Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Gwiazdy sceny alternatywnej: nowa Honda Civic kontra Mazda 3

8 kwi 17 19:20

Mazda i Honda – oto dwa wyjścia dla tych, którzy nie przepadają za autami niemieckimi, francuskimi czy koreańskimi, a nie chcą też jeździć po ulicach kolejną popularną Toyotą. Honda ma turbo, Mazda – nie. Civica zaprojektowano od zera, „trójka” miała lifting. Czy całkiem nowa Honda wygra pojedynek ze zmodernizowaną Mazdą?

Udostępnij
0
Skomentuj

Honda właśnie wprowadza do sprzedaży Civica 10. generacji, którego nie można pomylić z żadną inną Hondą ani też żadnym innym samochodem w tej klasie. Ten design nie każdemu musi się podobać, ale na pewno też nikogo nie pozostawi obojętnym. Stylistyka Mazdy ma z pewnością więcej zwolenników niż przeciwników i niedawny lifting na szczęście tylko uszlachetnił wygląd „trójki”.

Klienci cenią Mazdę jednak też za wolnossące silniki z nietypowo wysokim stopniem sprężania. Nowością w „trójce” jest również nowy system wektorowania siły napędowej G-Vectoring. O obu „japończykach” można jednak śmiało powiedzieć, że są wyjątkowe, a to już dla nas wystarczający powód, żeby je z sobą porównać.

Dziwna cecha łączy Mazdę i Hondę – mimo 4,5 m długości nadwozia na ich tylnych kanapach nie ma nadmiaru miejsca. Należą do najdłuższych kompaktów, ale zdobyły przeciętną liczbę punktów za przestronność z tyłu. O ile z przodu wysocy siedzą wygodnie w obu samochodach, o tyle z tyłu pasażerowie o wzroście 190 cm już się nie zmieszczą: w Hondzie będą opierać się głową o dach, a w obu autach – wciskać kolana w przednie fotele. Te mogłyby też być obszerniejsze, natomiast tylne kanapy osadzono dość nisko, przez co siedzi się z podkurczonymi kolanami. Honda ma miększe, a Mazda sztywniejsze obicia, ale to już kwestia gustu.

Nie można tak jednak podejść do obsługi. Podobnie jak w przypadku kosmicznej stylistyki nadwozia Hondy, która sprawia, że widoczność do tyłu po przekątnej jest bliska zeru, logika obsługi też okazuje się... oryginalna. Wiele funkcji ukryto w zawiłych zakamarkach menu, do których dochodzi się, klikając w duży dotykowy ekran.

Z kolei informacje na cyfrowych instrumentach są prezentowane w taki sposób, że trzeba dwukrotnie spojrzeć, żeby wychwycić to, co nas akurat interesuje. Za to krótki lewarek skrzyni biegów leży idealnie pod ręką i porusza się z przyjemną lekkością między przełożeniami.

W obsłudze funkcji Mazdy o wiele łatwiej się połapać niż w Hondzie. Pokrętło multimediów jest ewidentnie inspirowane iDrive’em BMW i ma wiele dobrych cech pierwowzoru. Łatwo się do niego przyzwyczaić. Wskazania instrumentów też są czytelne, jednak niektóre rozwiązania świadczą o tym, że „trójka” ma już kilka lat na karku.

Pokrętła i przełączniki do obsługi klimatyzacji umieszczono bardzo nisko, a wielkość i grafika ekranu są słabsze niż w przypadku niektórych smartfonów w rozmiarze XL. Pewną japońską tradycją, z której Mazda mogłaby już zrezygnować, jest odryglowanie wlewu paliwa dźwignią pod deską rozdzielczą. Sam wlew umieszczono z lewej strony i to się raczej nie zmieni, bo to kwestia „światopoglądowa” azjatyckich producentów. Dlatego także i w Hondzie wlew jest po lewej, jednak klapka odryglowuje się z centralnym zamkiem i dzięki patentowi Easy Fuel nie trzeba odkręcać korka.

Różnicę w technice tych samochodów dobrze pokazują hamulce. Honda hamuje jak Porsche!

Honda uległa downsizingowym trendom i z 1,5-litrowego silnika wyciska 182 KM. Mazda trzyma się swoich ideałów: stawia na 2 litry pojemności, wysoki stopień sprężania 14:1 i moc 165 KM. Rezultat to wystarczający temperament. „Trójka” potrzebuje z dołu co prawda nieco rozpędu, ale potem z łatwością wkręca się powyżej 6 tys. obrotów na minutę i przyspiesza do ponad 200 km/h.

Silnik Hondy – co dość oczywiste, bo ma turbo i więcej koni – bardziej żywiołowo reaguje na gaz, mocniej ciągnie, i to szczególnie z dołu, podczas ruszania. Civica też nieco poręczniej się prowadzi. Jego układ kierowniczy umożliwia precyzyjnie obrać tor jazdy w zakręcie, pozwala też uniknąć nadmiernej podsterowności. Jednocześnie zawieszenie przyzwoicie amortyzuje nierówności, ale potyka się o pofalowane profile, które wprowadzają nadwozie w niepokój. Absolutnie imponujące są za to hamulce: 33,9 m z prędkości 100 km/h to wynik na poziomie aut sportowych i aż o 4 m lepszy niż w Maździe.

Zawieszenie „trójki” pracuje na nierównych drogach mniej harmonijnie, a gdy na zakrętach pojawiają się nierówności, to czuć je na kierownicy. Jeżeli ktoś lubi od czasu do czasu nieco szybciej pogonić po zakrętach, będzie się czuł w Hondzie pewniej. Chyba że mówimy o koneserach sportowej jazdy – ci z pewnością docenią to, że Mazdę, jako jedno z nielicznych aut, można sprowokować do lekkiej nadsterowności, co daje mnóstwo zabawy, ale raczej poza drogami publicznymi, więc nie przyznamy za to punktów.

Wyposażenie nie pozostawia wiele do życzenia. Ledowe reflektory czy system unikania kolizji należą do standardu w testowanych wersjach wyposażenia. Tu Mazda dobrze się broni, bo dzięki modernizacji nie odbiega pod tym względem od nowej Hondy. A widzieliście cenę nowego Civica? Czy Honda przypadkiem nie oszalała?

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyniki pomiaró­w drogowych (oceniane)

Honda Mazda
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 12,0/18,3 s 14,2/22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) 5,9 s 7,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) 9,9 s 14,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1341/419 kg 1342/473 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,8/11,7 m 11,3/11,4 m
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) 33,9 m 37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,1 m 37,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 8,5 l/100 km 7,7 l/100 km
Zasięg 540 km 660 km

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

Honda Civic 5d Mazda 3 5d
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1160 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1510 1490
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1010
Zakres regulacji fotela (mm) 235 245
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 745 735
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 910 940
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 325 320

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Civic 3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1998
Maks. moc silnika (KM/obr./min) 182/5500 165/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 240/1700 210/4000
Prędkość maksymalna (km/h) 220 210
Skrzynia biegów/napęd man. 6 man. 6
Czynnik układu klimatyzacji R1234yf R1234yf
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 420-1187 364-1263
Marka i model opon podczas pomiarów Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 3
Rozmiar opon podczas pomiarów 235/45 R 17 215/45 R 18
Pojemność zbiornika paliwa 46 l 51 l
Zużycie paliwa w mieście/w trasie/średnie (l/100 km) 7,4/4,9/5,8 7,5/4,8/5,8
Dł./szer./wys. (mm) 4518/1799/1434 4470/1795/1465

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Civic 3
Wersja Sport Plus SkyPASSION
Poduszki powietrzne czołowe/kurtynowe S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne/airbag kolanowy kier. S/N S/N
Reflektory LED S S
Skórzana tapicerka/wyświetlacz przezierny N/N 5400 zł/S
Klimatyzacja automatyczna S S
Światła przeciwmgielne S S
System multimedialny z nawigacją S 2 100 zł
Kierownica wielofunkcyjna S S
Złącza Bluetooth/AUX/USB S/S/S S/S/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektrochromatyczne lusterko S/S S/S
Składana i dzielona tylna kanapa S S
Tempomat/adaptacyjny tempomat N/S S/2900 zł (pakiet)
Adaptacyjne zawieszenie S N
Kamera cofania/czujnik światła/deszczu S/S/S S/S/S
Podgrzewana kierownica/fotele N/S S/S
Automat parkujący/czujniki parkowania N/S N/S
System unikania kolizji z autonomicznym hamowaniem S S
Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu S 2900 zł (pakiet)
Skaner znaków drogowych S S
Czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania S S
Monitoring martwego pola lusterek wstecznych S S
Lakier metalizowany 2 500 zł 2 000 zł
Felgi aluminiowe (standardowe/w testowanym aucie) 17 cali/17 cali 18 cali/18 cali

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - ceny, przeglądy, gwarancja (oceniane)

Civic 3
Cena podstawowa testowanej wersji 106 000 zł 92 400 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km co 20 tys. km
Cena po doposażeniu 106 000 zł 97 400 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Civic 3
Przestronność z przodu 40 31 31
Przestronność z tyłu 30 19 20
Pojemność bagażnika 25 15 13
Ładowność 15 8 9
Widoczność 20 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26
Ergonomia obsługi 20 15 17
Jakość wykończenia 20 17 17
Suma punktów 200 148 150
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Civic 3
Przyspieszenie 25 20 18
Elastyczność 25 19 14
Poziom hałasu 15 9 8
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 27 27
Komfort jazdy 30 21 20
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 40 30
Suma punktów 200 167 148
Koszty i wyposażenie Maks. pkt. Civic 3
Cena po doposażeniu 50 33 37
Zużycie paliwa 30 8 11
Wyposażenie – komfort 30 28 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 28 29
Ubezpieczenia 10 6 6
Gwarancja 15 10 10
Przeglądy 20 12 12
Suma punktów 185 125 132
Wynik końcowy 585 440 430
Miejsce w teście 1. 2.

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (oceniane tylko spalanie testowe)

Foto: Auto Świat

Nowa Honda Civic 1.5 Turbo kontra Mazda 3 2.0 SkyActiv-G - Lubisz turbo? Bierz Hondę!

Nowa Honda nie nokautuje Mazdy. Gdyby nie lepsze hamulce, byłby remis. Do tego „trójka” znacznie mniej pali

To zdanie kilka lat temu uznano by za niedorzeczne. Ale dziś jest inaczej: Honda poddała się trendowi downsizingu. Osiągi ma lepsze od Mazdy, świetnie hamuje, ale poza tym... Biorąc pod uwagę różnicę generacji tych modeli, spodziewaliśmy się większej przewagi np. w wyposażeniu lub komforcie. No i... Podoba wam się ten Civic? Zapraszamy do komentowania!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".
Czy podoba Wam się nowa Honda Civic?
Tak

57 %

Nie

43 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej