Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Peugeot 508 kontra Volkswagen Arteon - który model będzie lepszym wyborem?

17 sie, 08:12

Do tego starcia musiało dojść. Prędzej czy później. Oto dwa liftbacki w stylu coupe - Peugeot 508 oraz Volkswagen Arteon, każdy z dwiema parami bocznych drzwi. Oba mają apetyt na klientów "premium"...

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Peugeot 508 jest tak zgrabny, że VW wygląda przy nim jak... Kawał samochodu
  • Volkswagen Arteon pod względem ilości miejsca z tyłu plasuje się o klasę wyżej od Peugeota 508
  • Mniejszy silnik Peugeota dobrze ciągnie i bardzo mało pali

Nowego Peugeota 508 zdobią wspaniale poprowadzone linie, łączące odwagę i elegancję. Designersko Peugeot wraca do wysokiej formy z czasów 406 i 407. I pewny siebie wyzywa do pojedynku Volkswagena Arteona. Kto jest tu piękniejszy?

Nam bardziej podoba się Peugeot. 508 należy do tych samochodów, które właściciel w pierwszych tygodniach posiadania najchętniej myje sam by móc podotykać przetłoczeń na masce czy pięknych detali. Za to, jak płynnie wymodelowany bok przechodzi w tył, jesteśmy w stanie wybaczyć atrapy wydechów w zderzaku - w rzeczywistości końcówka układu znajduje się w ukryciu, pod zderzakiem. Ale to nieważne, bo Peugeot 508 daje powody do dumy.

Za kierownicą wymaga nieco wyrozumiałości i przyzwyczajenia. Jak we wszystkich Peugeotach zegary, w tym przypadku wirtualne, umieszczono wysoko na desce rozdzielczej, nad małą kierownicą. Wysocy będą się tu czuli trochę jak w samochodziku w wesołym miasteczku i ustawią kierownicę w górnym położeniu.

Ale wtedy wieniec może zasłaniać część wskazań. Mówiąc krótko: ten kokpit jest inny. Jego poprzerzynany szczelinami kształt z szlifowanymi listwami dekoracyjnymi pieści oko. Z przodu w Peugeocie 508 jest też nieco więcej miejsca niż w Volkswagenie Arteonie.

Stałe, fizyczne przyciski pod ekranem dotykowym ułatwiają obsługę multimediów. A kiedy się złoży oparcia kanapy można tu przewieźć lodówkę – bagażnik jest głęboki i ma równą podłogę, mieści nawet 1537 litrów.

Ale czy naprawdę chcemy dyskutować o funkcjonalności zamiast o pięknie? Tak, bowiem właśnie tu tkwią mocne strony Volkswagena Arteona. Z tyłu można wyciągnąć nogi prawie jak na fotelu przed telewizorem. Albo jak w najlepszej taksówce. Tam, gdzie Peugeot 508 uwiera, tam Volkswagen Arteon jest jak pełnowartościowa limuzyna. Nic dziwnego – jego bliźniakiem jest niezwykle przestronna Skoda Superb.

Z przodu w Volkswagenie świecą LED-owe reflektory, fotel oferuje wysoką wygodę dla kierowców każdej postury. System inforozrywki obudzi w każdym dzieciaka, ale dostarcza też informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Także pod blachą Volkswagen Arteon ma wiele do zaoferowania.

Jego TDI ma dwa litry pojemności, moc 150 koni i 340 Nm momentu obrotowego. Wystarczająco, by ruszyć żwawo spod świateł, a także by sprawnie gonić autostradą. Z przewagą mocy okazuje się we wszystkich pomiarach szybszy od Peugeota 508 i poza okazjonalnym warkotem pozwala zapomnieć o tym, że to diesel – i to przy spalaniu 6,2 l/100 km w teście.

Peugeot 508 spalił w teście zaledwie 5,4 l ON na sto kilometrów

Peugeot 508 oferuje przyjemność jazdy mimo mniejszej pojemności udostępnionego do testu egzemplarza. 1,5-litrowy diesel spełnia normę Euro 6d-TEMP, ma duży zbiornik AdBlue w bagażniku i przekona nawet sceptycznie podchodzących do tego typu silników. Peugeot ma też 2-litrowego diesla w ofercie, który mógłby pogonić cięższego VW, ale 508 wcale go nie potrzebuje.

Małe HDI nie potrzebuje szyb akustycznych jak w Volkswagen Arteon – pracuje cicho i spokojnie, pasuje do tego samochodu. Na autostradzie pozwala rozpędzić się do 200 km/h i w naszym teście zużyło tylko 5,4 l/100 km – mocne argumenty za Peugeotem, który dostarcza prawie to samo co Arteon ale jednak oszczędniej.

Peugeot 508 jest o istotne 125 kg lżejszy od Volkswagena Arteona i to czuć podczas jazdy. Oczywiście, ma krótsze nadwozie, ponadto jest wyposażony w automat, który czyni jazdę odprężającą przyjemnością. Ośmiostopniowa przekładnia konstrukcji Aisina podobała nam się już w Peugeocie 3008. W okręcie flagowym Peugeota osiąga wyżyny swoich możliwości. Peugeot 508 łagodnie rusza spod świateł, miękko zmienia biegi. Jedynie przy dotaczaniu elektronika sterująca czasem się gubi.

Automat uzupełnia bardzo udany pakiet Peugeota. Zawieszenie znajduje właściwą odpowiedź na każdy typ nierówności, bez zbędnego silenia się na sportową twardość. Gdy ręce już się przyzwyczaiły do małej kierownicy kręci się nią łatwiej, niż dużym sterem Arteona, którego jednak progresywny układ kierowniczy czyni subiektywnie bardziej poręcznym. Mamy tu dwa dobre auta. Kwestia gustu!

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Peugeot 508 Volkswagen Arteon
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,7 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 9,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,8/29,9 s 16,2/25,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,7 s 5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h 8,2 s 6,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1491/529 kg 1616/524 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,3 m 11,9/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,8 m 37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,7 m 37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A) 
Spalanie testowe 5,4 l/100 km 6,2 l/100 km
Zasięg 1010 km 1060 km

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - pomiary wnętrz (oceniane):

    Peugeot 508 Volkswagen Arteon
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1200 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1465 1520
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1000 990
Zakres regulacji fotela (mm) 255 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 755 850
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1430 1485
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 890 920
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 340

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Peugeot 508 Volkswagen Arteon
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1499 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130/3750 150/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 300/1750 340/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 208 222
Skrzynia biegów automatyczna, 8-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 487–1537 563-1557
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) 55/17 66/16
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 245/35 R 20
Emisja CO2 (g/km)/norma czystości spalin 101/Euro 6d-TEMP 112/Euro 6c
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/745 2000/750

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - wyposażenie i opcje (oceniane):

Peugeot 508 Volkswagen Arteon
Wersja wyjściowa Peugeot 508 BlueHDi 130 Allure VW Arteon 2.0 TDI SCR Essence
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S
Poduszka kolanowa kierowcy N S
Reflektory halogenowe/ksenonowe/pełne światła LED S/N/5000 zł N/N/S
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa) S (trójstrefowa)
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne S S/S
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/800 zł S/S/1010 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/S S/S/2290 zł (pakiet)
Czujnik światła/deszczu S/S S/S
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka S/S/S S/S/S
Podgrzewane fotele przednie/kierownica 800 zł/N S/640 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/3400 zł S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania S/S/3900 zł (pakiet) S/S/2290 zł (pakiet)
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/1600 zł S/2290 zł (pakiet)
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 1750 zł (pakiet) 2 280 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/1750 zł (pakiet) S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący 1750 (pakiet)/3900 zł (pakiet) S/1060 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2700 zł/18 cali (2200 zł) 2620 zł/20 cali (6000 zł)

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - ceny, przeglądy, gwarancje (oceniane):

Peugeot 508 Volkswagen Arteon
Cena wyjściowa 140 900 zł 127 190 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 160 350 zł* 143 170 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Peugeota zawiera automatyczną skrzynię biegów; cena Volkswagena zawiera także: szyby dźwiękochłonne z pakietem dodatkowego wytłumienia wnętrza za 3060 zł, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS) za 820 zł.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Peugeot Volkswagen
Przestronność z przodu 40 33 31
Przestronność z tyłu 30 20 25
Pojemność bagażnika 25 18 21
Ładowność 15 11 11
Widoczność 20 15 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 28
Ergonomia obsługi 20 15 16
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 156 166
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Peugeot Volkswagen
Przyspieszenie 25 9 12
Elastyczność 25 19 21
Poziom hałasu 15 11 12
Skrzynia biegów 15 15 12
Zachowanie na drodze 30 26 27
Komfort jazdy 30 23 24
Układ kierowniczy 15 13 14
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 32 27
Suma punktów 200 152 152
Koszty Maks. pkt. Peugeot Volkswagen
Cena po doposażeniu 50 39 43
Zużycie paliwa 30 28 25
Wyposażenie – komfort 40 23 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 25
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 9 9
Suma punktów 185 139 141
Wynik końcowy 585 447 459
Miejsce w teście  2. 1.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniania):

Foto: Auto Świat

I znowu wstyd! Spalanie testowe wyższe aż o ponad czterdzieści procent od danych katalogowych? To dla kogo są te dane katalogowe? Na szczęście od września nowe samochody będą już miały w katalogach dane uzyskane w cyklu pomiarowym WLTP. Tak przynajmniej powinno się stać.

Peugeot 508 1.5 HDI vs. VW Arteon 2.0 TDI - podsumowanie:

Brawa dla Peugeota za ten udany debiut! Pięknie narysowane, ponadprzeciętnie przestronne z przodu, bardzo oszczędne i dobrze wyciszone auto z pewnością przekona wielu nabywców, podobnie jak świetne hamulce. Dlaczego nie wygrało? Dlatego, że trafiło na ścianę. Arteon to specyficzny rywal, oferujący na tylnej kanapie przestronność klasy biznes. W dodatku w dobrej cenie. Ale poza tym te auta są naprawdę blisko siebie.

A może jednak nie są - jak myślicie?

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 38/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. nowa Octavia i inne nowości Skody; pierwsze jazdy Fiatem 500X z silnikiem z Polski i Lexusem UX; narodziny marki Vinfast; porównanie kompaktów z benzyniakami turbo; czyszczenie wtryskiwaczy; niebezpieczne pojazdy elektryczne; VW Golf VII z drugiej ręki; Top 5 - używane auta sportowe; dodatek specjalny "Telefon w aucie".
Czy auta popularnych marek udające klasę premium mają sens?
Tak

50 %

Nie

50 %

Tak

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej