Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 - nie do wiary

9 maja, 14:30

Porsche 911 GT2 RS i Corvette Z06 należą do najszybszych samochodów sportowych na świecie. A który potrafi więcej? Sprawdziliśmy to na torze!

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Ekstremalni sportowcy: GT2 RS i Z06 łącznie mają moc 1359 KM
  • Porsche edynie przez wysoką cenę traci dużo punktów. Po hamulcach też spodziewaliśmy się więcej
  • Corvette hamuje jak zwierzę i tak też jeździ. Tylko minimalnie wolniejsze od GT2

Nikt nie lubi mądrali. Ale temu Porsche można wybaczyć. 911 GT2 RS ma prawo wiedzieć lepiej. Ono bowiem dokładnie wie, o czym mówi. Musisz hamować później niż zwykle – wrzeszczy do mnie. Ten zakręt, w którym zwykle lekko odpuszczasz gazu, możesz wziąć na pełnym – krzyczy. OK, OK, szefie, się robi! Rzadko byłem tak wdzięczny za wskazówki. Niczym szczeniak rasy pekińczyk siedzę w czerwono-czarnej jaskini z alcantary, włókna węglowego, uwiązany sześciopunktowym pasem szelkowym. Spokojnie, dam mu radę...

To najszybsza dopuszczona do ruchu drogowego „911-ka” w historii! Stworzona po to, żeby pokazać, co jest możliwe na torze wyścigowym, i wykręcić na nim rekordowy czas. Właśnie nam to udowadnia pętla toru na obiekcie testowym firmy oponiarskiej Goodyear w Mireval w południowej Francji. Zwykle sprawdzamy tu możliwości najlepszych aut sportowych danego roku. GT2 RS z pewnością do nich należy.

700 KM z podwójnie doładowanego boksera, 750 Nm momentu obrotowego, 340 km/h prędkości maksymalnej. Co innego mogłoby stanąć z nim do walki? Corvette! W wersji Z06 stanowi godną rywalkę. Z mocarnego V8 z kompresorem wyciska 659 KM i zniewalające 881 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 300 km/h, zatem nie musi bać się Porsche.

Porsche wsadziło do GT2 wszystko, co był w stanie dostarczyć departament sportowy. Lekka konstrukcja, moc, precyzyjne zawieszenie, monstrualne hamulce, aerodynamika – w każdej z tych dziedzin wybrano najlepsze rozwiązania, a i tak nasz egzemplarz jeszcze doposażono w pakiet Weissach za 153 030 zł. Wszystko w imię wyciśnięcia ostatnich setnych sekundy. Ale Corvette Z06 też ma w zanadrzu różne dodatkowe sztuczki – pakiet Z07 Performance wyczarowuje z amerykańskiego sportowca dodatkowe pokłady tężyzny.

W Corvette potrzeba siły

Gdy wsiada się za kierownicę Corvette, pierwsze odczucia są... trochę jak w ciężarówce! Kierownica obraca się z dużym oporem, lewarek chodzi nieco bez pasji, maska wydaje się nie mieć końca, a sportowe fotele zapewniają wygodę nawet tęgim kierowcom. Jedno małe spektakularne okrążenie na rozgrzewkę, a potem dajesz gazu i wszystko się zmienia. Teraz napada na ciebie wielki grizzly, który szarpie tobą i torturuje potężnymi uderzeniami zawieszenia. Do tego ta ostra, złowroga melodia V8, wywołująca gęsią skórkę: twarda praca silnika, wyjący kompresor, wszechobecne drgania... Jeśli ktoś nie kocha takich doznań, będzie czuł się jak w piekle!

Kierownicę należy chwycić pełną dłonią, żeby pocące się palce zakleszczyły na wieńcu. Lewarek chce być bezwzględnie popychany i szarpany. Siły odśrodkowe? No tak, będziecie je czuli w karku, pomóc może mocne oparcie łopatek i karku o fotel lub odpowiednie przygotowanie fizyczne. I faktycznie: ten wielki niedźwiedź w końcu zaczyna nam ulegać, role się zamieniają i to kierowca pędzi sapiącego misia przed sobą po cyrkowej arenie. Z milimetrową dokładnością. Fascynujące jest to, jak stabilny pozostaje ten umięśniony kolos, gdy z całą siłą się hamuje. Ale też sama droga hamowania zasługuje na najwyższe pochwały. Z06 klei się asfaltu. Podsterowność? Nigdy. Utrata przyczepności na wyjściu z zakrętu? Zero. Niedostatki mocy na lekkim podjeździe? W życiu! Corvette paruje, kierowca ciężko pracuje, licznik okrążeń rotuje – a na końcu na stoperze pojawia się sensacyjny czas okrążenia 1:28,64 min. Pot? Wszędzie!

Porsche: precyzyjnie i z lekkością

Nie da się tego porównać z normami panującymi w Porsche. Skręca z lekkością, dzięki niższej o 100 kg masie w ogóle wydaje się szlachetniejsze i lepiej wytrenowane. Po mistrzowsku automatycznie sortuje 7 biegów w najlepszej na Ziemi dwusprzęgłowej przekładni i trzyma cię sztywno na twardych kubełkowych fotelach. Tak musi być, bo siły odśrodkowe z niewiarygodną mocą próbują cię wyrwać z miejsca kierowcy. Porsche kleiście trzyma się asfaltu na swoich 325-milimetrowych tylnych łapach i pewnie balansuje wzdłuż promienia zakrętu. Fascynujące zespolenie z jezdnią zawdzięcza konstrukcji zawieszenia: gumowe tuleje wahaczy zastąpiono tu twardymi jak stal przegubami kulistymi. Także podczas wkręcania się w zakręty przy dużych prędkościach GT2 RS wykazuje wielkie umiejętności. Aerodynamika się zgadza, dociska wóz z ekstradawką siły do drogi. Poza tym tylna oś też skręca, odpowiednio zmiękczając nagłe zmiany kierunku. Ostatecznie jest to „wiskotyczne wpływanie” w zakręt niż ostre, kanciaste wdrapywanie się w niego – sensacyjne!

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 Foto: Auto Bild

To samo dotyczy napędu. W bezpośrednim porównaniu z Corvette, w której po dodaniu gazu następuje brutalna eksplozja mocy czerpanej z ogromnej pojemności i siły kompresora, w Porsche to samo odbywa się bezwzględnie linearnie. Porsche reaguje bez zwłoki, szybko przechodzi w niemiłosierny ciąg i lubi być kręcone do ponad 7000 obr./min. Prychający hałas, wydobywający się z tyłu, ma domieszkę brudnego charczenia – nawet skacowany alkoholik po „tygodniówce” nie brzmiałby brutalniej.

GT2 najszybsze na tym torze

Do tego w nadkolach trzaskają podbijane kamyczki, skrzynia biegów śpiewa, zgrzytając zębami, i okazjonalnie o klatkę obijają się sprzączki pasów bezpieczeństwa – feeria dźwięków, która powoduje podniesienie włosków na przedramieniu niczym niebieska pigułka budząca nadzieje niektórych mężczyzn. Mówiąc krótko: jazda GT2 RS to otumaniająco zmysłowe doświadczenie. A także ekstremalnie szybkie – oczywiście. GT2 RS sprintuje 0-100 km/h w mniej niż 3 sekundy, przyspieszenie do 200 km/h załatwia w 8,5 s, a okrążenie toru w Mireval trwa w nim tylko 1:27,56 min. Żaden samochód nie był tu tak szybki. Mądrala? Też, ale przede wszystkim mistrz.

Porsche 911 GT2 RS - to czyni je szybkim

700-konnego boksera wspomagają dwie turbiny ze zmienną geometrią łopatek, tylna oś też skręca. Ogromne ceramiczne hamulce z tarczami o średnicy 410 mm. Lekka konstrukcja z karbonowymi elementami zawieszenia. Przedni spoiler i tylne skrzydło zapewniają dodatkowy docisk wynoszący nawet 340 kg. Prędkościomierz 911 GT2 RS wyskalowano do 400 km/h, realnie można rozpędzić się do 340 km/h!

Pakiet Weissach: 30 kg mniej za jedyne 153 030 zł! Zawiera między innymi: karbonowy dach i maskę z bezbarwnym lakierem, kute magnezowe felgi, czerwone pasy sześciopunktowe, skręcaną klatkę bezpieczeństwa z tytanu i stabilizatory oraz łączniki z karbonu.

Chevrolet Corvette Z06 - też ma się czym pochwalić

6,2 litra plus kompresor zapewniają „tylko” 659 KM mocy, ale za to potężny moment obrotowy wynoszący aż 881 Nm. Karbonowo-ceramiczne hamulce. Regulowany tylny spoiler. Zamontowana daleko za przednią osią ciężka jednostka V8 zapewnia dobre wyważenie. Z przodu ekstremalnie szeroki rozstaw kół, niewiarygodnie szerokie opony ze specjalną mieszanką. Z06 rozpędza się maksymalniedo 300 km/h.

Pakiet Z07 oferuje rozwiązania z Le Mans za 15 500 euro. W jego skład wchodzą: karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo z regulacją, opony SportCup 2, dłuższe winglety, karbonowe elementy ozdobne oraz specjalnie zestrojony system amortyzatorów.

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 - wyniki testu

Corvette Porsche
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s 1,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s 2,8 s
Przyspieszenie 013-/160/200 km/h 5,7/8,0/11,3 s 4,2/5,8/8,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1619/281 kg 1513/317 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc. 36/64 proc.
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 32,8 m 35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (gorące) 29,6 m 32,2 m
Czas na torze 1:28,64 min 1:27,56 min

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 - dane techniczne

Corvette Porsche
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, kompresor/V8/16 benzynowy, biturbo/B6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie za przednią osią wzdłużnie za tylną osią
Pojemność skokowa (cm3) 6162 3800
Moc maksymalna (KM/obr./min) 659/6400 700/7000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 881/3600 750/2500
Prędkość maksymalna (km/h) 300 340
Skrzynia biegów manualna, 7-biegowa aut. 7-biegowa (PDK)
Napęd na tylne koła na tylne koła
Hamulce (przód/tył) tarczowe/tarczowe (ceramiczne) tarczowe/tarczowe (ceramiczne)
Pojemność bagażnika (l) 283 115
Pojemność zbiornika paliwa (l) 70 84
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport Cup 2 Dunlop Sport Maxx Race 2
Rozmiar opon testowanego auta 285/30 ZR 19 | 335/25 ZR 20 Y 265/35 ZR 20 | 325/30 ZR 21 Y
Emisja CO2 (g/km) 291 269
Średnie spalanie |l/100 km) 12,7 11,8
Długość/szerokośc/wysokość/rozstaw osi (mm) 4514/1965/1239/2710 4549/1880/1297/2453
Cena od: 119 700 euro (w Niemczech) 1 431 090 zł

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 - punktacja

Maks. punktów Porsche Corvette
Przestronność i bagażnik 10 4 6
Jakość wykończenia 10 9 7
Fotele i pozycja kierowcy 20 20 16
Wyposażenie 10 10 10
Frajda z jazdy 20 20 18
Czas przejazdu toru 20 20 19
Koncepcja napędu 10 8 9
Przyspieszenie 20 20 17
Elastyczność 20 20 17
Skrzynia biegów 20 18 14
Dźwięk silnika 10 10 8
Użytkowanie na co dzień 10 2 2
Zachowanie na drodze 30 28 26
Układ kierowniczy 20 20 18
Siła i działanie hamulców 30 22 28
Wizerunek 10 10 9
Zużycie paliwa 20 12 10
Cena 1 KM 10 2 6
Wynik końcowy 300 255 240
Miejsce w teście 1. 2.

Porsche 911 GT2 RS kontra Chevrolet Corvette Z06 - naszym zdaniem

Corvette Z06 w pełni zasługuje na miano supersportowca, ale to 911 GT2 RS wykręciło lepszy czas na torze i tym samym okazało się szybsze. Niewiarygodne jest to, z jaką łatwością osiąga takie tempo. Ale korzystna cena i tylko nieznacznie gorsze osiągi to duża zachęta do zakupu „amerykanina”.

Poleć
Udostępnij
0

Zobacz również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej