CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.624.231.96
Średnio4.694.844.502.12
Najdrożej5.095.174.892.38

Czy Skoda buduje lepszego Tiguana?

6 gru 16 09:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Bestseller VW musi zmierzyć się z konkurentką z własnej rodziny – Skodą Kodiaq. Czy czeska kuzynka okaże się lepsza od niemieckiego oryginału? Dziś to sprawdzimy!

Minęło już 20 lat od premiery pierwszej „nowożytnej” Octavii, skonstruowanej po przełomie. Zastosowany wówczas przepis wciąż klientom smakuje: technika z Wolfsburga plus pakowniejsze nadwozie, a to wszystko okraszone niższą niż w VW ceną. O ile kiedyś Czesi korzystali z rozwiązań konstrukcyjnych VW, które odeszły już do lamusa, o tyle teraz mają prawo składać swoje auta z najnowocześniejszych klocków.

Niezorientowani w hierarchii marek mogą pomyśleć, że to Skoda jest tutaj bardziej premium...

Stylistyka także jest jak najbardziej na czasie. Nic dziwnego, że ta strategia przynosi oczekiwane korzyści, tyle że Skoda trochę zaczyna też wymykać się Volkswagenowi spod kontroli – już na przykładzie pojedynku „Superb kontra Passat” widać, że Czesi co najmniej doganiają Niemców, a raczej nie o to chodziło szefom koncernu VW. Chyba że mają asa w rękawie...

Nowy Kodiaq wynosi ten pojedynek na kolejny poziom. Duży SUV Skody jest o 20 cm dłuższy od Tiguana! Czy coś może zatem przemawiać za oryginałem z Wolfsburga? Prestiż? Cóż, skandal z silnikami TDI bardziej uderzył w Volkswagena niż Skodę i pytanie, która marka jest teraz wyżej postrzegana na świecie, raczej nie przyniesie jednoznacznej odpowiedzi.

Nie rozsądzimy tego teraz, skupmy się więc na autach, które stoją przed nami. Kodiaq mierzy 4,7 m długości i dzięki wysoko poprowadzonej dolnej linii szyb wygląda na nieco pancerne auto. Pewne jest natomiast to, że Jozef Kaban, główny stylista Skody, zadbał o to, żeby Kodiaq nie wyglądał jak ubogi krewny Tiguana. Niezorientowani w hierarchii marek mogą pomyśleć, że to Skoda tu rządzi – tak potężny grill ma Kodiaq i równie poważną „twarz”.

Kształt nadwozia Kodiaqa nie tylko nadaje mu charakter, lecz także pozwolił wygospodarować dużo miejsca w kabinie. Pozycja za kierownicą w obu autach jest praktycznie identyczna i nie daje żadnych powodów do narzekania. Także w drugim rzędzie foteli siedzi się świetnie, różnica w wymiarach wynosi dosłownie kilka milimetrów, tym samym można śmiało planować długie podróże każdym z tych aut.

Podczas gdy Tiguan za drugim rzędem siedzeń ma już tylko miejsce na bagaż, Skoda może mieć za dopłatą 6. i 7. fotel. Nadają się one raczej dla dzieci, ale dorosłych na krótkich odcinkach też od biedy można przewieźć. Jeśli nie potrzebujecie dodatkowych miejsc siedzących, docenicie większą pakowność Skody. Po złożeniu kanapy w Tiguanie mieści się do 1655 l, a Kodiaq pokonuje w takiej konfiguracji barierę 2 metrów sześciennych!

Porównanie: Skoda Kodjaq kontra VW Tiguan Porównanie: Skoda Kodjaq kontra VW Tiguan Foto: Auto Bild

Pewnie nie jesteście zaskoczeni, że Skoda wygrywa z Volkswagenem pod względem pakowności. Tym razem jednak Czesi wiele uwagi poświęcili także jakości wykończenia i użytym do tego tworzywom – detale Kodiaqa robią lepsze wrażenie niż te w Tiguanie! Volkswagen jest w środku świetnie zmontowany, ale nie wszystkie elementy są adekwatne do wysokiej ceny. Twardy plastik na wysokości kolan jest wrażliwy na zarysowania. Czesi stosują w tym miejscu miękkie tworzywa, całość wydaje się szlachetniejsza niż u Niemców.

Tiguan może robić wrażenie wirtualnymi zegarami, ale znajdziemy je wkrótce również w Skodzie, natomiast jej system multimedialny ma aż 9,2-calowy ekran z antyrefleksyjną powłoką najwyższej klasy – zupełnie jak w iPadzie Apple’a. Oba systemy multimedialne mają łączność z siecią w standardzie LTE, specjalne aplikacje dają zdalny dostęp do samochodów przez smartfona, a z osobnych można korzystać na ekranie systemu multimedialnego. Listy dostępnych systemów wspomagających kierowcę są w obu autach bogate. Asystent jazdy w korku przejmuje kierowanie do prędkości 60 km/h, a Trailer-Assist pomaga w manewrowaniu z przyczepą.

Po naciśnięciu gazu dzieje się... najpierw nic, jak to w wielu autach koncernu VW, w których silnik 2.0 TDI połączono z przekładnią DSG.

Naprawdę ciekawie robi się jednak dopiero wtedy, gdy prowadzący bierze kierownicę w swoje ręce. Zaczniemy od Skody. Jej diesel mógłby być trochę lepiej wyciszony. Silnik nie pracuje co prawda irytująco głośno, ale klekoczący dźwięk nie pasuje do atmosfery szlachetnego wnętrza. Po naciśnięciu gazu dzieje się... najpierw nic, jak to we wszystkich autach koncernu VW, w których silnik 2.0 TDI połączono z przekładnią DSG. Układ napędowy najpierw chwilę myśli, dopiero potem rusza. Jeżeli po drodze wtrąci się jeszcze system start-stop, to należy być nastawionym na mało zgrabny skok do przodu. Jednak gdy Kodiaq jest już w ruchu, to 400 Nm i 190 KM zapewniają wystarczająco dużo „pary”.

Tyle że wcale nie ma się ochoty jechać szybko. Skoda zestroiła zawieszenie Kodiaqa z wyraźnie komfortowym zabarwieniem. Nasz testowy egzemplarz był wyposażony w opcjonalne adaptacyjne amortyzatory, które w miękkim ustawieniu pracują jak poduszki – pasażerom o słabych błędnikach może się zrobić wręcz niedobrze. Jednak to także kwestia gustu, bowiem Kodiaq należy z pewnością do najlepiej zestrojonych aut w swojej klasie.

Tiguan jest wyraźnie twardszy, na ciaśniejszych zakrętach porusza się bardziej sportowo od Kodiaqa, choć to oczywiście wobec długości nadwozia 4,49 m i wysokiej pozycji za kierownicą rzecz względna. VW mniej się przechyla, ale i dobrze tłumi nierówności. Jego zestrojenie stanowi odpowiedni kompromis. W porównaniu z autami spoza „kosmosu VW” oba testowane SUV-y nie boją się konkurencji.

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Skoda VW
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 8,6 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 15,2/24,1 s 14,1/22,7 s
Czas wyprzedzania 60-100 km/h (automat) 5,2 s 4,8 s
Czas wyprzedzania 80-120 km/h (automat) 6,7 s 6,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1752/600 kg 1723/537 kg
Rozdział masy (przód/tył) 55/45 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,7/11,8 m 11,4/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,2 m 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe 7,9 l/100 km 7,4 l/100 km
Zasięg 750 km 800 km

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - dane katalogowe (nieoceniane, poza pomemnościami bagażników)

Kodiaq Tiguan
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail common rail
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3500 190/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750 400/1750
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s) 8,6 7,9
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km) 6,6/5,3/5,7 6,5/5,2/5,7
Prędkość maksymalna (km/h) 210 212
Skrzynia biegów aut. 7 (dwusprzęgłowa) aut. 7 (dwusprzęgłowa)
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 650-2065 520-1655
Marka i model opon testowanego auta Continental SportContact 5 Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta 235/55 R 18 235/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 60
Masa przyczepy z hamulcami/bez (kg) 2300/750 2200/750
Dł./szer./wys. (mm) 4697/1882/1676 4486/1839/1673

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - wyposażenie i ceny opcji

Kodiaq Tiguan
Wersja 2.0 TDI DSG 4x4 Style 7-osob. 2.0 TDI 4Motion DSG Highline
Airbagi czołowe/boczne S/S S/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcy S/S S/S
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielne N/S/S N/S/S
Regulowane amortyzatory/aut. klapa bagażnika 4100/3000 zł (pakiet) 3510 zł/N
Klimatyzacja automatyczna S S
Elektrycznie sterowane/składane lusterka S/S S/S
System multimedialny/czujnik deszczu S/S S/S
Bluetooth/złącza AUX/USB S/S/S S/S/S
Nawigacja/wielofunkcyjna kierownica 3000 zł (pakiet)/S S/S
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowy S/S 1380 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/S S/S
Czujniki parkowania p i t/kamera 360º S/3300 zł S/4190 zł (pakiet)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S
Monitoring martwego pola/automat parkujący 2400/1400 zł 1840/4190 zł (pakiet)
Asystent utrzymania pasa ruchu 1 600 zł S
System rozpoznawania znaków drogowych 300 zł N
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele 6500/4200 zł 9010 zł za obie opcje
Lakier metalizowany/felgi standard/w teście 2500 zł/19 cali/18 cali* 2140/18 cali/18 cali

*rozmiar kół samochodu podstawionego do testu drogowego różni się od rozmiaru kół polskiej specyfikacji wybranej do porównania wyposażenia w tabelce

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - ceny przed i po wyrównaniu poziomu wyposażenia, gwarancja, przeglądy

Kodiaq Tiguan
Cena podstawowa testowanej wersji 153 100 zł 162 980 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 161 800 zł 164 360 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana;

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - punkty i klasyfikacja

Foto: Auto Bild

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Foto: Auto Świat

To są z pewnością oszczędne samochody, jeżeli weźmie się pod uwagę ich masę, dynamikę i zużycie paliwa w teście, które wyniosło odpowiednio 7,9 (Skoda) i 7,4 (VW) l/100 km. Skoro tak, to po co producenci mydlą oczy nabywcom spalaniem na poziomie 5,7 l ON na 100 km? Przecież to znacznie, znacznie mniej od wyniku uzyskanego w naszym teście. Wstyd!

Skoda Kodiaq kontra Volkswagen Tiguan - podsumowanie:

Oba są wspaniałymi towarzyszami podróży, ale... O ile Volkswagen robi w zasadzie wszystko dobrze i nie ma za bardzo do czego się przyczepić, o tyle jego czeska kuzynka okazała się pod przynajmniej dwoma względami wybitnym autem: ma gigantyczny kufer i efektowniejszą kabinę. Tiguana za to lepiej się prowadzi. Wybór zostawiamy tym, których stać na każdy z prezentowanych samochodów. Bo ceny z pewnością do ich atutów nie należą.

Zapraszamy do komentowania. Wybralibyście Tiguana czy Kodiaka?

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Czy Skoda Kodiaq mimo niemałej ceny okaże się rynkowym sukcesem w Polsce?
Tak

65 %

Nie

35 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (64)

No photo
No photo ~Mieciu Użytkownik anonimowy
~Mieciu :
No photo ~Mieciu Użytkownik anonimowy
Ten nowy Tiguan nie jest wcale taki zły. Może jest lekko kanciaty ale nie wygląda jakoś brzydko. Na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach - podobnie jak np. Kia Sportage. Siedziałem w takim w salonie i wnętrze było całkiem całkiem - niestety była to wersja higline więc i koszta spore. Pewnie w tej cenie można by wybrać masę innych samochodów, a szanowni znawcy motoryzacji (zwłaszcza ci, którzy nie dysponują takimi funduszami), wiedzą co najlepiej wybrać. Przy artykule o VW piszą, że jest zły, przy Hyundaiu że plastikowy, Toyota sprzed epoki etc itd. A prawda jest taka, że jeśli komuś się samochód będzie podobał i będzie go na niego stać to go kupi i będzie zadowolony.
6 gru 16 19:17 | ocena: 96%
Liczba głosów:23
96%
4%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tester SUVów :) Użytkownik anonimowy
~tester SUVów :) :
No photo ~tester SUVów :) Użytkownik anonimowy
Czegoś tu nie rozumiem. Jak to jest, że samochód, który według tego artykułu, jest wygodniejszy, mniej pali, jest bardziej dynamiczny, lepiej wykończony, cichszy, lepiej trzyma się drogi, itd. przegrywa test. Różnica w cenie ok. 3000 zł przy poziomie ponad 160 tys. to żadna różnica. Poza tym w Tiguanie jest dostępna automatyczna klapa bagażnika i system rozpoznawania znaków drogowych - a tu podano że nie.
A co do samej ceny, to słyszę cały czas, ze VW jest drogi, a czy ktoś z "dziennikarzy" kalkulował ostatnio SUVy innych marek? Bo ja tak i np Tuscon przy podobnym wyposażeniu wyszedł mi ok. 2000 zł drożej od Tiguana. Więc nie gadajcie głupot! Zresztą dopóki będą chętni na samochody w takich cenach, to takie ceny będą!
6 gru 16 21:52 | ocena: 92%
Liczba głosów:12
92%
8%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~nuda Użytkownik anonimowy
~nuda :
No photo ~nuda Użytkownik anonimowy
Ło matko, dylematy, nad którymi centrala pracowała w biurach w pocie czoła, wyciekły do internetu - czy Skoda jest lepsza od VW?
I to zaskoczenie - ma większy bgażnik! Tak Skoda ma zawsze większy bagażnik, bo w Czechach bierze się płytę podłogową VW i ciągnie i ciągnie z każdej strony! Niestety ci co ciągną po bokach zaraz odpadają, ale ci z przodu i tyły ciągną i ciągną - i eureka mamy nowy model Skody!
I proszę nie używać w stosunku do tych marek zwrotów - Pestiż, stylistyka - to powoduje erozje znaczenia tych cech i ściąganie innych producentów na tą samą nizinę.
6 gru 16 11:39 | ocena: 70%
Liczba głosów:37
70%
30%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Nie daj się ogłupić Użytkownik anonimowy
~Nie daj się ogłupić :
No photo ~Nie daj się ogłupić Użytkownik anonimowy
Piękna socjotechnika, by o wadach pisać prawie jak o zaletach. Wyobraźmy sobie teraz samochód innej marki nie związanej z VAG-iem, w którym skrzynia biegów tak długo się "zastanawia". Zostałby on zjechany w artykule niemieckich mediów na całego i porównany do szrotu. A tak użytkownik VAG-a mówi sobie "Co to?", gdy jego najnowsze cudo techniki ląduje na lawecie.
6 gru 16 17:00 | ocena: 81%
Liczba głosów:27
81%
19%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rrr Użytkownik anonimowy
~Rrr :
No photo ~Rrr Użytkownik anonimowy
Już za tydzień porównanie Passata z Superbem, Octavii z Golfem i Polo z Fabią - niespodzianka - Skoda ma większy bagażnik, VW jest minimalnie lepiej zrobiony! Szok, czy Skoda zagrozi pozycji Audi? Jak duży musi mieć bagażnik żeby pokonać Porsche?
6 gru 16 10:40 | ocena: 93%
Liczba głosów:41
93%
7%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ja.N Użytkownik anonimowy
~Ja.N :
No photo ~Ja.N Użytkownik anonimowy
"Po naciśnięciu gazu dzieje się... najpierw nic, jak to we wszystkich autach koncernu VW, w których silnik 2.0 TDI połączono z przekładnią DSG. Układ napędowy najpierw chwilę myśli, dopiero potem rusza."
Nie wiem czy autor miał kiedykolwiek do czynienia ze skrzynią DSG. Nie pisałby takich głupot. Układ napędowy nie myśli - tak samo jak komputer. On tylko wykonuje program i przetwarza dane.
W ogóle to bezsensu porównywać dużego SUVa z małym. Z Tiguanem to możecie zestawić Yeti.
6 gru 16 10:34 | ocena: 61%
Liczba głosów:23
61%
39%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Obiektywny Użytkownik anonimowy
~Obiektywny :
No photo ~Obiektywny Użytkownik anonimowy
VW i jego klony od kilku lat śmiało można nazwać królami poboczy. To nudne i szare pojazdy zachwalane przez dziennikarzy polskojęzycznych wydawnictw prasowych , będących na usługach niemieckich koncernów samochodowych. Ja po przygodach z Pasatem i Polo pożegnałem się na dobre z tą marką. Teraz mam Hondę Acord rocznik 2015,oraz Dacia Duster 4x4 2014 w benzynie i kompletnie nic się nie dzieje z samochodami. Acordem przejechałem już 90 tys i mogę powiedzieć ze jest to auto przyzwoicie wykonane bezawaryjne, podobnie jak opluwana przez niektórych szrotmiłośników Dacia.
6 gru 16 12:27 | ocena: 58%
Liczba głosów:26
58%
42%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jeździec Użytkownik anonimowy
~jeździec :
No photo ~jeździec Użytkownik anonimowy
Miałem kiedyś dwie skody,octavię i superba potem przeszedłem do klasy premium. Muszę przyznać że do codziennego użytku są to bardzo dobre auta, trwałe były niesamowicie,nic się nie psuło z wyjątkiem że w superbie jakaś kontrolka i nikt nie wiedział co, jednak znaleźli i nie było najmniejszego problemu z niczym. Silniki 1,9 TDI . Miałem touarega i jeździłem tiguanem tym poprzednim a tego bym w życiu nie chciał. Touareg był na prawdę czymś bardzo dobrym i właściciele merców ML sami mówili że jest lepszy i to znacznie a to coś znaczy.Afera spalinowa VW to takie coś bardziej polityczne bo inne marki też mają podobne problemy . Jednak VW chyba straciło na jakości i gdybym miał wybierać to na pewno skoda . Aha do żadnego z nich nie wlałem kropli oleju pomiędzy wymianami nawet gdy octawia miała ponad trzysta tys km a touaerg to samo , superba sprzedałem po około 140 tys km,bez najmniejszego problemu tylko ta kontrolka.
6 gru 16 12:24 | ocena: 54%
Liczba głosów:26
54%
46%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Taka jest prawda Użytkownik anonimowy
~Taka jest prawda :
No photo ~Taka jest prawda Użytkownik anonimowy
Obejrzałem kilka testów Kodiaqa z Majorki gdzie dziennikarze z całego świata mieli okazje pojeździć tym autem. I jedno jest pewne - samochód bardzo się podoba. Niemal każdemu z oceniających. Dobrze wyposażony, wykończony, z paletą różnych silników. Duży, praktyczny, przestrzenny, wygodny. A cena niższa od konkurencji. Parę fajnych dodatków, ogromny bagażnik. Superba sprzedali w 11 miesięcy 115 tysięcy, z tym będzie myślę lepiej. Teraz problem Skody to możliwości fabryki, myślę, ze na porządną wersję z 2,0 TDI będzie się trochę czekać...
6 gru 16 15:05 | ocena: 52%
Liczba głosów:27
52%
48%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~brum Użytkownik anonimowy
~brum :
No photo ~brum Użytkownik anonimowy
Co za różnica? Skoda VW czy Seat. Wszystko i tak idzie do jednej kieszeni więc nie ma tu mowy o jakiejkolwiek wewnetrznej konkurencji.
6 gru 16 11:12 | ocena: 95%
Liczba głosów:20
95%
5%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Porównanie: Skoda Kodiaq kontra VW Tiguan

W koncernie Volkswagena flagowemu SUV-owi marki wyrósł właśnie większy i potężniej wyglądający konkurent. Jak zarząd koncernu mógł w ogóle dopuścić do takiej sytuacji? Czyżby Skoda miała w przyszłości zostać drugim Audi i być pozycjonowana w portfolio marki wyżej od Volkswagena? Zapraszamy do galerii, a potem do lektury porównania, z którego dowiecie się, jak jeździ Skoda Kodjak na tle swojego rywala VW Tiguana.

Czy Skoda buduje lepszego Tiguana? (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego