie o 88% jak na samym tylko oleju w silniku, turbinie, skrzyni biegów, dyferencjale wydłużamy 2-4 razy trwałość podzespołów. Jest to możliwe dzięki technologii s x 6 0 0 0. p l które generują powłoczkę o najniższym współczynniku tarcia. W zimie do rozruchu potrzeba 20% mniej prądu. Silnik zdecydowanie lżej wchodzi na obroty a tym samym samochód, motocykl lepiej przyśpiesza i jest cichszy. Redukuje branie oleju o 50-90%. Stosuje się tylko raz na 80-135 tys. km. Nie ma konkurencji i odpowiedników. W USA powszechnie stosowane od 17 lat w Polsce od 3 lat. Toyota zaleca s x 6 0 0 0 wymagającym klientom a Mazda oferowała do czasu nawiązania współpracy z Fordem! Efektywność silnika Mazdy 787B z silnikiem Wankla potwierdziła się w 1991r. zwycięstwem w 24 godz. wyścigu Le Mans. W Opiniach są wpisy, porozmawiaj z użytkownikami.
18 gru 15 21:26 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Damian Użytkownik anonimowy
~Damian :
No photo ~Damian Użytkownik anonimowy
Po dłuższym zastanowieniu uważam, że wodór nie zdobędzie rynku. Prędzej powstanie nowy typ baterii (może baterie związane z magnezem?) i będą samochody w 100% elektryczne.
14 gru 15 10:23 | ocena: 67%
Liczba głosów:15
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kartus Użytkownik anonimowy
~kartus
No photo ~kartus Użytkownik anonimowy
do ~Yog:
No photo ~Yog Użytkownik anonimowy
8 gru 15 21:06 użytkownik ~Yog napisał
Jeździliśmy ale jak jeździ i ile to kosztuje to wam nie powiemy he he
Takie samochody to jest jak najbardziej przyszłościowe rozwiązanie, bo eksploatacja nie jest taka droga. Nie wiem jak to jest w tym przypadku, ale odnośnie Mirai była ostatnio podana oficjalna informacja. Ciężko jest to trochę przewidzieć, bo nie wiadomo ile w Polsce wodór będzie kosztował, ale Mirai na 100 km pali jakieś 750 g wodoru - kg wodoru kosztuje ok 6 - 8 Euro, także nie jest to taki drogi interes.
18 gru 15 13:31 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Yog Użytkownik anonimowy
~Yog :
No photo ~Yog Użytkownik anonimowy
Jeździliśmy ale jak jeździ i ile to kosztuje to wam nie powiemy he he
8 gru 15 21:06 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Gdyby wszystkie auta takie byly to ile chmur dziennie produkowala by ludzkosc ? W Chinach jak nie smog to bylaby mgla :-)
18 gru 15 12:07 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
57%
43%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Hyundai ix35 Fuel Cell

Silniki elektryczne stanowią przyszłość motoryzacji, ale źródłem ich energii nie musi być prąd pochodzący z gniazdka.

Hyundai ix35 Fuel Cell – Bez spalin i ładowania (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego