CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.423.851.60
Średnio4.294.554.081.81
Najdrożej4.784.644.952.21

Volvo V90 Cross Country kontra Mercedes All-Terrain - który jest lepszy na każdą drogę?

21 mar, 16:27
Udostępnij
0
Skomentuj

Mercedes pozazdrościł Volvo uterenowionego kombi i po 20 latach od debiutu V70 XC wprowadził do oferty rywala. Czy nowicjusz poradzi z doświadczonym autem?

Serię Volvo Cross Country zapoczątkował w 1997 roku model V70 XC. Pojazd ten, obok Subaru Legacy Outbacka, rozpoczął w Europie modę na uterenowione auta klasy średniej. Wkrótce podwyższone kombi z offroadową stylistyką wprowadzili do oferty inni producenci: Audi (A6 Allroad), Citroën (C5 Cross Tourer), Opel (Insignia Country Tourer) i VW (Passat Alltrack).

Mercedes nie dołączył do nich, lecz postanowił rozwijać klasyczne SUV-y. W końcu jednak zmienił zdanie i kilka miesięcy po debiucie klasy E wprowadził do sprzedaży uterenowioną wersję All-Terrain. Debiut Mercedesa nie był jednak łatwy, bowiem w tym samym czasie w ofercie szwedzkiego producenta pojawił się kolejny model Cross Country, zbudowany na najnowszym V90. W teście sprawdzamy, jakie szanse ma nowicjusz w starciu z samochodem produkowanym przez markę posiadającą w tej klasie aut 20-letnie doświadczenie.

Osłona chłodnicy w stylistyce typowej dla SUV-ów, 19- lub 20-calowe alufelgi, poszerzone nadkola w czarnym kolorze i specjalne zderzaki z galwanizowaną osłoną to znaki rozpoznawcze uterenowionego Mercedesa. Podobny zestaw offroadowych akcesoriów znajdziecie u szwedzkiego rywala, z tym, że imitację osłon na zderzakach wykonano z lakierowanego tworzywa.

Czy to gorzej? Jeśli niechcący zderzakiem traficie w wystający korzeń, taniej za naprawę zapłacicie pewnie w Volvo. Zresztą szanse na to, że uszkodzicie nadwozie V90 Cross Country są mniejsze, gdyż prześwit ma 21 cm. W Mercedesie All-Terrain jest on zwiększony w stosunku do zwykłej klasy E kombi o 2,9 cm, a do tego ma dodatkowo unoszone o 2 cm pneumatycznie nadwozie. Mimo to jego maksymalny prześwit 15,9 cm na tle Volvo wygląda blado.

Ci, co planują częściej opuszczać asfaltową nawierzchnię, nie powinni zamawiać do tych aut 20-calowych kół. Zimowe „19-ki”, które były zamontowane w Volvo, miały profil 50, a mercedesowskie „20-ki” – choć efektowne wizualnie – zaledwie 40 (pomiary wykonane na innych kołach). Na szutrowej drodze mniejsze koła w Volvo miały większe szanse na przetrwanie, a na asfalcie wyższy profil zapewniał lepszą amortyzację.

W obu autach przewidziano specjalne tryby do jazdy na bezdrożach. Ten z Mercedesa nazywa się „All-Terrain” i poza podniesieniem o 2 cm nadwozia (ręcznie nawet o 3,5 cm) zmienia też ustawienia układów ESP i ASR, stosownie do charakterystyki jazdy w terenie. Na ekranie pojawiają się informacje o: kącie skrętu kół, poziomie zawieszenia, kącie nachylenia, pozycji pedałów gazu i hamulca, a ponadto też kompas.

Volvo nie oferuje takich bajerów. W ustawieniu Off Road kierowca nie wie, jak są skonfigurowane podzespoły pojazdu (nie może ich też sam dopasować). Regulacja zawieszenia ogranicza się do zmiany charakterystyki twardości amortyzatorów, choć i w nim znajdują się miechy powietrzne (tylko na tylnej osi). Ich zadanie polega na czym innym niż w pneumatycznym podwoziu Mercedesa. Volvowski system ma utrzymywać nadwozie na jednakowej wysokości niezależnie od tego, ile osób i bagaży znajduje się w aucie. W terenie w V90 Cross Country możemy wspomóc się za to systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia.

Pod maskami obu aut pracowały czterocylindrowe, dwulitrowe turbodiesle o mocy 190 KM, które przekazująmoment obrotowy na obie osie za pośrednictwem automatycznych przekładni. Ponieważ oba samochody ważą podobnie (ok. 2 ton), w sprincie do „setki” jadą niemal łeb w łeb. Także czasy rozpędzania w przedziale 60-100 i 80-120 km notują zbliżone. Są jednak między tymi napędami istotne różnice. Volvowski „automat” ma o jedno przełożenie mniej niż mercedesowski, co może po części tłumaczyć wyższe o litr spalanie silnika D4.

Skrzynia japońskiego Aisina szybko i miękko zmienia biegi, ale zdarzają się jej zawahania, zwłaszcza gdy oczekuje się natychmiastowej redukcji. Dziewięciostopniowy „automat” w All-Terrainie nie daje żadnych powodów do narzekań. Wyższe noty za napęd uzyskał także silnik Mercedesa, który pracuje ciszej niż motor Volvo.

Na niemieckiej autostradzie kierowca Volvo nie będzie w stanie dogonić spieszącego się właściciela Mercedesa, bowiem prędkość maksymalna Cross Country jest o ponad 20 km/h niższa. Może jednak zdarzyć się taka sytuacja, że oszczędniejszy Mercedes podczas tej pogoni zatrzyma się z powodu braku paliwa, chyba że wcześniej zamówicie zbiornik 66 l (standard to 50 l).

Skoro Volvo ma stały wysoki prześwit, to teoretycznie powinno się je gorzej prowadzić. I zapewne byłoby tak, ale pamiętajmy, że modele Cross Country jeżdżą po drogach od 20 lat. Na zakrętach nadwozie nie wychyla się nadmiernie, a samochód pewnie trzyma obrany przez kierowcę kierunek jazdy. Gdy w zakręcie przesadzicie z gazem, musicie liczyć się – mimo napędu 4x4 – z uślizgiem kół przedniej osi.

Układ kierowniczy nie jest tak bezpośredni, jak w Mercedesie, ale uważamy, że doskonale pasuje do rodzinno-offroadowego charakteru Volvo. Choć mogliśmy wybrać jeden z czterech trybów jazdy (zmieniają charakterystykę pracy m.in. amortyzatorów, napędu i układu kierowniczego), najprzyjemniej jeździło się nam w Comforcie.

W Mercedesie też można zmieniać tryby jazdy, ale tu różnice między poszczególnymi ustawieniami są bardziej wyczuwalne. Jest też możliwość konfiguracji poszczególnych podzespołów, co pozwala kierowcy dobrać je według własnych upodobań. All-Terraina prowadzi się precyzyjniej, pneumatyczne zawieszenie lepiej wybiera nierówności i sprawia, że na szybko pokonywanym zakręcie nadwozie niemal się nie wychyla. Układ jezdny jest tak dopracowany, że na koło kierownicy nie docierają żadne wibracje. Zawieszenie informuje kierowcę tylko o najechaniu na dużą dziurę, ale tę niedogodność można zmniejszyć, jeśli wybierzecie np. 19-calowe koła.

Choć oba auta mają zbliżone gabaryty, inaczej rozplanowano ich wnętrza. Volvo jest mniejsze z przodu, za to z tyłu oferuje więcej przestrzeni. Ciaśniejszy z tyłu Mercedes ma pojemniejszy kufer i zapewnia wyższą ładowność. W All-Terrainie są większe możliwości indywidualizacji auta, m.in. jonizacja powietrza, zmiana zapachu. Ani Volvo, ani Mercedes nie zachwyciły nas multimedialnym systemem obsługi.

Naszym zdaniem

Choć Mercedes jest nowicjuszem w tym segmencie, to zbudował bardzo udane auto. All-Terrain okazuje się lepszy na asfalcie, ale gdyby wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem, to mimo rozbudowanej elektroniki i pneumatycznego zawieszenia na bezdrożach nie dorównałby Cross Country.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 25/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. następne generacje Skody Octavii, BMW serii 1 i Mercedesa Klasy A; Hyundai Kona - prezentacja; Volkswagen Arteon - pierwsza jazda; Seat Ibiza kontra Suzuki Swift; test Alfy Romeo Stelvio z dieslem; układ chłodzenia silnika - co się psuje; nowy sprzęt policji; hamulce postojowe - awarie i naprawy; carsharing - jak działa i ile kosztuje; Mercedes Klasy V z drugiej ręki; używane kombi klasy średniej; Rolls-Royce Ghost kontra BMW serii 7. W numerze poradnik wakacyjny "Samochodem po Europie".
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (102)

No photo
No photo ~szczęśliwy właściciel V90cc Użytkownik anonimowy
~szczęśliwy właściciel V90cc :
No photo ~szczęśliwy właściciel V90cc Użytkownik anonimowy
Uwielbiam te wywody na temat Chin, Coli.... Land Rover należy to indyjskiej Taty i ... chyba ma się nieźle. A do kogo należy piwo, które panowie pijecie?
Wracając do Volvo V90CC - mam NIESAMOWITĄ przyjemność jeździć tym autem od miesiąca i to w najlepszej wersji. I jest super, przesiadłem się do niego z prawie nowego Jeepa Grand Cherokee, które jest.... włoskie czy amerykańskie?
Dywagacje tego typu w dzisiejszych czasach nie mają znaczenia.
3 kwi 15:46 | ocena: 79%
Liczba głosów:19
79%
21%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Remul Użytkownik anonimowy
~Remul
No photo ~Remul Użytkownik anonimowy
do ~Perły przed wieprze:
No photo ~Perły przed wieprze Użytkownik anonimowy
3 kwi 14:19 użytkownik ~Perły przed wieprze napisał
Volvo to przyznaję bardzo dobry samochód ale nie szwedzki tylko chiński produkowany w Szwecji. To tak jakby powiedzieć, że Cola jest polska bo ma fabrykę w Radzyminie...Volvo bez Chińczyków skończyłoby jak SAAB czyli bankructwem i upadkiem. Szwecja to kra
Coca-Cola nie powstała w Polsce, ale w USA. Volvo powstało w Szwecji i w Szwecji jest produkowane, więc zdecydowanie bliższe prawdy jest stwierdzenie, że to jest szwedzki samochód, a nie chiński. Chiński jest tylko kapitał, więc nie skąd ta mania wytykania, że to nie szwedzki samochód. Niestety Polacy dopiero poznają wartościowe produkty z Chin, bo dotychczas mieli kontakt tylko z tanimi towarami z Chin. Dlatego chiński jest w Polsce nadal synonimem czegoś gorszego.
3 kwi 16:24 | ocena: 68%
Liczba głosów:22
68%
32%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~R-Design Użytkownik anonimowy
~R-Design :
No photo ~R-Design Użytkownik anonimowy
Latwo zauwazyc, ze najwiekszym zmartwieniem i problemem polskojezycznych Czeresniakow jest to, ze volvo ma chinskie zaplecze finansowe. Coz, czyms sie musza zajmowac, zaden, nigdy nawet nie przejdzie w poblizu nowego "chinskiego" vovlo, to chociaz sobie na niego poujadaja.
3 kwi 23:03 | ocena: 93%
Liczba głosów:14
93%
7%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzes Użytkownik anonimowy
~Grzes :
No photo ~Grzes Użytkownik anonimowy
Oba auta fajne i niestety oba poza moim zasięgiem. Zewnętrznie to volvo mnie urzeka ale wnętrzem chyba ukłon do Mercedesa. Wszelkie "niedociągniecia" typu wolna skrzynia dla normalnego zjadacza chleba nie będą miały znaczenia albo nie zostaną wogole zauważone.
21 mar 19:25 | ocena: 88%
Liczba głosów:26
88%
12%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Seeeeebo____36 Użytkownik anonimowy
~Seeeeebo____36 :
No photo ~Seeeeebo____36 Użytkownik anonimowy
Jak można porównywać Volvo do Mercedesa. Może tylko kiedy są nowe. Wystarczy zestawić kilkuletnie volvo z kilkuletnim mercedesem i wszystko będzie jasne. Mercedes dziś nie pasuje do niczego, wieczne problemy, rdza itp. Góruje jedynie w różnorodności modeli i ilości dostępnych jednostek napędowych. Ale czy to aż tak wielki plus ?
Od ponad dziesięciu lat zajeżdżam co dwa lata jakieś tam volva xc90, xc70, v70....250-300 tyś i następny. Mercedes by mnie chyba wykończył jeśli miałbym nim takie przeloty robić. No chyba że dali by mi wieczystą gwarancję na wszystkie podzespoły, tyle że wtedy zamiast jeździć cały czas stało by w serwisie. Nie jestem wrogo nastawiony do tej marki. Mam 50 letniego merca w garażu...ale to inne auto. Dziś ta marka nadaje się do lansu po mieście i do niczego innego.
Zobaczymy co te nowe Volva pokażą...żeby tylko ostatnia dobra marka nie zeszła na psy.
3 kwi 17:55 | ocena: 60%
Liczba głosów:20
60%
40%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
~myslecinaczej
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
do ~MKS:
No photo ~MKS Użytkownik anonimowy
3 kwi 13:36 użytkownik ~MKS napisał
No właśnie, dla normalnego zjadacza chleba ospała skrzynia, tanio wyglądający ,słaby tablet itp.. nie ma znaczenia.
Z kolei dla klientów , których stać na to, by wyjąć ponad 300 tyś zł., takie detale" jak skrzynia , już mają znaczenie. A tak na ma
miazdzyc to mozna orzechy kolego- obecnie samochody tej klasy sa poprostu porownywalne i zaden zadnego nie zmiazdzy. Ja biore volvo ponad audi i merca ale ty i wielu wybierze co innego.
3 kwi 14:22 | ocena: 94%
Liczba głosów:16
94%
6%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
~myslecinaczej
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
do ~Meg:
No photo ~Meg Użytkownik anonimowy
3 kwi 13:56 użytkownik ~Meg napisał
Volvo to Chińczyk jak tralala.Bylam oglądać jedno i drugie...kupiłam toyotę.Podziekowalam za plastiki i dziwne dodatki,solidność jest jedna albo japaniec albo Niemiec czyli BMW
chinczyk to ty jestes! :)
kapitaj jest chinski i tyle. Reszta jest szwecka. Poza tym Chinczycy lataja w kosmos wiec jesli trzeba potrafia zrobic produkty wysokiej technologii.

Poza tym, nie ma co szukac zwycieztwa- obecne samochody sa i tak calkiem podobne do siebie i przewaga marek premium jest calkiem nieduza albo zadna.
3 kwi 14:18 | ocena: 77%
Liczba głosów:13
77%
23%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
~myslecinaczej :
No photo ~myslecinaczej Użytkownik anonimowy
Autoswiat - niemiecka gazeta oplacana przez niemiecki przemysl moto- "testy" sa tak konstruowane, zeby zawsze pokazac przewage niemieckihc produktow albo, tam gdzie nie jest to mozliwe (jak w tym przypadku) minimalizowac przewage konkurencji)

Ale jakos tak np w US niemieckich samochodow jest tak malo......tak bywam i widze, jakby co.
3 kwi 14:14 | ocena: 74%
Liczba głosów:23
74%
26%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Perły przed wieprze Użytkownik anonimowy
~Perły przed wieprze
No photo ~Perły przed wieprze Użytkownik anonimowy
do ~bleki bez teki:
No photo ~bleki bez teki Użytkownik anonimowy
3 kwi 13:37 użytkownik ~bleki bez teki napisał
Szwecja kraj niespełna 10 milionowy potraafi produkować własne dobre samochody, samoloty bojowe Gripen, a co potrafi polskie katolstwo poza szerzeniem ciemnoty i cmokania księdza po rękach? Przypominam tylko, że Polska jest czterokrotnie większa a jej kr
Volvo to przyznaję bardzo dobry samochód ale nie szwedzki tylko chiński produkowany w Szwecji. To tak jakby powiedzieć, że Cola jest polska bo ma fabrykę w Radzyminie...Volvo bez Chińczyków skończyłoby jak SAAB czyli bankructwem i upadkiem. Szwecja to kraj, który ominęły wojny, a także 50 lat komunizmu. Więc porównywanie jego osiągnięć do Polski jest ciężkim nadużyciem. Nie wiem jakie trzeba mieć IQ by zestawiać Polskę ze Szwecją? Podrzucę inne przykłady Szwajcaria, Norwegia, Austria, ZEA, Katar...też im lepiej idzie!
3 kwi 14:19 | ocena: 54%
Liczba głosów:39
46%
54%
| odpowiedzi: 5
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bleki bez teki Użytkownik anonimowy
~bleki bez teki :
No photo ~bleki bez teki Użytkownik anonimowy
Szwecja kraj niespełna 10 milionowy potraafi produkować własne dobre samochody, samoloty bojowe Gripen, a co potrafi polskie katolstwo poza szerzeniem ciemnoty i cmokania księdza po rękach? Przypominam tylko, że Polska jest czterokrotnie większa a jej królową jest Święta Dziewica Haaaaaaaaaaaaaa
3 kwi 13:37 | ocena: 58%
Liczba głosów:80
58%
43%
| odpowiedzi: 21
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Volvo V90 Cross Country kontra Mercedes All-Terrain - który jest lepszy na każdą drogę?

Mercedes pozazdrościł Volvo uterenowionego kombi i po 20 latach od debiutu V70 XC wprowadził do oferty rywala. Czy nowicjusz poradzi z doświadczonym autem?

Volvo V90 Cross Country kontra Mercedes All-Terrain - który jest lepszy na każdą drogę? (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego