- Najbezpieczniejszym wyborem są jednostki trzylitrowe
- BMW nie ustrzegło się wpadek silnikowych
- Oferta używanych „trójek” jest bogata, ale zadbane egzemplarze rzadko się zdarzają
Klasa średnia w wersji premium – od takiego połączenia raczej nie należy wymagać przestronności na miarę Mondeo kombi ani cen zakupu czy obsługi na poziomie Octavii. Za co więc kierowcy kochają BMW serii 3 w najnowszej wersji F30 (jeszcze oferowana, ale już niebawem w salonach pojawi się nowa generacja)? Jak wypadają koszty eksploatacji, serwisu i sama trwałość?
Zainteresowanie tym modelem jest duże. Na rynku aut używanych na klientów czeka ponad tysiąc ofert. Najtańsze wymagają wydania około 40 tys. zł, ale na dobry egzemplarz radzimy przygotować co najmniej 50-60 tys. zł. Do zalet BMW z pewnością zaliczymy często bogate wyposażenie. Seria 3 F30 była pierwszym BMW, w którym wprowadzono linie wyposażenia: Sport, Modern lub Luxury. W połączeniu z licznymi dodatkami sprawia to, że znajdziecie ogromną liczbę kombinacji kolorystycznych i wyposażeniowych. Minusem (szczególnie w podstawowych wariantach) okazuje się trochę odstające od oczekiwań wykończenie – zdarzają się trzaski i nierówne szczeliny, choć nie jest to standardem.
BMW serii 3 - miejsce na nogi z tyłu
Wspólną cechą „trójek” jest wysoka ergonomia kokpitu (konsola środkowa ponownie jest zwrócona w stronę kierowcy, poprzednik był krytykowany za odejście od tego rozwiązania). Ograniczona przestrzeń na kanapie to niestety typowe dla BMW serii 3. Jednak w tej generacji miejsca jest wyraźnie więcej niż w poprzedniku, poza tym możecie sięgnąć po GT – w porównaniu z sedanem i kombi ma powiększony rozstaw osi i naprawdę czuć to właśnie na kanapie. Poza tym GT kusi takimi stylowymi rozwiązaniami, jak pozbawione ramek szyby drzwi.
Mamy więc ciekawy podział: sedan dla najbardziej konserwatywnych miłośników marki, samotnie pokonujących długie trasy, kombi dla rodzin z dziećmi, korzystających z lepszej zwinności w miejskich warunkach, a do tego GT – najbardziej pojemne i uniwersalne nadwozie.
BMW serii 3 - silniki mają wtrysk bezpośredni i jedną lub dwie turbiny
W samych superlatywach można mówić o większości wersji silnikowych, przynajmniej jeśli mamy na myśli własności jezdne, a nie usterki. BMW zastosowało wyłącznie doładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. Praktycznie przekreśla to sens stosowania LPG, ale jednostki okazują się stosunkowo oszczędne.
Do charakteru modelu z pewnością nie pasuje motor 1.5 – ma 3 cylindry (!) i niewiele mocy. Podobnie słabo wypada benzyniak 1.6 w 136-konnej odmianie. Żadnych obiekcji nie będziecie mieć, decydując się na silnik 2.0, a tym bardziej 3.0. Co ciekawe, nawet 306-konna „torpeda” potrafi zadowolić się średnio mniej niż 10 l/100 km i zagwarantować przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 5,6 s (dane testowe)! Z pewnością 10 l nie starczy podczas dynamicznej jazdy, ale spokojna podróż nie wiąże się z wirem w baku.
Wśród diesli wybieracie pomiędzy silnikiem 2.0 R4 a 3.0 R6. Pomijając 116-konne wersje, można liczyć na naprawdę przyjemną jazdę. Średnie zużycie paliwa (realne) to 6 l/100 km. Jeśli to za dużo, polecamy wariant EfficientDynamics (pakiet dostępny jest też w odmianach benzynowych) – ma m.in. poprawioną aerodynamikę i opony o obniżonym oporze toczenia. Trzylitrowe silniki to już niemal sportowe osiągi.
BMW serii 3 - lepszym wyborem są dopracowane auta poliftingowe, ale ich obsługa też nie należy do tanich
Napisaliśmy, jak silniki sprawują się w czasie jazdy. A jak jest z ich serwisem? Tu, niestety, sytuacja ma się wyraźnie gorzej. Okres produkcji całego modelu trzeba podzielić na dwie części: do liftingu w 2015 r. i późniejsze. Starsze benzyniaki należą do serii N. Podstawowy wariant 1.6 występuje też w koncernie PSA (1.6 THP) – znany niestety z tego, że ma problemy z łańcuchem rozrządu (potrafi przeskoczyć i zniszczyć silnik!) i głowicą.
Znacznie gorzej prezentuje się motor 2.0 (N20) – coraz częstsze są przypadki jego zatarcia. Jak usłyszeliśmy od Przemysława Borowskiego z niezależnego podwarszawskiego serwisu specjalizującego się w naprawach BMW, za problemy najczęściej odpowiada niedrożność układu smarowania. Dlatego (jeśli silnik nadaje się jeszcze do naprawy lub np. podczas wymiany turbiny) trzeba zwrócić na to uwagę.
W tym silniku zaciera się też łańcuch napędzający pompę oleju. Kolejne minusy: drogie oryginalne części zamienne, wadliwe (w całej serii N) cewki zapłonowe i drogie wtryskiwacze. W silnikach tego typoszeregu na zaworach ssących dość szybko zbiera się nagar.
BMW serii 3 - najlepsze 3-litrówki
Po liftingu wprowadzono benzyniaki serii B – teoretycznie poprawione, ale jak się okazuje, wciąż niezbyt trwałe. Nowy silnik 1.5 nie jest często spotykany w BMW serii 3, ale w testowanej na długim dystansie „dwójce” trzeba było go wymienić…
Najbezpieczniejszy okazuje się trzylitrowy silnik – zarówno wśród benzyniaków, jak i diesli. Diesel 2.0, montowany do 2015 r., należał do serii N47. Najbardziej znany problem tej jednostki to szybko rozciągający się łańcuch rozrządu: sam zestaw nie jest drogi, ale wymiana – już tak, bo umieszczono go od strony skrzyni biegów, którą trzeba zdemontować. Dlatego cała operacja kosztuje od 3500 zł. Znacznie drożej wychodzi usterka pompy paliwa – obraca się wałek napędzający i do układu paliwowego dostają się opiłki. Kolejny kłopot to koła dwumasowe, często niewytrzymujące 100 tys. km!
BMW serii 3 - problemy z elektryką
Usterkowe silniki to nie koniec zmartwień. Dość często zdarzają się też problemy z elektroniką – a to światła potrafią żyć własnym życiem (zwarcie w module sterującym LCM), a to trzeba na nowo zaprogramować moduł skrzyni biegów. W nadwoziu zwróćcie uwagę na klipsy mocujące tylne lampy (sedan) oraz na sterowanie klapą i pękające przewody (kombi). W wersji GT zawodzi sterowanie tylnym spoilerem (takie rozwiązanie zastosowano w BMW po raz pierwszy).
Nieźle wypada trwałość podwozia, choć koszty wymiany aluminiowych wahaczy nie będą niskie! Czasem luz pojawia się na przekładni kierowniczej (wspomaganie elektryczne), ale najczęściej idzie to w parze z dużymi kołami zamontowanymi w aucie.
BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 1.5, 1.6 oraz 3.0:
Dane techniczne* | 1.5 (318i) | 1.6 (316i) | 1.6 (320i ED) | 3.0 (335i) | 3.0 (340i) |
Lata | od 2015 r. | 2012-15 | 2012-15 | 2012-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R6/24 | t.benz. R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1499 | 1598 | 1598 | 2979 | 2998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 136/4400-6000 | 136/4350 | 170/4800 | 306/5800-6000 | 326/5500-6500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 220/1250-4300 | 220/1350 | 250/1500 | 400/1200-5000 | 450/1380-5000 |
Skrzynia biegów** | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 210 | 230 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,9 | 8,9 | 7,6 | 5,5 | 5,2 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,4/4,3/5,1 | 7,6/4,7/5,8 | 7,0/4,4/5,3 | 11,1/6,1/7,9 | 10,0/5,9/7,4 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | |||||
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | |||||
2012 | – | 49 500 | 50 700 | 77 500 | – |
2013 | – | 59 500 | 60 800 | 85 500 | – |
2014 | – | 73 000 | 73 900 | 98 600 | – |
2015 | 83 600 | 79 000 | 80 000 | 115 000 | 128 500 |
2016 | 96 000 | – | – | – | 141 000 |
2017 | 109 000 | – | – | – | 152 000 |
BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 2.0:
Dane techniczne* | 2.0 (320i) | 2.0 (320i) | 2.0 (328i) | 2.0 (330i) |
Lata | 2012-15 | od 2015 r. | 2012-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1998 | 1997 | 1998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 184/5000 | 184/5000-6500 | 245/5000-6500 | 252/5200-6500 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 270/1250-4500 | 290/1350-4250*** | 350/1250-4800 | 350/1450-4800 |
Skrzynia biegów** | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 235 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,3 | 7,2 | 5,9 | 5,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,2/4,9/6,1 | 7,3/4,5/5,5 | 8,5/5,2/6,4 | 7,9/5,1/6,1 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w wersji aut.: 270/1350-4600 | ||||
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
2012 | 58 700 | – | 65 500 | – |
2013 | 68 600 | – | 76 800 | – |
2014 | 81 700 | – | 89 000 | – |
2015 | 90 800 | 98 800 | 99 000 | 105 000 |
2016 | – | 108 000 | – | 115 500 |
2017 | – | 121 000 | – | 129 000 |
BMW serii 3 (F30) - dane techniczne wersji M3 i hybrydowych:
Dane techniczne* | 3.0 (M3) | 3.0 (M3 Comp.) | 3.0 (M3 CS) | Activehybrid 3 | 330e iperf. |
Lata | od 2014 r. | od 2015 r. | od 2017 r. | 2012-15 | od 2016 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R6/24 | t.benz. R6/24 | t.benz. R6/24 | benz. R6/24+elektr. | benz. R4/16+elektr. |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 2979 | 2979 | 2979 | 2979 | 1998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 431/5500-7300 | 450/7000 | 460/6250 | 340 (306+54) | 252 (184+88) |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 550/1850-5500 | 550/1850-5500 | 600/4000-5380 | 450 (400+210) | 290+250 |
Skrzynia biegów** | 6M, 7DKG | 6M, 7DKG | 7DKG | 8A | 8A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250-280 | 280 | 250 | 225 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 4,3 | 4,2 | 3,9 | 5,3 | 6,1 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 12,0/6,9/8,8 | 12,0/6,9/8,8 | 11,2/6,9/8,5 | 5,3/6,4/5,9 | bd./bd./1,9 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, DKG – dwusprzęgłowa | |||||
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | |||||
2012 | – | – | – | 85 000 | – |
2013 | – | – | – | 93 000 | – |
2014 | 188 900 | – | – | 105 000 | – |
2015 | 211 500 | – | – | 120 000 | – |
2016 | 256 800 | 270 000 | – | – | 127 000 |
2017 | 305 000 | 320 000 | – | – | 160 500 |
BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0:
Dane techniczne* | 2.0 (316d) | 2.0 (316d) | 2.0 (318d) | 2.0 (318d) | 2.0 (320d ED) | 2.0 (320d ED) |
Lata | 2012-15 | od 2015 r. | 2012-15 | od 2015 r. | 2011-15 | od 2015 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 116/4000 | 116/4000 | 143/4000 | 150/4000 | 163/4000 | 163/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 260/1750-2500 | 270/1250-2750 | 320/1750-2500 | 320/1500-3000 | 380/1750-2750 | 400/1750-2250 |
Skrzynia biegów** | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A |
Prędkość maksymalna (km/h) | 202 | 205 | 212 | 215 | 230 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 10,7 | 9 | 8,6 | 8,0 | 7,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,4/3,7/4,3 | 4,6/3,5/3,9 | 5,5/3,8/4,4 | 4,9/3,5/4,0 | 5,2/3,5/4,1 | 4,7/3,4/3,9 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | ||||||
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2012 | 63 800 | – | 65 500 | – | 69 800 | – |
2013 | 70 500 | – | 72 800 | – | 81 700 | – |
2014 | 78 800 | – | 84 500 | – | 91 000 | – |
2015 | 89 000 | 89 500 | 92 000 | 95 000 | 102 000 | 111 000 |
2016 | – | 100 000 | – | 107 000 | – | 125 000 |
2017 | – | 111 500 | – | 121 000 | – | 139 000 |
BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0 i 3.0:
Dane techniczne* | 2.0 (320d**) | 2.0 (320d) | 2.0 (325d) | 2.0 (325d) | 3.0 (330d) | 3.0 (335d) |
Lata | 2011-15 | od 2015 r. | 2013-15 | od 2015 r. | od 2012 r. | od 2013 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R6/24 | t.diesel R6/24 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1995 | 1995 | 1995 | 2993 | 2993 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 184/4000 | 190/4000 | 218/4000 | 224/4400 | 258/4000 | 313/4400 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 380/1750-2750 | 400/1750-2500 | 450/1500-2500 | 450/1500-3000 | 560/2000-2750 | 630/1500-2500 |
Skrzynia biegów*** | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 6M, 8A | 8A | 8A (tylko 4x4) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 235 | 245 | 245 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 | 7,3 | 6,8 | 6,5 | 5,6 | 4,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 5,8/3,8/4,5 | 4,9/3,5/4,0 | 6,1/4,3/4,9 | 5,6/4,0/4,6 | 6,0/4,3/4,9 | 6,4/4,9/5,4 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **w USA oznaczany jako 328d; ***M – skrzynia manualna, A – automatyczna | ||||||
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2012 | 72 300 | – | – | – | 85 500 | – |
2013 | 83 700 | – | 85 500 | – | 98 000 | 105 000 |
2014 | 94 000 | – | 96 000 | – | 109 000 | 115 000 |
2015 | 108 000 | 114 000 | 108 000 | 118 000 | 132 000 | 141 000 |
2016 | – | 129 000 | – | 132 000 | 147 000 | 155 000 |
2017 | – | 142 000 | – | 149 000 | 170 000 | 180 000 |
BMW serii 3 (F30) - koszty, serwis, przeglądy:
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 5,0 l (0W-40, LL04) | 5,2 l (0W-40, LL04) |
Olej w skrzyni manualnej | 1,2-1,6 l, MTF-LT-2/-3/-5 | 1,6-2,5 l, MTF-LT-2/-3/-5 |
Układ chłodzenia | 6,7-7,6 l (na bazie glikolu) | 7,0 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 1,0 l, DOT 4 LV | ok. 1,0 l, DOT 4 LV |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | według wskazań komp.** | według wskazań komp.** |
Filtr przeciwpyłkowy | każdy przegląd | każdy przegląd |
Filtr powietrza | co drugi przegląd | co drugi przegląd |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
*dane dla dwulitrowych wersji; **nawet co 30 tys. km – to zdecydowanie za dużo |
BMW serii 3 (F30) - ceny części:
Ceny zamienników | benzynowe* | diesle* |
Filtr oleju/powietrza | od 32/55 zł | od 54/85 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 220/590 zł | od 220/510 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 940/360 zł | od 940/360 zł |
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) | od 490/150 zł | od 490/150 zł |
Sprzęgło komplet (+koło dwumasowe) | od 1080 (+2900) zł | od 1090 (+2200) zł |
Zestaw rozrządu (kpl.) | od 650 zł | od 1150 zł |
Reflektor (H7)/błotnik (przód) | od 760/215 zł | od 760/215 zł |
*dane dla dwulitrowych wersji (do 2015 r.) |
BMW serii 3 (F30) - naszym zdaniem:
Pod względem funkcjonalnym auto jest świetne, ale trzeba mieć sporo pieniędzy na utrzymanie i naprawy, szczególnie gdy kupicie ryzykowny silnik 2.0 lub mniejszy. Lepsze, ale i droższe są wersje po liftingu.